Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Gissa vad som hänt och varför! | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7710 totalt) |
Så här innan säsongen börjar är det ju kul med allt som har med förberedelser inför säsongen att göra. Uppdateringar och förbättringar av bilen är ju alltid trevligt, men ibland blir det ju inte riktigt så bra som man hoppats...
För att göra något roligt av det hela kanske det går att göra det till en liten gissningstävling - här finns det ju många med tävlinginstinkt som behöver stimuleras när det inte går att kriga på banorna Här kommer tre bilder: Får se om någon kan gissa: 1. Vad som hänt? 2. Varför det hänt? 3. Vad tillverkaren av stötdämparna ansåg orsakat det hela? 4. Vad expertis i hållfasthetslära ansåg orsakat det hela? 5. Vilket företag som tillverkat stötdämparna? om någon lyckas få alla rätt får jag hitta på något trevligt pris _________________ |
||||||||||||||||
1. Du lånade ut vrålåket till din bror _________________ BMW MC-klubben |
||||||||||||||||
Nästan - han satt bredvid och skrek åt mig att bromsa _________________ |
||||||||||||||||
Röret har gått av vid belastning, typ körning med bilen de sitter på. De har gjort en försvagning med elaka brottanvisningar just där den gått av, även idioter brukar förstå att det är dumt Tillverkaren tyckte antagligen att du krockat mot en trottoarkant eller sågat av röret. Skulle tro expertis tycker spåret är olämpligt, speciellt så dåligt gjort det är enligt bild på andra sidan. _________________ Roland Johansson |
||||||||||||||||
Det bränns Sista frågan är kanske litet för svår att gissa direkt.... Kanske skall ta den i delar istället och börja med dessa: 5.1 - Vilken världsdel kommer tillverkaren från? a) Asien b) USA c) Europa 5.2 - Vilka prissegment har de produkter? a) Budget b) Dyrt c) Svindyrt 5.3 - Vilka säljargument använder företaget? a) They look great! b) As good as they get! c) The best there is! _________________ |
||||||||||||||||
Gissar på B: europa C: svindyrt C: The best there is Skulle gissa att det är intrax prylar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||||||
Nu gjorde jag det för lätt tydligen
Att spåret i dämparen är boven i dramat har flera redan gissat, däremot inte tillverkaren som hävdar följande:
Vet inte hur de kommit fram till denna slutsats. Kanske genom att låta sina konstruktörer ta fram en spänningsbild kring spåret och dra slutsatsen från den _________________ |
||||||||||||||||
Örjan, riktigt tråkigt det som hänt, verkligen. Kanske dax att efter långt tids grubblande lägga detta bakom dig och bygga ihop bilen och komma till start? Mina gissningar: du har köpt begagnande intrax ben från England (kopior på det nuvarande företaget intrax som Henk i Holland numera driver och som inte har något att göra med det gamla engelska intrax) Därefter byggdes de om för att passa din E46 och den olyckliga modifieringen efterlämnades det en brottanvisning varpå det begagnade benet gick av. Vet egentligen inte vad du vill uppnå med ditt inlägg, men oavsett så hoppas jag du kommer till start i år _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||
Japp - tycker jag också...
Grubblande är inte för mig - de senaste 18 månaderna ha jag gjort allt möjligt annat. Man kan ju ringa Örebro tingsrätt och be att få ta del av mål T708-10 om man är nyfiken på vad
Skall det finnas original och kopior på Intrax dämpare menar du? Intressant - särskilt som att varken Intrax själva i mina många kontakter med dem eller leverantören av stötdämparna nämnt detta. Utveckla gärna!! Mina stötdämpare levererades i alla fall oanvända från hyllan hos Simpson Motorsport och senare skickades topplagringarna till mig direkt från Henk på Intrax i Holland. Chassit användes efter leverans ett år på min 130i till litet gata och bana. Vi hade en intressant diskussion innan jag köpte dämparna här på Rejsa där jag fick hjälp att förstå Intrax val av fjädrar till detta chassi Tydligen följer Intrax också diskussionerna här, då de noterat att jag i ett inlägg skrivit att "det finns mycket tjälskott och potthål" på de vägar jag kör. Tydligen har de inte detta i Holland, eller på de rally-vägar som dämparna enligt produktinformationen är byggda för att användas på, för: "Bilkörning på väg med av Carlborg kvalitet påverkar naturligtvis stötdämparna negativt"
Jepp - Intrax i Holland tog drygt 2000_ (istället för 1000_ som vi via telefon kommit överens om) för att bygga om dem till E46 race-spec! Det förvånar mig att de inte nämnde att det var kopior som de byggde om
Spåret (brottanvisningen) fanns i den ursprungliga dämparen. Som jag sagt tidigare menade Intrax i Holland är det inte var någon fara med denna typ av spår i stötdämparna: "Fräsningen har en teknisk funktion då den utvisar korrekt monteringshöjd. Den påverkar inte hållfastheten av stötdämparen".
Det är monteringshöjd för 130i - Intrax var medvetna om att stötdämparen efter ombyggnaden skulle användas på e46 och att det var annan monteringshöjd där. Du har rätt i att det påverkar kraften på stötdämparbenet, men grundproblematiken fanns där även i en e87 med vridande krafter i en brottanvisning. Hur som helst, den expertis i hållfasthetslära från Luleå Tekniska Universitet som jag konsulterat har efter en teknisk undersökning av stötdämparen däremot kommit fram till: "Sammanfattningsvis har brottet i stötdämparen inträffat därför att spåret försvagat denna i sådan omfattning att en spricka initierats i spåret och tillvuxit genom utmattning till sådan storlek att slutbrott inträffat under belastning hänförlig till normal körning, i kontrast till att en stötdämpare utan spår inte kommer att haverera under normal körning. Den konstruktiva utformningen med ett spår runt omkretsen får betyget icke godkänd i ämnet konstruktionslära."
Kanske skratta litet åt hela situationen så här i efterhand när jag lagt det hela bakom mig och samtidigt också informera andra som funderar på att köpa produkter från Intrax hur de bemöter kunder då något gått fel. Jag skulle gärna själv velat ha denna information innan jag köpte eller byggde om mina stötdämpare där. Från början litar man på att företag har den kompetens som behövs och gör de beräkningar som behövs för att säkerställa att deras produkter är säkra. Så verkar tyvärr inte alltid vara fallet... Naturligtvis är det så att alla kunder inte kommer att vara nöjda och alla företag kan göra misstag. Men när det gäller säkerheten tycker jag att det är extra viktigt att man gör sin hemläxa innan man säljer eller bygger om en produkt. Det är också när saker går fel som man som kund kan sålla agnarna från vetet när det gäller seriösa och oseriösa marknadsaktörer. Det är upp till var och en att göra sin egen bedömning om man vill göra affärer med ett företag eller inte, men jag tycker att vi alla bör dela med oss av våra erfarenheter för att alla skall ha ett vettigt underlag för att fatta våra beslut.
Tack för det, men jag har gått vidare! Planen är dock att den vita kommer till start igen i år dock utan Intrax-chassi _________________ |
||||||||||||||||
Tänkte också på det. Och om det är monterat så som bilderna visar så borde det belastas mer än om det vore korrekt monterat? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||||||||||
Som jag svarade ovan: Det är monteringshöjd för 130i - Intrax var medvetna om att stötdämparen efter ombyggnaden skulle användas på e46 och att det var annan monteringshöjd där. Ni har rätt i att det påverkar kraften på stötdämparbenet, men grundproblematiken fanns där även i en e87 med vridande krafter i en brottanvisning. _________________ |
||||||||||||||||
Skulle inte förvåna mig om tillverkaren i fråga ändrar sin design efter detta.
På standardgrejer brukar det sitta något som är fäst utanpå fjäderbenet som indikerar monteringsdjup. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||||||||||
Ingen fara, jag har monterat ett 10 tal Intrax kitt och inga av dessa har Örjans special design. _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||||||
Vill inte ta åt mig "äran" för detta - det är ingen specialdesign utan allt sådant har Intrax stått för Som Patrik säger har nog inte alla Intrax-dämpare samma design, men tyvärr hade min det och säkert några andra. Vet om andra stötdämpare (från detta företag) som har gått av i infräsningsspåret för coilover-gängorna också, så jag misstänker att man bör nog kolla extra noga där också! Något jag inte visste tidigare om aluminiumstötdämpare, men som Intrax efter att detta hänt mig informerat om gäller för deras aluminiumstötdämpare är följande:
Jag körde mellan 5-10 timmars bankörning med stötdämparna efter att de varit inne hos Intrax för ombyggnad och (vad jag utgår från) en sådan kontroll. Hur ofta man skall lämna in sina stötdämpare för kontroll har jag inte fått klarhet i, men det borde er återförsäljare kunna upplysa om. Tyvärr så fick jag ingen som helst förvarning om att stötdämparen skulle gå av innan den brast vid inbromsning på Gelleråsens långa raka. Så det är viktigt att göra sina kontroller ofta och noggrant! Att tappa framhjul, styrning och bromsar i 175 km/h är inte så kul.... _________________ |
||||||||||||||||
Har samma förfarande på mina Intrax, dock ej mc Pherson eller alu. Lös coilover som ej tar upp brytkrafter samt i stål. Har f.ö precis svarvat nya spår för c-clipset, för att få gänghylsan på en ny höjd (behöver inga hjälpfjädrar bak/lägre inbyggnadsdjup)
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||||||||||||||
Allmänt banåkaforum Gissa vad som hänt och varför! | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7710 totalt) |