Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vilket coiloverkit skall jag köpa?
<<   1, 2, 3   >>
17432 besök totalt
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Figgz skrev:
Wärhner skrev:

Det weitec GT chassi som jag har på corsan nu kostade ca 4500-5000kr för 4st -60mm fjädrar och 4st hårda gasstötdämpare anpassade för fjädrarna.
OBS detta kit är inte justerbart på något sätt.


OK, tackar. Liknande för 4st -40 eller -45 fjädrar och 4st gasdämpare som är ngt komfortmässiga ändå till en Vectra?

Justerbart behövs inte, någonstans ska man börja bara!


Priset borde inte skilja pga fjädrarna, jag skulle satsa på något annat märke än weitec om du vill ha lite comfort då mitt kit är lite väl stötigt för gatan.

koni har väl sjyssta grejjor till vectran? dom har ju olika stötdämpar karraktärer typ sport, sprint, race? eller är jag ute och cyklar

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Koni tycker jag är KANON! Men de kostar nog lite mer iaf gissningsvis...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Jag är intresserad av om någon vet något om H&R som märke, är det sjyssta grejjor eller biltema kvalité? thumbs up thumbs down

Åker inte beetle cup med deras kit?

Jag har nämligen blivit erbjuden deras värsta kit "PCS" (4ggr coilover, 3vägs justerbara) till ett bra pris.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Wärhner skrev:
Jag är intresserad av om någon vet något om H&R som märke, är det sjyssta grejjor eller biltema kvalité? thumbs up thumbs down

Åker inte beetle cup med deras kit?

Jag har nämligen blivit erbjuden deras värsta kit "PCS" (4ggr coilover, 3vägs justerbara) till ett bra pris.


H&R är bra grejor. Deras PCS kit är identiskt med Bilsteins kit, jag tror det är Bilstein som tillverkar det kittet till båda.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Jag har H&R coilovers på min civic och är supernöjd med både kvalitet och uppförande. Visst blir det lite väl hårt på gatan men det är inte där det kommer till sin rätt.
Mitt bästa väghållningsköp i kombination med Integra Type R bakre kränghämmare.

Är Weitecs Hicon TX för klent för dina behov?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
M Scotte skrev:
Jag har H&R coilovers på min civic och är supernöjd med både kvalitet och uppförande. Visst blir det lite väl hårt på gatan men det är inte där det kommer till sin rätt.
Mitt bästa väghållningsköp i kombination med Integra Type R bakre kränghämmare.

Är Weitecs Hicon TX för klent för dina behov?


Det låter lovande.
Ang weitec så har dom inte kit med coilover runt om.
Jag har weitec GT kit nu.
Jag kör ju knappt corsan på gatan så det gör inget om den är stötig, det är den nu också föressten.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Weitecs saker verkar vara av väldigt hög kvalitet. synade ett TX-kit till en civic och det såg riktigt bra ut.
Jag rekommenderar helt klart H&R men jag har inte en aning om hur det är till din Corsa. Kvaliteten är super enligt mig. Jag använder min bil året-runt och det har klarat sig utan minsta skråma två vintrar i rad.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Har du provat mycket olika inställningar och isåfall svarade chassit bra på justeringarna?

Vart handlade du ditt kit?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Wärhner skrev:
Ang weitec så har dom inte kit med coilover runt om.

Av vilken anledning behöver du coilover även i bak? Det är ju justerbart i höjd iaf.

_________________
Anders Dauner
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Har testat att ha den lite högre bak och på så vis få mindre understyrning. Efter att jag monterade den nya kränghämmaren sänkte jag ned den lite till bak. Jag har runt 3 grader camber fram och 2 grader bak.
Har mina coilovers inställda så att bilen är ungefär 65-70mm lägre än org.
Håller fortfarande på att försöka hitta någon som kan cornerweighta bilen.

Nu är bilen perfekt balanserad och jag hoppas att en viktjustering ska ge mig det där sista som ger en perfekt bil. Något förslag som inte kostar mig en arm och ett ben? Bussningar ska bytas men jag drar mig för det.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



M Scotte skrev:

Nu är bilen perfekt balanserad och jag hoppas att en viktjustering ska ge mig det där sista som ger en perfekt bil. Något förslag som inte kostar mig en arm och ett ben? Bussningar ska bytas men jag drar mig för det.


Låter som du får ta och komma upp till Göteborg! Skall nog gå att ordna en viktjustering utan att det går åt alltförmånga armar och ben...

Fast det borde ju finnas någon närmare dig.

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
AndersD skrev:
Wärhner skrev:
Ang weitec så har dom inte kit med coilover runt om.

Av vilken anledning behöver du coilover även i bak? Det är ju justerbart i höjd iaf.


Som fjädringen ser ut orginal så är den inte optimalt utformad, utan snarare en halvdan lösning pga utrymmesskäl, när man sedan monterar sänkfjäder -60mm eller mer så blir det inte mycket kvar av den stackars fjädern.
Det underlättar ju endel vid justering då fjädern är lättare att komma åt med coilover och sedan ser det ju väldans coolt ut

M.Scotte: ok, tack för infon.
Ang bussningarna så bytte jag till hemsvarvade diton i delrin och upplevde en markant skillnad, men oas så är min corsa från -83 och din honda av något nyare snitt.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



"Som fjädringen ser ut orginal så är den inte optimalt utformad, utan snarare en halvdan lösning pga utrymmesskäl, när man sedan monterar sänkfjäder -60mm eller mer så blir det inte mycket kvar av den stackars fjädern."

Troligtvis kommer du även få längre fjädringsväg med ett coiloverkit bak.
Det borde väl inte vara några problenm att montera coilovers där stötdämparen egentligen sitter och ta bort fjädern från sin plats?
Sitter stötdämparen längre ut på axeln än vad fjädern gör?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Wärhner skrev:
Som fjädringen ser ut orginal så är den inte optimalt utformad, utan snarare en halvdan lösning pga utrymmesskäl, när man sedan monterar sänkfjäder -60mm eller mer så blir det inte mycket kvar av den stackars fjädern.
Det underlättar ju endel vid justering då fjädern är lättare att komma åt med coilover och sedan ser det ju väldans coolt ut


okej, jag tror jag förstår. och visst ser det coolare ut med coilovers runt om.

_________________
Anders Dauner
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



Wärhner: du har inte funderat på att importera något kit?? de måste ju finnas en uppsjö i tyskland o england...
Jag har spant lite på coilovers till en R5 GTE o de finns ju färdiga kitt från England för 5-7000:-
kolla på http://www.redlinemotorsport.co.uk

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

xEmil skrev:
Wärhner: du har inte funderat på att importera något kit?? de måste ju finnas en uppsjö i tyskland o england...
Jag har spant lite på coilovers till en R5 GTE o de finns ju färdiga kitt från England för 5-7000:-
kolla på http://www.redlinemotorsport.co.uk

Peter> Snacka med Rolle isf. Han brukar köpa grejer från bra ställen i Tyskland. Han fixade hem Koni's till mig en gång i tiden. Bra pris!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Körde man inte Lady Cup med Corsan ett tag? Vad hade man för grejer på de bilarna? Kan kanske vara en idé att leta efter något begagnat/renoverat chassi från en sån.

_________________
Anders Dauner
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
xEmil skrev:
Wärhner: du har inte funderat på att importera något kit?? de måste ju finnas en uppsjö i tyskland o england...
Jag har spant lite på coilovers till en R5 GTE o de finns ju färdiga kitt från England för 5-7000:-
kolla på http://www.redlinemotorsport.co.uk


Jag gjorde det med weitec kittet som sitter på corsan nu och det blir lite struligare om något blir fel eller så.
Tex så fick jag byta ut bakfjädrarna från -40mm till -60mm och frakt kostnaden gjorde att pris skillnaden på att köpa kittet hemma inte blev speciellt stor (ca750kr).

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
M Scotte skrev:
"Som fjädringen ser ut orginal så är den inte optimalt utformad, utan snarare en halvdan lösning pga utrymmesskäl, när man sedan monterar sänkfjäder -60mm eller mer så blir det inte mycket kvar av den stackars fjädern."

Troligtvis kommer du även få längre fjädringsväg med ett coiloverkit bak.
Det borde väl inte vara några problenm att montera coilovers där stötdämparen egentligen sitter och ta bort fjädern från sin plats?
Sitter stötdämparen längre ut på axeln än vad fjädern gör?


Precis min tanke med coilover i bak.
och visst sitter stötdämparen innanför stötdämparen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
AndersD skrev:
Körde man inte Lady Cup med Corsan ett tag? Vad hade man för grejer på de bilarna? Kan kanske vara en idé att leta efter något begagnat/renoverat chassi från en sån.


Corsorna i Ladycup var ganska standard betonade eller i stil med det chassit jag har nu.
Jag jagade lite beg rally/racing chassin innan jag köpte weitec grejjorna utan något resultat.

MagnusT: Jag skall absolut höra mig för hos Rolle innan jag köper något.
telefonnummer? svarar dom i telefon på dagarna?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Wärhner skrev:
xEmil skrev:
Wärhner: du har inte funderat på att importera något kit?? de måste ju finnas en uppsjö i tyskland o england...
Jag har spant lite på coilovers till en R5 GTE o de finns ju färdiga kitt från England för 5-7000:-
kolla på http://www.redlinemotorsport.co.uk


Jag gjorde det med weitec kittet som sitter på corsan nu och det blir lite struligare om något blir fel eller så.

Hur bar du dig åt för att importera Weitec-kittet?
När jag var i kontakt med Weitec i somras så vägrade de att leverera direkt till Sverige. Man hänvisade helt enkelt till den svenska agenten (som lägger på, i runda slängar, sjuttio procent).

_________________
Anders Dauner
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vilket coiloverkit skall jag köpa?
<<   1, 2, 3   >>
17432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande