Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 17115 besök totalt |
Strokning samt org kolvar ger det högre eller lägre komp?
Behöver hjälp med att räkna ut vad man får för komp med högre block, längre stakar o stroker vev men behåller samma kolvar som orginal. Audi S2 har std: 81mm borr 86,4 mm slaglängd 144mm långa stakar 220mm höjd block 9,3 i komp tror jag. nya setupen med 2.5L block o vev: 81mm borr 95,5mm slag 155mm långa stakar 236mm höjd block vad blir kompen ?? På utländskt forum säger en 10,7 o en annan 8,7 ? komphöjd kolv 32.8mm Nått mer ni behöver veta för att räkna ut kompet ? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
_________________ Carl Wrangel MK Indy Familjekombi Mondeo Golf 1,6 FSI |
||||||||
Blockhöjden ökar med 236-220=16mm
Staklängden ökar med 155-144=11mm Den ökade slaglägden gör att kolven kommer (95,5-86,4)/2=4,55mm högre upp. Alltså kolven kommer att svänga 16-11-4,55=0,45mm lägre ner än orginal vilket betyder att en del av förbränningsrummet blir inne i cylindern vilket kanske inte är optimalt. orginal förbränningsvolym 81²*pi*86,4/4000/(9,3-1)=53,6cm3 Förbränningsrummet ökar med 81²*pi*0,45/4000=2,3cm3 Nya kompet blir (81²*pi*95,5/4000/(53,6+2,3))+1=9,8 Röd text = korrigerat _________________ mvh Kristian |
||||||||
Så egentligen bör man ha längre vevstakar alltså?
Finns som är 157mm men dom ska man ha till en custom vev som ger ännu mer strokning..? Toppackning ihop pressad = 1,875mm Kolven vänder i topp med blocket orginal. Bild på en Je kolv men där ser du hur toppen ser ut på en std kolv: ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Re:
Då skulle kolven komma nästan lika högt upp som orginal, kompet borde då bli ganska exakt samma som orginal. _________________ mvh Kristian |
||||||||
Re:
Blir det inte högre komp med nästan samma förbränningsrum men större slagvolym? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Re:
Japp vid större slag (cyl vol) med samma (komp vol) blir kompförhållandet högre Exempel En cylinder med 400cc & förbränningsrum 50cc komp 9:1 samma men 500cc & förbränningsrum 50cc komp 11:1 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||
Men är alla med på att kompet blir 8,4 med 155mm stakar? eller nån som tycker att Kristian räknat fel?
Men vad blir då kompet med 157mm stakar eftersom ni andra hävdar att det blir mer än orginal? Hur påverkas kompet om man borrar o går upp till 81.5mm eller ända upp till 83mm i cyl-dim. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Re:
Men med 157mm stakar så hamnar kolven 0,45mm lägre än orginal så förbränningsrummet blir lite större, men kompet blir väl nog lite högre. Någon får gärna kontrollräkna, för jag kan nog ha slagit in något fel. _________________ mvh Kristian |
||||||||
Kollade lite idag på hur högt kolven går, den går upp över blocket, ser ut att vara så högt som toppackningen är..
Kollade även i 2.5L blocket med 155mm stakar o där sitter kolven strax under blocket så dom 2.45mm i skillnad kan faktiskt stämma.. Men då är frågan vad det blir för komp med 157mm stakar med std kolvar o samtidigt vad blir kompet om jag kör med kolvar som ger bara 8:1 eller 8,5:1 i en std S2 fast nu i 2.5L blocket o med 157mm stakar? Visar bild på std S2 block där kolven sticker upp över blocket samt 2.5L stroknings motorn där kolven inte går lika högt.. ![]() ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Re:
där blev det lite fel va? 155-144=11 & inte 9 ?! Detta ger isf följdfel hela vägen. 12.6 cm3 i ökning är alltså 12,6 ml vilket jag tycker låter lite väl mycket. Med "korrekta" siffror skulle det bli 2,32 ml & ett komp på 9,8 Ökar du till 83mm i borr så får du ca 10,2, men det förutsätter nog att kolven INTE går ovanför block-kanten....dessutom kostar det mer än det smakar då ökningen blir ca 1 dl...men å andra sidan nästan 50 Nm mer i vrid....se längst ner så vet ni varifrån jag "höftat" denna siffra ![]() Räkna ni vidare, jag är för trött efter en hel natts jobbande för att lita på mig själv ![]() Martin, jag har massa data på de där dieselblocken & forum man kan kika på, men kommer inte åt dem från jobbet tyvärr ![]() 9,8:1 med E85 är mumma ![]() ![]() ![]() ![]() Men går nåt åt helsicke så har du istället ingen marginal kvar att borra... _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||||
Hmmm.
Men då blir det ju bara 16-11-4,55=0,45mm lägre ner än orginal ? men kollar man mina bilder så är det ju över 2mm i skillnad ![]() Måste kolla detta igen idag o se att kolvarna verkligen är max uppe. Men om kompet blir 9,8 med 155mm stakar så är frågan vad det blir om jag kör med lågkomp kolvar som ger 8:1 i komp på en std motor o dessutom borrar 0.5mm borde jag hamna uppåt 8,6 typ i komp med 155mm stakarna eller? Men en annan sak Barre, varför ska man ha längre stakar med 2,7L stroker veven i samma block? strokar du så hamnar ju kolven längre upp i Öd o då vill man ju ha kortare stakar annars slår kolven i toppen.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Re:
Varför det skiljer på höjden mot "decket" vågar jag inte svara på, kan kolla när jag kommer hem. Jag har både block, kolvar & originalstakar liggandes...resten kan man mäta sig till.... ![]() Tror bara dom ändrar på placeringen av kolvbulten, där finns marginaler att gå på & då kan man även använda 157mm stakar utan strokervev... jag har missat nåt känner jag dock...sova ett par timmar så kanske jag kommer på vad det var... Du har ju sett kolvkronan på dieselkolven...& vikten, så visst kan man labba med bult också. _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||||
Stroker veven ger 100mm slag så:
100-95,5/2=2,25 mm högre upp kommer kolven. Så då borde ju 153mm vara lämplig längd med stroker vev o std kolvar. Ska man köra med 157mm stakarna så måste man ju ha kolvar där kolvbulten är uppflyttad minst 4mm Känns mycke att flytta upp den så pass.. Edit: (fick besked nu att dom byggt med 152mm stakar med std kolv) _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
men vem bygger en race motor med org delar? om du nu skall bygga en 2.5l
så tycker jag du skall lopa linan ut. Långa stakar er bra, kjop custom kolvar som passar till dom stakarna du kjoper. JE vet vad du ska ha ps. Om du kjoper nya stakar och kolvar gå upp i dim på kolvbult _________________ Henrik Sachs |
||||||||
Re:
Beror ju på hur mycket du vill ta ut. Om vissa delar räcker bra i originalskick så blir det väl inte bättre bara för de har en tuffare stämpel ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Re:
men när dom bygger med 152mm stakar, vad använder dom då för vevaxel, kolvar mm.... Har du FÖR korta stakar så är risken större för att du kommer rasa motorn! Ju längre stakar du har desto mindre blir brytvinkeln mellan staken & cylinderloppet. Kortare sakar gör att större del av kraften från staken börjar riktas i sidled istället för uppåt. Här får du stora påfrestningar på kolvar & kolvbult. Har du FÖR långa stakar så tar det i nere i cylinderloppet. Detta är ju känt & man brukar i regel bara slipa ner kanten så staken går fritt. Nåt annat du BÖR ta hänsyn till om du ska börja labba längder, det är kolvhastigheter! Blir kolvhastigheterna högre så ökar man också därför kolvbultens diameter Börjar du få kritiska kolvhastigheter, minns inte siffran nu, så löper du stor risk att rasa motorn vid högre varvtal. Dock så krävs en del dumhet för att uppnå detta
ja, kan du inte räkna på saker eller har någon hum om hur saker fungerar så spelar det ingen roll hur mycket delar du byter. Visst uppstår haverier iaf, men ju större marginal du har på saker desto bättre. Att byta bara för bytandets skull ger förvisso "bättre" marginaler till haveripunkten, men stressen på delarna kan ändå leda till ras om man inte tänker sig för. Ska du inte varva omänskligt eller plocka ohumana effekter så klarar man sig mycket långt på originaldelar... Det räcker ju ofta att man mappar fel & rasar motorer med JE-kolvar & specialdelar av alla slag..... _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||||
vist kan man bygga en bra motor med org delar, men nu va detta menat till
Martin som jag vet er en snål j... ![]() så er vi ut efter hk/vrid då tycker jag de er dumt att snåla på tex. kolvar _________________ Henrik Sachs |
||||||||
Suck..
Jag har helt nya JE kolvar med 81.5mm dim som är för S2 block o då med std komp, dessa tänkte jag köra med i 2.5L block med 2.5L vev, jag har även smidda 155mm stakar liggande. Men efter att läst trådar på nordic som hänvisade till S2forum så blev jag förbryllad där angavs att kompet blir med kolvar motsvarande std komp antingen 8,7 eller 10,7 o då dom inte kunde komma överens om vad som var rätt så ställde jag frågan här.. O nu har Barre angett 9,8 som är mitt i mellan vad S2forum angett ?? så är detta verkligen rätt nu?? Eftersom Barre hittade räkne felet om längden på stakarna o kom fram till att det blir högre komp typ 9,8 vilket blir för högt då jag ska kunna köra på bensin, så undrar jag nu vad kompet blir om jag köper kolvar som har 8,0 i komp på std S2, då det finns billiga smidda sådana kolvar att köpa.. (mycke billigare än att beställa special med eget önskat komp) Barre 152mm stakarna var för 2,7L stroker veven i 2.5L block med "std" kolvar, vilket borde betyda lite sänkt komp? 157mm kräver speciella kolvar med uppflyttad kolvbult. Sen har jag kollat nu igen angående hur högt kolven går, det visade sig att den smidda kasserade staken (blå anlöpt) som jag stoppade i S2 blocket har växt ? För nu stoppade jag i en orginal stake o då är det bara squish ytan som precis sticker upp över blocket o inte hela kolven, så dom 0.45mm höjd skillnad Barre kom fram till verkar stämma nu. ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
nja, men lugn nu Martin.... en sak till som vi inte haft med i beräkningen är följande! Hur tjock är topp-packningen!? Har du en gammal använd sådan liggandes så räkna ut volymen på den då den faktiskt kommer bidra till att kompet sjunker.
vi räknar på både 1mm & 2 mm...stör mig på att man inte kommer ihåg såna här saker, det ingick i min utbildning...så allt vad gäller kolvhastigheter kompförhållanden osv, sånt ska jag kunna....men istället fastnade "onödigt" vetande.... ![]() När jag kommer hem kan jag rätta ev fel & ge korrekt info, men nu antar vi att Kullas formel stämmer & då utgår vi från den: 1mm tjock packning ger 5,15 ml -> 53,6+2,32+5,15=61,07 cm3 2mm tjock packning ger 10,3 ml -> 53,6+2,32+10,3=66,22cm3 fall 1 med 1 mm packning -> (81²*pi*95,5/4000/(61,07))+1=9,05 fall 2 med 2 mm packning ger -> (81²*pi*95,5/4000/(66,22))+1=8,4 Tar du fall 1 & 2 men 81,5mm istället så får du fall 1 -> 9,15 fall 2 -> 8,52 så mitt tips är att ta det du har! Mät, om du kan, volymen i toppen med vatten & lite diskmedel i (för att undvika ytspänning). Har du en liten graderad injektionsspruta så är detta lätt fixat. Mät en gammal packning. Återkom sen med dessa data & du kan räkna fram ditt exakta komp! Man måste också ta hansyn till om blocket har deckats & om toppen planats, så att säga att du får exakt detta & detta komp stämmer inte.... -har du bytt ventiler -har dy gröpt i toppen -toppdeckat -planat -val av packning allt detta påverkar kompförhållandet. Kom på en sak till. Du kan faktiskt svarva ner kolvarna 1mm & på så sätt också ändra kompet! hamnat du på ett komp mellan 8,4 & 9,1 så tycker jag att det är kalas! Du får ett bättre bottenregister & en trevligare motor utan laddtryck MEN du kanske inte kommer kunna ladda liika mycket & tappar lite i toppen. Dock tror jag inte du kommer vilja upp i 700-800 hk så det är ett val jag lätt hade gjort...bättre bottenregister ![]()
Jag sa ju det ![]() ![]() Återkom när du mätt Martin så räknar vi vidare, detta var kul ![]() _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 17115 besök totalt |