Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
TURBO F1 engines - How they started
3161 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

_________________

Rice and shine
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11877



thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Coolt när ingenjörerna tar fram raspen och "justerar" frigången mellan ok och fälg. Jag får lite vibbar som påminner mig om känslan i 5papp-depån...


_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Jäkligt bra grejer det där.
Seriöst att ha ett filmteam med sig under hela utvecklingen. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Mycket trevlig film thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Det var lite mer hantverk på den tiden, hur ofta hittar man någon som täljer fram gjutformar till motorblock och toppar för hand idag?

Trevliga filmer! thumbs up

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Grymt, ser fram mot del 2 ikväll thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Mycket sevärt! thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Ja, där rök en timma och fyrtio minuter. Mycket väl spenderad tid!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



thumbs up Sådana dokumentärer orkar man tom se på i datorn!! Härligt att man tom någorlunda förstod vad de höll på med! Flinade till lite när dom ställde inj. tider med "knob box" för jag hade ungefär samma sak till min förra bmw med DTAp8pro sprutet. Undrar om inte dagens hobby sprut är minst lika bra som f1 sprutorna på den tiden!!

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Var kan man hitta liknande info om BMW:s raka fyra? Nyfiken på designkriterier och problem som uppstod osv.

EDIT: Hittade bla denna sidan http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html med BMW:s M12. Den går från 280hk vid 7500varv till 812hk vid 9700varv. Kan tänka mig att det var rätt svårkört! Det var vid 3bar, då kunde motorn skruvas upp till 5,5bar och ge 500hk till!!

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Det är helt underbara dokumentärer (har de båda avsnitten som 640x480 XviD filer - så har sett dem ett par gånger nu). Rekommenderas! thumbs up


Men har inte hittat något liknande om BMW motorerna. Den mest utförligaste informationen jag hittat finns i boken "The 1000 BHP Grand Prix Cars". Boken går igenom alla motorer och chassin som var aktiva under åren 1984-1987.

Det jag minns (och efter att ha bläddrat lite snabbt igenom boken) angående BMW motorerna (M12/13 och M12/13/1) var att de hade problem med motorstyrningselektroniken i början (hade nog de flesta även Ford som man ser i dokumentären) men hade även tillförlitlighetsproblem med sin KKK turbo.

Nu drabbades väl många av turbohaverier men verkar som att BMW hade mer problem med detta då de körde med enkelturbo (medans alla andra hade dubbelturbo utom då Hart och Zakspeed som hade I4 precis som BMW).

Kylning av hela paketet var också problematiskt (antagligen något som alla andra hade problem med också) så en hel del utveckling lades på bilen för att försöka få till effektivare och förbättrad kylning av olja och motorutrymme.

Brabham-BMW bytte sedan turboleverantör från KKK till Garrett - tror det var till Frankrikes GP -85 de gjorde bytet (Arrows bytte dock inte leverantör utan körde sin BMW motor med KKK turbo).

Runt Augusti -85 drog man igång arbetet med den nya motorn, M12/13/1. Egentligen exakt samma motor som M12/13 fast man la den på sidan, närmare bestämt 72 grader :-) Enligt boken gjordes i princip inga mer ändringar, man fipplade lite med oljekanalerna vid tråget och någon detalj vid svänghjulet - men i princip exakt samma motor. Precis innan julafton samma år så kördes motorn i testbänk för första gången.

Med denna motorn fick Gordon Murray lite mer möjligheter och kunde göra större ändringar för Brabham-BMW BT55 bilen. Föraren lutades tillbaka ännu mer, lägre COG och en 10% förminskning av frontalarean. Med en mindre "uppstickande" motor kunde luftflödet till bakvingen förbättras markant (den höga motorkåpan på den förra M12/13 motorn hade en tendens att störa luftflödet till bakvingen). Viktfördelningen kunde också förbättras och BT55 närmade sig 40/60 fördelning (att jämföra med 35/65 för BT52). Men BT55 blev ingen fullträff pga växellåda, problem med traction, problem med motor etc.

Tyvärr verkade den nya M12/13/1 motorn lida av två problem, dålig gasrespons samt väldigt hög oljetemperatur (30-50% högre än föegången BT54). De lyckades aldrig klura ut vad det var. En teori var att det var för mycket olja i tråget som vevaxeln slog emot, men de lyckades aldrig fastställa detta.

BMW drog sig sedan ur F1-cirkusen i slutet av 1986 års säsong. De fortsatte dock att ge motorer till Brabham-BMW BT56 bilen under 1987 års säsong.

Rättigheterna till den "raka" (M12/13) motorn köptes av Megatron och satt sen i Ligier och Arrows bilarna. Men att bara byta från en motor till en annan var inte direkt plug-and-play, flera team fick en annorlunda och ofta försämrad viktfördelning (blocket i BMW-motorn var gjutjärn medans de flesta andra motorer var lättmetall som tex Hart) samt den "raka" (M12/13) motorn byggde en del på höjden så du fick sämre luftflöde mot bakvingen. Resulterade främst i försämrad traction vid acceleration och mindre downforce på bakvingen.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Läste att bilarna gick på 84% toulen. De andra 16% var mest utfyllnad för att komma ner i 102 RON. Bränsle krävde en temp på 70° annars fick samma kallstartssvårigheter som E85 på vintern.

Boken "1000 BHP Grand Prix Cars" är beställd, verkar vara en riktigt spännade bok. Kul att läsa att Gordon Murray var med även här.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Bilder o videos
TURBO F1 engines - How they started
3161 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande