Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Audi TT ?
1, 2   >>
9500 besök totalt
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Hejsan,

Jag är på g att byta lekbil och tittar bla. på Audi TT.
Denna gång skall bilen inte banoptimeras utan hållas hyffsat orginal.

Eftersom jag inte vet ngt om modellen så tänkte jag se om jag kan få lite hjälp här.

Jag tittar på modellen som kom runt -07?

Vilken motor lämpar sig bäst för både ban och vardagskörning? trimvänlig?
Vilken växellåda rekomenderas? Är "automatlådan" ngt att ha på bana?

Ngn annan utrustning som rekomenderas?

Tack för tips!!

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538





Quisling!


(Du får ta med mig i passagerarstolen till Ådiklubbens ökända för/mellan/efterfester )

_________________
BMW MC-klubben
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Har personligen inte så mycket erfarenhet av Mk II modellen eftersom jag själv (hittills) hållit mig till Mk I.
Mk I kräver, enligt min uppfattning, en hel del uppgradering för att bli bra men jag tror Mk II är betydligt bättre från grunden. Normalt brukar man kanske vilja ha en lätt motor men det verkar även som 3,2:an funkar bra om man ser till miarpes framfart med gamla bilen. Sedan kan tänkas det vara ett plus om man kan hitta en bil med quattro!?
Tycker du skall plöja miarpes bilar under "Våra banåkarbilar". Där får du berättat en hel del om två olika modeller. Han om någon är nog sedan experten om du vill ha råd. thumbs up

och Måns..... Det är nog bara en tidsfråga innan vi även får se dig i en tvålkopp! Men du är också välkommen när du väl vågar bejaka din vilja och dina känslor.

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Måns Ulveståhl skrev:

(Du får ta med mig i passagerarstolen till Ådiklubbens ökända för/mellan/efterfester )

thumbs up

Vad gäller bilen så är väl en TT RS att föredra om de finns möjlighet, finns en till salu här. http://www.ace-competition.se/ Kolla under till salu.
Chipa RS en få 420 hk sätt i en ställbar proggramvara till haldexen så åker du med 65% eller mer drivning bak=bansmiskare av rang.

Är budgeten lite mindre skall du läsa Mickes tråd här på rejsa, behandlar en 3,2 v6a i början men numera bytt till en 2,0 TFSI.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41500
Mycket bra läsning om TT Mk2 i denn tråden. Ändrar du dig och vill köpa dena rätta TT'n vs mk1 så hojta till så ordnar vi provkörning

_________________
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Jag har kollat igenom de trådar som finns här på rejsa.

Vad säger ni om växellådan?
Går det att åka bana med automatlådan(den som man kan växla på ratten med)?

Ang motoralternativet känns det som att en lätt motor med turbo som enkelt går att chippa(från 200hk till ca 250hk, BSR)

Budgeten täcker ej en TTS eller RS denna gång.

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Micke kör ju med DSG lådan på sin 2,0a och där går det ju undan som bara den. Tror grejorna håller nog snarare en smaksak om man föredrar flintapinne eller paddlar.

Tycker det låter som en 2,0 T med quattro som är bilen för dig!
samma här Haldex uppgradering och chippa som du skriver så har du en grymt trevlig räser.

Sedan följer du dessa instruktioner så blir det ännu bättre
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70515

Lycka till med bilsökandet! IBIS vit är min favvo....

_________________
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Här är din bil http://www.blocket.se/vastmanland/Audi_TT_Quattro_Coupe_2_0_200HK_3021 . . . .
Är som sagt ingen expert på Mk II (heller) men tror det tog några år innan 2,0:an kom med quattro!? Kan det ha varit 2009? Men som sagt - quattro är ett måste!

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Måns: Haha, såklart!

Tack för info alla!

Blir det Audi så lutar det åt:
Modell: Audi TT, Mk2
Motor: 2,0 TFSI (chippas från 200hk till ca 250hk)
Växellåda: S tronic
Övrigt: Gärna quattro, S-line och sportpaket.

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Jonas Lindell skrev:
Måns: Haha, såklart!

Tack för info alla!

Blir det Audi så lutar det åt:
Modell: Audi TT, Mk2
Motor: 2,0 TFSI (chippas från 200hk till ca 250hk)
Växellåda: S tronic
Övrigt: Gärna quattro, S-line och sportpaket.


Bra val tycker jag. thumbs up

om du är intresserad så har jag ett KW variant 2 chassi med topplagringar i metall liggande.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



föredrar turbo motor och manuell låda i alla lägen.
halv automatiska lådor är jätte kul vid fullgas men helt kass när man kör lugnt.
hållbarhet och underhålls kostanader är alltid bättre på en manuell.
mvh dennis
ace competition

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
s2dennis skrev:
föredrar turbo motor och manuell låda i alla lägen.
halv automatiska lådor är jätte kul vid fullgas men helt kass när man kör lugnt.
hållbarhet och underhålls kostanader är alltid bättre på en manuell.
mvh dennis
ace competition


Jag kan hålla med dig om att manuell låda är att föredra på bana men syftet med denna bilen blir 95% vardagsbil och 5% lek/banbil.
Så, denna gång går kompromisserna mot komfort

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332




_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Hehehe det har man ju hört några gånger förr

Jonas Lindell skrev:
syftet med denna bilen blir 95% vardagsbil och 5% lek/banbil.
Så, denna gång går kompromisserna mot komfort

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



manuell låda är att föredra i alla läge, det enda som är sämre än en dsg låda i stads trafik är en f1 låda i en ferrari i stadstrafik.
mvhdennis
ps bor du i viken norr om hbg?

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Så vad blev resultatet av denna diskussion?
Står det en TT i garaget nu, eller segrade förnuftet?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Dennis: Japp jag bor i Viken norr om Hbg. Jag har aldrig kört en TT inte heller S-troniclådan, men att den inte är duglig på väg hade jag svårt att tro..?

Vad säger ni som har S-troniclådan. Kan man inte köra den som en automatlåda typ multitroniclådan som jag har i A6án?

Måns: Inget köpt än nu, mini'n är såld men inte levererad ännu..

Johan: Mmm jag vet.. Jag har sagt det förrut men man har ändå halkat djupt ner i uppdateringsgropen
Men denna gån gen SKALL jag inte halka dit!!

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Min TT har dsg-låda (S-tronic) och D-läge så växlar den lika mjukt som en vanlig automat. I S-läget och manuella läget så är det förståss en annan historia. Kör den manuellt på bana och då är den riktigt snabb i växlingarna.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
miarpe skrev:
Min TT har dsg-låda (S-tronic) och D-läge så växlar den lika mjukt som en vanlig automat. I S-läget och manuella läget så är det förståss en annan historia. Kör den manuellt på bana och då är den riktigt snabb i växlingarna.


Tack för info, det låter bra!

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



hej.
jag jobbade på auto älgen i viken för en massa år sedan.

jag har kört många olika halvauto lådor från tex porsche ferrari lambo och audi/vw och alla funkar lika dåligt vid lugn körning i min mening och skulle inte köpa en även om den var 100k billigare än en manuell.
driver eget nu och har många kunder med dsg som klagar på detta så jag är inte helt ensam.

orkaar du inte dra i spaken så finns det ju inte så mycke att välja på och i det läget så är dsg lådan den bästa jag kört.
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
s2dennis skrev:
hej.
jag jobbade på auto älgen i viken för en massa år sedan.

jag har kört många olika halvauto lådor från tex porsche ferrari lambo och audi/vw och alla funkar lika dåligt vid lugn körning i min mening och skulle inte köpa en även om den var 100k billigare än en manuell.
driver eget nu och har många kunder med dsg som klagar på detta så jag är inte helt ensam.

orkaar du inte dra i spaken så finns det ju inte så mycke att välja på och i det läget så är dsg lådan den bästa jag kört.
mvh dennis


Hur kunde du lämna mysiga Viken??

Det är ju inte bara spaken man måste dra i, den där pedalen längst till vänster måste ju tryckas ner varje gång också
ok, jag hör vad du säger och får väl ta och testa.

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
figge
Helsingborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 448



Jag tillhör en av dom som är frälst,jag älskar dsg lådan.
Hade tidigare en golf gti med dsg och numera en golf gtd med dsg,kör man en hel del stadskörning så är den en dröm.

Fredrik

_________________
Fredrik Lövgren
Citera
Allmänt banåkaforum
Audi TT ?
1, 2   >>
9500 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande