Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 136, 137, 138 >> 98 besök senaste veckan (1058937 totalt) |
Vetifan om man kan hitta fler instrument egentligen. Hade jag gjort om det så hade det nog blivit nån multipanel.
_________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Tjenix. eget test i rått utförande gjort. Originalsvänghjul stannar vart som helst. Och ja, det går bergis att förfina med bättre grejer. Nya svänghjulet stannar definitivt med tyngd nedåt. Så dom är inte lika med andra ord.
_________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Det gör definitivt inte originalsvänghjulet i varje fall, det stannar varsomhelst utan vev-vikter. Min tolkning får bli att svänghjulen (nytt/original) inte är lika i viktobalans, det nya är tydligt tungt vid vikten, original absolut inte alls. En tanke jag inte kan bli av med är denna, tapparna (6st) sitter jämt fördelade. Och om jag då lägger på typ spannet 850-890 gram på vardera vevtapp som Alfagurun Jim Kartalamakis anger för v6:an så kommer ju denna typ av mätning ge samma resultat nästan, enda skillnaden borde vara att svänghjulets påverkan borde bli mindre då det totalt då får mindre inverkan på totalvikten. Men tanken är inte att jag skall göra det själv utan att se skillnad och det kan jag lätt se med testet. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
De röda pilarna på min bild visar en stor klunsig balansvikt.
En extern balansvikt Ditt nya saknar sådant och är gjort för internbalans. Minns Du mitt råd??- Balansera om till internt- Då VET Du vad Du har och kan byta en komponent utan att behöva ta isär hela motorn och balansera hela vevpartiet lr så byter Du motor redan nu, till nåt roligare *blink* _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Tjenis, kolla bild på nya svänghjul, OBS! Pilar där med. Ombalansering av hela maskin får ske nästa vinter. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
ahhhhh! Det är där dom lagt motvikten. Man såg inte den ifrån det håll Du hade fotat först.
Sen är frågan om den är rätt då den sitter längre ut och har annan storlek. Är det en duktig kille som räknat på det där? Tillägg: Varför ska Du bara ha 430 hk? *blink* När Du ändå gör jobbet.- 430 är ju en STD-motor. Min Denali( GMCs Blazer/Tahoe) har ju 375 hk- för att köra paket Du har ju byggt en av Skandinaviens fränaste bilar, då ska Du väl ha en 5-600 hk i vart fall vilket Du kan få helt körbart ändå. Jag är inte säkert på beteckningarna men en LS9 ( Corvettemotorn med kompressor) ligger ju på 650 _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Tror dom säger att en 500 hk typ 350 är vad Audilådan pallar för i en lätt bil. Sören Trygg som jag hälsat på och som lät oss provsitta Lola T70:n hade ju typ det och den Audilådan. Och en 302:a på lite till tror jag. Skall man ha mer botten med volym eller kompressor/tuborg får man nog växla upp till en Porschelåda eller nån specialare. Ekonomiskt val. Resten av chassiet och bromsar pallar nog 5-600. Får se vad som händer efter bes. Vikten är väl det som styr rätt mycket. Alfamotorn väger typ 150 kg mindre än en gjutis 350:i och kanske 50-60 kg mindre än en ls3. På kurvigt underlag är ju låg vikt fabulöst skönt. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Ska Du ändå byta motor kan man lika gärna ta lådan med *knuffar framåt stupet*
Tufvesson har byggt en väldigt fin bil ihop med Kjelle Power och hans son Henke. Mittmotor på 1400 hk allt i kolfiber mm. I somras tog jag hem 3 st beggade lådor från Ford GT (nypris 150.000). En till Kjelle, En till en kund som bygger en väldigt fin Ford GT40 och en låda till min Lola. Det är 6 vxl framåt, snedskurna drev och de tål en bra bit över 1.000 hk Det vore nåt för Mazzarinen *blink* _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Sen bör jag ärligt tillägga att Fran som konstruerat min bil och är en av USAs vinstrikaste förare säger att det är bättre att ha 500 hk och kunna köra i full fart genom en kurva istället för att ha 800 hk och få bromsa och knixa sig igenom...
Det då jag just är inne att lägga mig på ca 800 i min bil. Känner att det kan bli en driftsäker kombo med mycket vrid - Vi får se _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Du har byggt en superball bil( Roxen oxo) då det är otroligt svårt att lyckas med design över en hel bil- och Du har gjort det med lite balans på ekonomi vilket är beundransvärt.
När den sen är "klar" kan man börja byta ut lite delar här och där som man vill ha fränare. När det stora hela är klart och man kört kan man punktsatsa. Du vet då dessutom att Du har "gjort det" Då kan man i lugn och ro gå vidare....med fränare grejs *blink* Vi måste alla göra uppoffringar för vår hobby. När vi byggt klar vår hot rod som vi tog till USA och visade myntade jag ett uttryck som jag står för: -"Det spelar ingen roll om Du är uteliggare lr multimiljonär, när bilbygget är klart ska man ha ont i ryggen och tomt i plånboken- Annars har man inte ansträngt sig" http://www.redhotattraction.com/ På tal om motor. Klickar Du in Dig på länken ovan och sen vidare till "motor" hittar Du ett annat förslag på en maskin Du borde bygga *blink* Ja jag vet, själva hemsidan är kef- men vi gjorde den som stöd till bilen då den skulle vara på utställningen i USA _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Brera JTS V6:an var från GM men Alfa hade egna toppar. Den är ersatt i Giulia och Stelvio Quadrifoglio med en Ferraritillverkad 90 graders biturbo V6 på 2891cc (86.5x82 mm) 510 hkr & 600 Nm. Motorkod F154. I princip är det en 488 GTB V8 minus 2 cylindrar. En liknande 60 graders biturbo V6 på 2979cc (86.5x84.5 mm) används av Maserati. Som mest 430 hkr & 580 Nm. Motorkod F160. Motorblocket är av enklare open deck typ och tillverkas av Chrysler i USA medan resten görs i Maranello. Topparna är nästan identiska på båda motorerna. Busso V6:an har sina egenheter men det mesta uppvägs av att den låter gött. "We install a radio in our cars but the music comes from the engine" (Enzo Ferrari) _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Av allt som någon gjort i ett garage så kan detta vara det allra coolaste, någonsin.
Skapade konto bara för att säga detta. Ni har byggt er egen 33 Stradale. _________________ Mattias Gyllenvarg Alfa Romeo 159 SW TI 2.0 JTDM |
||||
Uh hurru!!
vem var det som tillverkade Ditt svänghjul?? Det verkar som vi blir tvungna att tillverka ett åt en kund med en Ford GT. Det är egentligen bara startkransen som behövs, men det borde de unna göra kanske? _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Står här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1515324#1515324 och på bilderna ovanför det inlägget _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
DLI Teknik i Eskilstuna eller på väg till Eskilstuna http://www.dli-teknik.se/ _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Bra koll där :-) _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 136, 137, 138 >> 98 besök senaste veckan (1058937 totalt) |