Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (9070 totalt) |
Nissan 200sx -89
Detta är den brokiga historien om en helt original silvermetallic Nissan 200sx av 1989 års modell. Juletid 2001 Bilen köptes. Till en början hade jag inga planer på att modifiera någonting. Denna bilen skulle vara den finaste original Nissan 200sx i Sverige (vilket den troligen också var för ett tag). Den enda modifieringen som fanns vid inköp var en uppsättning 17" MiM-fälgar. Våren kom, och visst kunde man väl sätta dit ett öppet luftfilter och en dumpventil av återcirkulerande typ?! Dessa hjälpte ju bara den stackars motorn att andas bättre. ![]() Hmm, det låter nog ALLDELES för mkt med sportavgas, eller, näe det gjorde det visst inte. Chip måste man ju också ha. Dock fick detta räcka för första sommaren, bilen skulle ju lätt gå att återställa till originalskick. Andra sommaren Däcken började ju bli slitna nu efter en säsong med glidande och faktiskt ett par banträffar. På blocket fanns en uppsättning kalasdyra OZ-fälgar. Sagt o gjort, de gamla såldes och nya inhandlades. Fortfarande trodde dock undertecknad inte riktigt på allt folk sa om trimträsk och allt vad det innebar. Början på sommaren kom, och plötsligt kändes det som att en intercooler kunde vara en bra uppgradering, den hjälper ju också bara motorn att andas lite bättre. ![]() Höst/Vinter 2003 Har nu insett att jag är en idiot, spendera alla tillgängliga pengar på bilen, jobba varenda dag hela sommar-, jul-, och påskloven, inte unna sig nånting. Psykiatrin nästa? Nja, jag tittar förbi på rejsa.nu först. LYCKA, här fanns ett veritabelt mecka för personer med samma åkomma som jag. Inte en enda icke smårubbad person så långt ögat räckte... ![]() Present day Är den lyckligaste personen i ett par skor och hyser stor tillförlit inför säsongen 2004. Detta kommer att bli Nissans år! Specs på bilen: Motor - Garret 360-graderslagrad T28 Med A/R .86 Avgashus, - Bosch Återcirkulerande Dumpventil Med Extra Grov Återledning, - Dubbelkonat Jap-Tuning open-Air-Filter, - "Roger-avgas" 3" Med Delad Downpipe --> Katersättningsrör --> 3" Med Två 3" Fullflödesdämpare & 4.5" Polerat Rostfritt Utblås, - 3" Hi-Flow-Kit Mellan Lmm & Turbo, - Bosch Relästyrd Högflödes Soppapump, - "Jocke" Chip Steg 3 - Saab 9000 2.3L Intercooler Med Aluminium Rörkit och GIK-Silikonslangar, - Litet 45 Amperes Exide Batteri, - Setrab 19-Raders Termostatstyrd oljekylare, - Greddy Profec B Elektrisk Laddtrycksstyrning, - Uppsvarvad LuftMängdMätare 49.5 mm, - Ihoptryckt original BränsleTrycksRegulator med ca 3.8 Bar Grundbränsletryck, - Malpassi Progressiv BränsleTrycksReulator 1:1.4, - Termostatstyrd elektrisk kylarfläkt. Interiör: - Autometer 67mm Sport Competition Laddtrycksmätare, - Autometer 52mm Z-series oljetempmätare, - Autometer 52mm Sport Competition Air/Fuel-mätare - Proform 50mm Shiftlight - Touchguard-Larm, - 2 Kg Pulversläckare, - Elit Racing 4-Punktsbälte, Exteriör: - Saab 9-3/9-5 vita Sidoblinkers, - Lackad Mittbakljusramp, - Borttagen list Runtom, - Dubbla Klarlackade Broms/Bakljus, - Utvändigt Monterad Radioantenn, - Proffstonade bakrutor (3 st), - WWW.200SX.NU-Dekal På Bakrutan, - WWW.200SX.NU-Regskylthållare Bak Upphängning: - H&R 40mm Sänkfjädrar, - Gula Ställbara Konidämpare, - Whiteline 27mm ställbara krängningshämmare, - Stealthgarage ställbara uniball-tensionrods, - Stealtgarage Subframe Spacers, - Motoria Fjäderbensstag Fram & Bak Bromsar: - Nissan 300zx 4-Kolvsok med 280mm Skivor Fram, - Stålomspunna Bromsslangar Fram, - Pagid Blå Bromsbelägg Fram, - original Skivor, ok & Belägg Bak, - Motul RBF Bromsvätska Hjul: - Toyo Trampio R888 R-däck 215/45 på 7*17-tums oz Racing Superleggera lättmetallfälgar ![]() ![]() ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Man tackar! Det är alltid roligt när man får beröm för sitt jobb. Stylingen kommer på sin höjd att innefatta en vinge i framtiden. Givetvis en airforcevinge, och givetvis pga behov av mer downforce på bakaxeln. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Synd där, men du är 2 veckor sen, togs bort nyligen... ![]() ![]() Den vägde, synd bara att det finns så mkt annat som väger.. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Stagen på vingen och vingplanen kommer att lackeras i bilens färg, men gavlarna kommer vara svarta/kolfiber. Det smälter ihop absolut bäst med bilens linjer. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Mycket snygg!!! En av de cleanaste 200 jag sett... Förstör inte bilen med en stor airforce vinge nu.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Tackar. Näe det kommer ingen vinge i vår, skall prova att ställa in bilen för att få den att bete sig som jag vill. Men om det ändå upplevs som att det behövs lite mer tryck på bakaxeln så finns det ju inte så mänga andra val. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Det är bara att tacka och ta emot! Men vad skall man med massa styling till? Det väger ju... ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Får hoppas att den beter sig som du vill då ![]() Vore synd att förstöra en av Sveriges klart snyggaste 200:or med en airforcevinge. Lycka till under säsongen! _________________ MVH Armin |
||||||||
I Sverige fanns det diffbroms som tillbehör när man köpte 200sx. Men det är ytterst få som valde det alternativet. Det var en vanlig lsd. Det är den modifikationen som just nu känns vettigast för mig. Efter bur och stol. Suck, har nån ett pengaträd att sälja...? ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
För att spinna vidare på berättelsen i första posten så har nu första halvåret på 2004 passerat och bilen är färdigbyggd på området väghållning.
Subframebussningarna gjorde underverk för bakvagnens uppträdande. Den sitter nu mkt bättre vid gaspådrag. Bakvagnen är helt "stum". Dock så har ju allt en baksida, och denna baksida är alla de intressanta ljud som nu letar sig in i kupén från drivlinan. Casterstagen/tensionrod:s var en annan underbar investering visade det sig. Det jobbigaproblemet med icke distinkt turn-in försvann med blixtens hastighet och det är mkt lättare att hålla bilen i rätt linje genom kurvorna. Dock så var ju stötdämparna det som märktes mest skillnad på, herregud så slut de gamla var. Jag höll dem uppochner, och då åkte stången ut ![]() ![]() Allt detta plus de nya höftade hjulvinklarna skulle sättas på prov 1:a maj på Mantorp Park. Och vilket resultat!!!! ![]() ![]() ![]() Hur tolkar vi nu detta? Det behövs en STOR ny intercooler inför japmeet, gotland ring mm i sommar. Så nu har det beställts en ny trevlig leksak från Apex Performance i Storbritannien: http://www.apexperformance.co.uk/cat Det skall bli mkt intressant att testa motorkaraktären efter montering. Nu har jag inte fullt ladd förrän runt 3700 varv. ![]() ![]() ![]() Fortsättning följer.... _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Nope, vingen är struken från listan över mods. Bilen går hur bra som helst i kurvorna, finns inget behov av tryck baköver. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
SKÖNT!!! Det första jag reagerade på när jag såg bilen var hur clean den var utan vinge.... _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (9070 totalt) |