Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 130, 131, 132 ... 136, 137, 138   >>
77 besök senaste veckan (1058946 totalt)
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Snyggt .

❤️❤️❤️

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Jag sitter och mecklar med nästa generation drivaxlar till bilen och behöver lite hjälp.

Den drivaxel jag har tänkt använda har i nuvarande utförande 33 splines och är 28.8mm i diameter ( på splines). Från stoppet till låsringen är det 23.6mm
Ytterdiameter på CV drivknuten ska vara 108mm (måste passa i VW "små" medbringare) och CC mellan skruven (6st M10 ) ska vara 94mm. Yttre diameter på CV är 108mm

Jag har hittat en VW knut som heter "6Q0498103A" och som jag _tror_ passar. Men man anger yttre diameter till 94mm, vilket jag misstänker är en felangivelse som egentligen pekar på skruvarnas CC.

Några tips?

Alternativet är att göra helt nya drivaxlar och då använda de CV som finns på olika BMW i ex.vis E39 mot växellådan.

mvh //Ricky





_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Uppdatering:
Minnesanteckning:

Ser ut som att följande OE-nummer kan passa: 701407331A

Ursprung VW Transporter T4 med 2.4D Syncro 1990-2003.

108mm ut.v dia. / 94mm CC skruv / 33 splines



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



..

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Fredin skrev:
beepbeep skrev:
rschneberger skrev:


Du har givetvis rätt. Tillverkaren kallar det för att den har en "rampfunktion", och den skiljer sig från Phantomdiffen i det att det är ovaliteten i hålet som gör att diffpinnen pressar isär plattorna och därmed ökar friktionen. Fjädrarna i konstruktionen har egenligen ingenting med låsningen att göra. Till skillnad från andra liknande lösningar.


Jag har aldrig provat denna men från vad jag har kunnat läsa mig till är de som har provat väldigt skeptiska . En riktig ramplamelldiff har ett dussin friktionsplattor som är i spänn i diffens periferi, där anliggningsstyrkan bestäms av rampvinkeln, som triggas av riktningen. Denna "diff" är inget annat än två metallplattor som gnuggar mot varandra. Så skillnaden på friktionsytan borde vara 20:1 till fördel mot lamelldiff. Jag har svårt att de hur två gnuggande metallplattor i oljebad kan bromsa 1000Nm eller mer som bilen utvecklar på hjulen vid lägre växlar.( Du får gärna mäta momentet som krävs för att få loss den, vore intressant att se).


Provat denna på min BMW e46. Funkar dåligt är min erfarenhet.


Kan du berätta mer om din dåliga erfarenhet av Racingdiffs?

Ledsen att jag gräver upp en äldre konversation i tråden men det är intressant för jag blev intresserad av att montera deras produkt i min Miata.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Fejlep skrev:
Fredin skrev:
beepbeep skrev:
rschneberger skrev:


Du har givetvis rätt. Tillverkaren kallar det för att den har en "rampfunktion", och den skiljer sig från Phantomdiffen i det att det är ovaliteten i hålet som gör att diffpinnen pressar isär plattorna och därmed ökar friktionen. Fjädrarna i konstruktionen har egenligen ingenting med låsningen att göra. Till skillnad från andra liknande lösningar.


Jag har aldrig provat denna men från vad jag har kunnat läsa mig till är de som har provat väldigt skeptiska . En riktig ramplamelldiff har ett dussin friktionsplattor som är i spänn i diffens periferi, där anliggningsstyrkan bestäms av rampvinkeln, som triggas av riktningen. Denna "diff" är inget annat än två metallplattor som gnuggar mot varandra. Så skillnaden på friktionsytan borde vara 20:1 till fördel mot lamelldiff. Jag har svårt att de hur två gnuggande metallplattor i oljebad kan bromsa 1000Nm eller mer som bilen utvecklar på hjulen vid lägre växlar.( Du får gärna mäta momentet som krävs för att få loss den, vore intressant att se).


Provat denna på min BMW e46. Funkar dåligt är min erfarenhet.


Kan du berätta mer om din dåliga erfarenhet av Racingdiffs?

Ledsen att jag gräver upp en äldre konversation i tråden men det är intressant för jag blev intresserad av att montera deras produkt i min Miata.


Provade deras enkla modell som beskrivs här. 2st små lamell skivor som absolut inte klarade hålla imot nånting. Innerhjuls spinn överallt. Med gatdäck i rondeller, med R däck på bana. Funka bara inte. Kör nu en billig torsen diff variant. Funkar så mycket bättre.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Fredin skrev:
Fejlep skrev:
Fredin skrev:
beepbeep skrev:
rschneberger skrev:


Du har givetvis rätt. Tillverkaren kallar det för att den har en "rampfunktion", och den skiljer sig från Phantomdiffen i det att det är ovaliteten i hålet som gör att diffpinnen pressar isär plattorna och därmed ökar friktionen. Fjädrarna i konstruktionen har egenligen ingenting med låsningen att göra. Till skillnad från andra liknande lösningar.


Jag har aldrig provat denna men från vad jag har kunnat läsa mig till är de som har provat väldigt skeptiska . En riktig ramplamelldiff har ett dussin friktionsplattor som är i spänn i diffens periferi, där anliggningsstyrkan bestäms av rampvinkeln, som triggas av riktningen. Denna "diff" är inget annat än två metallplattor som gnuggar mot varandra. Så skillnaden på friktionsytan borde vara 20:1 till fördel mot lamelldiff. Jag har svårt att de hur två gnuggande metallplattor i oljebad kan bromsa 1000Nm eller mer som bilen utvecklar på hjulen vid lägre växlar.( Du får gärna mäta momentet som krävs för att få loss den, vore intressant att se).


Provat denna på min BMW e46. Funkar dåligt är min erfarenhet.


Kan du berätta mer om din dåliga erfarenhet av Racingdiffs?

Ledsen att jag gräver upp en äldre konversation i tråden men det är intressant för jag blev intresserad av att montera deras produkt i min Miata.


Provade deras enkla modell som beskrivs här. 2st små lamell skivor som absolut inte klarade hålla imot nånting. Innerhjuls spinn överallt. Med gatdäck i rondeller, med R däck på bana. Funka bara inte. Kör nu en billig torsen diff variant. Funkar så mycket bättre.


Tvärt emot vad man förväntar sig m.a.o... tack för input!

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Ibland är 0.7mm väldigt mycket. Det är vad som skiljer en 33-splinesaxel beroende på om det är VW eller Audi som gjort den.

Så nu har jag skarvat ihop det jag hade liggande på hyllan.
Jag ska villigt erkänna att jag inte är ett dugg bekväm med det jag har gjort, men till dess jag har funderat på hur det slutgiltigt ska bli så får det bli så här.

Är det någon som vet om alternativ som inte kostar skjortan så.....

1. Antingen 33-splines CV-knutar från Audi, eller
3. drivaxlar till BMW som är 650 resp 615mm långa.

Men det här är vad som gäller just nu, och därmed är drivaxelfrågan löst tills vidare.

mvh //Ricky











_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Så här några dagar innan julafton 2022.

Finns det någon här som vet var jag kan hitta Ferrea F1291P (insugsventil) samt F1289P (avgasventil) eller motsvarande?
De står som "discontinued" överallt och jag har letat en stund nu.

Passar även på att efterlysa hydrauliska tryckare till en Alfa Romeo Busso V6 om det är någon som har 24st i bra skick liggande på hyllan.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



rschneberger skrev:
MaZ skrev:
kan du inte ha spjällen nne i lådan?


Det fanns en tanke om en stor övergripande" platta" där det var tänkt att ligga planfilter ovanpå och med fuelrails osv inuti. Och sedan snorklar som anslöt mot planfiltret ifrån de övre luftintagen. Mest för att hålla ner tempen på insugsluften.
Men tittar jag på loggarna när jag kör på Mantorp så är insugsluften bara några få grader högre än utetemperaturen så jobbet kändes inte värt att göra.

Att sätta spjäll och hela tjollavippen inuti boxen gjorde man ju faktiskt på Honda SP1 (Hoj), eftersom luftburken ansågs vara lite liten på de hojarna. En tysk firma Durbahn.de hade rätt bra framgångar med sina glasfiber och kolfiberboxar.

Men jobbet......

//Ricky

Även Ducati har så i sina luftboxar
thumbs up

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Enklare att printa ut prototyper än att stå och vingla med lösa bitar och en svets...





mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Minnesanteckningar:

Multirem 4PK770
Generator Ford Focus 04-07 150A







_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Efter att ha byggt om flödesbänken till en Orificemodell så har jag börjat ta mig an topparna...

Innerradien på topparna är hemska från början och efter att ha justerat där så lät det tom bättre. I övrigt bara tillsnyggade med lite mer öppning på sidorna av ventilstyrningen samt lite nerslipat mot själva styrningen. Saknar sliprullar så just nu är allt bara grovrensat med roterande fil. Återkommer med slutlig flödning.

Kammarna lyfter 12.5mm, men flödet efter 12mm planar ut, därav som jag inte orkat mäta vidare till 14mm just nu.

Provade även att göra sätesvinklar och det ökade flödet med ca 2CFM över hela registret.

Den sista mätningen gav dock något missvisande lägre siffror efter att läckaget dragits bort från sifforna. Misstänker att det fanns ett läckage i början av körningen som sen försvann.

Jag verifierade inte läckaget efter körningen då kaffet var klart, men återkommer med slutflödet.

Bortse från siffrorna i tabellen då de är räknade efter 10" VP. Flödningen är dock gjord vid 28" VP.




















mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Justja!

Jag svetsade ju topparna för en tid sen. Ska bara smida svetsarna samt göra iordning ventiler och kanaler innan de sätts upp i fräsen.

Men en bild är de värda. :-)






_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Jag tycker att svarta fälgar är lite tråkiga, ocvh har funderat på likadana som jag redan har, men i krom.
Men så dök de här fälgarna upp. Jag vet ännu ingen vikt eller pris, utan sitter just nu bara och smakar på dom.

Men visst tusan är de ganska läckra?



_________________
Ricky Schneberger
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2267



Jaaaaa! 🥰

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



rschneberger skrev:
Jag tycker att svarta fälgar är lite tråkiga, ocvh har funderat på likadana som jag redan har, men i krom.
Men så dök de här fälgarna upp. Jag vet ännu ingen vikt eller pris, utan sitter just nu bara och smakar på dom.

Men visst tusan är de ganska läckra?




Snygga! thumbs up

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Extremt snyggt, och vilken j*vla toppen bild. Den kunde jag tänka mig ha på pojkrumsväggen.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Klockrent, köp!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Sååååå rätt köööööööp thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



rschneberger skrev:
Men visst tusan är de ganska läckra?



Snygga? Njä...
Läckra? Nja...
Balla som satan och helrätt? JA!!!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 130, 131, 132 ... 136, 137, 138   >>
77 besök senaste veckan (1058946 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande