Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 115, 116, 117 ... 136, 137, 138   >>
126 besök idag (1059183 totalt)
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



matfo skrev:
rschneberger skrev:
Hej,
Jag förstår inte det här med bromsar.

Om jag kommer i bra fart i vänstersväng och måste bromsa hårt så vill bakänden på bilen släppa och kasta ut åt höger.

Om jag kommer i hög fart rakt fram (iofs på spårig landsväg) och bromsar hårt så måste jag parera med ratten då bilen gärna ormar sig.

Behöver jag mer broms bak eller mindre broms bak?

Stötdämpare fram är ganska hårt ställt så det är inte mycket lastförskjutning att tala om (om jag nu gissar).

Jag behöver hjälp av er som är duktiga på det här.


mvh //Ricky

När gjordes en riktig 4-hjulsmätning senast?
Vad har du för hjulvinklar?
Om du tex skulle ha toe out bak så skulle det nog kunna bidra till det uppträdande du beskriver.


Jag vet inte om det är gjort. Men det ska göras den här veckan med lite tur. Men för att svara, jag upplever inte de andra problemen som uppstår med fel tå bak.Bilen är stabil förutom när jag bromsar, men för mycket tå ut - så kan det absolut vara. Jag behöver ju input. För själv har jag snöat in på att jag har för lite broms bak, och jag kan nog vara fel ute där, dvs jag har för mycket broms bak.

mv h/R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Niklas Falk skrev:
Lite orm betyder ju att det bromsar lite mycket bak.
För bana kan man vilja ha lite orm för att få hjälp vid rotation i trailbrake.

Om du har en reducerad till med "knä" så kan olika mycket orm vid lågt och högt bromstryck påtala olämpligt sned hydraulisk balans (bromsvåg eller mindre kolvar bak).
Reducerventil kan ju inte ändra hydrauliken, men justera lite.
Samma sak med beläggmaterial, ingen fix i grunden.

Det finns inte mindre belägg för samma ok, dvs så de tar på mindre yta av skivan (men vette katten hur man ska räkna på det eftersom det är samma klämkraft)?


Tack! Jag har tolkat ormandet som för lite broms bak, och så har jag vridit på mer broms där bak!

Ska justera imorgon och se vad det ger.

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Nu så!

Bromsvågen hade kärvat fast och rörde inte på sig som den skulle när jag justerade skruven. Så hur jag än justerade så hade jag fortfarande full broms där bak.
Plockat isär, smort och satt ihop, och nu är vågen ganska centralt i mitten och bilen börjar bete sig som den ska.

Jag tyckte liksom inte att det hände något när jag skruvade på sakerna trots att jag såg att gängan snurrade.

Nu verkar dock höger framok släpa efter lite. Det borde inte bero på att jag meckat med bromsvågen, för då borde hela framkretsen "släpa efter", utan det är väl bara en tillfällighet.

Ska lyfta av oket och kolla så att det inte är någon kolv som blivit trött av vinterförvarningen.


_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Hur svårt ska det vara att värka fram en värmesköld som jag kan känna mig nöjd med......

Men här är den iallafall, och den blev både snygg och gör sitt jobb. Skulle ju varit snyggt med "Mazzarini" i relief.





Dessutom världens skitigaste motorrum efter helgens provturer, så det där med att få bort undertrycket i motorrummet börjar snart bli prio.

/R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



medsols=mer bakbroms
motsols=mindre bakbroms



mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Fram toe vä=0.0mm, hö=0.1mm
Camber vä= -0.68gr, hö= -0.68gr
Caster vä=7.8gr,hö=8.2gr

Bak toe vä=2.8mm,hö=3.2mm
Camber vä= -1.1gr,hö= -0.9gr

Har ingen uppfattning egentligen om ovanstående, men bilen ska mest gå landsväg och den korta svängen hem ikväll så upplevde jag den som "lättare i steget", och lite bättre styr över hela rattvarvet.

Känns bra att pricka av den här punkten iallafall.


_________________
Ricky Schneberger
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



Det luktade ganska mycket bensin/oförbrända avgaser om bilen när du svängde över 34:an och körde bort mot Fornåsa. Reagerade trots uppdragna rutor i min bil.. Bara som info. thumbs up

_________________
Patrick Hansson
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



CMXI skrev:
Det luktade ganska mycket bensin/oförbrända avgaser om bilen när du svängde över 34:an och körde bort mot Fornåsa. Reagerade trots uppdragna rutor i min bil.. Bara som info. thumbs up


Yepp! Jag styr ju bränslet enbart med trottel och varvtal och sen låter jag lambda-tabellen korrigera vid jämnt gasläge. Men det här innebär att när jag åker iväg, som det blir över bron där när jag svängt av 34an så har jag ett lambda på 0.84-0.90 och det kan absolut dofta lite då.

Men det är så det blir eftersom sprutet egentligen inte vet vilken last motorn har i det läget.

Med lite tur kan AG få ihop min vaccumsignal så att den gör någon nytta, hittils så fladdrar vacuumet lite osammanhängande och duger just ingenting till, därav använder jag det inte ö.h.t.

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



rschneberger skrev:
Fram toe vä=0.0mm, hö=0.1mm
Camber vä= -0.68gr, hö= -0.68gr
Caster vä=7.8gr,hö=8.2gr

Bak toe vä=2.8mm,hö=3.2mm
Camber vä= -1.1gr,hö= -0.9gr

Har ingen uppfattning egentligen om ovanstående, men bilen ska mest gå landsväg och den korta svängen hem ikväll så upplevde jag den som "lättare i steget", och lite bättre styr över hela rattvarvet.

Känns bra att pricka av den här punkten iallafall.


https://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups
lotus setups som jämförelsematerial
Liten notering vilka vikter hade du i bilen när ni gjorde mätningen? Och vad var det innan justering?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



I mina ögon så är de där toe-värdena bak helknasiga, aldeles för mycket toe-in. Jag hade nog börjat med kanske 0.5mm toe-in och känt på hur det kändes.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag håller nog med lite om toe bak. (Även om 2-3 mm kanske inte är skitmycket, men det har ju lite med däckens dimensuoner att göra med )

Jag skulle säga att man gärna vill ha nästan 0, enda är väll om man har väldigt bra koll på rörelserna i kurvtagning, och kompenserar för dessa med toe in/ut för att få det rätt vid rörelse, men som utgångspunkt skulle jag säga 0.

Har kört en rwd bil med marginellt för mycket toe in bak på vintern, skitkul men inte så effektivt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Som sagt...jag vet inget om vad bilen vill ha och inte vill ha, men den är bättre än tidigare. Stabil i toppfart, men möjligen mer understyrd i sväng jämfört med tidigare. Men det där är värden jag kan fortsätta att arbeta ifrån.
Hon verkar även bete sig om jag bromsar djupt i böj och även om jag gasar på lite för tidigt i böj så verkar hon sätta sig, möjligen något överstyrd just i det läget.

Jag kommer inte att ställa bilen varken för slicks eller bana utan det ska gå att åka toppfart på E4an när jag vill äta lite mil, för det är hon riktigt duktig på. Och när jag ska ut på min asfaltsslinga i skogen så ska det bara fungera.

Och kvällens tur kändes lovande. Det är bara mina bromsar jag inte gillar.
När jag trycker på pedalen så har jag liksom lägen i den om jag mjukbromsar, om jag däremot bromsar hårt och lite mer aktivt så fungerar det.
Så antingen är det något som fortfarande strular i bromsvågen eller så är det några kolvar som inte löper fritt.

Fler förslag mottages gärna. :-)

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Vad är det för cylindrar som sitter i bilen?

Det där låter nämligen som det klassiska OBP symptomet, dom har ingången i kortändan och utgången mitt på. Verkar vanligt att det blir vajse med ventilerna inne i cylindrarna, vilket då leder till konstigt uppförande.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



J.Schuman skrev:
Vad är det för cylindrar som sitter i bilen?

Det där låter nämligen som det klassiska OBP symptomet, dom har ingången i kortändan och utgången mitt på. Verkar vanligt att det blir vajse med ventilerna inne i cylindrarna, vilket då leder till konstigt uppförande.


OBP 0.700 både fram/bak.

Ja, bromsarna har nog ingen blivit riktigt klok på, men de säljs ju trots allt?

Det gäller ju iofs även konserverad gröt så.....

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Jag hade börjat med att bara byta cylindrarna mot andra som har ingången mitt på kroppen och utloppet i kortändan.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



J.Schuman skrev:
Jag hade börjat med att bara byta cylindrarna mot andra som har ingången mitt på kroppen och utloppet i kortändan.


Är det så illa?

_________________
Ricky Schneberger
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Söker man runt lite både här inne och på facebook i racegrupperna så är det många som har haft "skumma" problem med bromsarna och lagt stora summor på att försöka att hitta orsaken. I 9 fall av 10 så har problemen försvunnit när obp cylindrarna byttes ut.

Just en billig cylinder tillsammans med en invecklad konstruktion känns redan från början upplagt för strul.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Även min erfarenhet av obp thumbs down
Packningarna de använt (iallafall de jag sprungit på) tycks inte tåla bromsvätska eftersom de ramlat isär när man öppnar cylindern thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Mmmm...idag har jag åkt med skitbromsar precis hela dan.
Tryckpunkten har varit "någonstans vid golvet" och höger fram har legat på hela tiden, tills jag lyft upp pedalen med tån, då har bromsen fram släppt och allt har fungerat till nästa böj då jag har börjat bromsa. Då har det varit "lägen" i pedalen och ingen doseringskänsla och ingen bromsverkan tills pedalen helt plötslgit magiskt ansett sig ha nått tryckpunkten och så har det bromsat.

När jag sen ska åka hemåt efter avslutad dag, då fungerar bromsarna felfritt. Mjuk pedalkänsla och ingen anliggning och det går att dosera bromsarna....

Jag ska riva isär cylindrarna och se vad det är som har hänt i dom, nått är ju inte OK iallafall.



Övriga punkter som måste åtgärdas.

1. Det understyr när däcken blir varma. Baken sitter planterad där den ska, men det understyr.
2. Jag behöver äta mer spenat, eller minska caster. Spenat är gott.
3. Den drivknut som har haft elakast vinkel under dagen har pajat sin damask. Det är nog bara att inse att mina drivaxelvinklar är lite för kreativa.
4. O-ringen som sitter i locket ovanför oljepumpen var inte så bra som jag hoppades
5. Full tank i långböj är inte tanklocket byggt för, så den första stunden på morgonen blev det bakskärmstvätt med hederlig V-Power. Tur det är billigt numera.
6. 125 grader i oljetemp när jag står på lite. Måste se om det går att trixa in en värmeväxlare någonstans. Alternativt större oljekylare. Jag stöttade kylaren med fläkt hela dagen, men det hjälpte inte. Vattentemp däremot passerade aldrig 90 grader.

I övrigt en lyckad dag med 107 (23mil) mycket trevliga varv på Sviestad.

--------
Känslan när man sätter sig i en hembyggd bil, byggd av en fantastiskt trevlig människa som man inte känner och sen försöker hålla stumt för att se hur sent man kan bromsa...och hoppas på att skiten håller.

https://youtu.be/CuAUE58MQt4


mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Tack Magnus för att du tog dig tid att ligga och lusa bakom mig!

Jag blev lite lycklig av att få se henne i bild. thumbs up



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Tar med mig en sak från det här inlägget

rschneberger skrev:

I övrigt en lyckad dag med 107 (23mil) mycket trevliga varv på Sviestad.

mvh //R


Va fasen. 107 varv... Åt du och gick på toa i bilen eller?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 115, 116, 117 ... 136, 137, 138   >>
126 besök idag (1059183 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande