Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vidareutvecklas som förare på bana när man kört några år?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (17533 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har ju haft kul o kört bana och slalom i några år nu (många år till och med...) och jag vet att en hel del av er har gjort det också. Helt klart så har mängden nya kunnigheter jag tillförskansar mig per år minskat allt efter att tiden har gått. Jag lärde mig mer per år i början och numera så är det fortfarande väldigt skoj men det är tveklöst mindre som jag utvecklas varje år. Som ni som hänger här antagligen sett redan så har jag funderat lite på detta och ett konkret resultat är att vi nu är några som ska fixa till en dag att öva "car control" i lägen där man tappat bilen, hamnat utanför sin comfort zone (ursäkta all svengelska, jag hittar inte rätt svenska ord just nu), lite driftingövningar, köra klart över gränsen....... typ

Jag är inte ensam om frågeställningen, hur tar jag ett steg till som chaffis. Car control lite över gränsen är ju bara en enda pusselbit av en hel hög pusselbitar. Väldigt säkert inte den pusselbit som är i störst behov av ett stort kliv framåt heller. Jag satt och surfade på racingskolesiter i USA och klurade på hur agendan för stt komma "ett steg till" skulle se ut. Det vore kanon om vi kunde slå våra kloka huvuden ihop för att klura ut en lista på saker man skulle jobba med och även lite idéer hur man skulle jobba med dem för att komma någon vart.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Några av er har läst böcker som going faster osv och kanske kan plocka ur tankar därifrån. Consistensy - Jag är nog ganska ojämn från varv till varv. Tror jag. Jag har iof sett att jag kan sätta fyra fem bra varv inom någon tiondel också men det här känns som något som behöver "ett steg till". Jag vet att en riktigt duktig racerförare kör snabbare än mig. Jag vet inte var, hur och varför :-) Här måste man ju kunna ta ett steg till. Gissar att logganalys kan vara ett verktyg här. Saker som att titta rätt. Den mentala biten. Olika fokuseringsfrågor. Kan man bli bättre om man tvingas köra bilar man är ovan med istället för den man egna man känner väl? Ja, jag svamlar på lite här, svamla på lite ni också så får vi kanske ihop en intressant lista.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Det kanske inte är så PK, men att tävla tillsammans med andra i tajt serie hjälper om man har lite vinnarskalle.
Tränandet får ett verkligt mål och under sprintrejs är det lätt att se skillnader mot andra förare och se förbättringspotential (och vart man tar igen, dvs där man gör mindre fel).

Men har man lite mindre vinnarskalle är det lätta att nöja sig med nedre mitten av fältet, men det blir ju samma sak med timeattack, vill du inte köpa dig tillräckligt med fokuserad träningstid så får du nöja dig med mediokra resultat.
Även med loggning så måste du ju utvärdera på plats och få en piska på dig att göra annorlunda vid nästa stint.

Allt detta om du värderar resultat i varvtid, om det är konsekvent crusing så är det lite annat (precis som att plocka placeringar men med sämre bästa varvtid, med det är ju frågan om att finta förare och stressa dem till misstag).

Hyra bana på egen hand och släpa med en mental coach är kanske inte nästa steg (eller en steget efter det)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Det kanske inte är så PK, men att tävla tillsammans med andra i tajt serie hjälper om man har lite vinnarskalle.
Tränandet får ett verkligt mål och under sprintrejs är det lätt att se skillnader mot andra förare och se förbättringspotential (och vart man tar igen, dvs där man gör mindre fel).

Men har man lite mindre vinnarskalle är det lätta att nöja sig med nedre mitten av fältet, men det blir ju samma sak med timeattack, vill du inte köpa dig tillräckligt med fokuserad träningstid så får du nöja dig med mediokra resultat.
Även med loggning så måste du ju utvärdera på plats och få en piska på dig att göra annorlunda vid nästa stint.

Allt detta om du värderar resultat i varvtid, om det är konsekvent crusing så är det lite annat (precis som att plocka placeringar men med sämre bästa varvtid, med det är ju frågan om att finta förare och stressa dem till misstag).

Hyra bana på egen hand och släpa med en mental coach är kanske inte nästa steg (eller en steget efter det)...


Håller med, fast det är nog ändå bättre med långlopp av någon sort.... eftersom mycket träning är bättre än lite... Och man får mer körtid oftast i långlopp.......

det har iaf varit min egen stora fördel, att jag har åkt så innihelsike många bil tävlingsbil av olika sorter, allt från gokart, formelbil, rallybil till lastbil på bana och rallyvägar.... Och mycket, 89- t.ex så åkte jag 16500 mil träning och närmare 3000 mil tävling.... det ger resultat om man inte är olärbar....

så träna mera, oavsett vilken typ av körning det är..... allt från hyrkart till F1 ger resultat så länge man kör på gränsen av vad man själv klarar av och bilen klarar av....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Gissar att det är som de flesta inlärningsövningarna här i livet - öva, öva och åter öva..
Sen ger det nog lite extra att ta till hjälp på olika sätt såsom loggar/analyser/hjälp från bättre (mer kunniga förare) osv.. men man kommer på mycket själv oxå genom att bara öva och ta sig tid att testa och experimentera med nya spårval, nya bromspunkter osv.. men egentligen tror jag det som ger mest är någon typ av självfixerad KBT är det bästa - tänk själv, våga testa utanför sina egna komfortzoner och återigen öva.. å sen öva lite till
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



men bästa sättet att snabbt bli bättre är att helt enkelt följa efter någon som är lite bättre än en själv.....


då får man en accelerad utbildningskurva.... så försök hitta någon som är en halv till en sekund snabbare än du, och sen lär dig och passera den... Och leta efter nästa som är ytterligare en halv till en sekund snabbare.... tills ingen är snabbare än du

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Fredrik - SLC skrev:
men bästa sättet att snabbt bli bättre är att helt enkelt följa efter någon som är lite bättre än en själv.....


då får man en accelerad utbildningskurva.... så försök hitta någon som är en halv till en sekund snabbare än du, och sen lär dig och passera den... Och leta efter nästa som är ytterligare en halv till en sekund snabbare.... tills ingen är snabbare än du


Håller med men det gäller bara tills man är lika bra som den bästa - för att kunna utveckla sin egen maximala potential så måste man våga gå förbi det andra gör.. det är skillnad på kopior och nya orginal
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo, fast med all bana jag kört så kan man nog säga att jag övat och övat och övat Problemet för mig är att köra banträffar som vanligt 100 banmil till inte hjälper mig att utvecklas och ta ett steg till.

Att köra någon serie där det är close racing hela tiden skulle utveckla mig eftersom jag har mycket att lära när det gäller just racingssituationer. Niklas tänker j**g rätt IMHo. Att köra långlopp med glest mellan bilarna ger inte det där extra däremot, det blir precis som en vanlig track day så fort det är en eller två billängder till närmaste bilarna och omkörning i gles långloppstrafik är inte heller nåt som ger så mycket mer än det jag redan kan. Men som sagt, close racing från start till mål skulle tveklöst ge masssor!


Men om jag vill fortsätta med track days, dvs inte rejsa "på riktigt", då räcker det inte att öva och öva med fler banmil utan det behövs någonting mer.



PS: som synes så blir det lite olika för gatbilsåkare och rejsare, men det finns massor av kunskap som överlappar också!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Sunk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
men bästa sättet att snabbt bli bättre är att helt enkelt följa efter någon som är lite bättre än en själv.....


då får man en accelerad utbildningskurva.... så försök hitta någon som är en halv till en sekund snabbare än du, och sen lär dig och passera den... Och leta efter nästa som är ytterligare en halv till en sekund snabbare.... tills ingen är snabbare än du


Håller med men det gäller bara tills man är lika bra som den bästa - för att kunna utveckla sin egen maximala potential så måste man våga gå förbi det andra gör.. det är skillnad på kopior och nya orginal


ja, det var sättet att snabbt bli bättre..... sen när man nått en viss nivå, så går man vidare med egna körövningar..

jag gjorde en hel del konstiga saker när jag körde kart för jag var så uttråkad av att köra in motorer långsamt som man var tvungen att göra förr i tiden, i EN TIMME per motor ..... som faktiskt gett resultat som jag hade nytta av sen....

t.ex så åkte jag och tittade åt sidan bara... Och vart tvungen att "se" banan i periferia syn.... det gav en jäkligt bra koll sen när man tävlade på känsla av var ens konkurrenter befann sig, speciellt i kart som inte har backspeglar......

sen testade man att korsa fötterna.... Och gasa med vänstern och bromsa med högern..... Och på nått konstig sätt gav det känsla......

och så testa jag att köra perfekta spårval i halva hastigheten som man har när man körde in gokartmotorer.... vilket är svårare än man tror.... men gav mycket i känsla för spårval, och det gör jag ofta än idag när jag kör vanlig bil på gatan, även om det ibland handlar om att köra perfekta spårval inom ens fil på vanliga gator.... i laglig hastighet....... men när man gör det ofta.... så kommer det sen naturligt även när man tävlar och kör på bana i full hastighet.....

dom tre grejjerna kanske inte alla ska testa, men det passade mig... men den med spårval, den kan ALLA göra och närsomhelst.... speciellt nu på vintern så är det ju perfekt att testa det, att kunna slicka innerkanten och toucha snövallen så man bara exakt känner den med högerhjulen så man vet att man har känsla för EXAKT var någonstans man har sina hjul oavsett om det är höger eller vänstersida....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Magnus Thomé skrev:
Men om jag vill fortsätta med track days, dvs inte rejsa "på riktigt", då räcker det inte att öva och öva med fler banmil utan det behövs någonting mer.
"Hyr" då en rejsingenjör som kan tolka dina loggar och ge dig förbättringsuppdrag till nästa stint. Att ha nån du litar på att ge dig input och uppgifter är nåt helt annat än att klura själv i depån och bakom ratten.

Att tolka loggar hemma efteråt ger inte mycket, möjligen som verifiering att du inte försämrar dig.
Kanske kan de ge lite om du för bok över hur du ändrat saker mellan oilka stints och har koll på vilken logg som är vilken.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Fredrik - SLC skrev:
dom tre grejjerna kanske inte alla ska testa, men det passade mig... men den med spårval, den kan ALLA göra och närsomhelst.... speciellt nu på vintern så är det ju perfekt att testa det, att kunna slicka innerkanten och toucha snövallen så man bara exakt känner den med högerhjulen så man vet att man har känsla för EXAKT var någonstans man har sina hjul oavsett om det är höger eller vänstersida....
optimera spårval i rondeller pysslar väl alla med

Vill man testa långsiktig träning så skiljer inte "eco driving" så mycket från bankörning med motorsvag bil, det gäller att höja minimihastigheten så mycket som möjligt (dvs bromsa så lite som möjligt och ha högsta utgångshastighet på rakorna). Det är ju ett tävlande mot sig själv som ger kvitto vid varje tankning och som faktiskt är PK att skryta med

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
dom tre grejjerna kanske inte alla ska testa, men det passade mig... men den med spårval, den kan ALLA göra och närsomhelst.... speciellt nu på vintern så är det ju perfekt att testa det, att kunna slicka innerkanten och toucha snövallen så man bara exakt känner den med högerhjulen så man vet att man har känsla för EXAKT var någonstans man har sina hjul oavsett om det är höger eller vänstersida....
optimera spårval i rondeller pysslar väl alla med

Vill man testa långsiktig träning så skiljer inte "eco driving" så mycket från bankörning med motorsvag bil, det gäller att höja minimihastigheten så mycket som möjligt (dvs bromsa så lite som möjligt och ha högsta utgångshastighet på rakorna). Det är ju ett tävlande mot sig själv som ger kvitto vid varje tankning och som faktiskt är PK att skryta med


inte dom jag ligger bakom här i stockholm iaf för jag kör mycket bättre och med högre genomsnittshastighet än dom andra i danderyds rondeller

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Logga och analysera loggarna (ev. med kunnig hjälp då)


1000% tveklöst något som kan göra mig bättre. Man ser tydligt var man gör fel och vad man gör fel. Det ihop med video inne i bilen vore superintressant!



Fredriks specialare med perifersynsövning, felfotsövning osv tror jag också är en infallsvinkel att nysta i. Sätt att hamna utanför det vanliga (visserligen jätteskojiga men ändå) harvandet mil efer mil på banan.




Spårval och att köra tajt och därmed lära sig exakt var man placerar bilen gör jag jämnt, men där är jag nog ganska bra redan med tanke på att jag faktiskt är inte helt o-bra i slalom. Men det är ett gyllene tips och något merparten av ni alla som hälsar på här troligtvis redan gör. Jämnt ! Trots att jag är duktig på att veta var hjulen är och överlag är duktig att utnyttja banbredd så vet ändå att jag i vissa kurvor på bana inte alls kör så tajt som jag borde. Vete tusan varför vissa ställen blir så, utifrån borde det se ut som slarv eller dålig koncentration, men jag misstänker att det har harvats in hjärnspår...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Fredrik - SLC skrev:
Niklas Falk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
dom tre grejjerna kanske inte alla ska testa, men det passade mig... men den med spårval, den kan ALLA göra och närsomhelst.... speciellt nu på vintern så är det ju perfekt att testa det, att kunna slicka innerkanten och toucha snövallen så man bara exakt känner den med högerhjulen så man vet att man har känsla för EXAKT var någonstans man har sina hjul oavsett om det är höger eller vänstersida....
optimera spårval i rondeller pysslar väl alla med

Vill man testa långsiktig träning så skiljer inte "eco driving" så mycket från bankörning med motorsvag bil, det gäller att höja minimihastigheten så mycket som möjligt (dvs bromsa så lite som möjligt och ha högsta utgångshastighet på rakorna). Det är ju ett tävlande mot sig själv som ger kvitto vid varje tankning och som faktiskt är PK att skryta med


inte dom jag ligger bakom här i stockholm iaf för jag kör mycket bättre och med högre genomsnittshastighet än dom andra i danderyds rondeller


Kan ställa upp på en "rondell match" vilken dag som helst - inte för att jag tror att jag är snabbare (vilket inte krävs mycket av i danderyds/täby's trakter då i princip ingen kan köra bil här.. det handlar mest om att köra saktast i ytterfil och att svänga utan att blinka om man nu är så uppmärksam som förare då mobiltelefonen verkar vara det viktigaste instrumentet för förarna i dessa trakter..) utan för att det är kul och lärorikt, mest kul

Att gå lite annorlunda utvecklingskurser har givit mig ganska mycket som t ex att köra med rallyförare på snö och is - då får man verkligen jobba med lastväxelförskjutningar i kurvor bl a på ett mer utstuderat sätt än på asfaltsbanor. Så att gå lite utanför "the box" kan oxå ge en del till ens egen utveckling..
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
"rondell match", det blir till att tävla mot varandra i konslalom....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En fråga:


om ni åkte på förarutvecklingsbanträff med Richard Göransson.

- Vad tror ni han skulle fokusera på att lära dig?

- Vad skulle du vilja att han fokuserar på att lära dig?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Sunk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Niklas Falk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
dom tre grejjerna kanske inte alla ska testa, men det passade mig... men den med spårval, den kan ALLA göra och närsomhelst.... speciellt nu på vintern så är det ju perfekt att testa det, att kunna slicka innerkanten och toucha snövallen så man bara exakt känner den med högerhjulen så man vet att man har känsla för EXAKT var någonstans man har sina hjul oavsett om det är höger eller vänstersida....
optimera spårval i rondeller pysslar väl alla med

Vill man testa långsiktig träning så skiljer inte "eco driving" så mycket från bankörning med motorsvag bil, det gäller att höja minimihastigheten så mycket som möjligt (dvs bromsa så lite som möjligt och ha högsta utgångshastighet på rakorna). Det är ju ett tävlande mot sig själv som ger kvitto vid varje tankning och som faktiskt är PK att skryta med


inte dom jag ligger bakom här i stockholm iaf för jag kör mycket bättre och med högre genomsnittshastighet än dom andra i danderyds rondeller


Kan ställa upp på en "rondell match" vilken dag som helst - inte för att jag tror att jag är snabbare (vilket inte krävs mycket av i danderyds/täby's trakter då i princip ingen kan köra bil här.. det handlar mest om att köra saktast i ytterfil och att svänga utan att bilnka om man nu är så uppmärksam som förare då mobiltelefonen verkar vara det viktigaste instrumentet för förarna i dessa trakter..) utan för att det är kul och lärorikt, mest kul

Att gå lite annorlunda utvecklingskurser har givit mig ganska mycket som t ex att köra med rallyförare på snö och is - då får man verkligen jobba med lastväxelförskjutningar i kurvor bl a på ett mer utstuderat sätt än på asfaltsbanor. Så att gå lite utanför "the box" kan oxå ge en del till ens egen utveckling..



hehe..... mörbyrondellerna vid 12 imorgon


ja, lastförskjutnings hanteringen är nog en sak många kan lära sig mera av...... jag kommer ju från gokart och formelvärlden själv och sen gick jag över till rally..... Och från rallytiden lärde jag mig mycket om det, som jag använder nästan jämnt nu när jag kör racing.... som t.ex att jag vänsterbromsar alla bilar numera, även bakhjulsdrivna bara för att ha koll på lastförskjutningen och medvetet jobba med det... Och speciellt när man kör med gat eller rdäck så har man nytta av det för att förbättre turn-in med lite mera last när man är i slutet av instyrnings-fasen på kurvan när man redan har börjat med gaspådrag... dvs med vänsterbroms så är det lättare att börja acceleration tidigare...... Och ju halare det är ju mera nytta av det får man.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
"rondell match", det blir till att tävla mot varandra i konslalom....


om någon la en bana, som man slapp använda bromsarna så mycket på så skulle jag gärna köra lite konbana med suven på......

testade några varv på mantorp i helgen med suven... Och den går fasiken så bra på bana, fast bromsarna protesterar när det är över 2 ton att bromsa in.....

men en kul grej hörde jag i efterhand...... jag åkte ut på en utryckning för att hjälpa till med en svår bärgning, och team speeds förare i golfen ropade in till teamet och undrade om han fick köra om jeepen med blinkers på..? och svaret han fick av teamet var att han gärna fick prova om han kunde...... från strax efter startkurvan till mjölby så tappa han 150 m

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Likadant på denna kanten; få som inte bromsar alldeles för mycket, för att sedan hålla på och köra kofångaren i backen ändå för att de ligger helt åt h-ete... Det är även många som praktiskt taget stannar i infarten, eftersom de inte kommit på tanken att hålla blicken mer än tre meter framför bilen.

Men, det är kanske tur att det är en massa folk ivägen för det mesta, annars kanske man blir lite för inspirerad emellanåt...!


Åter till ämnet: Simulator kan vara ett användbart redskap också. Enkelt och (förhållandevis) billigt att testa en massa olika bilar, banor och setups, H-spak/sekvensiellt, med/utan koppling, auto-blip osv. En trevlig funktion är att man får exakt loggning och replay, så att man kan se i efterhand exakt hur man kört ur valfri kameravinkel, samt studera i detalj hur de riktigt snabba gubbarna kör.

Största bonusen - speciellt om man inte redan är väldigt rutinerad rent allmänt - är nog att man effektivt, billigt och säkert kan lära sig vad vad man gör (och inte) i situationer man helst inte försätter sig i i verkligheten. Det kan vara skillnaden mellan att kana runt lite i gräset och att sätta bilen i räcket när man väl åker av IRL. Skadar nog inte att friska upp reflexerna emellanåt, speciellt om man kör en bil som inte ger någon direkt betänketid när det väl släpper.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



olofson skrev:



Åter till ämnet: Simulator kan vara ett användbart redskap också. Enkelt och (förhållandevis) billigt att testa en massa olika bilar, banor och setups, H-spak/sekvensiellt, med/utan koppling, auto-blip osv. En trevlig funktion är att man får exakt loggning och replay, så att man kan se i efterhand exakt hur man kört ur valfri kameravinkel, samt studera i detalj hur de riktigt snabba gubbarna kör.

Största bonusen - speciellt om man inte redan är väldigt rutinerad rent allmänt - är nog att man effektivt, billigt och säkert kan lära sig vad vad man gör (och inte) i situationer man helst inte försätter sig i i verkligheten. Det kan vara skillnaden mellan att kana runt lite i gräset och att sätta bilen i räcket när man väl åker av IRL. Skadar nog inte att friska upp reflexerna emellanåt, speciellt om man kör en bil som inte ger någon direkt betänketid när det väl släpper.


jag vet inte....... jag är ingen expert alls på simulatorer eller så har jag åkt för lite/dåliga sådana....

men även fast jag tycker det är skitkul, så känner jag inga likheter i verkligheten om hur det är att köra en riktig bil eftersom hela känslan av viktförförflyttning inte finns i min kropp utan bara visuellt och i ratten.....

men det är klart om man hade någon sådan där med hydraul-upphängd anläggning så är det säkert skillnad och kan göra nytta..... men sån har jag bara testat nån enstaka gång och inte fått känslan för än, så att jag kunde köra den på gränsen alls på samma sätt som jag faktiskt kan i bil.


så min egentliga aversion mot simulatorerna, är .... Om det ska vara så verkligt som vissa påstår, så borde JAG som faktiskt är rätt hygglig på att köra många olika sorters bilar på bana ha lätt för att köra simulator.... Och det har jag inte alls utan får stryk av dom flesta....... Och det gör att jag är tveksam över nyttan åt andra hållet från simulator till riktig bil......

sen visst som hjälpmedel att lära sig en svår bana typ nurburgring så är det ju bra, men verkligheten är nog bättre iaf i min bok.....





nu har jag nog tyckt till tillräckligt mycket för ett bra tag framåt godnatt alla, och låt farten vara med er

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Fredrik - SLC skrev:

jag vet inte....... jag är ingen expert alls på simulatorer eller så har jag åkt för lite/dåliga sådana....


Det är en vanesak och jag tror faktiskt att det är lättare att gå från sim till riktig bil än tvärtom.

Jag hade kör en hel del racingsim innan min första banträff och det slog mig genast hur likt det var förutom att jag kände ännu mer av bilen.

Det är nog svårare att gå det hållet som du gjort där man då känner att man saknar något när man sätter sig i simmen.

Efter lite bankörning blev jag också väsentligt bättre på att köra simracing, det går åt båda håll skulle jag vilja påstå.

Nä, nu blir det sängen

_________________
Martin Öberg
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vidareutvecklas som förare på bana när man kört några år?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (17533 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande