Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 -96 - Kupé klar för tillfället, nu plåtjobb i skuff! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 12 besök senaste veckan (11056 totalt) |
Har efter många år äntligen börjat med ett eget litet bilbyggarprojekt. En bil jag alltid gillat sedan barnsben är BMW E36, och har väl löpande kikat på Blocket med jämna mellanrum men det har alltid varit problem med antingen livspusslet eller plånboken. Men för två år sedan dök det upp ett bra objekt (E36 323i med M52B25) där allting verkade klaffa. Enda problemet var att jag hade krossat foten månaden innan, inte det perfekta utgångsläget att börja bygga om bil. Men på den vägen är det!
Min plan är att bygga min första "tävlingsbil utan att tävla". Det vill säga, jag bygger en bil med syftet att köra på bana men utan att behöva ta hänsyn till några reglementen eller begränsningar. Jag har aldrig byggt någon bil tidigare, så jag lär mig mer och mer för varje saker som påbörjas. Hade ingen tanke om att dokumentera det hela när jag väl började - dock har det varit till den största delen rostlagning fram tills nu. Hade ingen tanke på att börja laga karossen något nämnvärt när jag började, utan hade väl tänkt att det skulle bli ett snabbt bygge. Kul skämt. Går igenom processen fram tills nu rätt så snabbt sammanfattat i kommande inlägg, då jag hade tänkt att hålla startinlägget mer som en checklista över det som behöver göras / har gjorts. Färdigt: [X] Burbygge [X] Döda värmepaket [X] Montera pedalställ [X] Göra adapter och montera 74mm elektroniskt gasspjäll [X] Lacka kupé Nästan färdigt: [/] Rostlagning (typ, har några mindre hål att svetsa igen och några plåtark till som behöver bytas undertill, men 98% av jobbet är färdigt - så vitt jag vet). [/] Förstärkning kaross (pallbockarna står i vägen för de sista två plattorna som skall på) Påbörjat: [ ] Byte alla slitagedelar upphängning [ ] Byte till Powerflexbussningar [ ] Målning av interiör [ ] Rensa el, alla kablar i interiör är borta, kvar i motorrummet Att göra steg ett: [ ] Bygga gasreglage mellan pedal och original [ ] Plocka bort AC [ ] M50-insug - Inköpt, men med klåparkonvertering (läcker) [ ] Camberplattor med justering - Inköpt [ ] Byte till styvare motor- och växellådskuddar - Inköpt [ ] Byte spakställ till NP Parts Shortshifter - Inköpt [ ] Gå upp i hjulstorlek, lutar åt 245-17 AR-1 men får se när upphängningen är färdigbyggd. [ ] Hydraulisk handbroms - Inköpt NP Parts [ ] 3.2L-extraktor - Inköpt [ ] Bygga avgassystem - Inköpt alla delar [ ] Bygga nytt bränslesystem - Inköpt alla delar [ ] Bygga stålomspunnet bromssystem [ ] Dra stålomspunnen slang till koppling [ ] Custom Mirco-stolar - Inköpt [ ] Sexpunktsbälten - Inköpt [ ] Coilovers - Inköpt billiga Kinadämpare för att kunna laborera med höjd och avstånd, men skall bli bättre prylar [ ] Konvertera true coilovers bak - Behöver styva upp karossen och bygga in det i buren [ ] Montera diffbroms och byta utväxling [ ] E46 330i-bromsar - Inköpta, snyggas upp och skall renoveras [ ] Bygga bromskylning [ ] Rensa kabelhärva [ ] Bygga brytarpanel Att göra steg två: Byta till lättat M20-svänghjul - Svänghjul införskaffat och lättat, startmotor, koppling och 618-tryckplatta inköpt, ej balanserat Motorbyte till något roligare - Har ett renoverat M52B28-block med vev, stakar och kolvar. Blir kanske M50B28-turbo, ej bestämt. Ekonomisk fråga. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Här är då pärlan i fråga - en E36 323i. Köpte den besiktad och påställd, för 15'000kr från tonåring som haft denna som förstabil, men som nu ville uppgradera till något som såg lite häftigare ut. Inte mig emot!
När jag köpte den här bilen hade jag nyligen krossat foten, så jag har inte kört den här bilen (eller någon annan E36a) en enda meter. Så jag är rejält nyfiken på hur den är att köra, minst sagt... Började snabbt att slakta inredningen. Planen har hela tiden varit att bygga en räserbil så har aldrig haft någon tanke på att behålla inredning eller liknande. Då blir livet också väldigt mycket tacksammare, för gudarna skall veta att det inte är lätt att veta hur saker och ting sitter fast när man aldrig demonterat innan... Användes en hel del bräckjärn, och ännu mer Youtube och Google. Som jag skrev i inledningen har jag varit väldigt dålig på att fotografera och dokumentera processen upp till idag, så jag får lägga in bilder i de fall jag har dem. I alla fall, det visade sig snabbt att rosten var ett oerhört mycket större problem än jag först trodde. När jag skulle ställa bilen på pallbockar så hände detta... Började hacka, och allting såg ut ungefär på det här sättet. Jag har inte svetsat många meter tunnplåt tidigare, och heller inte bytt några karossdelar på bilar utöver några enstaka saker på en Amazon för ett gäng år sedan, så man kan väl minst sagt säga att det var trial by fire. Bytte delar av golvet del för del, för att inte riskera att karossen skulle flexa eller röra sig för mycket, och samma sak med balkarna. Innertrösklarna behövde bytas en stor del (som man kan se). Den första sidan gjorde jag extremt långsamt, punktborrade upp tröskeln, kapade bort allting som ersattes av ekonomiplåten (dvs, mer än bara det som var rostigt) och så vidare. Det var visserligen nyttig lärdom, men fullkomligt meningslöst eftersom jag inte bryr mig om hur det ser ut. Andra sidan gjorde jag lite smartare, och kapade helt enkelt tröskeln en bra bit upp i skarven, och kapade upp ekonomiplåten. Visserligen går allt mycket långsammare första gången man gör det, men den här sidan tog nog inte ens en tiondel av tiden totalt. Nu är rostlagningen något så när färdig - har några enstaka kanter i främre hjulhusen att lappa ihop, någon enstaka skarv under golvet. Men det väntar jag med att göra tills bilen är rullbar så jag kan få bort två års skräp och metallflisor, för så roligt är det inte att ligga under karossen och svetsa. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Ja, verkligen! Jag har medvetet hindrat mig själv från att göra det roliga, för då vet jag att rostlagningen aldrig skulle bli färdig... Så exakt just nu börjar egentligen det jag sett fram emot, vilket är anledningen till att känslan av att vilja gå i sjön övergick till intresse att börja dokumentera det hela istället. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Jag kommer att använda Mircostolar i bilen (då de enligt mig tveklöst gör de bästa stolarna som går att köpa, i alla fall under 20'000 SEK). Gjorde förra året en customdesign på Mirco RTS som ser ut såhär;
Dock har Mirco kommit med en stol som passar mig ännu bättre (ett snäpp tajtare men lika hög i ryggen), så det blir till att köpa en Mirco RTX som förarstol (med precis samma design). Kommer att ha kvar RTS på passagerarsidan dock när det skall vara medåkning, då den är ett snäpp större och således kan fler personer få plats. Bältena står jag lite i valet och kvalet kring, då jag inte riktigt kan bestämma mig för en färg. Jag tror att det blir de svarta, det passar nog snäppet bättre in med stolen och blir inte lika framträdande. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Trevliga stolar vad går en sådan stol på och vad väger dom?
Som du säger normalt går ju ett par stolar på en rent löjlig summa om de skall vara snygga. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||||||
Har precis börjat att bygga buren. Precis som med allt annat är det första gången det görs praktiskt, så den teoretiska kunskapen får sättas på prov.
Att bygga lådorna bak var knöligare än jag hade hoppats, men det blev bra till slut. Ville bygga dem så starkt som möjligt, och få bak buren, så det blev en betydligt jobbigare design än om jag bara satt dem på golvet. Kändes rejält som en milstolpe att få lyfta huvudbågen på plats för första gången. Det finns få saker som kännetecknar en räser så pass mycket som en skyddsbur. Hade tur också, för passformen blev riktigt fin! Hade jag varit lite smartare hade jag rensat den där jäkla ljuddämpningsmattan i taket innan, nu får jag se till att göra det när jag sänker ner buren för att helsömma. Framsträvorna gick mycket bättre och enklare än jag hade kunnat hoppas på. Man är sin egen största kritiker i allt man gör, men jag är helt klart nöjd med hur det fortskridit än så länge. Nu kommer dock det lite svårare röret, och jag hoppas att det kan gå lika bra... Annars är det faktiskt inte svårare än att man köper ett nytt rör. Det är så jag tänker för att inte ha så mycket press på mig. [/youtube] _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Haha, ja, det skulle ju vara något! Har dock en svag vision i huvudet om att den här karossen (eller nästa, om jag hittar något hårt) kommer att bli vit i framtiden, med röda detaljer...
Ja, de är helt underbara. Kostar 7995:- ink moms i konstläder och alcantara, eller typ 11-12 med BMW originalläder och alcantara. Slängde precis upp den på vågen, som landade på 10.5kg. [/img] _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Låter ju riktigt vettigt både på vikt och kostnadssidan. Kan nog bli ett alternativ när man väl kommer så långt.
_________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||||||
Trevlig byggtråd
Tänk en gång extra innan du slaktar ac'n, i min värld är den underbar att ha när man kör bana, både kyla och att hålla bilen fri från imma. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
+1 på den Kul projekt! _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Tyvärr är jag van vid att köra bilar utan AC - förvisso utan overall, men ändå. Jag inbillar mig att min otroligt klena motor inte kan riktigt kompensera upp för vikten det drar med sig. Har tänkt att eventuellt sätta in ett racingvärmepaket istället och slita ur allt original (såväl värme som kyla). Dessutom får jag lite mer plats när jag behöver slita av grenröret arton gånger för att få allt rätt med avgassystemet...
Tack! Tempot vet jag fasiken om jag tycker är särskilt bra - nu lyckades jag dessutom att notcha rutröret fel i lördags (big surprise) så får testa med ett nytt rör ikväll eller imorgon... Rosten däremot var otroligt mycket värre än jag först hade trott. När jag oundvikligen har ihjäl den här karossen skall jag tveklöst lägga lite mer pengar på att få ett mer rostfritt objekt... _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Ja, det här var fakriskt en rejäl förvåning. Efter helgens fadäs med fullkomligt tokclownande till notchning av rutröret lyckades jag faktiskt få till det andra försöket på blotta fyrtio minuter. Mycket positiv överraskning!
Imorgon blir det att lyfta ner och sömma mot taket, samt börja göra takkrysset. P.S. Röret är då inte skevt utan dess like, utan det är vidvinkeln och en snedplacerad fotograf som är boven i dramat. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Var tvungen att testmontera spakstället också. Skall göra en DSSR-gaffel så fick räcka med ett hål och handkraft. Men jäklar vilken underbar känsla det blev, med galet distinkta lägen och lagom kort slag. Riktigt kär i detta!
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
https://www.autoracing.se/category/s
Dom här är billigast i Sverige på Powerflex, jag köpte Black Series till min E46 _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||||||
Använd en tom toarulle för göra en mall inför notchning. dom har samma diameter. Sedan skär du bara upp dom längst med och trär över röret och ritar med tuchpenna.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
Tack för tipset! Själva notchningen har jag inga större problem med (än så länge) - går rätt bra med vinkelharry och några stödmarkeringar (som nedan). Problemet är när man är trög och notchar röret 90 grader fel, dvs lägger toppen där dalen skulle varit... _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Jag stod länge i valet och kvalet mellan shore 80 och shore 95 på bussningarna. Efter att ha läst en del om vad tyskarna säger om saken verkar våra, nu till åren, E36-karosser stundtals ha problem med de hårdare varianterna och prestandaskillnaden på 80 och 95 verkar inte vara allt för stor. Så jag körde faktiskt på 80 i nästan alla bussningar, trots att jag skall försöka förstärka upp karossen i förebyggande syfte. Får se om jag blir nöjd med det eller om jag får kliva upp ett snäpp. Som en sidnot kikade jag lite priser, och det verkar vara spridda skurar. Får nog ta och kika lite noggrannare en vacker dag... PFF5-303BLK: Autoracing 935, Apex 924, Schmiedmann 1095, DDesign 1099 PFR5-315: Autoracing 630, Apex 615, Schmiedmann 589, DDesign 739 PFR5-3606BLK: Autoracing 1330, Apex 1166, Schmiedmann 1559, DDesign 1559 PFR5-3607BLK: Autoracing 1315, Apex 1166, Schmiedmann 1479, DDesign 1539 PFR5-4618BLK: Autoracing 835, Apex 820, Schmiedmann 995, DDesign 979 PFR5-326BLK: Autoracing 1330, Apex 1441, Schmiedmann 1495, DDesign 1559 PFR5-4616BLK: Autoracing 975, Apex 950, Schmiedmann 1095, DDesign 1139 PFF5-4650: Autoracing 4575, Apex 4675, Schmiedmann 5095, DDesign 5359 _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
+1 till på den AC är skönt att ha på transporter. Särskilt om du någon gång överväger en ringenresa. Du skrev ovan att du inte kört E36 en meter och undrar hur de är att köra. Jag har en väldigt liknande bil och de är trevliga. (Egentligen är E46 min favvo men bygget blev på en E36:a.) De är analoga och snälla att köra. Ganska "långsmala" i hjulbasen. Så det är ingen giftig bil utan snarare en aning sävlig och kräver en del mods för att få dem att rotera, eller iaf vilja styra in. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Plocka inte ur AC:n! Det gjorde jag i min fd compact och ångrade det bittert! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 -96 - Kupé klar för tillfället, nu plåtjobb i skuff! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 12 besök senaste veckan (11056 totalt) |