Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Om hård- och mjukvara för loggning & video Vad använda för ljudinspelare när man filmar sin körning? | 1, 2 >> 9 besök senaste veckan (8250 totalt) |
Hej!
På de allra flesta av våra kameror vi använder för att spela in våra eller andras bilkörningar, tas både bild och ljud upp av en och samma kamera. Men ljudet är i de flesta mindre bra.. De billiga mickarna i våra kameror klarar inte att ta upp de goa men kraftiga ljuden från våra motorer. Det blir mest distorsion där det egentligen börjar låta riktigt gott Så vad använder den som vill fånga ljudet med lite högre kvalité? Är det någon över huvudtaget som använder något annat än den inbyggda ljudinspelaren i sin kamera? Har själv GOPro HD, Sony A55, Sony W50 och mobiltelefoner att filma med, men ingen av dem klarar motorljud med bra kvalité, eller rejälare ljud utan distorsion... Jag var nere och snackade med Scandinavian Photo i Göteborg. De säljer mycket proffskameror och har även en del ljudinspelare. Har själv kikat lite på ZoOM H1 som kostar ca 1000kr Säljaren i butiken menar på att jag nog minst bör ha ZoOM H4n för 2700kr, om jag ska klara att ta upp sådana extrema ljud som motorer och rejsing innebär. Med H4'an kan man dessutom spela in mer än ett ljudspår i taget, så man kan tex koppla in mickar att spela in ljud i motorrum, i fronten osv samtidigt som man spelar in med H4'ans inbyggda stereomickar inne i coupén. Det kanske är lite kul om man har flera kameror monterade samtidigt Är jag helt ute och cyklar? Total overkill eller är det andra som också tänkt samma sak? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||||
http://www.musikborsen.se/itempg.asp
Varför inte en sån här? Den filmar ok o ljudet är tydligen riktigt bra... _________________ Niclas Swahn |
||||||||
Zoom H2 kan ju fås beggad för en dryg tusenlapp, och den har påståtts vara bra ganska länge. H1an ser intressant ut.
Men med flera videokällor och en ljudkälla som ska synkas ihop så har man ju ett redigeringsjobb framför sig, inte direkt filma, tanka, titta. |
||||||||
Ja det kan jag verkligen tänka mig. Man vet ju själv den stora skillnaden mellan att se och höra något på film mot att se och höra det i verkligheten. Filmen är kanske svårare att förbättra om man redan kör i fullHD osv, men ljudet kan i de flesta fall bli MYCKET bättre.
Har man inget att filma med kanske det är ett alternativ. Men annars känns det mest intressant att bara lägga pengarna på ljudet.
Ja det är det jag frågar mig också, är det overkill? Men jag misstänker att skillnaden som Magnus säger är större än man först tror på ett vanligt ljud och ett bra ljud.
Helt klart intressant med begagnat. Gärna med en extern mick som är gjord för att klara av våra höga och vassa motorljud Personligen tycker jag mycket om videoredigering, så det är inget problem för mig med flera delar som skall sättas samman, det gör man ju ofta ändå, fast då handlar det om klipp där ljud och bild redan sitter samman. Något som naturligtvis gör redigeringen enklare om man spelar in ljudklipp och videoklipp separat, är att göra någon slags signal, tex att knäppa med fingrarna eller bara prata framför kameran, så man får något lätt att synka in ljud och bild med. När man väl gjort det kan man börja hacka upp film inkl det nu synkade ljudet i delar och redigera som vanligt En före detta jobbarkompis har en olympus LS-10 som kostar ca 3000-4000kr. Ska få låna den att spela in med. Blir kul att testa hur det funkar och OM den klarar lite häftiga ljud utan att dista.. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||||
Jag fick tidigare låna en gammal Sony DAT Walkman med ganska bra mikrofon att leka med:
http://www.youtube.com/watch?v=JS9_n Som synes (och höres) i mono, stereo blir betydligt maffigare. Det som är svårt är att maska bort vindbruset, men man behöver ju iofs inte sätta den utanför bilen _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||||
De flesta kamror har en ljudingång för extern mic. Och för att få bort brus etc. så sätter man bara på ett
micskydd. Så en vanlig handållen microfon av hyffsad kvalité borde funka hur bra som helst! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
|
||||||||
Den där ser ju grym ut, men frågan är hur bra den funkar på bankörning.. Alltså hur bra är kameran när det skumpar o rör på sig samt vad är det för vidvinkel på den? Sökt på youtube hittade en test film på väg men den säger ju inte mycke.. http://www.youtube.com/watch?v=PxNYi Sen ser den ju ömtålig ut så man vågar nog inte montera den utanpå bilen.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Här är testresultatet med olympus LS-10 jämfört med Sony W50 och Gopro HD
Som vanligt inspelat i 1080p http://www.youtube.com/watch?v=rRcno Spelade in i 24bit 96Khz som sedan är nedgraderat till Mp3 ljud med 320Kbit och 48Khz Tycker Sony W50 har bra mycket bättre ljud än GOPro men så klart inte lika detaljerat som olympus. Man hör ventilmekanismen precis som i verkligheten med olympusen. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||||
Jag googlade runt lite angående detta för en tid sedan, och ett återkommande förslag från de som verkar kunna det här med ljudinspelning är att använda trumm-mickar. De är både små och klarar höga ljud. Tror inte heller de är känsliga för vindbrus?
Men egentligen har jag ingen aning och har inte testat själv. _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||||||
Här kommer lite tyck: Du får mer mekaniska ventilljud från olympusen, förmodligen för att den står på säkringsboxen. I övrigt är ljudet rätt OK om man bortser från att de valt att ta bort det mesta av basen. GOPro:ns ljud är inget vidare. Den verkar ha svårt med höga ljudnivåer. Edit: Det här ska vara inspelat med en Shure SM58, en vanlig sångmick (rätt in i kameran får man anta): http://www.vimeo.com/1283939 _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Trevlig ljud med sån där "proffsmic"
Nej alltså olympus LS10 är ingen kamera, det är bara en ljudinspelare som jag håller I HANDEN i filmklippet. Ljudtestet har med olympus LS10, GOPro Hd och kompaktkameran Sony W50 (som står på säkringsboxen) Ljudet av ventilmekanismen som olympusen har tagit upp är helt verklig! Det låter exakt så och så mycket om man står och kikar ner i motorrummet när motorn är igång. Vet inte hur man ska göra med basljudet dock, GOPro kameran brukar ta upp mycket mer basljud men allt ljud är av sämre kvalité, och självklart rätt burkigt pga att den är i en "plastburk" olympusen kan man ställa in en massa saker på, nu har jag kört med autoreglering av ljudet, kanske skulle man ställa in den manuellt istället? Då kommer långt ljud bli lågt och högt bli högt = mer verkligt. Ska testa det också _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||||
Det tror jag på. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Är det ingen med GOPro som skruvat isär den o löt dit långa kablar till micken så man kan placera den på annat ställe..
Hittade en film om hur man gör detta: http://www.youtube.com/watch?v=UuXID Men borde ju gå att löda på mic ingång istället o sen plugga i en bättre mic. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Det är den gamla "icke-HD" gopro kameren, men den nya kanske är lika simpel. Frågan är vad som händer om man skulle löda dit en bättre mic av samma storlek? Är den apparatens samplingsfrekvens som är kass eller är det micen som är kass?
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||||
Som en liten parentes så är det samma mickar i H2 som i H4n, men H4n är mer avancerad i gränssnittet.
H2 har dessutom 4 mickar, med vilka man kan göra nåt slags pseudo-surround Jag ska skaffa en H2 vid tillfälle, dock inte för att spela in motorljud. _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
Ytterligare tankar, hur fäster man upp en mik i en tävlingsbil? De flesta mikar är jävligt känsliga för vibrationer genom chassiet och sitter därmed gummiupphängt. Dessa upphängningar är dimensionerade för att klara max en promenad med kameran handhållen enligt mina erfarenheter.
Edit: Ang. synkronisering vid editering så har jag löst det genom att "klappa in" i början av klippet när alla inspelningsenheter rullar, med händerna om det är så enkelt att alla kameror är inom hörhåll eller med förardörren om det är längre mellan kamerorna. Antar att man kan använda tutan om man har en sån. Bara det är ett högt väldefinerat ljud, helst ett kort ljud så det är enkelt att matcha dom i editeringsprogrammet. Exempel på resultat: http://www.youtube.com/watch?v=kn8ag _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
http://www.zenreich.com/ZenWeb/audio H2 väger 110 gram utan två AA-batterier, H1 väger 60 gram utan ett AA-batteri ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
Om hård- och mjukvara för loggning & video Vad använda för ljudinspelare när man filmar sin körning? | 1, 2 >> 9 besök senaste veckan (8250 totalt) |