Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 132, 133, 134 ... 136, 137, 138   >>
77 besök senaste veckan (1058946 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149



Borde S54an vara en inspiration med sina sylvassa mellanväggar?
(Tror jag slipat färdigt mina toppar. Eller.. )


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Eldh skrev:
Borde S54an vara en inspiration med sina sylvassa mellanväggar?
(Tror jag slipat färdigt mina toppar. Eller.. )



Ser snyggt ut, men jag testade det där och tappade massor med flöde runt 2-6mm ventilöppning. Jag skulle egentligen vilja ha skiljeväggen som en "plåt" hela vägen ut, om du förstår. Jag tror helt enkelt att om skiljeväggen ska slipas ner så där så måste jag fila även på andra ställen, kanske med större ventiler för att möta upp.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149



Intressant! Då gör jag inte det heller
(busson är ju en old-school toppig 4-ventilare så jag behåller allt som bidrar till vrid, långa rören osv)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Eldh skrev:
Intressant! Då gör jag inte det heller
(busson är ju en old-school toppig 4-ventilare så jag behåller allt som bidrar till vrid, långa rören osv)


Ja, det är lite så jag tänker också.
Jag flödade original avgaset igår och fick 171cfm vid 28". Relaterat till att insuget flödar nästan 270cfm nu så vet jag var timmarna ska läggas ikväll.

Jag ser mao inte nyttan med ett högre maxflöde i kanalen, utan det handlar om att få upp flödet under 8mm.

Tror jag iallafall.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Just det här avsnittet om motorbyggnaden har egentligen en egen tråd på forumet alfapower.nu, men jag vill även hålla ihop det under bilens egen tråd härinne.

Lite uppdatering efter kvällens arbete.

Iallafall. Jim K. (Alfa-guru) kom ju ut med en ny bok för en tid sedan där han skrev om modifieringar på bla Busso 24V, och i den boken finns det ett flödesdiagram där han flödat toppar vid 10" VP.

De arbeten jag gjort hittills på topparna är spot-on jämfört med hans diagram och det gör väl att jag borde känna mig nöjd. Men jag känner, borde det inte finnas mer?
Det kanske inte gör det, när man inte går upp i ventilstorlek utan ligger kvar på standard storlek.

Men jag tror det handlar mer om att jag behöver experimentera mer, få lite mer erfarenhet och lära mig var svagheterna finns på de här topparna.
Och att kanske ignorera maxflödet och se var jag kan hitta mer flöde på vägen upp.

Så ni som vet, enlight me please!

Jag har iallafall gjort ventiljobb och portning nu ikväll, och på avgasventilen så satte jag slipstenen på 60 grader och gradade av ventilen på framsidan. Jag tänker att det kanske gör att avgaserna "kommer runt kanten" lite bättre. Gjorde även en 30 graders upp mot skaftet, men den tror jag itne gör någon nytta. Avgaserna kommer aldrig att strömma där iallafall. Men jag kan ha fel, jag har nämligen inte mätt före/efter.
Likaså har jag gjort en 75 gradare i sätet, men min 15 gradare fick inte plats. Jag ska prova att öppna upp mer runt ventilen och förhoppningsvis få ner verktygen.

nnars kanske någon har sätesfräsar för 31mm ventiler i närheten av Linköping som jag kan få låna?

Skickar med några bilder också.

mvh //Ricky



mvh //Ricky






_________________
Ricky Schneberger
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Denna typ: https://www.instagram.com/oktech_alfa_romeo/ Kanske har någon vettig information att delge? Påstår sig ändå bygga en 500+ 3,8 liters maskin

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Cassius skrev:
Denna typ: https://www.instagram.com/oktech_alfa_romeo/ Kanske har någon vettig information att delge? Påstår sig ändå bygga en 500+ 3,8 liters maskin


Han är svår nog att få loss priser och delar från..... thumbs down

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Det blev en mellanvägg som är knappt 1mm för tunn i insuget, så även om jag har flödet så har jag även ett visselljud från 5.5 till ca 8mm i lyft. Lite irriterande, för lägger jag på den mm så ökar flödet för mig, och kanalen tystnar.

Men i det stora hela så är jag väldigt nöjd med kanaler och förbränningsrum. Speciellt avgaskanalen presterar just nu, och det går nog att harva mer i toppen, men nu får det räcka tror jag.

Max flöde på insug är 275cfm och på avgas 200cfm. Original när jag började mäta så var insug 244 cfm och avgas 171cfm, allt mätt vid 28" VP.

Som sagt ,jag blir inte ledsen om någon kommer med synpunkter eller säger att jag kan ta mer här eller där....

Nu ska allt bara kopieras 6 gånger.....

mvh //Ricky






_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Har gått och funderat på min insugskanal sista veckan och var lite sugen på att slipa innerradien som ett "D", som jag läst om.
Måttet under ventilen ner i grytan ligger på 30.8 (ventilstorlek 35.5).
Hursomhelst så blev det inget bra alls.
Jag tappade rejält med CFM längs hela kurvan.

Någon som har tips på vad jag gjort för fel, för jag tycker kanalen både känns rätt och ser rätt ut...

mvh //Ricky



_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Till sist blev det skumfilter även på den här motorn, iallafall om de någon gång tar sig från England till Sverige....

Eftersom fuelrailen sitter ganska högt så funkade inte en normal "basplatta", utan det fick bli så här istället.

Snabbprintad prototyp, och gamla motorn får stå provdocka.






_________________
Ricky Schneberger
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Snyggt!

En korkad fråga. Kommer du printa "trattar" uppe i filterboxen sedan eller kommer du ha en plan yta? Eller är printen bara en mockup?

Printar du i rätt material tål den både värme och påfrestningar enligt vad jag sett på Inernätet. Det är ju relativt enkelt att få till om man printar menar jag.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Går även printa pluggar och gjuta av, eller printa och förstärka med komposit. Problemet (beroende på del) är ju att det ska dels vara styvt, dels tåla vibrationer och dels värme (vilket det finns ett antal material som gör) men OCKSÅ tåla bensin/E85! Och då blir listan rejält mycke kortare :/

Jag har spjälladapters printade i Nylon, saknar lite styvhet i dom för att vara 100% bekväm (den motorn är en bit från att vara körbar ännu också). Nu senast printade jag i något billigt och gjöt av istället. Fungerade rätt bra de med, i vart fall för trattar. Knepigare med adapters. Men det går ju printa i ABS och rugga upp kanalytan sen lägga på epoxi och ett lager glas/kolfiber för att få en yta som tål bränsle och som inte kan flagna och släppa bitar.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



https://youtu.be/ymJ7x7K-1u0

Här prints det i något kolfiberfilament som används i motorrum. Det är en indugsadapter bland annat. Oklart hur mycket bränsle den får på sig. Klart intressant för mer eller mindre perifera motordelar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Gustav_H78 skrev:
Snyggt!

En korkad fråga. Kommer du printa "trattar" uppe i filterboxen sedan eller kommer du ha en plan yta? Eller är printen bara en mockup?

Printar du i rätt material tål den både värme och påfrestningar enligt vad jag sett på Inernätet. Det är ju relativt enkelt att få till om man printar menar jag.


Hej,
Trattarna blir mina gamla aluminiumtrattar. De är avstämda för insuget och ITBerna och min motor. Printen på bilden är bara ett test för att se så att allt går fritt från fuelrails m.m., då det är ganska mycket compact living i det området. Det du ser på bilderna är skrivet med PLA och tappar nog formerna runt 60 grader isch, dvs oanvändbart i ett motorrum.

Däremot så har jag köpt hem AduraX som är ett fiberförstärkt PETG, som jag tror löser problemet, eventuellt att det kanske blir en utskrift i RigidX för att få lite mer temperaturtålighet. Att enbart skriva ut en form att sen gjuta i har jag redan provat och över tid så tyckte jag inte om resultatet. Däremot skulle man kunna drapera utskriften i en fiberduk. Det är fullt möjligt, men jag tror inte det är nödvändigt med rätt material i utskriften.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Rigid X verkar vara petg baserat med rätt låg temptålighet, kan ju förstås funka ändå med friskluftsfödet. Annars så är det PC eller Nylon som gäller. Gjorde ett test med pla, asa, petg, pcblend/cf och tpu i bensin i över ett halvår. Den enda av dom som verkligen ballade ur var ASA som svällde upp och blev som gummi ganska snabbt. Kul projekt du donar med

Min favorit för underhuvsprylar, inte fuktkänsligt och bättre krypegenskaper är varför jag kör det istället för nylon.
https://www.prusa3d.com/product/prusament-pc-blend-carbon-fiber-black- . . . .

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



rschneberger skrev:
Gustav_H78 skrev:
Snyggt!

En korkad fråga. Kommer du printa "trattar" uppe i filterboxen sedan eller kommer du ha en plan yta? Eller är printen bara en mockup?

Printar du i rätt material tål den både värme och påfrestningar enligt vad jag sett på Inernätet. Det är ju relativt enkelt att få till om man printar menar jag.


Hej,
Trattarna blir mina gamla aluminiumtrattar. De är avstämda för insuget och ITBerna och min motor. Printen på bilden är bara ett test för att se så att allt går fritt från fuelrails m.m., då det är ganska mycket compact living i det området. Det du ser på bilderna är skrivet med PLA och tappar nog formerna runt 60 grader isch, dvs oanvändbart i ett motorrum.

Däremot så har jag köpt hem AduraX som är ett fiberförstärkt PETG, som jag tror löser problemet, eventuellt att det kanske blir en utskrift i RigidX för att få lite mer temperaturtålighet. Att enbart skriva ut en form att sen gjuta i har jag redan provat och över tid så tyckte jag inte om resultatet. Däremot skulle man kunna drapera utskriften i en fiberduk. Det är fullt möjligt, men jag tror inte det är nödvändigt med rätt material i utskriften.

mvh //Ricky


Du har helt rätt i att du vill ha aduran , men pga av att den e fiberförstärkt Nylon. Rigiden är PETG .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Cédric skrev:
Rigid X verkar vara petg baserat med rätt låg temptålighet, kan ju förstås funka ändå med friskluftsfödet. Annars så är det PC eller Nylon som gäller. Gjorde ett test med pla, asa, petg, pcblend/cf och tpu i bensin i över ett halvår. Den enda av dom som verkligen ballade ur var ASA som svällde upp och blev som gummi ganska snabbt. Kul projekt du donar med

Min favorit för underhuvsprylar, inte fuktkänsligt och bättre krypegenskaper är varför jag kör det istället för nylon.
https://www.prusa3d.com/product/prusament-pc-blend-carbon-fiber-black- . . . .


Tack för tipset! thumbs up

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Mschneberger skrev:
rschneberger skrev:
Gustav_H78 skrev:
Snyggt!

En korkad fråga. Kommer du printa "trattar" uppe i filterboxen sedan eller kommer du ha en plan yta? Eller är printen bara en mockup?

Printar du i rätt material tål den både värme och påfrestningar enligt vad jag sett på Inernätet. Det är ju relativt enkelt att få till om man printar menar jag.


Hej,
Trattarna blir mina gamla aluminiumtrattar. De är avstämda för insuget och ITBerna och min motor. Printen på bilden är bara ett test för att se så att allt går fritt från fuelrails m.m., då det är ganska mycket compact living i det området. Det du ser på bilderna är skrivet med PLA och tappar nog formerna runt 60 grader isch, dvs oanvändbart i ett motorrum.

Däremot så har jag köpt hem AduraX som är ett fiberförstärkt PETG, som jag tror löser problemet, eventuellt att det kanske blir en utskrift i RigidX för att få lite mer temperaturtålighet. Att enbart skriva ut en form att sen gjuta i har jag redan provat och över tid så tyckte jag inte om resultatet. Däremot skulle man kunna drapera utskriften i en fiberduk. Det är fullt möjligt, men jag tror inte det är nödvändigt med rätt material i utskriften.

mvh //Ricky


Du har helt rätt i att du vill ha aduran , men pga av att den e fiberförstärkt Nylon. Rigiden är PETG .


Så kanske det är ja. Det där med att hålla reda på saker och fakta.... :-)

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Det kanske finns någon som har en Accusump liggade på en hylla men som inte orkat sätta ut en annons på den.

Iallafall så söker jag en Accusump eller motsvarande på 2-3qt, gärna med elventil.

Ni får gärna PMa mig ifall ni har något till salu.

BFU




mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



21 juli 2023 skruvades ya motorn fast i sina motorkuddar.

Motorbygget är beskrivet här https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35537 , men jag lägger upp bilder här också.

Emblem är även fixade så nu känns det som att bilen börjar bli komplett, inkl eget namn (vilket den ju iofs haft hela tiden)....

Fälgarna är även de klara, så nu letar jag CUP2 till bästa pris.

Klicka för större bilder!

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431












_________________
Ricky Schneberger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 132, 133, 134 ... 136, 137, 138   >>
77 besök senaste veckan (1058946 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande