Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... , 137, 138, 139   >>
355 besök senaste veckan (1081673 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1884



Skulle vilja se/höra motiveringen bakom Tony's uttalande om 'spikbenägenhet'.
Min erfarenhet är att många mappare har fått det där om bakfoten.

Ponera maskin ger en BRA effekt, vi kan ta en 3 liters sexa med milda moddar och kammar.
Ger den runt 300hk+-20hk och ca 400-450Nm så trivs den, OAVSETT tändläge.

Men mapparen kanske då ser att vatusan den 'kan' bara ta 12grader vid vridmax, och kallar den då spikbenägen för att han 'normalt' vill ge alla sina maskiner ~25 grader där vid vridmax.

Man ska inte drömma som mappare om att 'om maskinen kunde ta mer tändning, då jävlar händer det grejer'
Man måste kika på vad den faktiskt spottar ur sig och då vara väldigt nöjd med det låga tändvärdet, pga det visar på effektivitet i förbränningsfasen.

Ofta, jag säger ofta visar såna där uttalanden att mapparen inte har nog mycket erfarenhet för att tänka dynamiskt.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Kadett4wd skrev:
Skulle vilja se/höra motiveringen bakom Tony's uttalande om 'spikbenägenhet'.
Min erfarenhet är att många mappare har fått det där om bakfoten.



Det syns väldigt tydligt på bromspappret som Ricky inte har laddat upp här

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 454



Även om allt höll ihop och inget dramatiskt hände så följde det med en "att-göra-lista" hem i bakfickan.
Men nu kan jag iallafall sätta en check på mina bromsar. Äntligen finns det en känsla i pedalen som aldrig funnits där innan.

Hoppas iallafall hinna med en sväng på Sviestad under maj efter att jag justerat lite.



mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 454



Jag får alltid (vill jag påstå) den här typen av slitage, oavsett vilken bil jag använder.
Däremot så vet jag inte riktigt vad jag kan göra för att slippa det.

Är det för mycket värme/däcktryck eller är det för lite camber som gör att mina däck alltid ser ut så här?







mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19004



rschneberger skrev:
Även om allt höll ihop och inget dramatiskt hände så följde det med en "att-göra-lista" hem i bakfickan.
Men nu kan jag iallafall sätta en check på mina bromsar. Äntligen finns det en känsla i pedalen som aldrig funnits där innan.

Hoppas iallafall hinna med en sväng på Sviestad under maj efter att jag justerat lite.



mvh //Ricky


Jag fattar inte, åker du runt utan att bromsa?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 454



MaZ skrev:
rschneberger skrev:
Även om allt höll ihop och inget dramatiskt hände så följde det med en "att-göra-lista" hem i bakfickan.
Men nu kan jag iallafall sätta en check på mina bromsar. Äntligen finns det en känsla i pedalen som aldrig funnits där innan.

Hoppas iallafall hinna med en sväng på Sviestad under maj efter att jag justerat lite.



mvh //Ricky



Jag fattar inte, åker du runt utan att bromsa?

Lite broms var det nog, men det där var varv nummer två. Har ju haft problem med att det inte funnits känsla i bromsen så det var premiär för både justerad bromsvåg, däck och motor och växellåda. Har inte blivit något provåka direkt pga vädret.

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42222

Forumägare
Forumägare

Däcken ser ju finfina ut. Massa gummi-upp-plock tyder på att du fått upp temp och kanske kört utanför spåret en bit?

I översta bilden lite snedlitage på klack två från ytter? Typiskt CUP2-beteende, vad är det för däck? Kan hjälpa att gå upp i bredd. Om högre tryck hjälper tvista de lärde om

_________________
Magnus Thomé
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 454



Magnus Thomé skrev:
Däcken ser ju finfina ut. Massa gummi-upp-plock tyder på att du fått upp temp och kanske kört utanför spåret en bit?

I översta bilden lite snedlitage på klack två från ytter? Typiskt CUP2-beteende, vad är det för däck? Kan hjälpa att gå upp i bredd. Om högre tryck hjälper tvista de lärde om


Jag tolkar nog däcken som att gummi-remsorna kommer från själva däcken. Men jag kan ha fel.

Åker på 2.3bar bak (Cup2) på de nedrebilderna , och de övre bilderna runt 2.5 bar (gamla Pilot Super Sport eller vad de hette) i varmtryck.

Jag började funderade på om det är för dålig camber som gör att det ser ut som det gör, men det kanske ska se ut så där.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2382



Typiska gummirester fr andra bilar!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 454



Eldh skrev:
Typiska gummirester fr andra bilar!


Jag litar på er gamla rävar! Dags att börja åka "i rätt spår" mao.
thumbs up

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 454



Äntligen kom de nya filtren. De är 25mm högre än de jag haft på innan, så med 45mm avstånd till trattarna kanske filtren kan hålla sig intakta.

Måste säga att supporten och viljan hos Dalhems att hjälpa till är Top Notch.

Nu hoppas jag de håller tills nästa luftburkslösning är på plats.



_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 454



Dagens lärdom. Momentnycklar går inte att använda baklänges om de inte är digitala.....

#trångt #felvänt #mazzarini




_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 454



Det blev en ganska bra sång i motorn efter att kammarna flyttats.

Dags att köra in bilen för justering igen. Enligt tändstiften står tändningen lite lågt....


_________________
Ricky Schneberger
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7187



Den låter fint!
Lite som en gammal 60-talsracer. Som det ska vara.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 454



Kolja skrev:
Den låter fint!
Lite som en gammal 60-talsracer. Som det ska vara.



Ja, det börjar bli bra snyt i motorn som någon sa.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3413



Vilken skillnad från dyno-filmen!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2382



Hur mkt svänghjul är det kvar?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 454



Eldh skrev:
Hur mkt svänghjul är det kvar?


Haha, njae det är ju ett standard från DLI så det är inte superlätt. Och det är fortfarande ganska bra umpfh under 3500.
Men hon börjar kännas som jag vill ha henne nu.

Mvh Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 454



Den här vintern har det inte gjorts så mycket. Bottendelen på motorn har tagits isär då den gick med för höga temperaturer och dessutom gick utan olja vid ett tillfälle. Samtliga lager såg ut som jag hade hoppats på och lagerspelen är inom marginal. Monterade även en slinga för att kunna cirkulera oljan till oljekylaren som nu sitter ien egen krets och dessutom äntligen hamnat i fronten på bilen, bredvid en AC-kondensor.
Och till sist är även AC-slangarna monterade hela vägen till kompressorn. thumbs up


Om lusten finns så lutar det åt uppstart inom 10 dagar.







_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 454







_________________
Ricky Schneberger
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13182



Ac?
Najs! thumbs up


Så långt på priolistan hade jag också velat komma!
Gött med eget verktyg och kunna finlira längderna.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... , 137, 138, 139   >>
355 besök senaste veckan (1081673 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande