Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Permanent 4-hjulsdrift, hur funkar det? | << 1, 2 14 besök senaste veckan (20525 totalt) |
Jag trodde att det var så här enkelt:
Men nu säger du helt plötsligt att det är så här krångligt:
Här skall du ha det? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
"dubbla planethjul i serie" ligger de inte parallellt? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
om den nedre skissen rör till det i stället för att klargöra, bortse ifrån den. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Hade de legat parallellt så hade man ju haft en vanlig planetväxel. De flesta planetväxlar har tre hjul(parallelt), det finns möjlighet att ha 4 hjul i VISSA växlar, kuggantalet måste stämma så att det 4:e får plats. EDIT: eller var det tre som gick ibland och fyra som var teoretiskt omöjligt????hmm...??? PS. Det är inte de hjul man tror som är planethjul i en diff, rita upp och gör om till "klassisk" planetväxel så ser du det. DS _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Hm, Power som står i BMW-skissen brukar vanligtvis beteckna effekt i tekniska sammanhang och effekt är inte lika med kraft*väg.
Christian: Är det inte vanligtvis den röda axeln i din bild som är den ingående axel? Annars blir det ju inte bra hävarmarna som skiljer utan även kraften, eller hur? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Det var bara en symbolisk bil, effekt av att man har olika utgående effektöverföring(och därmed moment) vid lika varvtal fungerar ju oavsett vilken axel (av alla tre) som är ingående, det är bara momentfördelningen som ändrar sig. (därför funderade jag inte exakt på hur jag skulle rita en "verklig" fördelningslåda (se "fri"skrivningen i inlägget=) Hävarmarna räknas ju från ingreppscentrum vilket blir vid ytteradien på solhjulet och centrum på planethjulen (medelvärde av yttre(ringhjulsingrepp) och inre (solhjulsingrepp)) samt ingreppet på solhjulet. Eftersom varvtalet alltid är samma så är ju momentet=kraftöverföring i ingreppet*hävarm så jag förstod inte riktigt andra delfrågan? Det är ju olika hävarmar som ger just olika moment(kraft), vilket var vad man ville åstadkomma. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Jag kunde inte termerna för planetfiffens delar tidigare, så jag tog och tolkade Christians inlägg och förde in beteckningarna inom hakparentes i min tidigare skiss:
...lade också in motsvarande nummer från BMW-sprängskissen. Där är ju nr 14 hela paketet, men planethjulen hör dit. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
och så här enkelt är det med mekanisk 4-hjulsdrift:
http://www.torsen.com/products/T-1.h _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||
Nu tog jag mig tid att titta igenom BMW-skissen och beskrivningen igen och det finns risk för att jag missuppfattat den. Det inte 18 som är solhjulet utan någon av kuggarna på 9 som Niklas Sandström påpekade tidigt. Tror jag? Isåfall tas anklagelsen att diffen inte funkar om 17 och 18 är sammankopplade tillbaka. Då är också de utgående axlarna bromsade mot varandra i detta fall. Skyller delvis på skum skiss men mest på fort&fel.
Så här ska det väl vara? bobo: Torsen är en bromsad diff som fördelar momentet 50-50 som en "vanlig" diff. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Med möjlighet till att omfördela kraft mellan 25-75 till 75-25 som Audi använder det i sina quattro-bilar. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag hade förresten nån viskobromsad planetdiff-variant in min 405 T16, fungerade ypperligt förutsägbart körmässigt. Tyvärr är den rätt förutsägbar haverimässigt också. Underdimensionerad planethjulskorg tror jag det beror på. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Förmodligen skulle en lamelldiff fungera bättre än viscodiffen vid *varaktig* användning.
viscodiffen har en förmåga att tappa i styrka vid stigande temperatur. |
||||||
Tar upp denna tråd igen då jag klurar på detta just nu. Börjar hända saker när man utgår från motståndet som finns på utgående axlar och vad som blir kvar mellan dom och ingående.
Bekräfta/dementera gärna mina påståenden - När inget hjulpar slippar/spinner snurrar alla 3 axlar i diffen med samma hastighet. Planethjulen snurrar således inte i sig själva. - Med ingående axel låst (motor av/växel i) snurrar vi på främre axel (solhjul). Om solhjulet har 16 kuggar och ringhjulet 32 kommer bakre axel att snurra hälften så fort, och med dubbelt moment. (Antar att planethjulens kuggantal/storlek inte har någon betydelse?) Skulle denna utväxling ge oss en torque split på 66 bak och 33 fram? EDIT: Näe, så kan det inte va... Hur hårt har jag vurpat? _________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||||||
Stämmer det här?
om vi skickar 10Nm på planetbäraren och r1 = 3m (jättestort men skit i det) blir F1 = 3,33N. Då inget hjulpar slippar snurrar alla axlar med samma hastighet. Planethjulen snurrar alltså inte i sig själva. Alltså läggs kraften 3,33N på både ringhjul och solhjul (F2 och F3), men på olika radier och därmed får man olika vridmoment på fram och bakaxel; 6,66 Nm resp 13,32 Nm (33/67). _________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||||||
Hej,
angåend planet diffar. För enkelhetens skull: ALLA center diffar är 50/50 när det inte är slip imellan fram/bak dvs. hjulspinn! Det är först när slip uppstår som kraften fördelas olika mellan fram och bak (beroende på utväxlingen mellan soldrevet och planetdrev). och diff bromsen sitter ALLTID imellan utgående (fram/bak) axlar. I tävlingsammanhang var viscon vanligast (bäst) innan dom blev aktiva. Det vanligaste i wrc transmissioner är att ringdrevet är drivande. _________________ Joakim Zetterström |
||||||
Sparade trådar/FAQ Permanent 4-hjulsdrift, hur funkar det? | << 1, 2 14 besök senaste veckan (20525 totalt) |