Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 121, 122, 123 ... 136, 137, 138   >>
140 besök senaste veckan (1058911 totalt)
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Karl V skrev:
."- samt sällan eller aldrig används i trafik"..

Tolkningsbart, typ bara 1000 mil per år eller så


Tsss...det är inte mer än 124mil till Ringen och så 13 mil till för att nå SPA. :-)

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



"- fordon som har textkod T12A eller T12C"

Vad är T12A och T12C ?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Jocke_D skrev:
"- fordon som har textkod T12A eller T12C"

Vad är T12A och T12C ?


Amatörbyggda fordon.

T12A
Amatörbyggt fordon.

T12C
Amatörbyggd bil. Byggsats. (Anges för bilbyggsats som efter särskilt medgivande ska betraktas som amatörbyggd.)

Bra källa för olika koder: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Ko . . . .


Läser alltid denna tråd i tystnad då jag mest sitter och förundras över vilka duktiga byggare och skapare det finns på rejsa, underbart att följa!
Perfekt att göra T12BF sålänge möjligheten finns, man vet ju aldrig vad som ändras...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Slänger upp lite bilder! Det finns lite att arbeta med vad gäller stötdämpariet.. :-)








_________________
Ricky Schneberger
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Jag är fortfarande imponerad över hur snygga dessa blev från alla vinklar - oftast så brukar hembyggen av denna typ kunna se bra ut från de flesta håll men sedan finns det någon vinkel där det bara ser skevt ut.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Sonett7 skrev:
Jag är fortfarande imponerad över hur snygga dessa blev från alla vinklar - oftast så brukar hembyggen av denna typ kunna se bra ut från de flesta håll men sedan finns det någon vinkel där det bara ser skevt ut.



Hjulen sitter väldigt bra i hjulhusen också, det brukar ofta se lite lite fel ut på hembyggen och kraftigt ombyggda bilar.

_________________
Markus Ålind
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Sonett7 skrev:
Jag är fortfarande imponerad över hur snygga dessa blev från alla vinklar - oftast så brukar hembyggen av denna typ kunna se bra ut från de flesta håll men sedan finns det någon vinkel där det bara ser skevt ut.

+1 på den!

_________________
Johan Lekås
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12852



Mitt enda aber är projektorlamporna. Hade det varit klassiska reflektorer, hade det varit helt omöjligt att säga om det var modern eller en gammal bil.

Jag har flera gånger påpekat hur snygg den är, så jag får väl ge lite kritik denna gången för att inte vara tjatig.
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



rschneberger skrev:
Yes!
Det höll på att skita sig pga 24 ventiler i motorn, men efter lite efterforskningar så hade både Alfa Romeo och Fiat 4 ventiler i sina cylindrar redan 1968.Så! Mazzarini kunde ha byggts 1970 och har idag därmed blivit besiktningsbefriad för evig tid framåt! #T12BF

-------------------------------


Duesenberg hade väl rak 8:a med 4 ventiler/cylinder redan på 20talet? Eller måste det vara samma sorts motortyp? V8/Rak4 osv??

_________________
Patrick Hansson
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



CMXI skrev:
rschneberger skrev:
Yes!
Det höll på att skita sig pga 24 ventiler i motorn, men efter lite efterforskningar så hade både Alfa Romeo och Fiat 4 ventiler i sina cylindrar redan 1968.Så! Mazzarini kunde ha byggts 1970 och har idag därmed blivit besiktningsbefriad för evig tid framåt! #T12BF

-------------------------------


Duesenberg hade väl rak 8:a med 4 ventiler/cylinder redan på 20talet? Eller måste det vara samma sorts motortyp? V8/Rak4 osv??


Som så ofta när det skapas en lag elelr regel så lämnas det öppet för subjektiva tolkningar. Men grundtanken är att bilen ska ha kunnat tillverkas 1970. Och i min värld så borde det kanske ha varit ett större problem att det sitter projektorlampor fram och LED bak.
ECU och katalysator verkar man bortse från då de "krävs" (jag vet att det går med förgasare på amatörbyggen) av andra orsaker.
Att ventilarrangemanget ifrågasattes gjorde mig förvånad.

Regeln handlar alltså INTE om att bilen måste likna en bil som redan producerats 1970. T12BF handlar om att bilen skulle kunna ha tillverkats då. Dvs utseendemässigt och teknikmässigt. I annat fall så skulle ju i princip bara rena replikor kunna falla under den här regeln, och så är det ju inte.

Men nu löste sig ju allt så ingen ko på isen.

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79



Ahlgrens bilar!!!
Både denna och Ronnys.


_________________
Fredrik Fridsten
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



fridsten skrev:
Ahlgrens bilar!!!
Både denna och Ronnys.
https://www.youtube.com/watch?v=gLJviSq_e5U
Baserat på den borde det bli svårare med T12BF, de är ju nyutvecklade från en Italiensk tillverkare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Niklas Falk skrev:
fridsten skrev:
Ahlgrens bilar!!!
Både denna och Ronnys.
https://www.youtube.com/watch?v=gLJviSq_e5U
Baserat på den borde det bli svårare med T12BF, de är ju nyutvecklade från en Italiensk tillverkare.




Tur att jag håller mitt nya regbevis i handen!

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Hade det blivit en Fordmotor som det var tänkt från början så hade det ju i princip varit en motor från 1970...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
Hade det blivit en Fordmotor som det var tänkt från början så hade det ju i princip varit en motor från 1970...


...det där var ny info.

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Jag och Håkan diskuterade en hel del i projektets början, Ford V8 var valet länge innan det blev Busso.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Airjacks och värmeväxlare!





mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Jag kommer att kapa tider nästa år med kaffe serverat ur den här muggen. Lätt!



Mvh Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



rschneberger skrev:
Jag kommer att kapa tider nästa år med kaffe serverat ur den här muggen. Lätt!


Mvh Ricky


Klockrent tillbehör till klockren bil!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



rschneberger skrev:
Airjacks och värmeväxlare!





mvh //R


Så härlig bil, men får jag fråga lite vad du ska med airjacks till? Ska du börja tävla med bilen i en klass där det är nödvändigt med snabba depåstopp med däcksbyten? Isåfall och jag undrar sedan nyfiket vilken klass?

Vad är annars poängen med att addera vikt till bilen? Din bil lär ju redan som den är vara bland de coolaste i depån jag ser inte hur onödiga airjacks ska bättra på den statusen.

Klart att det är lite ballt (speciellt här bland pallbockskungarna på rejsa ) att bilen alltid har med sig sina egna pallbockar, men är användbarheten på airjacks verkligen så bra när man mekar mest på egen hand? behöver de inte konstant tillförsel av tryckluft när de är utfällda eller klarar de att själva hålla trycket någon längre stund? Jag är verkligen nyfiken på om du har någon specifikt situation där de är oerhört praktiska eller om det bara är ballfaktorn som är anledningen till införskaffandet, vilket såklart kan vara fullt tillräckligt.

_________________
Mattias Meldert
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



[quote="meldert"]
rschneberger skrev:
Airjacks och värmeväxlare!



Så härlig bil, men får jag fråga lite vad du ska med airjacks till? Ska du börja tävla med bilen i en klass där det är nödvändigt med snabba depåstopp med däcksbyten? Isåfall och jag undrar sedan nyfiket vilken klass?

Vad är annars poängen med att addera vikt till bilen? Din bil lär ju redan som den är vara bland de coolaste i depån jag ser inte hur onödiga airjacks ska bättra på den statusen.

Klart att det är lite ballt (speciellt här bland pallbockskungarna på rejsa ) att bilen alltid har med sig sina egna pallbockar, men är användbarheten på airjacks verkligen så bra när man mekar mest på egen hand? behöver de inte konstant tillförsel av tryckluft när de är utfällda eller klarar de att själva hålla trycket någon längre stund? Jag är verkligen nyfiken på om du har någon specifikt situation där de är oerhört praktiska eller om det bara är ballfaktorn som är anledningen till införskaffandet, vilket såklart kan vara fullt tillräckligt.


Idag lyfter jag bilen inne i verkstan med en saxlyft, och behöver egentligen sällan komma under själva bilen. JAg behöver bara få upp hjulen från marken. Men det här gör mig beroende av just saxlyften då lyftpunkterna sitter väldigt långt in.

För mig är det massor med fördelar med airjacks monterade, och jag har inte ens funderat på att behöva använda dom i depån.
De här är dessutom så stora i diameter att jag klarar mig med knappt 8bar för att lyfta bilen. Och med en liten dykartub så kommer jag att kunna ha tillräckligt med luft för några lyft när jag är på Ringen och SPA, om jag behöver det.
Hela paketet väger under 8kg och jag ser inte det som ett problem.

Ren bekvämlighet helt enkelt! Och nej, jag är ingen räsermänniska så det kommer bara att köras lite nu och då på bandagar för att se om de justeringar jag gör ger avtramp i tiderna.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 121, 122, 123 ... 136, 137, 138   >>
140 besök senaste veckan (1058911 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande