Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 87, 88, 89 ... 136, 137, 138 >> 104 besök idag (1059293 totalt) |
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Och idag ser det ut såhär, bakdelen skall få smaka på lite generositet. Framförallt svänghjulskoll på G.
_________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
I detta nu pågår verksamhet från mellanvägg och bakåt, galler och luftintag. Check!
_________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Lite input och tankar efterfrågas.
Dilemma, kanske mest känslomässigt men kan vara rätt uppfattat. Vem vet. När jag startade min maskin i somras tyckte jag att den vibrerade för mycket vid typ 3500 rp/m. Inte innan. Varvade ej mer vid det tillfället. Så första tanken man fick var att mitt nygjorda svänghjul var felgjort. Nu har jag lådan borta och kan testa med ett originalhjul och skall så göra och mitt nya och byta kuddar. Då kommer frågan ifrån en ej så duktig motorgubbe. Om man tar en normal motor, tex en Audi v6:a och monterar den stumt i en rigg/ram. Kommer den då att vibrera märkbart vid något varvtal? eller inget vid tomgång och mer o mer vid högre eller kan det finnas ett mellanvarv som är kritiskt? Till saken är att jag har nog alldeles för hårda industrigummikuddar monterade och dessutom 4:a st 2 motor och 2 låda. Kanske är det så att jag bara blir av med vibrationen med mjuka kuddar? Och ja, den balanseras med svänghjul och främre svängmoj _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
SEdan 1983 har jag bara kört med solida fästen i alla mina bilar och har A L D R I G upplevt något negativt el störande med det.
Jag har idag 12 lr 13 hobbybilar A L L A har stumma fästen.... jag förstår inte frågeställningen Det är en hobbybil va? Du får nog leta vidare efter "felet" vm R Tillägg ca 1988 renoverade jag en Chevelle -70 LS6 original bil HELT original. Det är den enda bil jag haft med gummikuddar någonsin. Jag körde den ur garaget... åhhh vad tyst och mjukt den gick, men tyst original avgassystem etc,,, jaha?? Vad gör man nu då? Jag sålde den efter 2 veckor. Så jag korrigerar: jag har haft en bil med gummikuddar. Det är ungefär som det här med delrinbussningar i framvagn. Folk tror det är stötigt. Det är ju fjädern och stötdämparn som ska göra jobbet... Nope Leta vidare!! mv h R PS Vackert svänghjul Du gjort! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Okidoki, jag testar med ett originalsvänghjul när jag kan få igång maskin igen. Måste få till instrumentpanelen igen som är på flockning. Då kommer all el på plats. Mina tankar har varit svänghjulet från början och vi får la se om jag har rätt men gjort fel som inte balanserade allt då motorn byggdes ihop av en Alfagubbe i Uppsala. Det var en rätt långdragen process som jag iofs tror var noggrann och bra. Men svänghjulet gjordes vid annat tillfälle.
Tanken är annars att polarn (Raymond Karlsson / Ragge i Harbo) och jag skall balansera bakvänt om nu originalhjulet gör det vibrationsfritt. Vi kollar vad en vev med främre dämpare och originalsvänghjul gör för balansfel och gör mitt lika. Eller åtminståne få nära koll på vad ev fel kan va. Bara det att han är så himla svår att få nyp tidsmässigt på. DLI Teknik har gjort svänghjulet _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Processen kommer se likadan ut för mig när jag balanserar upp mitt. Kör motorn med ett standardhjul först för motorbalansering. Sen häktar man av grejerna o ser till att customsvänghjulet får samma obalans som standardhjulet har. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Som sagt, DLI teknik gjorde svänghjulet. Kan du kolla en Alfavev med främre svängdämp och svänghjul och se hur felbalanserat det är? _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Är saker och ting "felbalanserade" kan det vara en annan sak.
Vad jag säger är att när det är rätt gjort känner Du inget obehag lr liknande. Sen är det tyvärr så att en del motorrenoveringsfirmor inte alltid VET vad de gör och vilken typ av balansering som ska tillämpas. Bäst är att alltid nollbalansera. Hur är Alforna balanserade generellt?? internt lr externt? mv h R _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
När jag byggde ihop min Zetec motor i min se7en så blev det tillverkat ett billet svänghjul av en kille här i stan, sedan så balanserades motorn original svänghjulet och billet svänghjulet. Vilket av svänghjulen tror ni att det var mest borrat i efter balanseringen? Jo originalet.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Externt i viss mån. Osymmetrisk remskiva, säkerligen för o motverka det faktum att 60-2 tänderna sitter inpräntade i svänghjulet original bl.a. Lämna in vevpartiet och originalhjulet samt ditt DLI svänghjul på balansering Håkan, dom får nollbalansera det med ett originalsvänghjul och sen dunka på DLI svänghjulet och matcha obalansen som nu kommer uppstå (Då vet man nämligen att vevpartiet är i jämn balans mot någon form av referens. I detta fallet original) Sen är det bara o ta hem grejerna och varva lite. (Du ska alltså lämna med kolvar, stakar, vev, remhjul, svänghjul. komplett vevparti. Dom kommer att balansera in kolver o stakar åt dig först, o sen balansera svänghjulet efter att dom bultat loss originalet och skruvat på DLI svänghjulet) _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Externt, om du kollar på mitt svänghjul som är tillverkat så har det en extra tyngd på en sida. Tänkte att om man mäter hur mycket det är fel i förhållande till ett original så kan man ju få fram lite siffror. Men det bör ju DLI teknik ha gjort, antar det. Men det kan ju vara lite fel ändå. Skall jag göra det rätt bör väl korrekta vikter (6st) göras och sättas på respektive vevstaksplats. Det får bli steg tre. Det blir dyrt och segt att få till. Tänkte försöka testa om det finns en enklare väg. Bergis inte. Test med originalhjul och motorgummi och nytt svänghjul visa. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Jag skulle lämna in HELA vevpartiet och få det nollbalanserat ( även om det innebär tungmetall). Då vet Du att den biten är OK.
Sen har jag svårt att tänka mig det är några probs. En enkel test kan vara att jämföra vikten på Ditt nya svänghjul kontra original. _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Är det orginal vevatakar å kolvar i maskinen eller är allt ändrat /bytt??
Jag plockade ju fram å tillbaka med delar i min v6a. Alltid orginal kolvar /stakar men märkte inte upp så noga och flyttade även mellan olika motor bytte vev en gång osv. Hade hela tiden samma custom svänghjul och custom remskiva fram (modifierad original fram) Jag tyckte alltid motorn var likadan. Vibrera lite härligt men inte något jag störde mig på trots att den satt helt stumt och man sitter direkt på ett trägolv i princip. När man väl kom upp i fart var det som en dröm (nåja med hörselproppar mössa och hjälm iallafall. Utan var det hemskt obekvämt. Men stog jag i verkstaden och vara torrgasade skakade golvet typ. Var det rätt eller fel. Vet ej, Men jag tror måste utföra lite mer riktiga test att köra motorn innan du kan ha en susning om ifall den bara vibrerar eller om det är fel balanserat _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Anledningen till varför Du alltid ska bygga om till internbalanserat/nollbalanserat är att då Du ändrar något( tex byter svänhjul) behöver Du bara balansera den delen- nollbalansera
Kör man externbalanserat måste hela motorn isär och man ska då balansera hela vevpartiet _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 87, 88, 89 ... 136, 137, 138 >> 104 besök idag (1059293 totalt) |