Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2000is touring -72
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (40706 totalt)
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
har börjat planera lite lätt hur avgassystemet ska gå o har fastnat för att ha utblåset innan bakhjulet
Enligt bilprovningen är det olagligt men om man reggar bilen som ombyggt fordon hos Sfro så kanske den går igenom, den är ju ändå på vänster sidan och sitter en bit ner.
Vad tror ni?


färgval har varit i tankarna också men original inka har jag bestämt mig för vad säger ni om en matt inka orange 02:a...? lacka bilen och sedan foliera bilen matt?

Fick tanken då jag var nere på Ringen för dryga månaden sen när jag såg den här pärlan
inte bara en M3 Gts utan även också kompressormatad

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
bilnicke

Här sen Jul 2008
Inlägg: 95



Snyggt!
Håller du på i denna takten lär ju bilen bli klar på 0-tid

Avgasröret ska väl enligt bilprovningen sitta bakom sista öppningsbara fönstret. sedan finns det väl ngn regel gällande vinkeln 45 inte mer. Men fixar du bara så bakfönstret inte är öppningsbart så är de la lugnt?

Mvh NK

_________________
Niklas Kallbom
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
bilnicke skrev:
Snyggt!
Håller du på i denna takten lär ju bilen bli klar på 0-tid

Avgasröret ska väl enligt bilprovningen sitta bakom sista öppningsbara fönstret. sedan finns det väl ngn regel gällande vinkeln 45 inte mer. Men fixar du bara så bakfönstret inte är öppningsbart så är de la lugnt?

Mvh NK


Ja jag har bra motivation nu så till våren är den nog klar får vi hoppas

Bakom bakaxel och efter sista öppningsbara fönster eller dörr, men att besikta bilen på svensk bilprovningen är bara att lägga ner. Inte med den där motorn iallfall, blir nog regga den som ombyggt fordon hos Sfro om jag vill ha den rullande laglig på vägen

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
Då kapar vi lite mer!

Höjer upp golvet en bit där avgassystemet ska ligga, bygger en ram av fyrkantsprofiler och sedan blir den inklädd i plåt.
Bygger utblåset på höger sida istället, trodde det var krav på att ha på vänster men så va det inte tydligen






_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
Nu börjar det falla på plats, underlättar att bygga avgassystem på detta sätt kan man säga än att ligga och kräla under bilen thumbs up

Har även hittat en bra kylare som passar i fronten, kommer bli en i från Volvo 740





_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
Nicke Nyman
Umeå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 97



Ser mycket bra ut!!

MVH

_________________
Niclas Nyman

www.nymanmotorsport.se
www.attitudemotorclub.com
Citera
soilkiller
Ludvika/Dalarna
Här sen Jun 2010
Inlägg: 38



Härlig lösning på avgasbygget, tror det kommer bli riktigt bra.
Angående färgen så är den ju helt rätt, funderar på något sådant på min med, det eller vit.

_________________
Tommie Lif
BMW 318i
_____________________________________

Lätt, lättare, banta?
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Snyggt!

Kommer du boxa in den sista delen som går ut genom karossen eller kommer den vara synlig?

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
edet
Linköping
Här sen Feb 2009
Inlägg: 15



MickeM02 skrev:
Snyggt!


Kommer du boxa in den sista delen som går ut genom karossen eller kommer den vara synlig?


Hej

Det kommer att boxas in hela vägen (krav för att kunna besikta). Däremot har vi funderingar på om man ska ha den övre täckplåten demonterbar så att man med enkla medel kommer åt avgasystemet innifrån kupén. En fundering är att montera pop-nut och skruva fast överdelen, och då givetvis tillsammans med någon bra tätningslist alt. tätningsmedel så att eventuella avgaser inte tar sig in i kupén.

_________________
Olle Edlund
Citera
erlingborn2
Linköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 42




_________________
Jesper Erlingborn

Toyota MR2 TURBO
Kompressormatad mögel Miata
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202



Ang att ha en sexa i så hade BMW det 1970 i en rallybil m30 motor det gick tydligen bra förutom att bakdäcken slets ut :-) se länk http://forum.bmw-02-club.de/board_entry.php?id=109866#p109866
02Holma skrev:
MickeM02 skrev:
Rolig lösning med fjädertornen fram, hoppas det fungerar som det ska sEen! thumbs up


Jo jag får hopp det blir bra!


Henn0 skrev:
tja, s52n är ju tyngre än en m50, tror s52 väger 152kg och m50 136 i relation till m10ans 85kg men lite onödigt att väga upp det med m5 bakvagn, tog lös bakvagnen från min 540 här om dagen och det var banne mig ett riktigt jävla as om man jämför med den som jag kör med på 02an, 02 orginalbalk med e34 188mm diffbroms och e30 länkarmar. en m5 bakvagn är ju som en 540:s fast ställbar och den är fruktansvärt rejäl!



det jag har gjort är som sagt att flytta batteriet till skuffen vilket redan där ger en skillnad på 40kg (minus ca 20 fram och + ca20 bak) samt en tyngre diff och mig själv längre bak gör ju att de 50 kg som läggs på fram ganska snabbt jämnas ut. batteriet hjälpte nog till mest! nackdelen som jag ser det är ju att du får en tyngre bil, men jag tycker ändå vikten hamnar på rätt ställen, dessutom kompenserade jag lite av viktökningen med lättare framvagn och en 02a kan man få lätt så det räcker och blir över även med en 6a i bygger man en banpreppad bil så är det ju inga problem med att sätta kapen i torpeden heller och flytta bak motorn en bit om man vill det (jag gjorde dock inte det)

har ingen aning om vad priset för en s52 i england är, kanske värt att kolla upp, smidigt att byta m50 mot s52!

tycker helt klart du kan vänta, det här kommer bli fränt så det räcker och blir över!





Vi får se hur det blir helt enkelt tror inte jag kommer tröttna på denna motor iallafall, satsar på att den levererar ca 200hk med etanol och 200hk i en 02:a är kul

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
erlingborn2 skrev:
Du har inte funderat nåt på skärmbreddning?
http://1.bp.blogspot.com/-M_vF3sGVfq4/TfhyJeDl1WI/AAAAAAAAIXE/qlmNGagR . . . .

Jo självklart, hade ju tänkt att ha det först Men ångra mig rejält när jag fick ner bilen på backen och såg hur fet den var i ''original'' stuk utan breddning och lite camber vinklar


Att stoppa i en sexa får bli nästa vinterprojekt en överladdad S52 vore kul

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Blir ju kanon!

Ska bli kul att se och HÖRA den på sviestad i sommar!

Meka på bara , lägg ner turbotankarna

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
E3-otto skrev:
Blir ju kanon!

Ska bli kul att se och HÖRA den på sviestad i sommar!

Meka på bara , lägg ner turbotankarna

/otto


Ja det ska bli kul o se va den går för på sviestad
och turbo blir det inte i första hand iallafall

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



Trevlig bil det där Ang. avgassystemet på sidan så är det helt ok. Jag har besiktat min turbo-02a med avgasröret framför bakhjulet flera ggr, och varje gång går besiktningsmannen och kontrollerar i sin pärm att det är ok.
om du ska ha en borttagningsbar plåt ovan avgassystemet så tänk på att förstärka mellan fyrkantrören för golvet är ju bärande, själv höjde jag hela golvet några cm

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
tvalkopp skrev:
Trevlig bil det där Ang. avgassystemet på sidan så är det helt ok. Jag har besiktat min turbo-02a med avgasröret framför bakhjulet flera ggr, och varje gång går besiktningsmannen och kontrollerar i sin pärm att det är ok.
om du ska ha en borttagningsbar plåt ovan avgassystemet så tänk på att förstärka mellan fyrkantrören för golvet är ju bärande, själv höjde jag hela golvet några cm


Tack detsamma! Jo det kommer att bli förstärkningar mellar rören, bygger upphängningen till avagssystemet på dom förstärkningarna också.

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare

Avgastunneln börjar bli klar, har börjat pilla lite med kylarfästen och burboxarna också. thumbs up















Kommer att täcka överdelen med alulplåt och fästa dom med pipnut, samt en tätningslist imellan.

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
Hej o hå!
Lägger upp lite bilder på hur det ser ut nu!

Va ut på skroten och mätte på styrväxlar och kom fram till att Opel Astra -98 hade bra mått.
Fick bli en sån


En rolig rattutväxling på det också thumbs up


Har hört att det lätt kan svikta i ett pedalställ om man inte fäster den så bra så jag gjorde en stabil platta att fästa den i.

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
JonasH88
Frövi
Här sen Dec 2009
Inlägg: 194



Hur går det här?!

_________________
Jonas Holmblad

Skam den som ger sig!


BMW E30
S50B30 turbo
Mitsubishi EVO 3 x2
BMW E36 M3 3.2
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102


Trådstartare
JonasH88 skrev:
Hur går det här?!


Ja exakt, hur går det här...
Träffade en tjej och prioriterade annat helt enkelt.
Efter mycket peppning från vänner och tack vare Youtube så är motivationen tillbaka
Hoppas den håller ett tag nu

Länka gärna klipp eller bilder som får en på lite mer byggartankar thumbs up

Dagsfärska bilder av bilen





_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
JonasH88
Frövi
Här sen Dec 2009
Inlägg: 194



Kommer bli riktigt frän.
Släpa med tjejen till garaget så att du blir klar med denna

_________________
Jonas Holmblad

Skam den som ger sig!


BMW E30
S50B30 turbo
Mitsubishi EVO 3 x2
BMW E36 M3 3.2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2000is touring -72
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (40706 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande