Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 136, 137, 138
502 besök senaste veckan (1059493 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Skulle vilja se/höra motiveringen bakom Tony's uttalande om 'spikbenägenhet'.
Min erfarenhet är att många mappare har fått det där om bakfoten.

Ponera maskin ger en BRA effekt, vi kan ta en 3 liters sexa med milda moddar och kammar.
Ger den runt 300hk+-20hk och ca 400-450Nm så trivs den, OAVSETT tändläge.

Men mapparen kanske då ser att vatusan den 'kan' bara ta 12grader vid vridmax, och kallar den då spikbenägen för att han 'normalt' vill ge alla sina maskiner ~25 grader där vid vridmax.

Man ska inte drömma som mappare om att 'om maskinen kunde ta mer tändning, då jävlar händer det grejer'
Man måste kika på vad den faktiskt spottar ur sig och då vara väldigt nöjd med det låga tändvärdet, pga det visar på effektivitet i förbränningsfasen.

Ofta, jag säger ofta visar såna där uttalanden att mapparen inte har nog mycket erfarenhet för att tänka dynamiskt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kadett4wd skrev:
Skulle vilja se/höra motiveringen bakom Tony's uttalande om 'spikbenägenhet'.
Min erfarenhet är att många mappare har fått det där om bakfoten.



Det syns väldigt tydligt på bromspappret som Ricky inte har laddat upp här

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 136, 137, 138
502 besök senaste veckan (1059493 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande