Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 128, 129, 130 ... 136, 137, 138   >>
141 besök senaste veckan (1058912 totalt)
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Då har jag testat med 28" vattenpelare (14" i varje rör) och då får jag en gashastighet enligt Testo på 15300 fpm som omräknat till det hål jag använder (25.4mm i 3mm plåt) ger 83.44CFM.

Den kalibreringsplåt jag har ska ge drygt 67CFM.

Det räcker med att någon säger att jag gör rätt så kan jag gå ut och mäta in en egen skala på pitotröret och sen vara nöjd med det tillsvidare.



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Vilken härlig bildserie på ditt växellådsmekano - som lekman ser den där svetsen ut att ha chans att klara sig ett tag i alla fall!

Vad blir det för motor istället för den du ska avyttra?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MatsK skrev:
Vilken härlig bildserie på ditt växellådsmekano - som lekman ser den där svetsen ut att ha chans att klara sig ett tag i alla fall!

Vad blir det för motor istället för den du ska avyttra?


Det blir fortfarande en Busso, men borrningen blir 101mm istället för 93 och så lite mer slaglängd. Så från 3liter till 3.8liter.

Målet är 350hkr/400Nm och det borde inte vara orimligt.



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Lite sent svar men ändå. När jag en gång i tiden jobbade med kalibrering av flödesmätinstrument för ventilationsanläggningar byggdes en sorts flödesmätare. Där användes en strypning i totalflödet över vilken tryckfallet mättes. Liknande metod använder man när man kalibrerar in ventilationsdon, det är därför det ibland hänger ut två slangar genom ventgaller som passar på ett intrument likt ditt Testo. Om du gör en egen strypning är den såklart inte kalibrerad men om du endast kommer att mäta före/efter eller jämföra spelar det ju ingen roll. Om du vill jobba med lägre tryckskillnader och U-rör kan du luta U-et så kan du avläsa mycket mindre tryckskillnader.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Guson skrev:
Lite sent svar men ändå. När jag en gång i tiden jobbade med kalibrering av flödesmätinstrument för ventilationsanläggningar byggdes en sorts flödesmätare. Där användes en strypning i totalflödet över vilken tryckfallet mättes. Liknande metod använder man när man kalibrerar in ventilationsdon, det är därför det ibland hänger ut två slangar genom ventgaller som passar på ett intrument likt ditt Testo. Om du gör en egen strypning är den såklart inte kalibrerad men om du endast kommer att mäta före/efter eller jämföra spelar det ju ingen roll. Om du vill jobba med lägre tryckskillnader och U-rör kan du luta U-et så kan du avläsa mycket mindre tryckskillnader.

Guson


Hej,
Jag uppskattar alla svar. :-)

Tycker mig ha läst nästan varenda tråd på Sävarturbo och ändå dyker det upp nya saker hela tiden.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Jag gjorde en yxig flödesmätare såhär för min lilla rigg jag gjort för att mäta trckfall i rör och liknande. Tänkte skriva lite mer i min tråd snart. Om vi inte ska skapa en separat tråd för flödesmätningar





_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Cédric skrev:
Jag gjorde en yxig flödesmätare såhär för min lilla rigg jag gjort för att mäta trckfall i rör och liknande. Tänkte skriva lite mer i min tråd snart. Om vi inte ska skapa en separat tråd för flödesmätningar


https://rejsa.nu/im/user/1552/2022-01-26-19-24-22_img_20220120_102639. . . . .
https://rejsa.nu/im/user/1552/2022-01-26-19-24-22_img_20220120_102633. . . . .
https://rejsa.nu/im/user/1552/2022-01-26-19-24-22_img_20220120_203648. . . . .


Snyggt mätrör!
Du får återkomma med resultat.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Hej,
Upptäckte att man tagit bort Ahlgrensreklamen där Mazzarinin och RoxGT fanns med som statister. Givetvis har ju varken jag eller Ronny någon sparad kopia....

edit: Löste det......

https://youtu.be/z-D6B7uL75g

Japp. Lite fåfängt.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 58



rschneberger skrev:
Hej,
Upptäckte att man tagit bort Ahlgrensreklamen där Mazzarinin och RoxGT fanns med som statister. Givetvis har ju varken jag eller Ronny någon sparad kopia....

edit: Löste det......

https://youtu.be/z-D6B7uL75g

Japp. Lite fåfängt.

mvh //Ricky


Hah coolt

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Lagom tills jag fått ihop växellådan så ramlade det in ett erbjudande om en gammal torsendiff från en Audi V8. De satt ju i bakaxeln på den modellen.
Enligt uppgift så ska det bara vara att svarva ner det ena lagerläget på diffen så ska den passa i min O1E-låda.
Har läst massor om det, men fortfarande är det lite motstridiga uppgifter.
Behöver kronhjulet shimsas in på nytt eller är det "one fits all"? Också där finns det olika uppgifter. Mycket av texterna är ju +15 år gamla och amerikanska.....dvs "jag har en kompis som har en svågar vars morsa gjorde bytet på en timme och sen har det rullat i 20000 mil".

Är det någon som har mer fakta i ämnet? Kanske tom sparat en gammal DIY-guide från tiden då det begav sig?

Annars får jag sätta mig i bilen och åka iväg för att mäta.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



rschneberger skrev:
Lagom tills jag fått ihop växellådan så ramlade det in ett erbjudande om en gammal torsendiff från en Audi V8. De satt ju i bakaxeln på den modellen.
Enligt uppgift så ska det bara vara att svarva ner det ena lagerläget på diffen så ska den passa i min O1E-låda.
Har läst massor om det, men fortfarande är det lite motstridiga uppgifter.
Behöver kronhjulet shimsas in på nytt eller är det "one fits all"? Också där finns det olika uppgifter. Mycket av texterna är ju +15 år gamla och amerikanska.....dvs "jag har en kompis som har en svågar vars morsa gjorde bytet på en timme och sen har det rullat i 20000 mil".

Är det någon som har mer fakta i ämnet? Kanske tom sparat en gammal DIY-guide från tiden då det begav sig?

Annars får jag sätta mig i bilen och åka iväg för att mäta.

mvh //Ricky


Kronhjulet behöver garanteras shimsas, passr det ens på den diffen? Låter smått osannolikt att det skulle vara samma innerdiameter, bultdelning osv?
Att kronhjul och pinjong är ett par antar jag att du vet? dvs de individerna av samma modell är ett par.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
rschneberger skrev:
Lagom tills jag fått ihop växellådan så ramlade det in ett erbjudande om en gammal torsendiff från en Audi V8. De satt ju i bakaxeln på den modellen.
Enligt uppgift så ska det bara vara att svarva ner det ena lagerläget på diffen så ska den passa i min O1E-låda.
Har läst massor om det, men fortfarande är det lite motstridiga uppgifter.
Behöver kronhjulet shimsas in på nytt eller är det "one fits all"? Också där finns det olika uppgifter. Mycket av texterna är ju +15 år gamla och amerikanska.....dvs "jag har en kompis som har en svågar vars morsa gjorde bytet på en timme och sen har det rullat i 20000 mil".

Är det någon som har mer fakta i ämnet? Kanske tom sparat en gammal DIY-guide från tiden då det begav sig?

Annars får jag sätta mig i bilen och åka iväg för att mäta.

mvh //Ricky


Kronhjulet behöver garanteras shimsas, passr det ens på den diffen? Låter smått osannolikt att det skulle vara samma innerdiameter, bultdelning osv?
Att kronhjul och pinjong är ett par antar jag att du vet? dvs de individerna av samma modell är ett par.


Enligt uppgift ska det vara samma spec på kronhjul, så det ska gå att flytta över det jag har.
När jag har kollat partlistorna så är det mycket som stämmer, men det lutar väl åt att jag får mäta lite.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
rschneberger skrev:
Lagom tills jag fått ihop växellådan så ramlade det in ett erbjudande om en gammal torsendiff från en Audi V8. De satt ju i bakaxeln på den modellen.
Enligt uppgift så ska det bara vara att svarva ner det ena lagerläget på diffen så ska den passa i min O1E-låda.
Har läst massor om det, men fortfarande är det lite motstridiga uppgifter.
Behöver kronhjulet shimsas in på nytt eller är det "one fits all"? Också där finns det olika uppgifter. Mycket av texterna är ju +15 år gamla och amerikanska.....dvs "jag har en kompis som har en svågar vars morsa gjorde bytet på en timme och sen har det rullat i 20000 mil".

Är det någon som har mer fakta i ämnet? Kanske tom sparat en gammal DIY-guide från tiden då det begav sig?

Annars får jag sätta mig i bilen och åka iväg för att mäta.

mvh //Ricky


Kronhjulet behöver garanteras shimsas, passr det ens på den diffen? Låter smått osannolikt att det skulle vara samma innerdiameter, bultdelning osv?
Att kronhjul och pinjong är ett par antar jag att du vet? dvs de individerna av samma modell är ett par.


Ja, det passar verkligen inte rakt av, men det ser görbart ut iallafall. thumbs up
Däremot så vet jag inte hur det ska shimsas, så jag kommer att måla kuggarna och dra runt och se var slitbilden hamnar. Sen får jag ta det därifrån.
Tack för tipset om att kronhjul och pinjong är ett par. Som tur är så har tyskarna märkt alla sina par med unika siffror att man inte blandar ihop det.




mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Har gjort en prototyp på ett nytt plenum till motorn.

Det ser bra ut tycker jag. Dessutom mer rymligt inuti då de gamla burkarna enligt teorin var lite väl trånga.

Grisrosa - den nya innefärgen 2022?









mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Tror du skall förlänga plenumet så du får mer volym runt tratten i änden på plenumet.


"A" skall vara närmare avståndet vid "B", luften flödar från alla riktningar in i tratten och om du saknar volym att ta luft från på ena sidan som det ser ut på bilden så får du inte balans mellan cylindrarna.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
Tror du skall förlänga plenumet så du får mer volym runt tratten i änden på plenumet.


"A" skall vara närmare avståndet vid "B", luften flödar från alla riktningar in i tratten och om du saknar volym att ta luft från på ena sidan som det ser ut på bilden så får du inte balans mellan cylindrarna.


Jag uppskattar dina synpunkter. De är bra. thumbs up thumbs up thumbs up

Jag vet inte varför jag inte såg det där när jag ritade, men när jag fick delen på plats så såg jag ju misstaget. Dessutom har jag gott om plats att förlänga burken.

Så det lär väl bli en "version 8" innan jag är klar. :-)

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Även om jag inte skrev det så tycker jag att det är supergrymt med hemritat plenum som du printar, klar fördel med att inte ha trycksatt plenum!

Finns det nån orsak till att du smyger in under trattkanten med plenumet? försöker du hålla ner volymen eller är det utrymmet upptaget av nåt annat? Har du en målvolym för resonans vid ett visst varvtal? För annars borde du kunna förenkla modellen rätt mycket genom att göra den mer som en rak låda. antar att du har en fuelrail på ena sidan?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
Även om jag inte skrev det så tycker jag att det är supergrymt med hemritat plenum som du printar, klar fördel med att inte ha trycksatt plenum!

Finns det nån orsak till att du smyger in under trattkanten med plenumet? försöker du hålla ner volymen eller är det utrymmet upptaget av nåt annat? Har du en målvolym för resonans vid ett visst varvtal? För annars borde du kunna förenkla modellen rätt mycket genom att göra den mer som en rak låda. antar att du har en fuelrail på ena sidan?


Jenways ITB är lite av den gamla engelska skolan. Bra tanke, dåligt utfört. Synkroniseringen av spjällen sitter så jäkla dumt till så för att slippa riva alltsammans när det ska synkas så har jag velat skapa så mycket utrymme som möjligt därunder.

"Lådan" som du föreslår hade jag med vid något tillfälle, men den blev för smal, dessutom kunde jag itne synka spjällen med den på plats. Likaså blev min första version för smal, som estetiskt kanske var snyggare än det jag har nu
. Men just nu är jag inne på den lite större modellen, som dessutom ska bli lite längre i bakkant, samt med flackare vinkel i inkommande del för att undvika turbulens när luften släpper från den nedre delen av intagsröret.





mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



kan du inte ha spjällen nne i lådan?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



MaZ skrev:
kan du inte ha spjällen nne i lådan?


Det fanns en tanke om en stor övergripande" platta" där det var tänkt att ligga planfilter ovanpå och med fuelrails osv inuti. Och sedan snorklar som anslöt mot planfiltret ifrån de övre luftintagen. Mest för att hålla ner tempen på insugsluften.
Men tittar jag på loggarna när jag kör på Mantorp så är insugsluften bara några få grader högre än utetemperaturen så jobbet kändes inte värt att göra.

Att sätta spjäll och hela tjollavippen inuti boxen gjorde man ju faktiskt på Honda SP1 (Hoj), eftersom luftburken ansågs vara lite liten på de hojarna. En tysk firma Durbahn.de hade rätt bra framgångar med sina glasfiber och kolfiberboxar.

Men jobbet......

//Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Har funderat i två år nu på en AC, främst för att det finns en ACpump i bilen som just nu bara fungerar som ett remhjul.
Problemet är att jag inte får plats med slangarna från fronten (kondensorn) till pumpen bak i bilen och det har gjort att jag inte kommit vidare.
I helgen satt jag i en bil vid ett rödljus, med motorn avstängd, medan ACn blåste kyla för fullt och insåg att det finns ju elektriska pumpar.

Ibland ser man inte skogen för alla träd.

Det ger flera fördelar såsom mindre ryck i, och framförallt en kortare, aggregatrem.
ECU kan indirekt sköta kylan (frikoppla generatorn vid full trottel exvis) och med ett bra batteri så kan man även stå och kyla sig i depån, med avstängd motor. Pumparna verkar dra drygt 40Amp, så där ser jag inget hinder. Dessutom får jag fram vikten i fronten på bilen eftersom både pump,kondensor och kupéelement samt all slang kommer att finnas därframme.

Någon som har erfarenhet av dessa eftermarknadspumpar (läs kinesiska) som finns på Ebay,Amazon osv?

Storlek på generator och batteri?

Att det är värt den extra vikten hoppas jag verkligen.

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 128, 129, 130 ... 136, 137, 138   >>
141 besök senaste veckan (1058912 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande