Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 137, 138, 139 >> 355 besök senaste veckan (1081673 totalt) |
Skulle vilja se/höra motiveringen bakom Tony's uttalande om 'spikbenägenhet'.
Min erfarenhet är att många mappare har fått det där om bakfoten. Ponera maskin ger en BRA effekt, vi kan ta en 3 liters sexa med milda moddar och kammar. Ger den runt 300hk+-20hk och ca 400-450Nm så trivs den, OAVSETT tändläge. Men mapparen kanske då ser att vatusan den 'kan' bara ta 12grader vid vridmax, och kallar den då spikbenägen för att han 'normalt' vill ge alla sina maskiner ~25 grader där vid vridmax. Man ska inte drömma som mappare om att 'om maskinen kunde ta mer tändning, då jävlar händer det grejer' Man måste kika på vad den faktiskt spottar ur sig och då vara väldigt nöjd med det låga tändvärdet, pga det visar på effektivitet i förbränningsfasen. Ofta, jag säger ofta visar såna där uttalanden att mapparen inte har nog mycket erfarenhet för att tänka dynamiskt. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Det syns väldigt tydligt på bromspappret som Ricky inte har laddat upp här _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Även om allt höll ihop och inget dramatiskt hände så följde det med en "att-göra-lista" hem i bakfickan.
Men nu kan jag iallafall sätta en check på mina bromsar. Äntligen finns det en känsla i pedalen som aldrig funnits där innan. Hoppas iallafall hinna med en sväng på Sviestad under maj efter att jag justerat lite. mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||
Jag får alltid (vill jag påstå) den här typen av slitage, oavsett vilken bil jag använder.
Däremot så vet jag inte riktigt vad jag kan göra för att slippa det. Är det för mycket värme/däcktryck eller är det för lite camber som gör att mina däck alltid ser ut så här? ![]() ![]() ![]() ![]() mvh //Ricky ![]() _________________ Ricky Schneberger |
||||
Jag fattar inte, åker du runt utan att bromsa? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Lite broms var det nog, men det där var varv nummer två. Har ju haft problem med att det inte funnits känsla i bromsen så det var premiär för både justerad bromsvåg, däck och motor och växellåda. Har inte blivit något provåka direkt pga vädret. ![]() mvh //R _________________ Ricky Schneberger |
||||
Däcken ser ju finfina ut. Massa gummi-upp-plock tyder på att du fått upp temp och kanske kört utanför spåret en bit?
I översta bilden lite snedlitage på klack två från ytter? Typiskt CUP2-beteende, vad är det för däck? Kan hjälpa att gå upp i bredd. Om högre tryck hjälper tvista de lärde om ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag tolkar nog däcken som att gummi-remsorna kommer från själva däcken. Men jag kan ha fel. Åker på 2.3bar bak (Cup2) på de nedrebilderna , och de övre bilderna runt 2.5 bar (gamla Pilot Super Sport eller vad de hette) i varmtryck. Jag började funderade på om det är för dålig camber som gör att det ser ut som det gör, men det kanske ska se ut så där. ![]() mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||
|
||||
Äntligen kom de nya filtren. De är 25mm högre än de jag haft på innan, så med 45mm avstånd till trattarna kanske filtren kan hålla sig intakta.
Måste säga att supporten och viljan hos Dalhems att hjälpa till är Top Notch. ![]() Nu hoppas jag de håller tills nästa luftburkslösning är på plats. ![]() ![]() _________________ Ricky Schneberger |
||||
|
||||
Haha, njae det är ju ett standard från DLI så det är inte superlätt. Och det är fortfarande ganska bra umpfh under 3500. Men hon börjar kännas som jag vill ha henne nu. Mvh Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||
Den här vintern har det inte gjorts så mycket. Bottendelen på motorn har tagits isär då den gick med för höga temperaturer och dessutom gick utan olja vid ett tillfälle. Samtliga lager såg ut som jag hade hoppats på och lagerspelen är inom marginal. Monterade även en slinga för att kunna cirkulera oljan till oljekylaren som nu sitter ien egen krets och dessutom äntligen hamnat i fronten på bilen, bredvid en AC-kondensor.
Och till sist är även AC-slangarna monterade hela vägen till kompressorn. ![]() Om lusten finns så lutar det åt uppstart inom 10 dagar. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Ricky Schneberger |
||||
Ac?
Najs! ![]() Så långt på priolistan hade jag också velat komma! Gött med eget verktyg och kunna finlira längderna. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 137, 138, 139 >> 355 besök senaste veckan (1081673 totalt) |