Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 Cup -00 (997 GT3 Cup -08 sid 5) | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 5 besök senaste veckan (73941 totalt) |
Har precis insett att jag inte har någon biltråd på rejsa, det måste ju åtgärdas.
Bilen införskaffades vintern 09-10 för att tävlas med i Porsche Sportscup Skandinavia. Första säsongen gick att till att lära känna bilen. Ganska stor skillnad mot tidigare Porschar Måste säga att det har varit en fröjd att köra en "fabriksracer", bara normalt underhåll och massor med körning. Inget ombyggande och modifierande. Några bilder på järnet: _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
fy fasiken
kan du inte berätta för mig som inte kan allt för mycket vad en fabriksracer innebär mer riktgit än vad det låter som ? hur skoj som helst och roligt att du e nöjd! _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Ska jag vara riktigt ärlig så vet jag inte så mycket heller . Bilen bygger på en standard GT3a med vissa delar i motorn utbytta för att hålla ett högre snittvarvtal. Chassit är annorlunda(hårdare), kolfiber dörrar och motorlucka. Fabriksmonterad bur. Dom få bekvämligheter som fanns på standardmodellen är borttagna såsom handbroms, rattlås, inredning, värmesystem osv. Det monterades även pneumatiska domkrafter och centrumbult till hjulen. Det byggdes ca 100 st det året min producerades. Motorn levererar ca 370 hk och bilen väger ca 1200 kg med förare (om jag mins rätt). Toppfart enl uppgift ca 290 km/h och 0-100 skall gå på ca 4 sek _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
Dom är riktigt snorhala innan man får upp lite värme i dom. Tänkte testa regnslicksen i år, dom lär vara riktigt mjuka och goa redan från början _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
Sen är det ju en ännu större fördel att köpa en färdig bil som har en supportorganisation (det finns inte så många alternativ då). Det finns ju massor av möjligheter till körning/tävlande med en CUP. |
||||
Så fort du hade temp så j***r vad det gick och som sagt, riktigt riktigt kul o åka med måste jag säga! _________________ Magnus Thomé |
||||
Har för mig att vi satte snabbaste tiden för dagen trots nästan ingen erfarenhet. Till vinnaren i PCS slalomens förtret (eller hur var det nu, Rikard?) _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
Så här ser en 3.6 l cup spis ut efter vinterns renovering
(Nästan färdigmonterad, endast styrservo fattas) _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
tack för feedbacken =)
skönt att köpa en färdig som passar in i tävlingsammanhang direkt, vilka är det som bistår med dessa "cup bilar" som är klara? är det porsche själva som säljer dom ? _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Porsche själva säljer/bygger ett antal Cup-bilar varje år via sitt dotterbolag Porsche Motorsport. Dessa bilar säljs till de som som tävlar i de officiella Carrera Cup serierna runt om i världen inkl Porsche Supercup som kör tillsammans med F1 loppen. alla serier får inte nya bilar varje år utan nya årsmodeller brukar tilldelas de "stora" serierna" i Tyskland och England. Sverige får t ex den mycket uppdaterade versionen i år men den levererades till länderna ovan redan till förra säsongen.
Sen gör Porsche olika uppdateringspaket/regeländringar så att bilarna som är nära i årsmodeller fortfarande ska kunna tävla ihop eftersom inte alla får nya bilar och för att hålla värdet på de begagnade uppe. I de officiella serierna är det bara 997 som gäller så därför finns det nu många 996 Cup som börjat användas i mer lokal racing somd en i den här tråden. Porsche Motorsport spottar väl ut ca 100-150 Carrera cup bilar av varje årsmodell. Utöver det så gör de 20-30 st av RSR modellen för GT2-klassen och tills nyligen RS-spydern som kördes i ALMS prototypklassen. En Cup bil säljs tävlingsklar, lackad i vitt. I priset ingår gratis flygfrakt till valfri plats i världen (gjorde i alla fall). på tävlingarna har Porsche personal och reservdelar på plats för att stötta teamen med råd och material (som man givetvis får betala en rund summa för). Men det finns nog ingen klass i världen som ger så mycket racerbil och driftsekonomi för pengarna. räknar man bort prislappen på 1,2 Mkr så är det väldigt mycket bara däck, belägg och bensin för att köra en säsong om man undviker plåtskrammel, och då kör man en bil med över 400 hk, byggd för race, med stora startfält. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
Hej Lars,
Vad kom du ner på för tider så här första året i en cup kärra? Lär ju varit lite skillnad mot tidigare _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Jag gillar det här! Gillar det mycket! Tyvärr är bättre-hälften dock inte alls imponerad så fort beteckningen 'racerbil' och 'trailer' nämns. Riktigt kul att de här bilarna dyker upp i rätt händer och fortsätter luftas som sig bör! Måste dock fråga: 'bara normalt underhåll'? Innebär det man de facto kan lämna in bilen på valfritt PC för service? Finns det möjligheter att sköta underhåll/service själv med normala 'skruv-kunskaper'? Har hyffsad koll på vad driftskostnaderna för en normal GT3 eller Turbo hamnar, pratar vi ungefär samma ball park här eller är det helt andra siffror som gäller (naturligtvis borträknat däck, belägg etc. etc.)? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Jo, den är lite snabbare än 44an och gammel 11an. Direkt ur minnet: Gelleråsen 1.11.xx Mantorp 1.25.xx Kullen 0.59.xx Knutan 1.06.xx (första gånngen med hel bil) Ligger ca 2 sek/varv efter toppen, hoppas ta in lite till nu i sommar. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
Jodå, Porsche center kan serva dom. Dock måste dom köpa reservdelar av "Flash Engineering" som är genaralagent för "Porsche Motorsport" i Sverige.(om jag har förstått det hela rätt). Min bil servas av Levin Racing med mycket gott resultat. Det vardagliga underhållet såsom vätskebyten, bromsar osv sköter jag själv. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
Ja, det är ju några sek. snabbare än min gamla 993:a... Du bör ju kunna plocka lite till i år då det var första året i en cup för dig även om det är dom sista som är jobbiga ! _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Intressant att veta! Kan vara bra kunskap att ha med sig! Tack för svar! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Tack så mycket för bakgrunden med porsche motorsport och hur det går till, nu blev det hela ännu coolare
tråden kommer följas grattis igen _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 Cup -00 (997 GT3 Cup -08 sid 5) | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 5 besök senaste veckan (73941 totalt) |