Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 130, 131, 132 ... 136, 137, 138 >> 56 besök senaste veckan (1058968 totalt) |
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
Jag sitter och mecklar med nästa generation drivaxlar till bilen och behöver lite hjälp.
Den drivaxel jag har tänkt använda har i nuvarande utförande 33 splines och är 28.8mm i diameter ( på splines). Från stoppet till låsringen är det 23.6mm Ytterdiameter på CV drivknuten ska vara 108mm (måste passa i VW "små" medbringare) och CC mellan skruven (6st M10 ) ska vara 94mm. Yttre diameter på CV är 108mm Jag har hittat en VW knut som heter "6Q0498103A" och som jag _tror_ passar. Men man anger yttre diameter till 94mm, vilket jag misstänker är en felangivelse som egentligen pekar på skruvarnas CC. Några tips? Alternativet är att göra helt nya drivaxlar och då använda de CV som finns på olika BMW i ex.vis E39 mot växellådan. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||||||
Uppdatering:
Minnesanteckning: Ser ut som att följande OE-nummer kan passa: 701407331A Ursprung VW Transporter T4 med 2.4D Syncro 1990-2003. 108mm ut.v dia. / 94mm CC skruv / 33 splines mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||||
Kan du berätta mer om din dåliga erfarenhet av Racingdiffs? Ledsen att jag gräver upp en äldre konversation i tråden men det är intressant för jag blev intresserad av att montera deras produkt i min Miata. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||||||
Provade deras enkla modell som beskrivs här. 2st små lamell skivor som absolut inte klarade hålla imot nånting. Innerhjuls spinn överallt. Med gatdäck i rondeller, med R däck på bana. Funka bara inte. Kör nu en billig torsen diff variant. Funkar så mycket bättre. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||||||
Tvärt emot vad man förväntar sig m.a.o... tack för input! _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||||||
Ibland är 0.7mm väldigt mycket. Det är vad som skiljer en 33-splinesaxel beroende på om det är VW eller Audi som gjort den.
Så nu har jag skarvat ihop det jag hade liggande på hyllan. Jag ska villigt erkänna att jag inte är ett dugg bekväm med det jag har gjort, men till dess jag har funderat på hur det slutgiltigt ska bli så får det bli så här. Är det någon som vet om alternativ som inte kostar skjortan så..... 1. Antingen 33-splines CV-knutar från Audi, eller 3. drivaxlar till BMW som är 650 resp 615mm långa. Men det här är vad som gäller just nu, och därmed är drivaxelfrågan löst tills vidare. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||||||
Så här några dagar innan julafton 2022.
Finns det någon här som vet var jag kan hitta Ferrea F1291P (insugsventil) samt F1289P (avgasventil) eller motsvarande? De står som "discontinued" överallt och jag har letat en stund nu. Passar även på att efterlysa hydrauliska tryckare till en Alfa Romeo Busso V6 om det är någon som har 24st i bra skick liggande på hyllan. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||||||
_________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||||||||
Efter att ha byggt om flödesbänken till en Orificemodell så har jag börjat ta mig an topparna...
Innerradien på topparna är hemska från början och efter att ha justerat där så lät det tom bättre. I övrigt bara tillsnyggade med lite mer öppning på sidorna av ventilstyrningen samt lite nerslipat mot själva styrningen. Saknar sliprullar så just nu är allt bara grovrensat med roterande fil. Återkommer med slutlig flödning. Kammarna lyfter 12.5mm, men flödet efter 12mm planar ut, därav som jag inte orkat mäta vidare till 14mm just nu. Provade även att göra sätesvinklar och det ökade flödet med ca 2CFM över hela registret. Den sista mätningen gav dock något missvisande lägre siffror efter att läckaget dragits bort från sifforna. Misstänker att det fanns ett läckage i början av körningen som sen försvann. Jag verifierade inte läckaget efter körningen då kaffet var klart, men återkommer med slutflödet. Bortse från siffrorna i tabellen då de är räknade efter 10" VP. Flödningen är dock gjord vid 28" VP. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||||||
Jag tycker att svarta fälgar är lite tråkiga, ocvh har funderat på likadana som jag redan har, men i krom.
Men så dök de här fälgarna upp. Jag vet ännu ingen vikt eller pris, utan sitter just nu bara och smakar på dom. Men visst tusan är de ganska läckra? _________________ Ricky Schneberger |
||||||||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||||||
Snygga! _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3 ... 130, 131, 132 ... 136, 137, 138 >> 56 besök senaste veckan (1058968 totalt) |