Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Isuzu Piazza TURBO 1989 -Såld-
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
33669 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Min nyinköpta roterande stålborste är snett ihopsatt. Jag såg det inte först, men herreminje vad det skakade. De har missat monteringen med nån centimeter...

Som tur var hade jag köpt en till stålborste så nu sitter yttertröskeln också på plats. Ska bara fixa anslutningen mot hjulhuset lite bättre innan jag ger mig på passagerarsidan. Det blir inte snyggt, men det är ju min bil.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Bra jobbat, skam den som ger sig!

Har själv haft ett par-tre sådana där veckor där allt skall strula typ, men det är bara att ta problemen ett i taget och köra på.

(Ikväll skall jag ut och lätta min framvagn genom att skära bort plasten som slitits sönder och hänger halvt lös under bilen sedan några clips tydligen slitits loss när jag körde bilen av en lyft med elak kant häromhelgen, då jag tillbringade en heldag på Preem istället för på Anderstorpsbanan som jag betalat 1000kr för att köra på.
Jag är ändå övertygad om att inget mer kan gå fel nu utan jag skall fan köra på Kinnekulle på lördag )

_________________
David Lundin
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Idag fixade jag avslutningen på tröskeln mot hjulhuset. Planen var att få förarsidan klar och lyfta passagerarsidan istället, men så långt kom jag inte. Spärren på vinkelslipen gick sönder så det är ett h-e att byta skiva/stålborste. Min andra vinkelslip är en 115 mm så jag fick köra utan sprängskydd för att kunna slipa.
Får försöka köpa en bra vinkelslip imorgon.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Det går sakta framåt. Idag kom den ner på jorden igen, men bara för att lättare kunna svetsa tröskeln på passagerarsidan. Hjulmuttrarna till ett hjul verkar ha försvunnit. Det har sina begränsningar med gräsgolv i garaget.

Provade att starta den och det gick hur snällt som helst. Funderade på att köra ut den, men eftersom garaget är fastspänt i två av hjulen så fick det vara till den är "klar".

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Bilder på möget för bövelen

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Mögbilder begärda :
Förarsidan har fått plastsjoket monterat över tröskeln.


Bakdelen av samma tröskel.


Passagerartröskeln är monterad och grundad nu ikväll.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Härligt!

Vilken kontrast med Lotusemblemet mitt i allt där. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Jag tror att Lotus också har producerat självförintande bilar. Egentligen kanske det är som jag sa för några veckor sen "Det är inte värt jobbet", men nu finns chansen att besikta bilen om någon vecka eller två. Måste fixa avgasrörets sista halvmeter och få bort dubbdäcken bara.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Fipplade dit en avslutning på avgassystemet idag, men slutröret blev nog lite väl kort.


Monterade tröskelskyddet på passagerarsidan också, men måste få tag i något som håller det i överkant. I original är det små plastflärpar som trycks ut när man sticker in en lös plastbit, men flärparna har försvunnit med åren. Skulle behöva en expanderfunktion som blir 5-8 mm diameter på insidan av plåten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Körde ut bilen så jag kunde räfsa garagegolvet.


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Jag inbillade mig att det snart var dags att boka besiktningstid så jag har fixat diverse lampor och annat. Idag blev det läge för att ta en tur till macken och tanka bilen och se om allt funkar som det ska. På väg dit kom jag plötsligt ihåg en sak jag skulle ha gjort. Vid en provbromsning for pedalen i golvet och jag insåg direkt varför. Jag hade glömt bort bromsslangen som jag kom åt med rondellen när jag höll på med hjulhusen för några månader sen.
Det var väl tur att jag provade bromsarna i låg fart några gånger innan de behövdes på riktigt.
Nu ska jag bara hitta någon som kan tillverka en slang med rätt utseende så jag får väl börja hos Brotec imorgon.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ahaaupplevelse deluxe

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Lillen skrev:
Ahaaupplevelse deluxe
Återresan gick i maklig takt med högerhanden nära handbromsspaken.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Brotec fixade en slang utan knot och undrade om det var OK att fakturera. Lite udda när man är ny kund. thumbs up

Får se om jag orkar montera slangen och oket idag.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Bromsslangen monterad och systemet luftat, men oket på höger fram kärvar och jag kan inte komma fram till vad det är för skruv till glidpinnen. Den övre har vanlig sexkantsskalle, men den undre satt under en täck-kåpa och jag vet inte hur jag ska få grepp om den. Försökte plåta med telefonen, men...



Jag fick förstås ordning på skyltbelysningen så allt gick inte åt fanders.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Glidpinnen har insexnyckelshål.


Fast innan jag insåg vidden på insexnyckeln så hade jag noterat att oket bara satt i en skruv. Den andra skruven finns det delar kvar av i okhållaren och i hålet för skruven på spindeln. För att lösa det försökte jag lossa den andra skruven och ta bort oket, men då gick den också av.
Hade jag haft ett riktigt skruvstycke och gas så hade nog inte de där två stumparna varit ett problem.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
...problem.

Du kan ju plocka med hållaren imorrn så kanske vi kan göra ett ryck åtminstone med okhållaren. Är det M8?

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
...problem.

Du kan ju plocka med hållaren imorrn så kanske vi kan göra ett ryck åtminstone med okhållaren. Är det M8?
Jag tror det är M8. Fast det var 14mm skalle på den skruven som fanns kvar, men vem vet vad japanerna håller på med.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Lars Falk skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
...problem.

Du kan ju plocka med hållaren imorrn så kanske vi kan göra ett ryck åtminstone med okhållaren. Är det M8?
Jag tror det är M8. Fast det var 14mm skalle på den skruven som fanns kvar, men vem vet vad japanerna håller på med.


Det har varit kaos gällande standarder för skruv i Japan i många många år.
Det börjar styra upp sig hos flera av de större biltillverkarna men det är långt kvar att gå.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har ett par trevliga apparater på skolan, som löser det där på 20min ;-)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347


Trådstartare
Dude skrev:
Jag har ett par trevliga apparater på skolan, som löser det där på 20min ;-)
Falk ägnade 20 minuter åt det nu på lunchen så nu är det hål i skruvarna. Han ville prova igen och det protesterade jag inte emot.
Glidpinnen släppte "lätt".

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Isuzu Piazza TURBO 1989 -Såld-
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
33669 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande