Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 122, 123, 124 ... 135, 136, 137   >>
340 besök idag (1057608 totalt)
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



rschneberger skrev:

Idag lyfter jag bilen inne i verkstan med en saxlyft, och behöver egentligen sällan komma under själva bilen. JAg behöver bara få upp hjulen från marken. Men det här gör mig beroende av just saxlyften då lyftpunkterna sitter väldigt långt in.

För mig är det massor med fördelar med airjacks monterade, och jag har inte ens funderat på att behöva använda dom i depån.
De här är dessutom så stora i diameter att jag klarar mig med knappt 8bar för att lyfta bilen. Och med en liten dykartub så kommer jag att kunna ha tillräckligt med luft för några lyft när jag är på Ringen och SPA, om jag behöver det.
Hela paketet väger under 8kg och jag ser inte det som ett problem.

Ren bekvämlighet helt enkelt! Och nej, jag är ingen räsermänniska så det kommer bara att köras lite nu och då på bandagar för att se om de justeringar jag gör ger avtramp i tiderna.

mvh //Ricky


En gång i forntiden byggde jag racerbil med vad jag kan se identiska airjacks och förde då liknande resonemang om vilket tryck som behövdes.
Där och då visade det sig desvvärre att min teori och praktik inte riktig var överens. Med tre airjacks och en bilvikt på ca 1000kg behövdes runt 20-25bar för att få ett "racemassigt" lyft. Hemma i garaget kan man få bilen att lyfta långsamt med mindre tryck än så, men då är risken uppenbar att lyftet sker väldigt ojämnt och allmänt instabilt. Iaf om du inte lyckas få till väldigt jämn belastning vilket jag tror är svårt i praktiken.
Bilen kommer då lyft snett och eländigt med väldigt fel sidledes belastning på friktionslagringarna i airjacksen.

Men du har helt rätt i att det underlättar otroligt mycket även vid hemmamek med låg bil. Plus attdet såklart bara är coolt och rätt såklart.

_________________
Karl Brag
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Karl B. skrev:

En gång i forntiden byggde jag racerbil med vad jag kan se identiska airjacks och förde då liknande resonemang om vilket tryck som behövdes.
Där och då visade det sig desvvärre att min teori och praktik inte riktig var överens. Med tre airjacks och en bilvikt på ca 1000kg behövdes runt 20-25bar för att få ett "racemassigt" lyft. Hemma i garaget kan man få bilen att lyfta långsamt med mindre tryck än så, men då är risken uppenbar att lyftet sker väldigt ojämnt och allmänt instabilt. Iaf om du inte lyckas få till väldigt jämn belastning vilket jag tror är svårt i praktiken.
Bilen kommer då lyft snett och eländigt med väldigt fel sidledes belastning på friktionslagringarna i airjacksen.

Men du har helt rätt i att det underlättar otroligt mycket även vid hemmamek med låg bil. Plus attdet såklart bara är coolt och rätt såklart.


Tack för den praktiska erfarenheten!
I min teori så tänkte jag mig att lyftet kommer att ske ganska jämnt med en domkraft fram och två bak. Jag har inte ens ifrågasatt den teorin. :-)
När jag nu räknar på det efter ditt inlägg så inser jag att fronten kommer att släpa efter ganska rejält i lyftet.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



rschneberger skrev:


Tack för den praktiska erfarenheten!
I min teori så tänkte jag mig att lyftet kommer att ske ganska jämnt med en domkraft fram och två bak. Jag har inte ens ifrågasatt den teorin. :-)
När jag nu räknar på det efter ditt inlägg så inser jag att fronten kommer att släpa efter ganska rejält i lyftet.

mvh //Ricky


Men det är ju i sak inget problem med ett högre tryck. Bortsett att det inte går vidare bra att köra direkt från garage-kompressorn.
Vi använde vanlig nylonslang med snabbkopplingar för systemet i bilen.

Lite högljutt och aningens vådsamt blir det såklart med en massa tryck dock.

