Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2000is touring -72
1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (40706 totalt)
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
Hejsan,
Philip var namnet, är en biltokig 19-åring som jobbar som bilmekaniker på en bmw verkstad.
Tänkte lägga upp mitt projekt som jag har hållt på med sedan januari.
Det är en BMW 2000 touring automat -72 som jag tänkte bygga race av




Bilen har stått i en lada sedan 94 och varit obesiktigad sedan 84




_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
icecold
Stockholm
Här sen Jan 2010
Inlägg: 49



Välkommen till Rejsa!

Grymt kul med en 02 Touring till. Det finns ett par 02:or här redan och förhoppningsvis blir vi ännu fler!

_________________
Björn Philipson
-----------------
BMW 02 Touring -72
BMW 130i -06
(BMW 540i Touring -95)
(BMW 323ti -00)
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Kul projekt thumbs up himla fördel med ditt jobb också

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Erik.Palmgren
Linköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 31



Hej holmla. Kul att du hittat hit nu och slänger upp en tråd. Din bil kommer bli väldigt bra. Mvh Erik

_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
Dags att uppdatera igen!
Har haft bilen på pallbock ett tag nu och den har varit oflyttbar,
har inte det största garaget att hålls i så det har varit rätt trångt att hålla på.
Så det vart att konstruera en vagn med hjul som jag kunde ha bilen på, vart faktiskt riktigt bra! thumbs up

Lite bilder på hur allt ser ut i nuläget.

bild på vagnen


boxar till buren håller på att tillverkas thumbs up


Fått hjälp med lite ritningar till boxarna som ska lämnas in på skärning, kommer bli bra!


Insuget är ifrån en S50 motor som jag har kapat bort dom två yttre portarna.


motorn provmonterad, ser rätt rejs ut!


3,8kg svänghjul thumbs up


Spjällhusen stämmer exakt i portarna men inte i bulthålen mot toppen.
Fick hjälp med att svarva till distanser och med tig-svetsningen så att det skulle passa, blev mycket bra!


4-1 avstämt grenrör

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Grymt fränt. Touring är ju rätta modellen.

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
Carnesköld skrev:
Grymt fränt. Touring är ju rätta modellen.


Ja visst dom är riktigt tuffa faktiskt likaså din svarta som du hade va ju skit frän också

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Vilket extraktorrör!

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Kul bil och ball motor! thumbs up Just motorn blir extra spännande att hålla koll på då jag har en sådan själv, alltid kul att se vad det går att göra med något man själv har.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
Davve skrev:
Kul bil och ball motor! thumbs up Just motorn blir extra spännande att hålla koll på då jag har en sådan själv, alltid kul att se vad det går att göra med något man själv har.


Ja visst det förstår jag motorvalet va inte så svårt, eftersom jag är bmw rakt igenom så fanns det inga andra motoralternativ än en bmw motor. Har haft funderingar på en sexa först, m50, m20 m30 m.m, men tanke på att det ska bli bankörning för hela slanten försvann den tanken då vikten blir helt kajko och en sexa i ett så litet motorrum blir trångt Men en M42 har bra vikt och potential!

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
Har fått lite grejer gjorda sen senaste uppdateringen, känner att det är på gång nu och ska satsa stenhårt på sommarn 2012!

Bromsarna är nästan klara, det blev E21 nav, med E21 ventilrade skivor fram med Volvo 240 bromsok.
Har också byggt ihop en schysst bromskylning med hjälp av bromsköldarna så jag får ordentligt med kylning på bromsarna.
E21 bärarmar bak med skivor, letar efter ett ok bak med handbroms som passar hyfsat mot infästningen i
bärarmen, någon som vet något som passar skapligt??

Bussningar är inhandlade runt om nu med, det vart polyreathan i framvagn och justerbara nylon i bärarmarna bak.

Ny renoverade ok, jämför skillnaden mellan original oket mot 240, det blir nog stopp på kärran med dom där






Motorn är nu inmåttad o med nya motorfästen gjorda. Växellådan blev en Getrag 220, en 318is låda.







Hade en skräp motor som jag hade som mall vid inmåttninen.
Så nu har jag börjat sätta ihop värsting motorn
Alla ventiler är inslipade och ramlager o kolvringar är beställt o kommer imorn, så jag drar nog ihop botten imorn kväll

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Ballt ballt ballt!!

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
Motormek för hela slanten!

Håller på att skruva ihop motorn, botten och toppen är dragen och kamaxlarna flög i idag











Provmonterat grenröret också, det är tajt!

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare

Det blev coilovers bak, byggde ut fästet på bärarmen och tillverka nya fjädertorn bak.



Flyttade också in fjädertornen en bit i motorrummet så jag fick lite mer
negativ camber, blev fasta lägen. Om det blir åt skogen får det bli att göra justerbara plattor
rensade och tillverkade snabbfästen till fronten också.
Satte dit spjällen och trattarna för att få lite stuk





_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
bilnicke

Här sen Jul 2008
Inlägg: 95



Riktigt fränt!

Du, hammaren, kapen och svetsen verkar ju vara bästa polare med tanke på hur bra det blir (och hur lätt det verkar)

Mvh NK

_________________
Niklas Kallbom
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

02Holma skrev:
Davve skrev:
Kul bil och ball motor! thumbs up Just motorn blir extra spännande att hålla koll på då jag har en sådan själv, alltid kul att se vad det går att göra med något man själv har.


Ja visst det förstår jag motorvalet va inte så svårt, eftersom jag är bmw rakt igenom så fanns det inga andra motoralternativ än en bmw motor. Har haft funderingar på en sexa först, m50, m20 m30 m.m, men tanke på att det ska bli bankörning för hela slanten försvann den tanken då vikten blir helt kajko och en sexa i ett så litet motorrum blir trångt Men en M42 har bra vikt och potential!



vikten med en m50/m20 blir faktiskt inte så störd (har iofs en sedan) som man skulle kunna tro, min känns faktiskt lite baktung men då är jag som förare bakåtflyttad ett par decimeter samt batteriet flyttat till skuffen och en lite kraftigare bakvagn, men tycker helt klart att har man möjlighet att stoppa ned en potent fyra så är nog det det bästa alternativet!

fränt bygge! ska bli intressant att följa!


MVH Henke

_________________
MVH
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Rolig lösning med fjädertornen fram, hoppas det fungerar som det ska sen! thumbs up

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
Henn0 skrev:

vikten med en m50/m20 blir faktiskt inte så störd (har iofs en sedan) som man skulle kunna tro, min känns faktiskt lite baktung men då är jag som förare bakåtflyttad ett par decimeter samt batteriet flyttat till skuffen och en lite kraftigare bakvagn, men tycker helt klart att har man möjlighet att stoppa ned en potent fyra så är nog det det bästa alternativet!

fränt bygge! ska bli intressant att följa!


MVH Henke


Intressant! Har velat stoppa i S52b32 i bilen en väldigt lång tid, men som sagt trodde jag att vikten skulle bli lustig... Men en skaplig bakvagn typ M5 e34 skulle nog sitta fint och tåla den effekten.
Men det får bli ett senare projekt vill få snurr på den här maskin först känner jag
Har för mig att S52:erna är rätt billiga i England, eller är jag ute o cyklar kanske..?

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

tja, s52n är ju tyngre än en m50, tror s52 väger 152kg och m50 136 i relation till m10ans 85kg men lite onödigt att väga upp det med m5 bakvagn, tog lös bakvagnen från min 540 här om dagen och det var banne mig ett riktigt jävla as om man jämför med den som jag kör med på 02an, 02 orginalbalk med e34 188mm diffbroms och e30 länkarmar. en m5 bakvagn är ju som en 540:s fast ställbar och den är fruktansvärt rejäl!



det jag har gjort är som sagt att flytta batteriet till skuffen vilket redan där ger en skillnad på 40kg (minus ca 20 fram och + ca20 bak) samt en tyngre diff och mig själv längre bak gör ju att de 50 kg som läggs på fram ganska snabbt jämnas ut. batteriet hjälpte nog till mest! nackdelen som jag ser det är ju att du får en tyngre bil, men jag tycker ändå vikten hamnar på rätt ställen, dessutom kompenserade jag lite av viktökningen med lättare framvagn och en 02a kan man få lätt så det räcker och blir över även med en 6a i bygger man en banpreppad bil så är det ju inga problem med att sätta kapen i torpeden heller och flytta bak motorn en bit om man vill det (jag gjorde dock inte det)

har ingen aning om vad priset för en s52 i england är, kanske värt att kolla upp, smidigt att byta m50 mot s52!

tycker helt klart du kan vänta, det här kommer bli fränt så det räcker och blir över!




_________________
MVH
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
MickeM02 skrev:
Rolig lösning med fjädertornen fram, hoppas det fungerar som det ska sen! thumbs up


Jo jag får hoppas det blir bra!


Henn0 skrev:
tja, s52n är ju tyngre än en m50, tror s52 väger 152kg och m50 136 i relation till m10ans 85kg men lite onödigt att väga upp det med m5 bakvagn, tog lös bakvagnen från min 540 här om dagen och det var banne mig ett riktigt jävla as om man jämför med den som jag kör med på 02an, 02 orginalbalk med e34 188mm diffbroms och e30 länkarmar. en m5 bakvagn är ju som en 540:s fast ställbar och den är fruktansvärt rejäl!



det jag har gjort är som sagt att flytta batteriet till skuffen vilket redan där ger en skillnad på 40kg (minus ca 20 fram och + ca20 bak) samt en tyngre diff och mig själv längre bak gör ju att de 50 kg som läggs på fram ganska snabbt jämnas ut. batteriet hjälpte nog till mest! nackdelen som jag ser det är ju att du får en tyngre bil, men jag tycker ändå vikten hamnar på rätt ställen, dessutom kompenserade jag lite av viktökningen med lättare framvagn och en 02a kan man få lätt så det räcker och blir över även med en 6a i bygger man en banpreppad bil så är det ju inga problem med att sätta kapen i torpeden heller och flytta bak motorn en bit om man vill det (jag gjorde dock inte det)

har ingen aning om vad priset för en s52 i england är, kanske värt att kolla upp, smidigt att byta m50 mot s52!

tycker helt klart du kan vänta, det här kommer bli fränt så det räcker och blir över!





Vi får se hur det blir helt enkelt tror inte jag kommer tröttna på denna motor iallafall, satsar på att den levererar ca 200hk med etanol och 200hk i en 02:a är kul

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

haha ja 200hk i en 02a är mycket mycket kul

_________________
MVH
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2000is touring -72
1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (40706 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande