Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 136, 137, 138   >>
55 besök senaste veckan (1058967 totalt)
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Då har jag kört av mig lite för en stund och betat av halva "att-göra-listan" och spaltat upp en ny halva.

Skarvning/vulkning av två olika listprofiler, någon som har tips på hur man gör? Exempelvis så behöver jag i det här fallet skarva ihop den övre listen vid A-stolpen, som är tunn, med den nedre grövre delen. På serietillverkade bilar görs ju det här med vulkade omlottskarvar som gör att de två/tre olika listprofilerna blir en enhet.

Hur gör man sånt här själv?

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Slöjddetaljer har en hel del smarta grejer. Dom är pratbara. Annars vulka ihop gummi helt enkelt. Eller köpa 2 k polyurethan och gjuta ihop vilandes på stöd underifrån och skära rent. Bör glasmästare ha. MS Polymer härdar 2-3 mm per dygn. Går sägert på samma sätta att gjuta svart sånt emellan

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Håkan Haver skrev:
Slöjddetaljer har en hel del smarta grejer. Dom är pratbara. Annars vulka ihop gummi helt enkelt. Eller köpa 2 k polyurethan och gjuta ihop vilandes på stöd underifrån och skära rent. Bör glasmästare ha. MS Polymer härdar 2-3 mm per dygn. Går sägert på samma sätta att gjuta svart sånt emellan


Ibland räcker det med att någon skriver en på näsan för att hjärnan ska gå igång. thumbs up

//R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Snart är det dags att rulla in och stänga portarna till verkstan för den här säsongen. Inredning är på gång och todo-listan växer och krymper om vartannat. Att köra henne varje dag gör att jag hatar henne, men att köra henne hårt en gång i veckan, det är livet.

Trevlig höst på er! //Ricky



_________________
Ricky Schneberger
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049




_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Drivaxlarna består av en solid axel med tripod CV-knutar i var ände. De där tillåter som det är nu ett fruktansvärt stort axialspel, uppåt 50mm i vissa lägen. Och det här sliter sönder damaskerna när man åker fort i böj och drivaxalrna tillåts vandra i splinsen vid låglast. Likaså har jag knäckt nållagren pga det här. Tanken är att "bottna" knutarna med delrin-skivor och på så sätt minska axialspelet.
Vad behöver man för axialspel i en drivaxel? Jag tänker mig 5mm som minsta spel räknat då hjulcentrum är som närmast växellådan, sedan får spelet bli vad det blir i maxlängd.

Ska man ha det tajtare eller glesare?


_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag siktade på 10mm då man ju inte vet exakt hur lång den bli med värmeutvidngning och det är svårt att mäta exakt. Å andra sidan kör man väll sällan på bump-stop.
Men inte mindre än 5mm gissar jag

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Jag har ju nästan samma bil men inga problem med detta. Jag kör dock med BMW M5 drivaxlar och knutar och egna adaptrar mot lådan. Men hjulrörelse och låda är på pricken samma.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Ronny Norkvist skrev:
Jag har ju nästan samma bil men inga problem med detta. Jag kör dock med BMW M5 drivaxlar och knutar och egna adaptrar mot lådan. Men hjulrörelse och låda är på pricken samma.


Om du kör med BMWs axlar så är väl axeln låst i ena änden så att axialspelet bara finns i den ena knuten, och inte alls speciellt stort, eller tänker jag fel?
Jag har ju fullt flytande tripoder i varje ände av axeln så den far ju över 40mm fram och tillbaks i axiell led, och käkar både damasker och lagerskålar.

Jag letade efter bilder på dina drivisar för att se om du har en annan modell. :-)

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



knotan skrev:
Jag siktade på 10mm då man ju inte vet exakt hur lång den bli med värmeutvidngning och det är svårt att mäta exakt. Å andra sidan kör man väll sällan på bump-stop.
Men inte mindre än 5mm gissar jag


Tackar!

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Mina BMW drivisar går att flytta ca 15mm

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Ronny Norkvist skrev:
Mina BMW drivisar går att flytta ca 15mm


Tack! Då har jag lite referenser på hur det ser ut när det fungerar.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Antar att BMW drivaxlarna har kulknutar och inte tripoder?
Tripoderna gillar INTE att bottna, det är då man slår sönder rullar och nålar osv.
Det finns motorsportknutar som har en lösning på detta, i själva drivaxeln är det ett hål borrat i centrum där det sitter sitter en liten axelplutt med en fjäder innanför. Denna håller då axeln i mitten om man har en "puttare" i varje ände.
Men eftersom du inte behöver ha så jäkla mycket vinkelmöjlighet (antar jag) så hade det varit klart enklare att bara byta så man får kulknutar istället.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
Antar att BMW drivaxlarna har kulknutar och inte tripoder?
Tripoderna gillar INTE att bottna, det är då man slår sönder rullar och nålar osv.
Det finns motorsportknutar som har en lösning på detta, i själva drivaxeln är det ett hål borrat i centrum där det sitter sitter en liten axelplutt med en fjäder innanför. Denna håller då axeln i mitten om man har en "puttare" i varje ände.
Men eftersom du inte behöver ha så jäkla mycket vinkelmöjlighet (antar jag) så hade det varit klart enklare att bara byta så man får kulknutar istället.


Japp, byta knutar är ett alternativ då jag inte gillar tripoderna som de är nu, Jag har även funderat på en fjäder i varje ände men har inte löst det. Alltså tänkte jag ett "bumpstopp" i varje knut, fortfarande med ett axialspel på ca 10mm, som är gjord av delrin/polyamid/Stiga hockypuck och som drivaxeln kan få "bumsa" mot. Vet dock inte om det blir tillräckligt bra eller om det är en hellt annat typ av knut som ska användas.
Pengamässigt och tidsmässigt så är "bumpstopp" inuti befintliga knutar att föredra.

mv h//R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Alltså är väll enklast att testa det först, kanske aldrig mer behövs göra något thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



knotan skrev:
Alltså är väll enklast att testa det först, kanske aldrig mer behövs göra något thumbs up


thumbs up

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Hur tänkte du fästa bumpstoppet?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
Hur tänkte du fästa bumpstoppet?


De kommer att svarvas med presspassning och limmas på plats i botten på knutarna. Botten består ju idag av en plåtskål som blivit rejält hamrad av drivaxeländen i varje knut så de skålarna ska justeras till sitt ursprung. JAg räknar med att varje "bumpstopp blir en skiva på ca 18mm i tjocklek, då har jag ett axialspel på ca 8mm som minst och ca 15mm som mest. Det ska nog damaskerna tåla och likaså nållagerhållarna.

Bilen är ju som sagt på väg in på förvaring eftersom jag inte har tid med henne i vinter, så om det här görs nu eller i februari vet jag inte.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Idag var det en kanondag för att hålla på och göra symallar för den kommande inredningen. Kommer att bli kanon, bara jag bestämt mig för material,färg och eventuellt mönster.







_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Ni som byggt elektrisk handbroms, vad har ni använt er av för saker?
Finns det något som hindrar att jag bygger om till elektrisk? Det här är ju inte direkt en bil jag åker och driftsschladdar med och spaken är lite i vägen för att få till en vettig tunnelklädsel. Så jag tänkte helt enkelt fimpa spaken och sätta dit något elektriskt dito.

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Det finns bilar som har ett T-handtag under instrumentpanelen till handbromsen, om man vill få undand den men endå ha mekanisk.




Eller som en liten pedal som sitter på sidan i nere vid golvet:

_________________
Markus Ålind
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 98, 99, 100 ... 136, 137, 138   >>
55 besök senaste veckan (1058967 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande