Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Fiberdelar, avgjutning
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (21518 totalt)
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Klart man vill se en motorsport vagn
Rp glasfiber är faktiskt rätt så billiga med att fixa avgjutningar...så priset på en dörr blir inte så jätte högt..
Tänkte själv fuska ihop bakdörrar till min e-28..men är helt ny på det här med plast avgjutningar...så den här tråden är hög intressant för min del
Så ni som har "fuskat" med det innan får gärna ge råd!...och om det finns någon som finns här i skåneland...så är det desto bättre

_________________
Pelle Persson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Hej o jättevälkommen Pelle!!

Är du snäll o uppdaterar ditt användarnamn lite. Du har läst tråden med reglerna för forumet? om du vill övertyga mig att pelle är ett extremt ovanligt förnamn så får du nog jobba hårt


Hatsåtrevlithär!!!


_________________
Magnus Thomé
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



PCR skrev:
Hur mycket vikt du sparar?...Massor!!
Men skall du använda bilen på vägen och ha något som helst stödskydd osv så vet i fasen om det är någon höjdare??

Men det finns helt säkert färdiga formar till åtminstone högerdörrar, varenda stolle som åker rallycross med E30 har ju plastdörr...
och slipper du göra form så kostar det inte så förbannat mycket, kanske 3-4000 per dörr i glasfiber...

Men pasta???


Dock var det inte glasfiber utan kolfiber jag var nyfiken på. (varför sikta på månen när man ser de där andra vita prickarna ett stenkast längre bort...)
Sveriges största (eller är någon annan större?) ferrari & maserati återförsäljare ligger i Skene. Ferrari & Maserati = italienska bilar. Italien = pasta.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Tänkte lite till på det där med dörrar...på vår så kallade racer så har vi gjort ett litet mellanting med högerdörren enligt följande:

1: Gör en dörrsida i önskat material, dvs dörrspegel utan rutram mm...

2: Strippa av dörren fullständigt. Dvs skär bort själva dörrsidan och töm ut innehållet med krocksydd, förstärkningar och annat tjafs så att bara själva "ramen" blir kvar.

3: Limma fast din nya dörrsida mot plåtramen.

Ganska enkelt då man slipper krångla till det med gångjärnsinfästningar och sånt. Har ingen direkt viktuppgift men det är absolut inte lite det skiljer!
Nu har vi förhoppningsvis lite överkurs på gång med en hel högerdörr i kolfiber.

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



om det finns intresse.......så skulle jag kunna tänka mej att gjuta upp dörrar......i glasfiber i första hand.......men har man bara formarna,så är det mest enkostnadsfråga om någon vill ha annat matrial.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



krabu skrev:

Dock var det inte glasfiber utan kolfiber jag var nyfiken på. (varför sikta på månen när man ser de där andra vita prickarna ett stenkast längre bort...)
Sveriges största (eller är någon annan större?) ferrari & maserati återförsäljare ligger i Skene. Ferrari & Maserati = italienska bilar. Italien = pasta.


Jaha!...du menar von Braun och co... thumbs up

Spelar inte så stor roll vad för material du vill ha då man använder samma form och övrigt material förutom själva fibern...
om du nu inte skall sikta ett par galaxer längre bort och ha dörrar i vacumgjuten prepegfiber? Då snackar vi F1 vikt och styrka!!
Dessvärre snackar vi F1 pris oxå

_________________
Karl Brag
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Kommer inte ihåg om det står i SBF's Gemensamma tekniska bestämmelser eller om det brukar stå i seriereglementena, men det är sällan tillåtet att sätta en "plast"-dörr på förarsidan (säkerhet), men på passagerarsidan så är det helrätt!

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



PCR skrev:
om du nu inte skall sikta ett par galaxer längre bort och ha dörrar i vacumgjuten prepegfiber? Då snackar vi F1 vikt och styrka!!
Dessvärre snackar vi F1 pris oxå


Mja, själva prepreggen är bara dyr, inte F1-dyr så att säga, gissningsvis material för i runda slängar 1000 kr/dörr, obs mycket runda slängar..... jag antog 2 lager vävda mattor a 500g/m2, vet inte om det är för klent. Tittade i bruttoprislistan hos SP-Systems, http://www.spsystems.com/purchinfo.htm

Det som dock är krångligt är att man behöver ha tillgång till en ugn med bra tempreglering som detaljen får plats i, härdning sker under vacuum och ofta i 120°C. Ännu snitsigare är att ha en autoklav, men det är inte vanligt. F1-team har det, Koenigsegg har det inte... Och DIABs ugn är för liten

_________________
Pär Hylander
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



ButterflyRacing skrev:
om det finns intresse.......så skulle jag kunna tänka mej att gjuta upp dörrar......i glasfiber i första hand.......men har man bara formarna,så är det mest enkostnadsfråga om någon vill ha annat matrial.....
Gäller det även framskärmar och stötfångare? Har formar, men kommer inte överens med plast. Till AMC alltså...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Magnus Thomé..ibland så är man eller något...men det är fixat nu!

_________________
Pelle Persson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Pelle Persson skrev:
Magnus Thomé..ibland så är man eller något...men det är fixat nu!

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tomas Hall
Sthlm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 88



Tjena

Tyckte det var lite billigt för dörrarna, fick du med en "innerliner", en del material går åt dit. Sen skall vi väl ha lite peelply, plastfolie och tätningslist till folien. Till vacumet får vi väl ta den gamla dammsugaren.
Sedan slipar vi och sätter ihop delarna med microfiller i epoxin.

Skämt åsido, jag kan köra en kurs någon pubkväll här i STHLM då jag arbetat proffesionellt med detta. (byggt kappseglingsbåtar)

Ett inlägg i materialdebatten, betänk till vad delarna skall vara till.
En rispa i koldörren får den att "explodera" kanske kevlar är bättre då det är mycket segt, tänkvärt om man kör långlopp.

Det brukar ofta bli dyrare och mer arbete än vad man tror, "fråga mig inte hur jag vet"


Tomas

_________________
Tomas Hall
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Peter E skrev:
kika på en bil som en norrman hade och körde rallycross i strängnäs med 2001.en m3e30 fd banräser..

han hade det mesta i carbon/fiber.. har för mig han sa att de dörrarna vägde ca 5kg med plastrutor.. jag lyfte på en och de var mkt mkt lätta

mkt trevlig bil förresten.. har lite bilder på den hamma jag kan skanna in om nån vill se... en ex grupp-a m3 e30..

mvh PETER


Ajajaj det var lite slöseri att ta en sån fin bil till det, den hade nog fått ett längre liv kvar på asfalten.
Vet bara hur en viss M3 Compact ser ut under plasten efter ett par säsonger i rallycross, det är ingen rolig syn . Det kommer att kräva många timmar i riktbänk innan den är någorlunda rak igen

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tomas Hall skrev:
Tjena

Tyckte det var lite billigt för dörrarna, fick du med en "innerliner", en del material går åt dit. Sen skall vi väl ha lite peelply, plastfolie och tätningslist till folien. Till vacumet får vi väl ta den gamla dammsugaren.
Sedan slipar vi och sätter ihop delarna med microfiller i epoxin.

Skämt åsido, jag kan köra en kurs någon pubkväll här i STHLM då jag arbetat proffesionellt med detta. (byggt kappseglingsbåtar)

Ett inlägg i materialdebatten, betänk till vad delarna skall vara till.
En rispa i koldörren får den att "explodera" kanske kevlar är bättre då det är mycket segt, tänkvärt om man kör långlopp.

Det brukar ofta bli dyrare och mer arbete än vad man tror, "fråga mig inte hur jag vet"


Tomas


Hej!

Nääää, jag hade ju en viss misstanke om att jag inte skulle få med allt,därav "obs, mycket runda slängar" Vad tror du om 2 lager 500g/m2, blir det för svajjigt? Aramidfibern har ju snarlik modul, så eftersom den är såpass mycket mer duktil så är det nog ett bra val ja thumbs up

Kollade inte prislistan, hur mycket erfarenhetsmässigt (i % eller nått) är rimligt att lägga till för förbrukningsmaterialet?

Har du en nitrometandriven dammsugare Tror inte min Volta orkar dra tillräckligt vacuum

Har du byggt i "vårt" material (Divinycell) någonting?

Dyrare och mer tid än man tror, jooo.. det är iaf mer regel än undantag för allt jag företar mig....

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Tomas Hall skrev:

....
Skämt åsido, jag kan köra en kurs någon pubkväll här i STHLM då jag arbetat proffesionellt med detta. (byggt kappseglingsbåtar)
....


Det låter ju kanon! om du vill så kan du starta en ny tråd o kolla responsen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tomas Hall
Sthlm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 88



Hej

Jag har byggt båtar i divinycell tillsammans med både kol/epoxi och även med glasfiber/isopolyester. Då med mattor med fibrer i 3eller 4riktningar i varje lager.

Att tänka på är att det inte gör så stor skillnad hur tjockt skalet är utan "fackverkskonstruktionen" på baksidan ser ut.

Ang vacum behövs det mindre sug än vad man tror, PIAB har små ejektorverkande sugar, dock behöver ändå kompressorerna va av någorlunda storlek annars pajar dom, fråga inte hur jag vet det heller.

Till bilarna brukar jag köpa grejorna om det går, brukar bli billigast så.

Tomas

_________________
Tomas Hall
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tomas Hall skrev:
Att tänka på är att det inte gör så stor skillnad hur tjockt skalet är utan "fackverkskonstruktionen" på baksidan ser ut.

Ang vacum behövs det mindre sug än vad man tror, PIAB har små ejektorverkande sugar, dock behöver ändå kompressorerna va av någorlunda storlek annars pajar dom, fråga inte hur jag vet det heller.

Till bilarna brukar jag köpa grejorna om det går, brukar bli billigast så.

Tomas


Absolut! Håller med om det med tjockleken på kärnan, eller fackverkskonstruktionen! Men bildörrar i fiber brukar väl bara vara ett enkellaminat?

Ja, såna ejektorer borde kunna funka! thumbs up Använder du prepregsystem som härdar i rumstemperatur eller har du tillgång till ugn?

Jooo, du har nog rätt om köpekomponenter, men det är ju inte lika roligt att diskutera om

_________________
Pär Hylander
Citera
Tomas Hall
Sthlm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 88



Hallå

Dörrspeglar skall vara i enkellaminat, likaså gör man innlinern i enkellaminat. Gör man tex en motorhuv kan man göra "balkar" i divinycell eller balsa för att fästa detaljer i.

Prepreg bygger vi båtar i, hemmaslöjdandet blir med burkar och sax och rollers.
Det går inte att förvara stora mängder prepreg hemma.

Nu blir man ju sugen på att laminera något, får väl bli garaget i morgon.

Tomas

_________________
Tomas Hall
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Blir det någon garagekväll?
Satt och plöjde igenom tråden och nu när kylan snart börjar tränga sig på så vore det kanske på plats? Alingsås. Inte långt härifrån. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Blir det någon garagekväll så är jag oxå intresserad

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Desvärre måste jag nog säga att möjligheterna för mig att ordna något just nu är rätt begränsade...
Har lite väl mycket nu med jobb och dessutom ska självaste bohaget flyttas...och dessutom är det ju fortfarande mitt i racingsäsongen

Men förhoppnigsvis blir väl vintern lugnare...eller kanske inte...det börjar spekuleras i om vi inte skulla ha ett nytt projekt

_________________
Karl Brag
Citera
Sparade trådar/FAQ
Fiberdelar, avgjutning
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (21518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande