Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gissa vad som hänt och varför!
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7710 totalt)
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Så här innan säsongen börjar är det ju kul med allt som har med förberedelser inför säsongen att göra. Uppdateringar och förbättringar av bilen är ju alltid trevligt, men ibland blir det ju inte riktigt så bra som man hoppats...

För att göra något roligt av det hela kanske det går att göra det till en liten gissningstävling - här finns det ju många med tävlinginstinkt som behöver stimuleras när det inte går att kriga på banorna

Här kommer tre bilder:




Får se om någon kan gissa:

1. Vad som hänt?
2. Varför det hänt?
3. Vad tillverkaren av stötdämparna ansåg orsakat det hela?
4. Vad expertis i hållfasthetslära ansåg orsakat det hela?
5. Vilket företag som tillverkat stötdämparna?

om någon lyckas få alla rätt får jag hitta på något trevligt pris

_________________
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Örjan Carlborg skrev:

1. Vad som hänt?
2. Varför det hänt?
3. Vad tillverkaren av stötdämparna ansåg orsakat det hela?
4. Vad expertis i hållfasthetslära ansåg orsakat det hela?
5. Vilket företag som tillverkat stötdämparna?

om någon lyckas få alla rätt får jag hitta på något trevligt pris


1. Du lånade ut vrålåket till din bror

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Örjan Carlborg skrev:

1. Vad som hänt?
2. Varför det hänt?
3. Vad tillverkaren av stötdämparna ansåg orsakat det hela?
4. Vad expertis i hållfasthetslära ansåg orsakat det hela?
5. Vilket företag som tillverkat stötdämparna?

om någon lyckas få alla rätt får jag hitta på något trevligt pris


1. Du lånade ut vrålåket till din bror


Nästan - han satt bredvid och skrek åt mig att bromsa

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Fjäderbenstillverkaren tyckte det var snyggt med en rand runt fjäderbenet i form av ett spår. Fjäderbenet tyckte det var en perfekt brottanvisning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Örjan Carlborg skrev:


1. Vad som hänt?
2. Varför det hänt?
3. Vad tillverkaren av stötdämparna ansåg orsakat det hela?
4. Vad expertis i hållfasthetslära ansåg orsakat det hela?
5. Vilket företag som tillverkat stötdämparna?

om någon lyckas få alla rätt får jag hitta på något trevligt pris



Röret har gått av vid belastning, typ körning med bilen de sitter på.

De har gjort en försvagning med elaka brottanvisningar just där den gått av, även idioter brukar förstå att det är dumt

Tillverkaren tyckte antagligen att du krockat mot en trottoarkant eller sågat av röret.

Skulle tro expertis tycker spåret är olämpligt, speciellt så dåligt gjort det är enligt bild på andra sidan.

_________________
Roland Johansson
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Örjan Carlborg skrev:


1. Vad som hänt?
2. Varför det hänt?
3. Vad tillverkaren av stötdämparna ansåg orsakat det hela?
4. Vad expertis i hållfasthetslära ansåg orsakat det hela?
5. Vilket företag som tillverkat stötdämparna?

om någon lyckas få alla rätt får jag hitta på något trevligt pris



Röret har gått av vid belastning, typ körning med bilen de sitter på.

De har gjort en försvagning med elaka brottanvisningar just där den gått av, även idioter brukar förstå att det är dumt

Tillverkaren tyckte antagligen att du krockat mot en trottoarkant eller sågat av röret.

Skulle tro expertis tycker spåret är olämpligt, speciellt så dåligt gjort det är enligt bild på andra sidan.


Det bränns thumbs up

Sista frågan är kanske litet för svår att gissa direkt.... Kanske skall ta den i delar istället och börja med dessa:

5.1 - Vilken världsdel kommer tillverkaren från?
a) Asien
b) USA
c) Europa

5.2 - Vilka prissegment har de produkter?
a) Budget
b) Dyrt
c) Svindyrt

5.3 - Vilka säljargument använder företaget?
a) They look great!
b) As good as they get!
c) The best there is!

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Fjäderbenstillverkaren tyckte det var snyggt med en rand runt fjäderbenet i form av ett spår. Fjäderbenet tyckte det var en perfekt brottanvisning.



_________________
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Örjan Carlborg skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Örjan Carlborg skrev:


1. Vad som hänt?
2. Varför det hänt?
3. Vad tillverkaren av stötdämparna ansåg orsakat det hela?
4. Vad expertis i hållfasthetslära ansåg orsakat det hela?
5. Vilket företag som tillverkat stötdämparna?

om någon lyckas få alla rätt får jag hitta på något trevligt pris



Röret har gått av vid belastning, typ körning med bilen de sitter på.

De har gjort en försvagning med elaka brottanvisningar just där den gått av, även idioter brukar förstå att det är dumt

Tillverkaren tyckte antagligen att du krockat mot en trottoarkant eller sågat av röret.

Skulle tro expertis tycker spåret är olämpligt, speciellt så dåligt gjort det är enligt bild på andra sidan.


Det bränns thumbs up

Sista frågan är kanske litet för svår att gissa direkt.... Kanske skall ta den i delar istället och börja med dessa:

5.1 - Vilken världsdel kommer tillverkaren från?
a) Asien
b) USA
c) Europa

5.2 - Vilka prissegment har de produkter?
a) Budget
b) Dyrt
c) Svindyrt

5.3 - Vilka säljargument använder företaget?
a) They look great!
b) As good as they get!
c) The best there is!


Gissar på

B: europa
C: svindyrt
C: The best there is

Skulle gissa att det är intrax prylar.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Du skulle ha lyssnat på herr Bäck: E30-prylar rockar!

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja Intrax ser det ut som, har set liknade grejer på Öhlins med...

Tycker ändå Intrax gör bra grejer och samma med Öhlins

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Nu gjorde jag det för lätt tydligen

Att spåret i dämparen är boven i dramat har flera redan gissat, däremot inte tillverkaren som hävdar följande:

Tillverkaren skrev:
Fräsningen har en teknisk funktion då den utvisar korrekt monteringshöjd. Den påverkar inte hållfastheten av stötdämparen


Vet inte hur de kommit fram till denna slutsats. Kanske genom att låta sina konstruktörer ta fram en spänningsbild kring spåret och dra slutsatsen från den



_________________
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Örjan Carlborg skrev:

1. Vad som hänt?
2. Varför det hänt?
3. Vad tillverkaren av stötdämparna ansåg orsakat det hela?
4. Vad expertis i hållfasthetslära ansåg orsakat det hela?
5. Vilket företag som tillverkat stötdämparna?


Örjan, riktigt tråkigt det som hänt, verkligen. Kanske dax att efter långt tids grubblande lägga detta bakom dig och bygga ihop bilen och komma till start?

Mina gissningar:
du har köpt begagnande intrax ben från England (kopior på det nuvarande företaget intrax som Henk i Holland numera driver och som inte har något att göra med det gamla engelska intrax)
Därefter byggdes de om för att passa din E46 och den olyckliga modifieringen efterlämnades det en brottanvisning varpå det begagnade benet gick av.

Vet egentligen inte vad du vill uppnå med ditt inlägg, men oavsett så hoppas jag du kommer till start i år

_________________
Patrik Skoog
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



om spåret är en monteringshöjd...så är väl benet felmonterat..eller ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Örjan, riktigt tråkigt det som hänt, verkligen.


Japp - tycker jag också...

Patrik Skoog skrev:
Kanske dax att efter långt tids grubblande lägga detta bakom dig


Grubblande är inte för mig - de senaste 18 månaderna ha jag gjort allt möjligt annat. Man kan ju ringa Örebro tingsrätt och be att få ta del av mål T708-10 om man är nyfiken på vad

Patrik Skoog skrev:
du har köpt begagnande intrax ben från England (kopior på det nuvarande företaget intrax som Henk i Holland numera driver och som inte har något att göra med det gamla engelska intrax)


Skall det finnas original och kopior på Intrax dämpare menar du? Intressant - särskilt som att varken Intrax själva i mina många kontakter med dem eller leverantören av stötdämparna nämnt detta. Utveckla gärna!!

Mina stötdämpare levererades i alla fall oanvända från hyllan hos Simpson Motorsport och senare skickades topplagringarna till mig direkt från Henk på Intrax i Holland.

Chassit användes efter leverans ett år på min 130i till litet gata och bana. Vi hade en intressant diskussion innan jag köpte dämparna här på Rejsa där jag fick hjälp att förstå Intrax val av fjädrar till detta chassi thumbs up

Tydligen följer Intrax också diskussionerna här, då de noterat att jag i ett inlägg skrivit att "det finns mycket tjälskott och potthål" på de vägar jag kör. Tydligen har de inte detta i Holland, eller på de rally-vägar som dämparna enligt produktinformationen är byggda för att användas på, för:

"Bilkörning på väg med av Carlborg kvalitet påverkar naturligtvis stötdämparna negativt"

Patrik Skoog skrev:
Därefter byggdes de om för att passa din E46


Jepp - Intrax i Holland tog drygt 2000_ (istället för 1000_ som vi via telefon kommit överens om) för att bygga om dem till E46 race-spec! Det förvånar mig att de inte nämnde att det var kopior som de byggde om

Patrik Skoog skrev:
och den olyckliga modifieringen efterlämnades det en brottanvisning varpå det begagnade benet gick av


Spåret (brottanvisningen) fanns i den ursprungliga dämparen. Som jag sagt tidigare menade Intrax i Holland är det inte var någon fara med denna typ av spår i stötdämparna:

"Fräsningen har en teknisk funktion då den utvisar korrekt monteringshöjd. Den påverkar inte hållfastheten av stötdämparen".

ButterflyRacing skrev:
om spåret är en monteringshöjd...så är väl benet felmonterat..eller ?


Det är monteringshöjd för 130i - Intrax var medvetna om att stötdämparen efter ombyggnaden skulle användas på e46 och att det var annan monteringshöjd där. Du har rätt i att det påverkar kraften på stötdämparbenet, men grundproblematiken fanns där även i en e87 med vridande krafter i en brottanvisning.

Hur som helst, den expertis i hållfasthetslära från Luleå Tekniska Universitet som jag konsulterat har efter en teknisk undersökning av stötdämparen däremot kommit fram till:

"Sammanfattningsvis har brottet i stötdämparen inträffat därför att spåret försvagat denna i sådan omfattning att en spricka initierats i spåret och tillvuxit genom utmattning till sådan storlek att slutbrott inträffat under belastning hänförlig till normal körning, i kontrast till att en stötdämpare utan spår inte kommer att haverera under normal körning. Den konstruktiva utformningen med ett spår runt omkretsen får betyget icke godkänd i ämnet konstruktionslära."

Patrik Skoog skrev:
Vet egentligen inte vad du vill uppnå med ditt inlägg


Kanske skratta litet åt hela situationen så här i efterhand när jag lagt det hela bakom mig

och samtidigt också informera andra som funderar på att köpa produkter från Intrax hur de bemöter kunder då något gått fel. Jag skulle gärna själv velat ha denna information innan jag köpte eller byggde om mina stötdämpare där. Från början litar man på att företag har den kompetens som behövs och gör de beräkningar som behövs för att säkerställa att deras produkter är säkra. Så verkar tyvärr inte alltid vara fallet...

Naturligtvis är det så att alla kunder inte kommer att vara nöjda och alla företag kan göra misstag. Men när det gäller säkerheten tycker jag att det är extra viktigt att man gör sin hemläxa innan man säljer eller bygger om en produkt. Det är också när saker går fel som man som kund kan sålla agnarna från vetet när det gäller seriösa och oseriösa marknadsaktörer. Det är upp till var och en att göra sin egen bedömning om man vill göra affärer med ett företag eller inte, men jag tycker att vi alla bör dela med oss av våra erfarenheter för att alla skall ha ett vettigt underlag för att fatta våra beslut.

Patrik Skoog skrev:
men oavsett så hoppas jag du kommer till start i år


Tack för det, men jag har gått vidare! Planen är dock att den vita kommer till start igen i år dock utan Intrax-chassi

_________________
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



ButterflyRacing skrev:
om spåret är en monteringshöjd...så är väl benet felmonterat..eller ?


Tänkte också på det. Och om det är monterat så som bilderna visar så borde det belastas mer än om det vore korrekt monterat?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Naqref skrev:
ButterflyRacing skrev:
om spåret är en monteringshöjd...så är väl benet felmonterat..eller ?


Tänkte också på det. Och om det är monterat så som bilderna visar så borde det belastas mer än om det vore korrekt monterat?


Som jag svarade ovan:

Det är monteringshöjd för 130i - Intrax var medvetna om att stötdämparen efter ombyggnaden skulle användas på e46 och att det var annan monteringshöjd där. Ni har rätt i att det påverkar kraften på stötdämparbenet, men grundproblematiken fanns där även i en e87 med vridande krafter i en brottanvisning.

_________________
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Skulle inte förvåna mig om tillverkaren i fråga ändrar sin design efter detta.

På standardgrejer brukar det sitta något som är fäst utanpå fjäderbenet som indikerar monteringsdjup.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



LuddeR skrev:
Skulle inte förvåna mig om tillverkaren i fråga ändrar sin design efter detta.

På standardgrejer brukar det sitta något som är fäst utanpå fjäderbenet som indikerar monteringsdjup.


Ingen fara, jag har monterat ett 10 tal Intrax kitt och inga av dessa har Örjans special design.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
inga av dessa har Örjans special design.


Vill inte ta åt mig "äran" för detta - det är ingen specialdesign utan allt sådant har Intrax stått för

Som Patrik säger har nog inte alla Intrax-dämpare samma design, men tyvärr hade min det och säkert några andra. Vet om andra stötdämpare (från detta företag) som har gått av i infräsningsspåret för coilover-gängorna också, så jag misstänker att man bör nog kolla extra noga där också!

Något jag inte visste tidigare om aluminiumstötdämpare, men som Intrax efter att detta hänt mig informerat om gäller för deras aluminiumstötdämpare är följande:

Citat:
Det är allmänt känt att aluminiumstötdämpare kan gå sönder vid racing efter extern åverkan, som exempelvis gupp eller hål i marken, kontakt med andra bilar eller kantbeläggning. På grund härav är det väldigt viktigt med service av stötdämpare och kontinueliga kontroller vid racing utförd av specialister


Jag körde mellan 5-10 timmars bankörning med stötdämparna efter att de varit inne hos Intrax för ombyggnad och (vad jag utgår från) en sådan kontroll. Hur ofta man skall lämna in sina stötdämpare för kontroll har jag inte fått klarhet i, men det borde er återförsäljare kunna upplysa om. Tyvärr så fick jag ingen som helst förvarning om att stötdämparen skulle gå av innan den brast vid inbromsning på Gelleråsens långa raka. Så det är viktigt att göra sina kontroller ofta och noggrant! Att tappa framhjul, styrning och bromsar i 175 km/h är inte så kul....

_________________
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Har samma förfarande på mina Intrax, dock ej mc Pherson eller alu. Lös coilover som ej tar upp brytkrafter samt i stål. Har f.ö precis svarvat nya spår för c-clipset, för att få gänghylsan på en ny höjd (behöver inga hjälpfjädrar bak/lägre inbyggnadsdjup)

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



edit

_________________
Patrik Skoog
Citera
Allmänt banåkaforum
Gissa vad som hänt och varför!
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7710 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande