Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 131, 132, 133 ... 136, 137, 138   >>
59 besök senaste veckan (1058995 totalt)
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Yo-1 skrev:
Extremt snyggt, och vilken j*vla toppen bild. Den kunde jag tänka mig ha på pojkrumsväggen.


Hahaha - tack!

Du tänker så ja....

mvh //Ricky


_________________
Ricky Schneberger
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



rschneberger skrev:


Men visst tusan är de ganska läckra?




Jaaaaaaaaaaaa! thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Menjag tycker att du även behöver investera i en vintage omp-overall

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Mschneberger skrev:
Menjag tycker att du även behöver investera i en vintage omp-overall


En bänkning av nya motorn ligger före i kassaflödet.

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Snyggt slipat

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Fälgarna måste ju hoppat upp å lagt sig allra först . 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Eldh skrev:
Snyggt slipat


Tack!
15% upp i flöde borde väl kunna ge någon extra hästkraft.
Jag är riktigt nöjd över att ha fått bort svackan på låglyftet dessutom.

Mvh Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Mschneberger skrev:
Fälgarna måste ju hoppat upp å lagt sig allra först . 😁


Haha.....

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Har varit och jämfört mina strypflänsar, eller orifice som det ofta heter, i en Quickflowbänk som i sin tur ska flöda korrekt.
Och skillnaden på mina plattor och det den bänken angav var 0-3cfm i skillnad beroende på vilken platta som mättes. Så nu anser jag att min bänk visar jämförbara siffror.

Nu till nästa problem.
Finns det någon som har flödesdiagram på Alfas V6toppar till 3.0 och 3.2, dvs med 35.5mm insugsventiler?

Jag känner mig nöjd med mitt arbete, men som vanligt så tänker man...."det kanske finns lite mer"....

Ventiljobbet som är gjort är:
insugsventil 30+45grader
säte 75+45+15 grader

På låglyftet har jag ökat flödet med 13.3% och på maxlyftet har det ökat 8.9%. Med tanke på att originaltoppen anses kunna prestera upp till 350hkr ifall resten är rätt trimmat så känns det som att jag är hemma. Men jag vill ju kunna jämföra.
Någon som sitter på vettig data? :beerchug:

mvh //Ricky



_________________
Ricky Schneberger
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1343



Snyggt att öka flödet så mycket ändå! Snöade in på portning förra helgen och kan rekommendera David Vizards kanal på Youtube, 60+ års erfarenhet av att bygga racemotorer och det delar han med sig av helt gratis.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL8D-IgVUjWzoRV5vVrYMm7-kPLTTHonde

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Westersund skrev:
Snyggt att öka flödet så mycket ändå! Snöade in på portning förra helgen och kan rekommendera David Vizards kanal på Youtube, 60+ års erfarenhet av att bygga racemotorer och det delar han med sig av helt gratis.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL8D-IgVUjWzoRV5vVrYMm7-kPLTTHonde


Den mannen har nog kunskaperna, men det är som att se målarfärg torka när man ska försöka ta sig genom hans filmer...

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Har du Jims senaste..?
Riktigt matnyttig, ska ta en titt efter diagram ikväll


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Eldh skrev:
Har du Jims senaste..?
Riktigt matnyttig, ska ta en titt efter diagram ikväll



Japp. Det mesta i den gällde dock turbofyran.

Men det fanns ett diagram i den som han gjort på 10" VP, och omräknat så ligger jag i hans område, men stannade han där för att han var nöjd eller för att det inte gick att få det bättre eller för att flödet över registret passade de egenskaper han sökte.....

Frågorna blir inte färre bara för att man hittar svar.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



rschneberger skrev:
Frågorna blir inte färre bara för att man hittar svar.
"Still confused, but on a higher level"

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Niklas Falk skrev:
rschneberger skrev:
Frågorna blir inte färre bara för att man hittar svar.
"Still confused, but on a higher level"


Väldigt mycket så. :-D

_________________
Ricky Schneberger
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



rschneberger skrev:
Niklas Falk skrev:
rschneberger skrev:
Frågorna blir inte färre bara för att man hittar svar.
"Still confused, but on a higher level"


Väldigt mycket så. :-D

Ju mindre man vet om nåt, desto enklare är det

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1343



rschneberger skrev:
Den mannen har nog kunskaperna, men det är som att se målarfärg torka när man ska försöka ta sig genom hans filmer...

mvh //Ricky


Han är ju 80+ så inget går snabbt längre. Men om du har tålamod kan du lära dig mycket.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Westersund skrev:
rschneberger skrev:
Den mannen har nog kunskaperna, men det är som att se målarfärg torka när man ska försöka ta sig genom hans filmer...

mvh //Ricky


Han är ju 80+ så inget går snabbt längre. Men om du har tålamod kan du lära dig mycket.
Men den som valt videoövergångar och musik är nog bara 75
det hade gått att klippa det till nära halva tiden.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1343



Niklas Falk skrev:
Men den som valt videoövergångar och musik är nog bara 75
det hade gått att klippa det till nära halva tiden.


Det är nyproducerad nostalgi! Vad gamla ni är som inte har upptäckt att man kan hoppa framåt i klippet.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Idag har jag testat att flöda en avgasport med bänken.
Fungerar glimrande. Bara att vrida röret 180 grader samt styra utblåsporten istället för insugsporten i fläktboxen.




Har även testat att flöda en nästan original avgasport. Det som är gjort är att öppningen mot grenröret öppnats något. Men jag orkade inte ta en helt orörd port att mäta på. Men det kommer att göras.

Någon sa att man bör ha 85% av insugets flöde på avgasporten. Om jag tar det som en riktig siffra så flödar avgasportarna i dessa toppar riktigt riktigt uselt....De ligger på typ 58-60% i flöde, dvs förhållandet är ganska uselt.

Och redan vid väldigt låga lyft så storknar flödet.



Har även letat ett tjutande ljud i insuget runt 6mm och upptäckte efter lite letande att jag inte filat symmetriskt på de båda insugskanalerna ner mot ventilen. Det gav inga nämnvärda förbättringar av flödet när tjutet försvann, men det visar hur ytterst lite som krävs för att det ska bli turbulens i kanalen.

Bra erfarenhet.

Testade även själva kilen och faktum är att jag fick nog lite mer flöde vid 2-4mm i lyft med modellera runt kilen, men det påverkade inte maxflödet i kanalen, så som den ser ut just nu.

Så det gick till minnesanteckningarna, "ge faaan i kilen". thumbs up




mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Westersund skrev:
rschneberger skrev:
Den mannen har nog kunskaperna, men det är som att se målarfärg torka när man ska försöka ta sig genom hans filmer...

mvh //Ricky


Han är ju 80+ så inget går snabbt längre. Men om du har tålamod kan du lära dig mycket.


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 131, 132, 133 ... 136, 137, 138   >>
59 besök senaste veckan (1058995 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande