Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 88, 89, 90 ... 136, 137, 138   >>
11 besök idag (1059002 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vilket runk ärligt talat, försökte tänka lite snabbt vilket inte alltid är lätt, men är detta en vanlig grej just på v6 med tanke på tändföljden eller är det på alla v-motorer, eller tom även på vanliga raka?? Bara att olika motor tillverkare väljer att göra balanseringen på olika sätt??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Pratar vi Chevrolet ,som jag är kung på ( och det kan säkert vara liknande på andra bilar) är det så att när slaglängden blir så pass lång att skinkornas motvikter blir så stora att de kommer ta i kolvarna satte GM utvändiga balansvikter för att enkelt ( billigt) kunna kompensera.
Man kan greja den med tungmetall i motvikterna lr markant lättare kolvar/stakar
Alfa och Audi kan jag ingenting om- men dess ägare säger alltid det är så förfinade grejor att de säkert tänkt på detta.....lr så är det bara snack *blink*

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Har viss erfarenhet av Alfafolk, rätt speciella typer, jag är väl i och för sig speciell jag med :-) Men just V6:an och då den första 12ventilaren är faktiskt en magisk maskin. Så tycker större delen av världens bilkår. Superstryktåliga och med en motorgång som är grym. Kan ju förstås inte liknas vid en 2-3 gånger större Vee Eight.

Min variant är 3,0 24 v maskinen, samma botten tror jag med riktigt bra flödande toppar. Men när kamremsdrift kom och den smarta lösningen att kamrem driver oljepump blev det lite mindre bra. Men dom har en riktigt bra karaktär. Faktiskt ganska bra botten i förhållande men som en hojmaskin uppåt i varven. Ett exempel på vad många anser vara dåligt original är insug och avgas. Min maskin hade 211 hk original. Med annan mappning 232 hk Men med bättre insug och schysstare avgas så har folk fått ut runt 255 typ. Och mina kammar skall väl ge lite till. Samma spec som den här. Han fick ut 281 på bakisarna

https://www.youtube.com/watch?v=jiosP95LsvE

Men så här skulle jag vilja ha det

https://www.youtube.com/watch?v=7H8ug__9iHE

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Kan var läge för en annan vinkel. Min bil får vid bes ha typ 211 hk, Den kommer ju ev ligga på 950-1000kg med allt utom mig och soppa. Beskillarna har svårt för att godkänna mer. Annars skulle ju en Ls3:a med des låga vikt och lilla fomat va optimalt tror jag. Och typ 450 hk

Vem vet vad som händer sen?

/ H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Ta mig inte fel - Ville inte alls racka ner på Alfamotorn. Det är en kul maskin
Alfaägare är annars liknande stollar som Corvette ägare: de tror de är guds följslagare och att de har en riktig sportbil....
Är man av sin klass styrd av en viss motorstorlek är man tvungen att hålla sig till den såklart men för alla oss andra som kör utanför alla reglementen ska man köra med så stor maskin man kan (tycker jag). Jag har 12-13 hobbybilar och ingen har under 684 hk. Så kan det gå då man kör klassfritt.
Du ska väl besikta Din bil först, sen kan alltid hungern på mer effekt styra Dig vidare , får vi hoppas. Tilläggas kan att jag aldrig besiktar mina bilar( ytterst sällan i vart fall) Blir ändå aldrig stoppad *s*
LS-motorerna är populära och har en väldigt bra grundkonstruktion men känns nästan like överskattade ändå ( tycker jag) men det är mycket effekt till liten peng- men att köra en sån är snart lika svenssonaktigt som att köra Impala -65 lr Charger 68-70
Som Du märker talar jag mest raggarspråk då min tumstock kommer från den världen men jag drömmer även om en Alfa 1750 GTJ nån dag *blink* Då jag byggt allt annat jag planerat.
Oavsett vilket märke man kör bör man ha balans i maskin. Det kortar livslängden om Du inte fått till det rätt
Trevlig Helg!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Ta mig inte fel - Ville inte alls racka ner på Alfamotorn. Det är en kul maskin
Alfaägare är annars liknande stollar som Corvette ägare: de tror de är guds följslagare och att de har en riktig sportbil....
Är man av sin klass styrd av en viss motorstorlek är man tvungen att hålla sig till den såklart men för alla oss andra som kör utanför alla reglementen ska man köra med så stor maskin man kan (tycker jag). Jag har 12-13 hobbybilar och ingen har under 684 hk. Så kan det gå då man kör klassfritt.
Du ska väl besikta Din bil först, sen kan alltid hungern på mer effekt styra Dig vidare , får vi hoppas. Tilläggas kan att jag aldrig besiktar mina bilar( ytterst sällan i vart fall) Blir ändå aldrig stoppad *s*
LS-motorerna är populära och har en väldigt bra grundkonstruktion men känns nästan like överskattade ändå ( tycker jag) men det är mycket effekt till liten peng- men att köra en sån är snart lika svenssonaktigt som att köra Impala -65 lr Charger 68-70
Som Du märker talar jag mest raggarspråk då min tumstock kommer från den världen men jag drömmer även om en Alfa 1750 GTJ nån dag *blink* Då jag byggt allt annat jag planerat.
Oavsett vilket märke man kör bör man ha balans i maskin. Det kortar livslängden om Du inte fått till det rätt
Trevlig Helg!


Coolers, äh jag är allätare. Men Pate som är polarn och som handlar av dig blir nog sur som fan nu hi hi. Han har ju en Impala (four door) 65:a, eller äre 63:a, vetifan. Och jag har byggt en "Bertone" innan. Det blev en Bertone med alfas gtv:6:a och Alfa 75:s bottenplatta med transaxel. Mycket plast. Den blev lite för rejsig. Och såld. 850 kg Bild nedan, Den har stått still sen försäljning. Det var tänkt att min nuvarande maskin skulle hamnat där.

Köp den så är du snabbast av det gänget med lite väss. Och ja, den är gatlegal.




_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
By de vejj Peter. Vart bygger du Lolan. Får man kolla? Mitt skitgarage är alltid besökbart för dom som har lust. Tjing tjång.

Och prutta inte i gummidräkt, för då blire såhär. :-)



_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



Håkan Haver skrev:
Har viss erfarenhet av Alfafolk, rätt speciella typer,




Jag lämnade in en Alfa 12v V6 vev på balansering för några år sedan men har inte haft tillfället att skruva ihop motorn än. Vi diskuterade internbalansering men jag avråddes från det då det bara skulle bli ännu dyrare och inte tillföra nåt på en i övrigt ganska original gatbil (lättat svänghjul, Biltemadämpare). Blev balansering av vev (med dummyvikter), svänghjul, remskiva och viktning av stakar och kolvar. Återstår att se hur rätt det blev.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



Håkan Haver skrev:
By de vejj Peter. Vart bygger du Lolan. Får man kolla? Mitt skitgarage är alltid besökbart för dom som har lust. Tjing tjång.

Och prutta inte i gummidräkt, för då blire såhär. :-)


Egen fjärt luktar bäst, sägs det i alla fall

Även Ford/Jaguar/Mazda Duratec V6:an hade vibrationsproblem. Den vanligaste lösningen för 60 graders V6 har varit motvikt på svänghjulet och förskjutna vevlagerlägen på samma vevsläng, s.k. Flying arms. Audi har en annan lösning då de har 90 grader på alla V-motorer. Fast det finns värre motorkonstruktioner p.g.a. "förpackningsproblem" som det heter i bilbranschen. T.ex. V8 med balansaxel. Kolla på ttvracing.com hur deras V6 svänghjul ser ut.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Kim Peek
Sthlm/Boden
Här sen Dec 2007
Inlägg: 12



Grymt bygge!
Två frågor:
Vad ska du använda för AC-reglage? Har själv lite funderingar på nån frankensteinlösning och tänkte på ngn variant med Golf 4:ans manuella AC reglage. Lagom diskreta plus att det finns rätt schyssta alu-rattar på ebay.

Ritade du svänghjulet själv och vad kosta sig? Ska para ihop en motor med BMW-låda men vill inte köra svetsvarianten utan adapterplåt med antingen eget svänghjul eller spacer till original svänghjul.

Anyhoo, längtar tills du blir klar

_________________
Christer Karlsson
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Kim Peek skrev:
Grymt bygge!
Två frågor:
Vad ska du använda för AC-reglage? Har själv lite funderingar på nån frankensteinlösning och tänkte på ngn variant med Golf 4:ans manuella AC reglage. Lagom diskreta plus att det finns rätt schyssta alu-rattar på ebay.

Ritade du svänghjulet själv och vad kosta sig? Ska para ihop en motor med BMW-låda men vill inte köra svetsvarianten utan adapterplåt med antingen eget svänghjul eller spacer till original svänghjul.

Anyhoo, längtar tills du blir klar


AC ifrån Carbuildersolutions. ett kit. Simpla grejer.
Och svänghjulets anpassning till låda skapades måttmässigt tillsammans med DLI teknik, inte balansmässigt. Det skulle dom kunna.
10000:- med koppling (Audi)

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Jag tar nog ur maskin och låter ett proffs viktjustera kolvar och balansera skrotet. Kan finnas andra fördelar med det. Krilles motor hittade jag i Eskilstuna.
Ser ut att ta 5200:- för det. Trodde det va svinmycket dyrare.
Nått annat tips i närområdet som bara kan göra det inom några veckor?

Blir nog bara att göra så. / H


http://krillesmotor.se/balansering.html

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Kim Peek
Sthlm/Boden
Här sen Dec 2007
Inlägg: 12



Håkan Haver skrev:
Kim Peek skrev:
Grymt bygge!
Två frågor:
Vad ska du använda för AC-reglage? Har själv lite funderingar på nån frankensteinlösning och tänkte på ngn variant med Golf 4:ans manuella AC reglage. Lagom diskreta plus att det finns rätt schyssta alu-rattar på ebay.

Ritade du svänghjulet själv och vad kosta sig? Ska para ihop en motor med BMW-låda men vill inte köra svetsvarianten utan adapterplåt med antingen eget svänghjul eller spacer till original svänghjul.

Anyhoo, längtar tills du blir klar


AC ifrån Carbuildersolutions. ett kit. Simpla grejer.
Och svänghjulets anpassning till låda skapades måttmässigt tillsammans med DLI teknik, inte balansmässigt. Det skulle dom kunna.
10000:- med koppling (Audi)


Tackar

_________________
Christer Karlsson
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



När Du säger Pate- Kan det vara Patrik från Norrtäljetrakten som har en fin 4d Impala -65??
Han jobbar med värme/kyla-pumpar och har även en pickis och massa andra byggen?
När Du säger Peter, kan Du tänka på min bror som bor i Dina trakter och bygggt en fin Ford GT40 och en Cobra tro?
Jag är otroligt trångbodd just nu och vi håller på och bygger nya lokaler- men tills de är klara bygger jag i butiken *skäms*

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
2QIK4U skrev:
När Du säger Pate- Kan det vara Patrik från Norrtäljetrakten som har en fin 4d Impala -65??
Han jobbar med värme/kyla-pumpar och har även en pickis och massa andra byggen?
När Du säger Peter, kan Du tänka på min bror som bor i Dina trakter och bygggt en fin Ford GT40 och en Cobra tro?
Jag är otroligt trångbodd just nu och vi håller på och bygger nya lokaler- men tills de är klara bygger jag i butiken *skäms*


Korrekt allt. Visste inte om brorsan dock. Men tror mig träffat honom kanske

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Instrumentala panelen flockad och väntar ivrigt på att få gifta sig med mätare/knappar/sladdar. :-).
Inte givit "the panel" chansen att klä på sig än men en tidigare bild ger väl vissa signaler

Motrot blir då startbar igen.




_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Håkan Haver skrev:
Kan var läge för en annan vinkel. Min bil får vid bes ha typ 211 hk, Den kommer ju ev ligga på 950-1000kg med allt utom mig och soppa. Beskillarna har svårt för att godkänna mer. Annars skulle ju en Ls3:a med des låga vikt och lilla fomat va optimalt tror jag. Och typ 450 hk

Vem vet vad som händer sen?

/ H


Jag har inte jättekoll men vad jag förstått finns det stora V6:or från Camaro och Cadillac på uppåt 4 liter som passar ihop med andra alfagrejor. De ska tydligen tillhöra samma motorfamilj. Om de passar mot de äldre delarna vet jag inte men kolla in tråden Breradillac på alfapower. Kan vara ett alternativ kanske.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Litto skrev:
Håkan Haver skrev:
Kan var läge för en annan vinkel. Min bil får vid bes ha typ 211 hk, Den kommer ju ev ligga på 950-1000kg med allt utom mig och soppa. Beskillarna har svårt för att godkänna mer. Annars skulle ju en Ls3:a med des låga vikt och lilla fomat va optimalt tror jag. Och typ 450 hk

Vem vet vad som händer sen?

/ H


Jag har inte jättekoll men vad jag förstått finns det stora V6:or från Camaro och Cadillac på uppåt 4 liter som passar ihop med andra alfagrejor. De ska tydligen tillhöra samma motorfamilj. Om de passar mot de äldre delarna vet jag inte men kolla in tråden Breradillac på alfapower. Kan vara ett alternativ kanske.


Det är en helt annan motor, finns inte en pinal som är samma. Håkan använder en Busso motor, motorn du tänker på delar vissa bitar med motorn som satt i Alfa 159 och Brera. En rätt kass motor med kamkedja som sträcker sig och krånglar som FIAT koncernen lånade då de köpte upp Chrysler. Samma grundmotor sitter i SAAB 9-3 bland annat.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Håkan Haver skrev:
Instrumentala panelen flockad och väntar ivrigt på att få gifta sig med mätare/knappar/sladdar. :-).
Inte givit "the panel" chansen att klä på sig än men en tidigare bild ger väl vissa signaler

Motrot blir då startbar igen.


Måste ge skön inspiration tillsammans med den röda färgen på bilen! Bra jobbat! Och snyggt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Jättesnygg och proffsig instrumentbräda!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
På G

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 88, 89, 90 ... 136, 137, 138   >>
11 besök idag (1059002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande