Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 136, 137, 138   >>
56 besök senaste veckan (1058977 totalt)
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



I mitt letande efter information om drivaxlar sprang jag på den är faktaspäckade skriften.
Mycket trevlig läsning som framför allt beskriver var man bör och inte bör använda olika konstruktioner.

Lite fakta för nörden mao.

Pole Position - drivknutar:
https://cloud.teknikservice.nu/owncloud/index.php/s/KkHWYv0q4IMKmTf

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Tanken var ju att kunna leverera lite smaskiga inredningsdetaljer här under våren, och att kunna ta bilen till någon träff i maj. Det bidde inget med det. Lite olyckliga omständigheter gjorde att jag nu håller på och gör nya stolar som återigen ska kläs. Nya mallar ska också göras och de paneler som gjorts ska göras om osv....Men till hösten har jag planer på att ha inredningen klar. Till dess är det en styv kudde från IKEA som får tjäna som sits.

Nu till det positiva. Drivaxlarna är klara. Och det fungerar. Tack Ronny för receptet!







_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



rschneberger skrev:
I mitt letande efter information om drivaxlar sprang jag på den är faktaspäckade skriften.
Mycket trevlig läsning som framför allt beskriver var man bör och inte bör använda olika konstruktioner.

Lite fakta för nörden mao.

Pole Position - drivknutar:
https://cloud.teknikservice.nu/owncloud/index.php/s/KkHWYv0q4IMKmTf

mvh //Ricky


Man tycker ju att SKF skulle ha lite koll men den där publikationen innehåller rätt många felaktigheter, sidan om fyrhjulsdrift är så förvirrande att det måste varit nån som knappt sett en bil som skrivit det.
Bosse bildoktorn möter en högstadieelev som skriver uppsats typ.


rschneberger skrev:


Nu till det positiva. Drivaxlarna är klara. Och det fungerar. Tack Ronny för receptet!

https://rejsa.nu/im/user/26106/2019-05-15-19-38-49_img_20190515_145333 . . . .



Fick du inte med bananbrickor?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



rschneberger skrev:


Nu till det positiva. Drivaxlarna är klara. Och det fungerar. Tack Ronny för receptet!

https://rejsa.nu/im/user/26106/2019-05-15-19-38-49_img_20190515_145333 . . . .



Fick du inte med bananbrickor?

[/quote]

Inga bananbrickor. Jag vet inte vad de tillför heller riktigt så jag har inte ens tänkt på dom. Jag har inga bananbrickor på mina andra bilar heller, men BMW kanske har dom som standard och då kanske man förväntas återanvända dom gamla.

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Vad är det för BMW du har knutar/skruvar ifrån?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
Vad är det för BMW du har knutar/skruvar ifrån?


Drivaxlar inkl skruv är från E39 540.

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



rschneberger skrev:
MaZ skrev:
Vad är det för BMW du har knutar/skruvar ifrån?


Drivaxlar inkl skruv är från E39 540.

mvh //R


Artikelnummer 33211209543


Typ 50Kr/st, rätt dyrt. Sex stycken skall du ha.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Jag petar vidare med lite småfix i bilen. Med lite tur kan det göras nya omtag med inredningen efter semestern.....Just nu är det iallafall nya stolar och lite nya inredningspaneler som står på arbetsordern. Jag letar efter någon gammal uttjänt stol som jag kan sno ryggvinkeljusteringen från. Det mesta jag har hittat på den lokala skroten är för stort och klumpigt och passar inte alls. Idealet vore en gammal 70 eller 80talsstol....VW, Opel eller Ford. Den gamla stolen satt jag som en kung i så att .....
Hittade även bilder från en stolstillverkare som valt exakt samma färg/dekorschema som jag hade valt till mina stolar. Lite kul när det finns fler med samma goda smak. (Y)







mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Tanken är att byta ut plenumen i aluminium till motsvarande i glasfiber. Problemet är att aluminium spricker. Jag vet inte om det är för tunt material eller fel legering, men jag hade samma problem på Miatan med att aluminiumet sprack efter en kort tid, så nu är planen att göra dom i glasfiber. Efter att jag fått ordning på pluggen så målade jag den med epoxigrund....Huge mistake!

Så, i framtiden får det nog bli vanlig 2K-lack istället när pluggarna ska lackas......

Håll till godo med dagens misstag. (Y)






mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Vad har du haft för kvalitet och tjocklek på plenumen som spricker?
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655



Citat:
m i glasfiber. Efter att jag fått ordning på pluggen så målade jag den med epoxigrund....Huge mistake!


Gällande ytbeläggning av XPS-pluggar osv så kör jag uteslutande med vanlig lamineringsepoxi, vilken är fri från tillsatta lösningsmedel Funkar kanon

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Mats Karlsson skrev:
Vad har du haft för kvalitet och tjocklek på plenumen som spricker?


Kvalitén vet jag inte. Men tjockleken är 1.6 resp 1.8mm, de spricker både i bock och på planytor så nu tänkte jag se om glasfiber kan vara ett roligt alternativ.

//R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



ThomHall skrev:
Citat:
m i glasfiber. Efter att jag fått ordning på pluggen så målade jag den med epoxigrund....Huge mistake!


Gällande ytbeläggning av XPS-pluggar osv så kör jag uteslutande med vanlig lamineringsepoxi, vilken är fri från tillsatta lösningsmedel Funkar kanon


Yepp, Jag fick veta att det är det man ska använda. Nybörjarmisstag helt enkelt.
Vi får hoppas att min erfarenhet kan rädda någon annan.

//R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Väldigt intressant gällande sprickande aluminium. Skulle vara spännande att se någon bild på hur det ser ut, både gällande hur det är designat och på hur sprickorna ser ut. Om du vill bjuda på det.

Jag tycker dock att när du ändå gör jobbet, så gör i kolfiber. Kostar inte många kronor extra, och jobbet är ju exakt samma

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



1.6 och 1.8 känns spontant väldigt tunnt speciellt som det är mycket vibrationer också. Jag skulle nog säga att 3 mm hade varit mer rätt för att vara säker om man inte kan cadda upp delarna och stressbelasta dom för att se hur det funkar och åtgärda eventuella veka områden innan man bygger.
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Mats Karlsson skrev:
1.6 och 1.8 känns spontant väldigt tunnt speciellt som det är mycket vibrationer också. Jag skulle nog säga att 3 mm hade varit mer rätt för att vara säker om man inte kan cadda upp delarna och stressbelasta dom för att se hur det funkar och åtgärda eventuella veka områden innan man bygger.


Så är det nog. Jag har ingen kunskap i ämnet. Men plasta med glasfiber är kul och även om det är en del moment så går det mesta att göra, så jag ska se om jag får ihop det som jag tänkt mig. :-)

F.ö. en härlig kväll för att låta spacklet torka ute i solen.

//R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



knotan skrev:
Väldigt intressant gällande sprickande aluminium. Skulle vara spännande att se någon bild på hur det ser ut, både gällande hur det är designat och på hur sprickorna ser ut. Om du vill bjuda på det.

Jag tycker dock att när du ändå gör jobbet, så gör i kolfiber. Kostar inte många kronor extra, och jobbet är ju exakt samma


Jag är nybörjare på glasfiber, och det känns som att jag ska börja krypa innan jag ens kan gå... Men bilen kräver att jag lär mig glasfiber så..... :-)

Kolfiber fanns ju knappt på den tiden som bilen vill spegla. Det var väl just aluminium och glasfiber som gällde.

Här kommer det bilder på två olika burkar, Det är ju främst i bockarna det spricker men även på planytorna, men just den som spruckit mest sitter kvar på bilen och det är för mycket bök just nu att komma åt....

//R



_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Om 1.8mm aluminium spricker, så har du troligen Ganska elaka vibrationer i kombination med pulser.
Glasfiber måste då vara rejält tjockt och därmed tungt /klumpigt. I kolfiber kan du göra det avsevärt tunnare /nättare Men ändå då det starkare /tåligare.

Sedan är det ju bara spackla /slipa /lacka i vilken färg du vill, menade inte kolfiber blankt å fint. Mer för att få det starkare.

Arbetsmetoden är ju i övrigt liksom Samma mellan kolfiber och glasfiber, bortsett från att du slipper att det kliar satan överallt som det för med glas. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det ser defenetivt ut som vibrationer /pulser har mattat ut aluminiumet. Troligen är det fel legering för ändamålet.
Det borde hålla bra med 2mm aluminium om det är en lämplig legering

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



knotan skrev:
Om 1.8mm aluminium spricker, så har du troligen Ganska elaka vibrationer i kombination med pulser.
Glasfiber måste då vara rejält tjockt och därmed tungt /klumpigt. I kolfiber kan du göra det avsevärt tunnare /nättare Men ändå då det starkare /tåligare.

Sedan är det ju bara spackla /slipa /lacka i vilken färg du vill, menade inte kolfiber blankt å fint. Mer för att få det starkare.

Arbetsmetoden är ju i övrigt liksom Samma mellan kolfiber och glasfiber, bortsett från att du slipper att det kliar satan överallt som det för med glas. thumbs up


Jag är inte alls säker på att jag här hemma i verkstan utan vaccum kan få fram den viktfördel som kolfibern kan ge. Det som väger är ju epoxin/polyestern. Och det jag sett av handgjutna saker i kolfiber utan vaccum har inte imponerat på mig. Det har mest känts väldigt sprött. Så jag håller mig till planen. thumbs up

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Aluminiumet sträcks ju lite i bocken och arbetshärdar lite pga av detta så att sprickorna startar där är inte så konstigt. Lämpligare kvalitet och tjockare material bör funka. EN AW 1050 till exempel på legering.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 136, 137, 138   >>
56 besök senaste veckan (1058977 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande