Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 125, 126, 127 ... 135, 136, 137   >>
1064 besök senaste veckan (1057643 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Slitsad korrslang är ju bra, lätt att strappa fast, lätt att komplettera och nöttålig till viss del.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
Slitsad korrslang är ju bra, lätt att strappa fast, lätt att komplettera och nöttålig till viss del.


Japp, den hade fallit ur mina tankar. Tack. thumbs up

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Om det är någon som är sugen på att ärva en PWM-kontroller (Max12A) samt 2st felfria "snäckor" till Davies Craig EWP115 (ifall man har en fungerande pumpmotor, men trasigt hus) så skänker jag mina.
Motorerna är paj i båda pumparna, men pumphjul och pumphus är felfria. Likaså funkar kontrollern. Inkl kontaktstycke.




mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Jag har en meziere vattenpump. Den är av eller på bara...
Funkar den där kontrollern med flera pumpar, eller är det något magiskt som gör att den bara kan styra davies craig-pumpar?
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



And ersJepp sson skrev:
Jag har en meziere vattenpump. Den är av eller på bara...
Funkar den där kontrollern med flera pumpar, eller är det något magiskt som gör att den bara kan styra davies craig-pumpar?


Daviespumparna har ju bara en "plus" och "minus". Kolla databladet i länken så får du se om den är användbar.

http://daviescraig.com.au/media/920/1431647745.8020-DigitalControllerP . . . .

mv h//Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Hej,
Jag letar efter en 01E-låda som tidigare suttit på en bensinbil (Passat B5 1997-2005 eller motsvarande Audi), om någon har stående i gömmorna. Helst 2WD men det fungerar även med en 4WD.Kan även vara intressant med en komplett drevsats till en 2WD-låda, växel 3-6 inkl 4.11 i slutväxel.



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Knotan har en blänkare på en 01e från 2wd om jag lyckades läsa annonsen rätt.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



2fast4u skrev:
Knotan har en blänkare på en 01e från 2wd om jag lyckades läsa annonsen rätt.


Den är från en diesel men å andra sidan har den diffbroms så den kanske är intressant ändå.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Har redan erbjudit den till Ricky i förväg men det är lite fel utväxling för honom.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



2fast4u skrev:
Knotan har en blänkare på en 01e från 2wd om jag lyckades läsa annonsen rätt.


Tack för att ni håller koll på annonserna som dyker upp. Det uppskattas verkligen.

Planen just nu, om det inte dyker upp en färdig låda utanför dörren, är att fixa en gammal 4WD bensinlåda som jag redan har.

Får väl återkomma med bilder och tankar runt det projektet.



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Fanns det ens FWD bensinare med 01E? Den är till för motorer med mycket vrid, och såvitt jag vet hade alla Audibensinare med mycket vrid fyrhjulsdrift. Dvs. jag tror inte att du kommer att få tag på FWD 01E med "kort" utväxling från fabriken.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



beepbeep skrev:
Fanns det ens FWD bensinare med 01E? Den är till för motorer med mycket vrid, och såvitt jag vet hade alla Audibensinare med mycket vrid fyrhjulsdrift. Dvs. jag tror inte att du kommer att få tag på FWD 01E med "kort" utväxling från fabriken.


Så kan det absolut vara. Jag har rivit som en tok bland alla tabeller jag har hittat och det finns ju så många varianter av den där lådan att man ställer sig frågan "varför".

mv h//Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det finns fwd med bensin . Har sett några typ 1.8t åren mellan 01-05, men dem verkar vara vanligare senare med dem andra mindre lådorna
Och 4wd är vanligare än fwd

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



En gammal 016 låda kanske är för klen??
Men jag tycker du skall behålla lådan och stoppa i en LS3 motor ist 😋😍😋

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Jag har nog en låda från en 1,8t FWD liggandes i ett hörn... om du fortfarande behöver

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



beepbeep skrev:
Fanns det ens FWD bensinare med 01E? Den är till för motorer med mycket vrid, och såvitt jag vet hade alla Audibensinare med mycket vrid fyrhjulsdrift. Dvs. jag tror inte att du kommer att få tag på FWD 01E med "kort" utväxling från fabriken.


Tittar man på de utväxlingar som "ska" finnas till 01E fwd så vill jag minnas att det finns EN variant med "kort" stegning. Satt om minnet inte sviker i A4 1.8TS FWD, väldigt ovanlig bil

rschneberger skrev:
Hej,
Jag letar efter en 01E-låda som tidigare suttit på en bensinbil (Passat B5 1997-2005 eller motsvarande Audi), om någon har stående i gömmorna. Helst 2WD men det fungerar även med en 4WD.Kan även vara intressant med en komplett drevsats till en 2WD-låda, växel 3-6 inkl 4.11 i slutväxel.

https://rejsa.nu/im/user/26106/2021-11-21-20-12-34_img_20211121_160735 . . . .

mvh //Ricky


Inte en 01E, men jag har en 01X liggandes. Minns jag rätt nånstans runt 15k mil, kommer från en Passat eller A4 runt 2005-2006 med bensin sexan.

Utväxling:
Final: 3:75
1st: 3:667
2nd: 2.053
3rd: 1.423
4th: 1.065
5th: 0.853
6th: 0.730
Reverse: 3,40

Inte 4:11 som slutväxel, men något kortare än en 01E i alla fall. 01X har mellanhus i alu också så lite lättare. En del säger att det är samma drevstockar som i 01E, andra inte. Finns en del GT40 åkare i USA som kör med dessa och runt 400 hästar som inte klagar, sen finns det dom som klagar med Mig veterligen ska den utvändigt vara mer eller mindre identisk med 01E så byter man ut en 01E borde den passa "rakt av".

Den ligger dock i Skellefteå, frakt kan lösas om det är intressant (kan skicka som företagspaket till företags adress vilket brukar bli lite billigare)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Cammo skrev:
Jag har nog en låda från en 1,8t FWD liggandes i ett hörn... om du fortfarande behöver


Det är fortfarande intressant. Har du möjlighet att ta några bilder på den samt kolla vad det är för beteckning på den? Både nummer och den 3-staviga koden.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Cassius skrev:
beepbeep skrev:
Fanns det ens FWD bensinare med 01E? Den är till för motorer med mycket vrid, och såvitt jag vet hade alla Audibensinare med mycket vrid fyrhjulsdrift. Dvs. jag tror inte att du kommer att få tag på FWD 01E med "kort" utväxling från fabriken.


Tittar man på de utväxlingar som "ska" finnas till 01E fwd så vill jag minnas att det finns EN variant med "kort" stegning. Satt om minnet inte sviker i A4 1.8TS FWD, väldigt ovanlig bil

rschneberger skrev:
Hej,
Jag letar efter en 01E-låda som tidigare suttit på en bensinbil (Passat B5 1997-2005 eller motsvarande Audi), om någon har stående i gömmorna. Helst 2WD men det fungerar även med en 4WD.Kan även vara intressant med en komplett drevsats till en 2WD-låda, växel 3-6 inkl 4.11 i slutväxel.

https://rejsa.nu/im/user/26106/2021-11-21-20-12-34_img_20211121_160735 . . . .

mvh //Ricky


Inte en 01E, men jag har en 01X liggandes. Minns jag rätt nånstans runt 15k mil, kommer från en Passat eller A4 runt 2005-2006 med bensin sexan.

Utväxling:
Final: 3:75
1st: 3:667
2nd: 2.053
3rd: 1.423
4th: 1.065
5th: 0.853
6th: 0.730
Reverse: 3,40

Inte 4:11 som slutväxel, men något kortare än en 01E i alla fall. 01X har mellanhus i alu också så lite lättare. En del säger att det är samma drevstockar som i 01E, andra inte. Finns en del GT40 åkare i USA som kör med dessa och runt 400 hästar som inte klagar, sen finns det dom som klagar med Mig veterligen ska den utvändigt vara mer eller mindre identisk med 01E så byter man ut en 01E borde den passa "rakt av".

Den ligger dock i Skellefteå, frakt kan lösas om det är intressant (kan skicka som företagspaket till företags adress vilket brukar bli lite billigare)


Tack för erbjudandet, jag behåller det en stund och återkommer eventuellt.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



01X ska vara OK. Den ersatte 01E FWD och verkar vara närbesläktad med lådan i Porsche Boxter.

https://www.gt40s.com/threads/audi-01x-transmission.24696/

hellre den än 01E AWD med borttagen bakhjulsdrivning.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



beepbeep skrev:
01X ska vara OK. Den ersatte 01E FWD och verkar vara närbesläktad med lådan i Porsche Boxter.

https://www.gt40s.com/threads/audi-01x-transmission.24696/

hellre den än 01E AWD med borttagen bakhjulsdrivning.


Tack för länken, jag håller på och läser om skillnaderna.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



En snabb titt på sprängskisser i mobilen så ser 01e och 01x ut att vara samma låda. Alltså damma design.
Det går garanterat att hitta mängder skillnader om man börjar mäta på ingående delarna. Det gör man ju även mellan olika årsmodell/variant av 01e. Som alltid på Audi.

Skulle tro att 01x borde räcka till för sugmotor utan problem.

Å andra sidan ser jag inte heller några nackdelar eller problem med hållbarhet på en ombyggd awd låda heller (om man gjort på rätt sätt.)
Bortsett från tiden att göra jobbet, å andra sidan så röstar jag ändå för att lådan ska gås igenom å få som minst nya synkringar och översyn av växelförare med mera. Så det blir nog ingen större skillnad i slutändan i tid.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 125, 126, 127 ... 135, 136, 137   >>
1064 besök senaste veckan (1057643 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande