Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 136, 137, 138 >> 58 besök senaste veckan (1058979 totalt) |
Då har jag kört av mig lite för en stund och betat av halva "att-göra-listan" och spaltat upp en ny halva.
Skarvning/vulkning av två olika listprofiler, någon som har tips på hur man gör? Exempelvis så behöver jag i det här fallet skarva ihop den övre listen vid A-stolpen, som är tunn, med den nedre grövre delen. På serietillverkade bilar görs ju det här med vulkade omlottskarvar som gör att de två/tre olika listprofilerna blir en enhet. Hur gör man sånt här själv? mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Slöjddetaljer har en hel del smarta grejer. Dom är pratbara. Annars vulka ihop gummi helt enkelt. Eller köpa 2 k polyurethan och gjuta ihop vilandes på stöd underifrån och skära rent. Bör glasmästare ha. MS Polymer härdar 2-3 mm per dygn. Går sägert på samma sätta att gjuta svart sånt emellan
_________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Ibland räcker det med att någon skriver en på näsan för att hjärnan ska gå igång. //R _________________ Ricky Schneberger |
||
Snart är det dags att rulla in och stänga portarna till verkstan för den här säsongen. Inredning är på gång och todo-listan växer och krymper om vartannat. Att köra henne varje dag gör att jag hatar henne, men att köra henne hårt en gång i veckan, det är livet.
Trevlig höst på er! //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Drivaxlarna består av en solid axel med tripod CV-knutar i var ände. De där tillåter som det är nu ett fruktansvärt stort axialspel, uppåt 50mm i vissa lägen. Och det här sliter sönder damaskerna när man åker fort i böj och drivaxalrna tillåts vandra i splinsen vid låglast. Likaså har jag knäckt nållagren pga det här. Tanken är att "bottna" knutarna med delrin-skivor och på så sätt minska axialspelet.
Vad behöver man för axialspel i en drivaxel? Jag tänker mig 5mm som minsta spel räknat då hjulcentrum är som närmast växellådan, sedan får spelet bli vad det blir i maxlängd. Ska man ha det tajtare eller glesare? _________________ Ricky Schneberger |
||
Jag siktade på 10mm då man ju inte vet exakt hur lång den bli med värmeutvidngning och det är svårt att mäta exakt. Å andra sidan kör man väll sällan på bump-stop.
Men inte mindre än 5mm gissar jag _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jag har ju nästan samma bil men inga problem med detta. Jag kör dock med BMW M5 drivaxlar och knutar och egna adaptrar mot lådan. Men hjulrörelse och låda är på pricken samma.
|
||
Om du kör med BMWs axlar så är väl axeln låst i ena änden så att axialspelet bara finns i den ena knuten, och inte alls speciellt stort, eller tänker jag fel? Jag har ju fullt flytande tripoder i varje ände av axeln så den far ju över 40mm fram och tillbaks i axiell led, och käkar både damasker och lagerskålar. Jag letade efter bilder på dina drivisar för att se om du har en annan modell. :-) mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Tackar! _________________ Ricky Schneberger |
||
|
||
Antar att BMW drivaxlarna har kulknutar och inte tripoder?
Tripoderna gillar INTE att bottna, det är då man slår sönder rullar och nålar osv. Det finns motorsportknutar som har en lösning på detta, i själva drivaxeln är det ett hål borrat i centrum där det sitter sitter en liten axelplutt med en fjäder innanför. Denna håller då axeln i mitten om man har en "puttare" i varje ände. Men eftersom du inte behöver ha så jäkla mycket vinkelmöjlighet (antar jag) så hade det varit klart enklare att bara byta så man får kulknutar istället. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Japp, byta knutar är ett alternativ då jag inte gillar tripoderna som de är nu, Jag har även funderat på en fjäder i varje ände men har inte löst det. Alltså tänkte jag ett "bumpstopp" i varje knut, fortfarande med ett axialspel på ca 10mm, som är gjord av delrin/polyamid/Stiga hockypuck och som drivaxeln kan få "bumsa" mot. Vet dock inte om det blir tillräckligt bra eller om det är en hellt annat typ av knut som ska användas. Pengamässigt och tidsmässigt så är "bumpstopp" inuti befintliga knutar att föredra. mv h//R _________________ Ricky Schneberger |
||
De kommer att svarvas med presspassning och limmas på plats i botten på knutarna. Botten består ju idag av en plåtskål som blivit rejält hamrad av drivaxeländen i varje knut så de skålarna ska justeras till sitt ursprung. JAg räknar med att varje "bumpstopp blir en skiva på ca 18mm i tjocklek, då har jag ett axialspel på ca 8mm som minst och ca 15mm som mest. Det ska nog damaskerna tåla och likaså nållagerhållarna. Bilen är ju som sagt på väg in på förvaring eftersom jag inte har tid med henne i vinter, så om det här görs nu eller i februari vet jag inte. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||
Ni som byggt elektrisk handbroms, vad har ni använt er av för saker?
Finns det något som hindrar att jag bygger om till elektrisk? Det här är ju inte direkt en bil jag åker och driftsschladdar med och spaken är lite i vägen för att få till en vettig tunnelklädsel. Så jag tänkte helt enkelt fimpa spaken och sätta dit något elektriskt dito. _________________ Ricky Schneberger |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 136, 137, 138 >> 58 besök senaste veckan (1058979 totalt) |