Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Petter Berger Clubman Falkenberg 2009
<<   1, 2
7347 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



BTG skrev:
Förutom att det förstås är skillnad på chaufförer, vad är det som gör att det ändå är så stor skillnad i fart deltagarna emellan? Motorerna är inte plomberade förstås men är det stor skillnad på puffrorna?
Visst skiljer det lite mellan motorerna (klart <10%, om vi bortser från lik), men det är större skillnad mellan olika förare/setup.

Det är nackdelen att köra i "entypsserie", det går inte att skylla så mycket på materialet. Det är rätt stor spridning i Ginetta Cup och Carrera Cup också...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Det tråkiga med Clubman klassen är motor reglerna, köper man en bil från england så måste motorn bytas för dom har en annan motor. Då Sverge motor regeln är unikt för sverge annan märklig regel är att man inte ex får balansera motorn och hur kan man kontrolera det ? Smartas vore att följa Formel Ford Zetec reglerna där finns alla mått o dyligt noga specat. Sen måste jag fortsätta att gnälla.. Jag tycker att det gamla regelverket där det var krav på friligande framhjul med cykelkärmar gav bilarna ett trevligare utsende. Annars så är det nog ett väldigt trevligt tävlings fordon synd bara att man inte får köra historisk racing med gamla clubmans.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Niklas Falk skrev:
Visst skiljer det lite mellan motorerna (klart <10%, om vi bortser från lik), men det är större skillnad mellan olika förare/setup.


Nja, på rakan ser det allt ut som om det är lite mer? I startögonblicket sticker "kamerabilen" som om den hade KERS.
Med det sagt, vasst kört!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



BTG skrev:
Niklas Falk skrev:
Visst skiljer det lite mellan motorerna (klart <10%, om vi bortser från lik), men det är större skillnad mellan olika förare/setup.
Nja, på rakan ser det allt ut som om det är lite mer? I startögonblicket sticker "kamerabilen" som om den hade KERS.
Med det sagt, vasst kört!
Filmer är alltid lika skoj som bevis...
Jag har blivit beskylld för att ha mycket mer effekt.... Tills den som hade "problem" fixade till understyrningen ut på rakorna, då var det jag som blev efter istället...
Clubmans är inga effektraketer så farten beror massor på farten ut, och eftersom de har bättre aerodynamik än ett kylskåp så finns det fler parameterar än vanligt som kan spöka.
Men visst påverkar 140 (dvs -10%) eller 155 hk, om allt annat är lika. Om många skillnader dessutom samverkar så kan det ju bli läge för varvning.

I just starten kan man få en massa olika skillnader...
http://www.youtube.com/watch?v=8d_3yT_xWi8
Allt beror inte på motorn

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Niklas Falk skrev:
Allt beror inte på motorn

Helt riktigt. Jag har kanske 180hk på bakhjulen så jag vet.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141



Tjena

Helt riktigt så är det vansinnig acc skillnad mellan mig och de andra som startar sist. I clubmanklassen så har vi egentligen tre typer av förare. De som tävlar för att de är drivna av att åka så fort det går (jag b.l.a), de som har ganska gamla bilar och som inte lägger ner så mycket på inställningar utan bara åker och dricker pilsner och har förbaskat skoj samt den sista gruppen som tar det piano i starten och på banan men njuter av att köra racerbil i ganska makligt tempo.

För att kommentera detta med effekten så råkade jag i brist på vetande köra min första säsong med 30 mm halsringar i webrarna när vi ska använda 34 mm vilket är ca 20% mer flöde. Det funkade fint på de flesta banor men när vi kom till Anderstorp så fattade jag ingenting. Bilarna passerade förbi på alla kanter längs med de långa rakorna. I bänken så var skillnaden 22 hk mellan 30 och 34 mm halsringar men som sgat på de knixiga banorna så var det inte jättestor skillnad. Vikt och chassisetup ÄR betydligt viktigare för varvtiden på svenska banor (utom Atorp och möjligtvis Mantorp där effekten blir påtaglig).


_________________
Petter Berger
Citera
Bilder o videos
Petter Berger Clubman Falkenberg 2009
<<   1, 2
7347 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande