Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vilket coiloverkit skall jag köpa?
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (17439 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Jag har nu efter div diskutioner kommit fram till att mitt weitec chassi inte är av den kaliber som jag behöver på corsan och letar nu ett bättre fullt justerbart dito till bilen.

För er som inte vet vad för bil det är kan kolla in på www.corsa.webb.se

Jag har hittat dessa:

H&R coiloverkit "PCS" 3vägsjusterbart 16300kr bilmodecenter

KW coiloverkit 3vägsjusterbart 15000kr örebro fjäder och stötdämparservice

Selllholm coiloverben (främre) med bilstein 50mm dämpare med fast topplagring 6679kr/st
sellholm coiloverben med bilstein dämpare 3750st

Jag tycker att det blir lite väl svettigt när det passerar 20k

Erfarenheter av dessa kit eller annat?

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Jag är ju ingen expert men ett kit med fast topplagring är nog att föredra.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Calle gsi skrev:
Jag är ju ingen expert men ett kit med fast topplagring är nog att föredra.


Nog vill du ha en topplagring där du kan justera Caster/Camber om man avser att åka bana eller slalom

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Calle gsi skrev:
Jag är ju ingen expert men ett kit med fast topplagring är nog att föredra.


Nog vill du ha en topplagring där du kan justera Caster/Camber om man avser att åka bana eller slalom


EXAKT!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Det skall väl inte vara några större problem att komplettera dem kitten som inte har topplagring med det? ca 1300kr för ett par.

Är det någon som har erfarenhet av H&R eller KW`s kit? dom brukar ju vara poppis i vw kretsar.
Båda kitten är stötdämparen justerbar kompression och rebound + justerbar höjd.

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag har K&Ws grejor på min bil. (Iofs en 1500 kg tung bakhjulsdriven std.-bil) Men det fungerar mycket bra, på både bana och gata. Fjädrarna är K&W och dämparna är Koni (som väl numer ägs av K&W?)

En kompis (som om han läser det här säkert kan komplettera) satte samma grejor på sin Golf Mk IV och den gick som ett strykjärn!

Så när det gäller kvalitet och funktion kan jag rek. K&W. Sedan förstår jag att du tycks vara på väg att köpa mycket mer avancerade grejor än jag har men ändå...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Peter,
Åk Stötdämparexperten på S:t Eriksgatan och prata lite med Pelle Jungebeck. Han är mycket kunnig och ger dessutom klubbrabatt (OSC)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Har kört med KW tidigare, och blir dessa igen.

Det som kan få mig att ändra mig skulle vara en trissvinst och pengar för Öhlins, i alla fall så man kan prova :-)

Deras kit är utprovade och fungerar kalas. Finjustera höjd fram/bak samt dämpning etc för att få ditt beteende på bilen.

_________________
Roland Johansson
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Calle gsi skrev:
Jag är ju ingen expert men ett kit med fast topplagring är nog att föredra.


Nog vill du ha en topplagring där du kan justera Caster/Camber om man avser att åka bana eller slalom


Det jag menade var att topp lagringen skulle vara i metall och inte i gummi som det är original, självklart ska det vara justerbart för camber mm.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Calle gsi skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Calle gsi skrev:
Jag är ju ingen expert men ett kit med fast topplagring är nog att föredra.


Nog vill du ha en topplagring där du kan justera Caster/Camber om man avser att åka bana eller slalom


Det jag menade var att topp lagringen skulle vara i metall och inte i gummi som det är original, självklart ska det vara justerbart för camber mm.


Beror nog lite på användsningsområdet för bilen. Är det ren räjsing med helsvetsade fjäderbenstorn och bur så inget snack, är det mestadels gata, lite bankörning eller konbana nån gång ibland bör man behålla gummilagringar. Eventuellt byta gummidelen mot poly men det bör kunna flexa en del om man inte gillar bucklor i huven...

_________________
Roland Johansson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
BTG skrev:
Jag har K&Ws grejor på min bil. (Iofs en 1500 kg tung bakhjulsdriven std.-bil) Men det fungerar mycket bra, på både bana och gata. Fjädrarna är K&W och dämparna är Koni (som väl numer ägs av K&W?)

En kompis (som om han läser det här säkert kan komplettera) satte samma grejor på sin Golf Mk IV och den gick som ett strykjärn!

Så när det gäller kvalitet och funktion kan jag rek. K&W. Sedan förstår jag att du tycks vara på väg att köpa mycket mer avancerade grejor än jag har men ändå...


ok, jag satsar ordentligt på chassit denna gång då jag varit dumsnål när jag köpte weitec chassit ,så nu är det ett ordentligt coilover chassi som står på tapeten.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Peter,
Åk Stötdämparexperten på S:t Eriksgatan och prata lite med Pelle Jungebeck. Han är mycket kunnig och ger dessutom klubbrabatt (OSC)


Tackar, det var ingen dum idé.
Dom säljer väl varken kW eller H&R? dom är väl lite koni frälsta om jag uppfattat rätt?
URL?

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Har kört med KW tidigare, och blir dessa igen.

Det som kan få mig att ändra mig skulle vara en trissvinst och pengar för Öhlins, i alla fall så man kan prova :-)

Deras kit är utprovade och fungerar kalas. Finjustera höjd fram/bak samt dämpning etc för att få ditt beteende på bilen.


Vilken modell på KW hade du? modell 1,2,3?
Jag skulle gärna bygga om till coilover ben i bak åsså istället för separat fjäder och stötdämpare.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Wärhner skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Har kört med KW tidigare, och blir dessa igen.

Det som kan få mig att ändra mig skulle vara en trissvinst och pengar för Öhlins, i alla fall så man kan prova :-)

Deras kit är utprovade och fungerar kalas. Finjustera höjd fram/bak samt dämpning etc för att få ditt beteende på bilen.


Vilken modell på KW hade du? modell 1,2,3?
Jag skulle gärna bygga om till coilover ben i bak åsså istället för separat fjäder och stötdämpare.


Vid tidpunkten då jag köpte mina var 2an det vassaste förutom deras rena 'tävlingsben'. Sedan har 3an kommit med rostfria ben

och då jag satte ut mina till salu och fick 85% av vad jag gett för dem 2år tidigare och 5' mil så tyckte jag att jag kunde byta upp mig

Så nu blir det 3an men det är mest för att de är rostfria. Köper jag 2an rostfria så är det så gott som samma pris som 3an rostfria...

_________________
Roland Johansson
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Wärhner skrev:

Tackar, det var ingen dum idé.
Dom säljer väl varken kW eller H&R? dom är väl lite koni frälsta om jag uppfattat rätt?
URL?

/Peter


De har lite allt möjligt som jag förstår men jobbar nog mest med Koni och Öhlins. Du kan också få anpassningar med andra fjädrar, topplagringar osv.
Jag är väldigt nöjd med de topplagringar de byggde till mig.

www.stotdamparexperten.nu

Visste du förresten att Pelle J. åkt 1.03 på Kullen med deras "gat-golf"? 1280 kg, 230 hk, 18" slicks

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag måste rätta mig själv lite:
På min bil har jag fjädrar från KAW inte KW. Dämparna är likväl Gula Koni.
Min kompis hade Vogtland-fjädrar och Gula Konis på sin Mk IV.
Båda bilarna går/gick kanon med den utrustningen.

Vilket av de där bolagen som sedan äger vilket förvirrar. Mina Gula Konidämpare och KAW-fjädrar kom i röda kartonger som det stod både KAW & Koni på....

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Konis Gula levereras lustigt nog alltid i röda kartonger.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



En fråga, ungefär vad kostar ett vanligt Weitec chassie till en Vectra (eller någon liknande bil)

Känns som om det vore kul med förändring, men vill inte lägga ut för mycket på en gång.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Figgz skrev:
En fråga, ungefär vad kostar ett vanligt Weitec chassie till en Vectra (eller någon liknande bil)

Känns som om det vore kul med förändring, men vill inte lägga ut för mycket på en gång.


Det weitec GT chassi som jag har på corsan nu kostade ca 4500-5000kr för 4st -60mm fjädrar och 4st hårda gasstötdämpare anpassade för fjädrarna.
OBS detta kit är inte justerbart på något sätt.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Wärhner skrev:

Det weitec GT chassi som jag har på corsan nu kostade ca 4500-5000kr för 4st -60mm fjädrar och 4st hårda gasstötdämpare anpassade för fjädrarna.
OBS detta kit är inte justerbart på något sätt.


OK, tackar. Liknande för 4st -40 eller -45 fjädrar och 4st gasdämpare som är ngt komfortmässiga ändå till en Vectra?

Justerbart behövs inte, någonstans ska man börja bara!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Figgz skrev:
Wärhner skrev:

Det weitec GT chassi som jag har på corsan nu kostade ca 4500-5000kr för 4st -60mm fjädrar och 4st hårda gasstötdämpare anpassade för fjädrarna.
OBS detta kit är inte justerbart på något sätt.


OK, tackar. Liknande för 4st -40 eller -45 fjädrar och 4st gasdämpare som är ngt komfortmässiga ändå till en Vectra?

Justerbart behövs inte, någonstans ska man börja bara!

Snacka med Pelle på Stötdämparverkstan!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vilket coiloverkit skall jag köpa?
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (17439 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande