Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regeltekniskt racing - huvudströmbrytare
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (17122 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Det står så här i GT 5.13 om huvudströmbrytare

Huvudströmbrytaren skall bryta all elektrisk ström (batteri, generator, tändning och övriga elektriska anordningar), och ska också stoppa motorn

Förefaller glasklart kan man tycka. Men på min bil gör det inte så. Brytaren bryter + från batteriet, men stoppar inte motorn. Jag antar det blir så för att generatorn håller igång tändning och bränslepump eftersom generatorn inte blir skild från förbrukarna, det är bara batteriet som avskiljs från resten av systemet

Hur brukar man koppla? Kopplar jag om generatorn så att den är på batterisidan av av brytaren tror jag det kommer att funka, men uppfyller jag regeltexten då?

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Detdär minns jag var ett h-vete att få till på min racebil.
Lyckades nog inte riktigt heller om jag ska vara ärlig...det funkade dock som det skulle ibland...

Kommer inte ihåg riktigt, men du ska koppla in den sk. B+:en på generatorn i serie med brytaren på ngt sätt. Har ingen ritning på det tyvärr, men vet att det är en vanlig sak folk har problem med.

Lycka till!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1129

Namndispens
Namndispens

Vi hade samma propblem pa racern efter byte av tändsystem.
Kolla med Trendab, (08-55245006), dom hjälpte oss.
Var elektriske mekaniker meckade sedan ihop det pa nolltid.

/Anders Kaarle
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Vilka snabba svar! Tackar

Ska undersöka hur om dom extra (små) flatstiftanslutningarna på brytaren kan användas!

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
En sak till,

det känns ju som att bryta jordledningen mellan batteriet och karossen skulle fixa hela problematiken, men det känns ju som en okoventionell lösning..... eller är det så man gör?

_________________
Pär Hylander
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Pär Hylander skrev:
En sak till,

det känns ju som att bryta jordledningen mellan batteriet och karossen skulle fixa hela problematiken, men det känns ju som en okoventionell lösning..... eller är det så man gör?
Du har väl fortfarande kvar generatorn som ger spänning om du gör så? Den kanske inte ger spänning på fältplusanslutningen om man bryter bort jorden...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Pär Hylander skrev:
Det står så här i GT 5.13 om huvudströmbrytare

Huvudströmbrytaren skall bryta all elektrisk ström (batteri, generator, tändning och övriga elektriska anordningar), och ska också stoppa motorn

Förefaller glasklart kan man tycka. Men på min bil gör det inte så. Brytaren bryter + från batteriet, men stoppar inte motorn. Jag antar det blir så för att generatorn håller igång tändning och bränslepump eftersom generatorn inte blir skild från förbrukarna, det är bara batteriet som avskiljs från resten av systemet

Hur brukar man koppla? Kopplar jag om generatorn så att den är på batterisidan av av brytaren tror jag det kommer att funka, men uppfyller jag regeltexten då?



Komplettera med ett extreljusrelä...
Sätt relät så att det bryter tändström/bränslepump om det inte får + spänning från huvudbrytaren.
Tändning/bränslepump kopplas in som extreljusen i beskrviningen, och ordinarie sladd till huvudstrålkastare är din plus från brytaren.
Då kopplas batteriet bort, tändning och bränslepump. 100% efter reglerna kanske det inte är då generator inte bryts men funktionen att du kan döda allt med huvudbrytaren finns i alla fall där.

_________________
Roland Johansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Mäkinen skrev:
Pär Hylander skrev:
En sak till,

det känns ju som att bryta jordledningen mellan batteriet och karossen skulle fixa hela problematiken, men det känns ju som en okoventionell lösning..... eller är det så man gör?
Du har väl fortfarande kvar generatorn som ger spänning om du gör så? Den kanske inte ger spänning på fältplusanslutningen om man bryter bort jorden...


Tänkte inte på det....!

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Pär Hylander skrev:
Det står så här i GT 5.13 om huvudströmbrytare

Huvudströmbrytaren skall bryta all elektrisk ström (batteri, generator, tändning och övriga elektriska anordningar), och ska också stoppa motorn

Förefaller glasklart kan man tycka. Men på min bil gör det inte så. Brytaren bryter + från batteriet, men stoppar inte motorn. Jag antar det blir så för att generatorn håller igång tändning och bränslepump eftersom generatorn inte blir skild från förbrukarna, det är bara batteriet som avskiljs från resten av systemet

Hur brukar man koppla? Kopplar jag om generatorn så att den är på batterisidan av av brytaren tror jag det kommer att funka, men uppfyller jag regeltexten då?



Komplettera med ett extreljusrelä...
Sätt relät så att det bryter tändström/bränslepump om det inte får + spänning från huvudbrytaren.
Tändning/bränslepump kopplas in som extreljusen i beskrviningen, och ordinarie sladd till huvudstrålkastare är din plus från brytaren.
Då kopplas batteriet bort, tändning och bränslepump. 100% efter reglerna kanske det inte är då generator inte bryts men funktionen att du kan döda allt med huvudbrytaren finns i alla fall där.


Väl värt att fundera på!

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jag antar att du har en tvåpolig "Biltema" typ brytare 49,90kr ??

Vi hade precis samma funderingar innan montage av huvudbrytare. Tog kontakt med en SBF bes.man som tipsade om en sätt att bygga om det hela med en separat brytare så att man tom kunde stänga av generatorn för att sätta snabba kvalvarv .

Lät krångligt....till slut inhandlades den dyra sorten från Dalhems (Huvudströmbrytare FIA godkänd 475kr) lite fler poler att koppla mm + ett kopplings-schema.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
FSN skrev:
Jag antar att du har en tvåpolig "Biltema" typ brytare 49,90kr ??

Vi hade precis samma funderingar innan montage av huvudbrytare. Tog kontakt med en SBF bes.man som tipsade om en sätt att bygga om det hela med en separat brytare så att man tom kunde stänga av generatorn för att sätta snabba kvalvarv .

Lät krångligt....till slut inhandlades den dyra sorten från Dalhems (Huvudströmbrytare FIA godkänd 475kr) lite fler poler att koppla mm + ett kopplings-schema.


Haha, ja det skulle kunna vara Biltema, men den känns lite för solid för det, du får komma och kolla! (där är ett antal, 4 st tror jag, flatsift utöver dom två stora anslutningarna.

Snabb kvalvarv, kul! Undrar om mitt motorgräsklipparbatteri håller ett helt varv....

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hade ett sådant batteri och det höll typ 3 race... Mao ska man ALLTID ha startbatteri när man åker med ett så litet. det var det ngn som inte orkade ta med sig alltid typ... Brukar hålla en säsong om man sköter det iaf...

Sen stod man där på Gelleråsen, 34 mil hemifårn, på en söndag och kunde inte finna ett batteri som var så litet att det passade bland burrör osv... *suck*

Som ett tips bara...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
AL skrev:
Hade ett sådant batteri och det höll typ 3 race... Mao ska man ALLTID ha startbatteri när man åker med ett så litet. det var det ngn som inte orkade ta med sig alltid typ... Brukar hålla en säsong om man sköter det iaf...

Sen stod man där på Gelleråsen, 34 mil hemifårn, på en söndag och kunde inte finna ett batteri som var så litet att det passade bland burrör osv... *suck*

Som ett tips bara...


orkade din generator inte hålla igång den efter att du fått hjälp att starta? Eller körde du utan generator?

Startkablar och räserbilsdragaren borde väl funka oxo om man inte orkar släpa ett helt batteri? Men jag förstår dina suckar....

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tror att det var för många starter UTAN nämnd starthjälp som tog livet ur batteriet...

Efter det har det funkat. Men livslängden är som sagt inte tokbra. Men vad gör det om man tjänar MÅNGA kilon...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Nu e det fixat!

Konsulterade svärfar (fordonselektriker på 60-talet). Efter en diskussion kom vi fram till man ska bryta fältmagnetiseringen eller vad det heter, då slutar generatorn att ladda, det var i varje fall en liten sladd som gå till generatorn som jag kopplade in på den andra brytande kretsen (3 kretsar på huvuströmbrytaren, den för huvudströmmen,stora poler alltså, och brytade och en slutande med vanliga flatstift). Så ny bryter det verkligen strömmen och motorn stannar bums

Hitta dock lite otäcka saker, ingen huvudsäkring och fläkten är helt osäkrad. Efter att fått kortis på åkgräsklipparen (!) i samband med ett framaxelbrott vet jag hur mycket rök det kan bli, vill inte vara med om det i full fart på motorbana, dessutom rejält fastspänd.... Batteriet är alltså tillbakaflyttat längst bak, så det är i samma utrymme som föraren

Vilket Amperetal är vettigt på huvudsäkring direkt vid batteriet? 100-120 A?

_________________
Pär Hylander
Citera
JohanW
Haninge (sthlm)
Här sen Dec 2002
Inlägg: 87



Pär Hylander skrev:
Nu e det fixat!

Konsulterade svärfar (fordonselektriker på 60-talet). Efter en diskussion kom vi fram till man ska bryta fältmagnetiseringen eller vad det heter, då slutar generatorn att ladda, det var i varje fall en liten sladd som gå till generatorn som jag kopplade in på den andra brytande kretsen (3 kretsar på huvuströmbrytaren, den för huvudströmmen,stora poler alltså, och brytade och en slutande med vanliga flatstift). Så ny bryter det verkligen strömmen och motorn stannar bums

Hitta dock lite otäcka saker, ingen huvudsäkring och fläkten är helt osäkrad. Efter att fått kortis på åkgräsklipparen (!) i samband med ett framaxelbrott vet jag hur mycket rök det kan bli, vill inte vara med om det i full fart på motorbana, dessutom rejält fastspänd.... Batteriet är alltså tillbakaflyttat längst bak, så det är i samma utrymme som föraren

Vilket Amperetal är vettigt på huvudsäkring direkt vid batteriet? 100-120 A?



Det här låter intressant...

Har precis dragit bak batteriet till skuffen. Har monterat huvudbrytare fram under huven (Biltema varianten)

Frågan e om jag behöver dra separat plus till startmotorn eller om den kan gå genom huvudbrytaren tillsammans med all annan bil el, såsom färddator, soppapump, tuta mm.

Vilken variant av säkringshållare skall man ha närmast batteriet? hur många ampere minst måste den klara av?

Skulle vara roligt om nån ville svara.....


_________________
Johan Waller

//Haninge
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Den brytaren vi har i rejsporschen hade en fet brytare som man satte mellan batteri och allting annat. Sen hade den ytterligare två brytare, den ena bröt när man bröt den feta, den andra gjorde tvärt om (sluten när huvudström var bruten). Jag kopplade den mindre brytkretsen som matning till bränslepumpen och tändningen och den mindre slutande kretsen jordade hela huvudslingan via en effektresistor (för att begränsa strömmen).

Så när man bryter huvudströmmen så skiljs batteri från tändning/pump och från resten (tex. generator). Det blir tre kretsar altså. Eventuella kapacitanser/generatorsnurr/vad det nu kan vara laddas ur via effektresistorn.

Kanske onödigt, men jag har min ellära från PCB design, då gör man så.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Eftersom det numera är obligatoriskt med en yttre manöver placerad nere i vänstra vindrutehörnet till huvudströmbrytaren i en massa klasser (alla?) så tänkte jag tipsa lite om en alternativ lösning...

Byt huvudbrytaren mot en solenoid placerad bredvid batteriet, använd två vanliga vippbrytare. En under rutan och en i kupén och vipps var det löst utan knepiga vajerlösningar och huvudvärk... thumbs up

Till de flesta små vippbrytare finns det små gummihättor som gör de mer lämpliga för utomhusplacering...

_________________
Karl Brag
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



Ar defenitivt ingen elektriker, men en garagepolare loste detta genom att dra B+ fron generatorn sver 2 av de smo stiften po huvudbrytaren och sen till stora polen po batterisidan. De smo stiften bryter nSr huvudbrytaren bryter. Enkelt och bra!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Då får man väl väcka liv i denna gammla tråd.. Jag sitter nämligen på en såndär enkel huvudströmbytare (Biltema varianten) som jag skulle vilja sätta in enligt reglementet och blir inte klok på hur det skall gå till om jag tolkat elschemat på min bil rätt (el är inte min starka sida heller ) så går det tre ledningar från + på batteriet. Två av dessa går in i säkrings/reläboxen och vidare till bl.a. tändning och bränslepump. En går till startmotor och vidare till generatorn.

1. Nu känns det frestande att sätta huvudbrytaren så att man bryter strömmen från batteriet till säkring/reläbox samt även startmotor. Generatorn går då direkt till batteriet. Då borde i.a.f. elsystemet i bilen dö och motorn stanna (=generatorn). Det tråkiga är att + från batteriet fortfarande är kopplat till generator vilket i mitt fall innebär en stömförande kabel som går tvärs igenom hela motorummet. Nu är det säkert något jag har missat i min tankegång för det verkar för enkelt

2. En kille tutade i mig idag att om man bryter jordkabeln från batteriet då uppfyller man SBFs krav. Batteriet kopplas ifrån och motorn dör. Han hade det så på sin entusiastbil och detta skulle även förekomma på STCC bilar. Men nu när jag tänker efter måste ju även generatorn ha jord för att producera el (som Lennart antydde) och då har resten av elsystemet en jord att "arbeta mot" d.v.s. det blir samma effekt som när man bara kopplar bort batteriets + pol.

Är det någon mer som har erfarenhet denna typen av brytare??? Jag hänger inte riktigt med på Rolles beskrivning av relälösningen?? Tacksam för svar innan jag dönar iväg till Jan o Lisa och handlar mig en 6-pols brytare

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
capri
Tierp
Här sen Aug 2004
Inlägg: 55



Generellt brukar man väl montera brytaren på jordsidan,på t.ex. lastbilar och traktorer.

_________________
Mattias Forsberg

-------------------
Capri 2,9 i TURBO
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regeltekniskt racing - huvudströmbrytare
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (17122 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande