Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | 1, 2, 3 ... 136, 137, 138 >> 47 besök senaste veckan (1067242 totalt) |
1-4-2-5-3-6
http://www.alfadax.com/content/infor Hej Bygger eget och vad är bättre än att visa det här för att kanske ha möjlighet till vissa tips. På sätt och vis inspirerade av den lilla Alfan "Tipo 33 STradale" i huvudsak, men efter en del utformnings arbete så insåg vi (Håkan & Ronny) att svenska gubbar är större än vad Italienarna var på sent 60 tal. Vissa ändringar gjordes med inspiration av Lola t70 och ford GT 40. Målet är en fungerande och så enkel bil som möjligt där motsatsen måste bli en så ofungerande och avancerad bil som möjligt. Egen ram med egna uprights och egna hjulupphängningar. Jag själv har byggt om en Bertone coupe och Ronny byggt Locost seven. Mvh Håkan _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
_________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Tjaba Matz Jag lägger upp lite mer här sen när vi kommer till chassibygget tro jag. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Tjusigt!
En fråga bara, antar att hjulen står i rideheight nu... Hur mycket infjädring räknar ni med ska vara tillgängligt? Som det ser ut nu ser iaf bakhjulen ut att inte ha någon plats att ta vägen på när de rör sig upp i karossen. De ser ut att kunna ta i insidan skärmen rätt snabbt eftersom den böjer in över hjulen så snabbt. Behöver inte skärmarna ha lite mer utrymme rakt över hjulen? _________________ Mattias Meldert |
||
Bilderna ger tamigfasiken aldrig rätt feeling. I verkligheten och med rörelsen upåt/inåt (som det blir) funkar det bra. Mer orolig för framdelen i sådana fall. Bilderna rent allmänt beskriver inte helhetskänslan man får när man ser bilen tycker jag. Dom flesta tycker den ser ut och känns bättre i verkliga livet. Vilket är roligt. Men skulle det inte funka med rörelserna så gör jag först en "fulkaross" som kan korrigeras lite innan formar görs. Kolla bilderna nedan så kanske det finns lite mer utrymme. Synvillor alltihopa, förhoppningsvis hela bilen ;-) _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Liiite generöst uttryckt kanske. Det jag ev har möjlighet att visa blir en lätt metallram för att hålla hjulen och den då så kallade "fulkarossen". Lite för att folk som följt det hela och bidragit med bra tips skall få kika/känna på visionen. Framvagnsdelar byggs i lagom tempo av Ronny (andra bilen) i Eskilstuna. Efter det tar nog underdelan av chassit fart (med hjulhållande delarna) Då kan jag anpassa hur kaross skall delas och dörrar funderas ut. Men det återkommer vi om. HKlicka för större bilder! _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Glasfiberkaross
Framruta, glas, Lotus Elise/Opel Speedster Sidorutor glas limmas inifrån, fasta för tillfället. Allergisk mot repig plast Dörrar öppnas snett framåt över framruta Rör-ram Egna spindlar fram och bak Porsche Gt3 bromsar Eget pedalställ med bromsvåg 235 35 19 fram 295 30 19 bak (ja, det ska va brett bara) får väl köpa suddigums blandning AC ac och ac igen Värme värme och ljudisolering, ja Formgjuten glasfiber stol ala Tillet med liite stoppning (egenfippel) Audi 01e 6 vxl transaxel låda (alldeles för hög utvxl men det får jag lösa senare) Audi 707 tryckplatta, organisk lamell Coilovers Och i mitt fall en 3,0 24 v Alfa v6, 211 hk Inte min maskin på bild. Skall kämpa mot 900 kg men det kan bli ett målsnöre med dom däcken och tillhörande A armar och bromsar (långt och stort) _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Tjena Jo först tänkte vi att det blir käpprätt för stort men sen började vi kolla vad för dimensioner som går idag och dom stora grabbarna kör på det här så såna däck lär väl finnas ett tag. Att hitta feta klassiska däck blir löjligt dyrt och jobbigt. Sen om man kör 15 " är det jobbigt med större bromsar så vi valde det här. Nu tycker jag att dom passar super så man vänjer sig. Bilen är cirkus 112 hög och 425 lång och bred som fasiken 190 över bakskärmar. Man ska få plats helt enkelt. Biffar en "tidig" utebild som stämmer delvis, sidorutan och en del svart är fejkat/photoshopat. Men volymerna är ganska bra. OBS! Tidig bild, det här spacklats och justerats en del. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | 1, 2, 3 ... 136, 137, 138 >> 47 besök senaste veckan (1067242 totalt) |