Det lite småtråkiga priset man får betala för den allmänna coolheten är att de är ganska underhållsintensiva. Vi plockade isär, gjorde rent och smorde in nästan varje tävling. Dock långloppsracing iofs.

_________________
Karl Brag
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Karl B. skrev:
rschneberger skrev:


Tack för den praktiska erfarenheten!
I min teori så tänkte jag mig att lyftet kommer att ske ganska jämnt med en domkraft fram och två bak. Jag har inte ens ifrågasatt den teorin. :-)
När jag nu räknar på det efter ditt inlägg så inser jag att fronten kommer att släpa efter ganska rejält i lyftet.

mvh //Ricky


Men det är ju i sak inget problem med ett högre tryck. Bortsett att det inte går vidare bra att köra direkt från garage-kompressorn.
Vi använde vanlig nylonslang med snabbkopplingar för systemet i bilen.

Lite högljutt och aningens vådsamt blir det såklart med en massa tryck dock.

Det lite småtråkiga priset man får betala för den allmänna coolheten är att de är ganska underhållsintensiva. Vi plockade isär, gjorde rent och smorde in nästan varje tävling. Dock långloppsracing iofs.


Jag hoppas inte det ska behövas den typen av underhåll. Jag ska ju primärt undanröja behovet av att behöva ligga på knä och leta lyftpunkter när jag behöver få upp bilen i luften, samt slippa vara hänvisad till en och samma plats i verkstan.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Fast använder du bilen så är det sånt underhåll som kommer till.

Jag brukar köra upp på plankor så man får upp bilen, går att bygga på efter hand så man kommer upp rätt ordentligt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
Fast använder du bilen så är det sånt underhåll som kommer till.

Jag brukar köra upp på plankor så man får upp bilen, går att bygga på efter hand så man kommer upp rätt ordentligt.


Jovars, vad gjorde man utan sina plankor och brädor och andra regelstumpar. thumbs up



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Medan jag håller på med ett helt annat projekt så funderar jag på mina fjädrar , krängningshämmare och andra saker som påverkar bilen. När jag läser andra trådar härinne så verkar det som att "ni alla" får till det där med fjäderkonstanter och krängningshämmare ganska så fort. Jag å min sida kan justera och få det bättre, men vet egentligen inte vad jag ska skruva på.
De egenskaper som bilen har just nu är

- stenhård och stötig på landsväg
- understyr ut ur parisen på Mantorp, måste hålla igen på gasen för att inte gå på kurbs på utgången
- rumpan sitter bra i backen i normala fall, däremot ut ur chikanen och ut på start/mål (Mantorp) så kan det fladdra lite därbak (måste hålla igen på gasen)
- Svårt att hålla in bilen över krönet innan F2 på Mantorp (understyrning)
- svårt att få maximal inbromsning innan mjölbysvängen på Mantorp (vill gärna låsa upp hjulen, den där sugande inbromsningen infinner sig inte)

Var ska jag börja? Mer camber? mer tå fram? mer tå bak? hårdare fjädrar? Vad ska jag ens ha för fjädrar? mer krängare bak eller fram?
Jag förstår ju att om jag justerar lite här och där och åker tio bandagar så kanske jag börjar få till det, men finns det någonstans där jag kan börja, eller finns det tips om var jag kan läsa mig till saker?

Jag kan verkligen beskriva hur bilen känns i ett givet ögonblick, men jag vet inte vad jag ska göra för att korrigera det.

mvh //Ricky

Målsättningen är att förstå, justera, och sen kapa 4 sekunder på varvtiderna.

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Lägger in egen minnesanteckning angående de nya utväxlinngarna och slutväxel på bilen.








mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Hur ser din hjulinställning ut?

Vad har du för fjäderkonstanter och mr i dagsläget?

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



erikjakan skrev:
Hur ser din hjulinställning ut?

Vad har du för fjäderkonstanter och mr i dagsläget?

Mvh Erik Wedlund


Hej,

Det hä är den mätning vi gjorde i april. Efter det så har camber fram ökats med 1grad samt så har hon mer tåin nu, men jag minns inte det värdet, och har det inte uppskrivet heller.
Jag kommer att plocka isär dämparna under vintern för att se vad fjädrarna är stämplade med


.
Det jag behöver hjälp med är var jag ska skruva någonstans när jag beskriver en viss känsla.

Som exempel så hade jag ovanstående i tå fram på bilen och fick använda björnarmar för att svänga runt i Parisen. Då testade jag att ge lite tåut fram istället, då svängde det lättare GENOM Parisen och då kunde jag åka 5km fortare. Det som hände då var att bilen rollade lite mer på utgången och så fick jag en ökad understyrning UT UR kurvan. Efter att ha skruvat för tåin fram så understyrde det genom precis hela Parisen tills jag testade att gå på MER GAS genom den, då helt plötsligt började hon ta kurvan. Troligen för att hon då krängde över och la vikten på ytterhjulet.

Så känslan just nu är att så länge jag trycker henne med gasen så att chassiet rollar något så går hon bäst genom kurvorna.

Som sagt. Jag kan nog beskriva varje meter jag kört med henne, men jag har inte en aning om vad som ska justeras.
Och för att inte behöva använda en hel sommar för att lära mig sånt som många härinne redan kan så....

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



kommer inte ihåg men sitter det diffbroms på bilen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ganska säker på att det sitter orginal öppen diff bak nu.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
kommer inte ihåg men sitter det diffbroms på bilen?


Nej, det är en öppen diff.

mv h//Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Går det att få dit en lamelldiff så kommer det ge dig massa trevligheter. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
Går det att få dit en lamelldiff så kommer det ge dig massa trevligheter. thumbs up


Berätta. :-)
Som jag har tänkt på det så kommer en lamelldiff, under förutsättning att bilen har ett bra grepp bak, bara öka möjligheten till understurning. Eller menar du att lamelldiffen gör att överstyrningen bak ökar oavsett greppnivå?

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



rschneberger skrev:
MaZ skrev:
Går det att få dit en lamelldiff så kommer det ge dig massa trevligheter. thumbs up


Berätta. :-)
Som jag har tänkt på det så kommer en lamelldiff, under förutsättning att bilen har ett bra grepp bak, bara öka möjligheten till understyrning. Eller menar du att lamelldiffen gör att överstyrningen bak ökar oavsett greppnivå?

mvh //Ricky


Med en diffbroms så kan du välja, medans du kör.
Du får mycket riktigt understyrning när du bromsar mellan hjulen men om du kör fortare eller gasar såpass mycket att du överskrider innerhjulets grepp så kommer du få mer moment på ytterhjulet och därmer överstyrning. Så genom att montera diffbroms så kommer du kunna "styra med gasen" på ett helt annat sätt än med en öppen diff.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Maz, har du möjligen koll på vilka olika alternativ som finns till 01e framdiff?
Och kanske snarare vad för typ av bromsad man "vill ha" i en sån här bil, dvs baktung mittmotorbil med relativt låg tyngdpunkt??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



knotan skrev:
Maz, har du möjligen koll på vilka olika alternativ som finns till 01e framdiff?
Och kanske snarare vad för typ av bromsad man "vill ha" i en sån här bil, dvs baktung mittmotorbil med relativt låg tyngdpunkt??


Vilken typ av bromsad diff är att rekommendera till en mittmotorbil, låg t-punkt, baktung ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Torsen diff (rear A8 tror jag) lär ska gå att få dit med lätt moddning på 01E 2wd. Har en som ev skall i Rox bilen.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



rschneberger skrev:
Medan jag håller på med ett helt annat projekt så funderar jag på mina fjädrar , krängningshämmare och andra saker som påverkar bilen. När jag läser andra trådar härinne så verkar det som att "ni alla" får till det där med fjäderkonstanter och krängningshämmare ganska så fort. Jag å min sida kan justera och få det bättre, men vet egentligen inte vad jag ska skruva på.
De egenskaper som bilen har just nu är

- stenhård och stötig på landsväg
- understyr ut ur parisen på Mantorp, måste hålla igen på gasen för att inte gå på kurbs på utgången
- rumpan sitter bra i backen i normala fall, däremot ut ur chikanen och ut på start/mål (Mantorp) så kan det fladdra lite därbak (måste hålla igen på gasen)
- Svårt att hålla in bilen över krönet innan F2 på Mantorp (understyrning)
- svårt att få maximal inbromsning innan mjölbysvängen på Mantorp (vill gärna låsa upp hjulen, den där sugande inbromsningen infinner sig inte)

Var ska jag börja? Mer camber? mer tå fram? mer tå bak? hårdare fjädrar? Vad ska jag ens ha för fjädrar? mer krängare bak eller fram?
Jag förstår ju att om jag justerar lite här och där och åker tio bandagar så kanske jag börjar få till det, men finns det någonstans där jag kan börja, eller finns det tips om var jag kan läsa mig till saker?

Jag kan verkligen beskriva hur bilen känns i ett givet ögonblick, men jag vet inte vad jag ska göra för att korrigera det.

mvh //Ricky

Målsättningen är att förstå, justera, och sen kapa 4 sekunder på varvtiderna.


Jag får intrycket av att dämparna är för hårt satta.
Tillåt lite lite mer viktförskjutning med att mjuka upp både rebound och kompression runtom, så kommer den ju iaf börja bromsa som den bör.
Det harmonerar med att du upplever bilen stötig som attan.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Kadett4wd skrev:
rschneberger skrev:
Medan jag håller på med ett helt annat projekt så funderar jag på mina fjädrar , krängningshämmare och andra saker som påverkar bilen. När jag läser andra trådar härinne så verkar det som att "ni alla" får till det där med fjäderkonstanter och krängningshämmare ganska så fort. Jag å min sida kan justera och få det bättre, men vet egentligen inte vad jag ska skruva på.
De egenskaper som bilen har just nu är

- stenhård och stötig på landsväg
- understyr ut ur parisen på Mantorp, måste hålla igen på gasen för att inte gå på kurbs på utgången
- rumpan sitter bra i backen i normala fall, däremot ut ur chikanen och ut på start/mål (Mantorp) så kan det fladdra lite därbak (måste hålla igen på gasen)
- Svårt att hålla in bilen över krönet innan F2 på Mantorp (understyrning)
- svårt att få maximal inbromsning innan mjölbysvängen på Mantorp (vill gärna låsa upp hjulen, den där sugande inbromsningen infinner sig inte)

Var ska jag börja? Mer camber? mer tå fram? mer tå bak? hårdare fjädrar? Vad ska jag ens ha för fjädrar? mer krängare bak eller fram?
Jag förstår ju att om jag justerar lite här och där och åker tio bandagar så kanske jag börjar få till det, men finns det någonstans där jag kan börja, eller finns det tips om var jag kan läsa mig till saker?

Jag kan verkligen beskriva hur bilen känns i ett givet ögonblick, men jag vet inte vad jag ska göra för att korrigera det.

mvh //Ricky

Målsättningen är att förstå, justera, och sen kapa 4 sekunder på varvtiderna.


Jag får intrycket av att dämparna är för hårt satta.
Tillåt lite lite mer viktförskjutning med att mjuka upp både rebound och kompression runtom, så kommer den ju iaf börja bromsa som den bör.
Det harmonerar med att du upplever bilen stötig som attan.


Om jag backar av 1-2 knäpp fram på stötdämparna så blir det lite flygande matta med fronten. Bak står stötdämparna i hårdaste läget, vilket jag förstår itne är ok. Mjukar jag upp den så blir det så fantastiskt med förskjutning under acceleration.

Vet inte om den här bilden säger något, men Man kan se krängningen som finns just nu iallfall.






mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 122, 123, 124 ... 135, 136, 137   >>
340 besök idag (1057608 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande