Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 TURBO
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (20350 totalt)
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
Då man mest varit med och arrangerat så alla andra får köra, så vart suget efter nåt eget att köra med på trackdays och liknade för stort. När erbjudandet om denna volvo dök upp så var det bara att slå till. Bilen är välbyggd och har aldrig rullat på gatan.tanken för säsongen 2011 är att köra och skruva så lite som möjlig.t Det som måste göras är att byta stol till en som jag som lite större person sitter bra i, och lite allmän service och översyn.
Funderar på att ta sbf licens igen så åk möjligheterna ökar, tänkte hinna besöka svistad och kalskoga förutom 5100 körningarna på mantorp













MVH Peter

_________________
peter sandström
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
Lite mer bilder på bilen

Packad och klar för körning på mantorp





I solen på mantorp, ska leta lite och se om det finns någa action bilder från banan



Ett varv runt mantorp park åt rätt håll

http://www.youtube.com/user/Quantic666#p/a/u/2/0W6DXetDQCw

Snackade lite med Jonny Haraldsson nu teknisk chef stcc, som byggde bilen runt -96 Bilen är byggd av två bilar en testbil från volvo och en rå kaross/förserie kaross från volvo. Bilen byggdes åt mantorp parks dåvarande ägare som hade kontakterna med volvo. Bilen användes på mantorp till och åka föråkarbil på racing utbildningarna bla. Enligt björn "nalle" johansson som kört bilen mycket och som även hade ansvaret att mecka med och underhålla bilen, så har bilen gått runt 1500mil vilket borde bli runt 5000 varv på mantorp

Nu på sista körningen så tog bromsbeläggen slut bak så nya fram och bak är inhandlade och kommer troligtvis bytas under helgen. Det blev ferodo belägg vilka jag haft på mina bilar i många år är mycket nöjd med. Servo oljan ville koka så den ska bytas till en bättre tror inte den är bytt på ett tag så det är nog dags, det blir nog redline olja. Om detta inte hjälper så ska den moddas med kylare för endamålet. annars tycker jag bilen funkar förhållandevist bra i chassie och motor kul med en bil som "bara" kräver allmän service och inte massa tok meck

_________________
peter sandström
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Låter som en trevlig bil Peter
Lite mer info vad som är gjort med motor / Chassi
Fick du några tider runt Mantorp ?
R däck / slicks ?

Angåände servo oljan så byt till den gröna som finns på volvo , den skummar inte
Kylare är nog inte fel då oljan blir väldigt varm tro mig , sen kan du sätta en bit tvättsvamp runt oljelocket på serfon så tar den upp oljan som vill komma ut thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Da_Snake
Nora
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103



Mycket vettig bil du fått tag i! thumbs up

En automatlådekylare på returen för servoljan gör underverk på 850 som annars dräller olja hela tiden.

_________________
Fredrik Ringhald
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Låter som en trevlig bil Peter
Lite mer info vad som är gjort med motor / Chassi
Fick du några tider runt Mantorp ?
R däck / slicks ?

Angåände servo oljan så byt till den gröna som finns på volvo , den skummar inte
Kylare är nog inte fel då oljan blir väldigt varm tro mig , sen kan du sätta en bit tvättsvamp runt oljelocket på serfon så tar den upp oljan som vill komma ut thumbs up


Jo tack den är väldigt trevlig Motor'n är standard med nåt chipp, turbon verkar bytt ska försöka kolla upp nummren på den och de vad det är.avgassystem i orginaldimension med katalysator och inga ljuddämpare, tänder inte varningslampan på mantorp (93db) vid fulgas förbi start och mål. bilstein ben runtom med sänkfjädrar orginal bromsar och jag kör med r-däck har inga tider på den med ska se om det går att få några under året (säkert dåliga med mig som chafför)

mvh peter

_________________
peter sandström
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Kul bil. den har även varit stationerad på Knutan förr. runt 1998-99

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Kul bil. den har även varit stationerad på Knutan förr. runt 1998-99


ja det var ju samma ägare av banorna då, och safetydriving och racingkurserna kördes både på mantorp och knutstorp

Men ni behöver ju inte vara ledsna att den är här uppe, ni har ju denna primör och uber tuffa bil nere hos er

Klippt tuffer honda thumbs up

_________________
peter sandström
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
Här kommer lite bilder på bilen in action på banan.Har svårt att hitta i parisen men tycker att det på bilderna ser ut som man ligger någorlunda rätt i linjerna. Fotografen heter patrick och jag tycker han fått till ett par bra serier med "trafik" i parisern










































_________________
peter sandström
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
blev en 40 varv på mantorp idag, riktigt kul och bilen funka kanon 99% av tiden. undra vilket som kapar mest på varvtiden mer hkr, finslipat chassie eller losa 20kg på förarens smäckrakropp? roligt och få koncentrera sig på körning och inget annat.
bilder kommer troligtvis under kvällen

_________________
peter sandström
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
hade som sagt en kanondag på mantorp med turbo performance club. riktigt bra arrangerat och bra gemenskap. stort tack till Maciek för hjälpen in på banan och alla tips, behövde verkligen detta efter sista tidens hårda arbete riktigt kul att få rensa sig lite på banan.

detta blev sista körningen för året med bilen och det som står högst upp på priolistan är att fixa till tanken så man slipper få motorstopp vid alla inbromsningar och kurvtagningar.

Lite bilder från söndagen av hovfotograf elle andersson kolla in hennes hemsida för mycket motorsport bilder. http://www.elleandersson.se/galleri/index.php?/category/1





















_________________
peter sandström
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Tack för att du körde med oss Peter , kul att rejsa mot dig och framför allt se bilen live
Synd bara att du inte kunde hänga med på rakan men det är bara att trimma och skaffa en R vinge för vad ostabil den var när du bromsade i slutet på rakan .

_________________

--VVTS--
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Tack för att du körde med oss Peter , kul att rejsa mot dig och framför allt se bilen live
Synd bara att du inte kunde hänga med på rakan men det är bara att trimma och skaffa en R vinge för vad ostabil den var när du bromsade i slutet på rakan .


mm fy fan hänga med på rakan lär jag aldrig göra, men det vore kul om man kan hänga på i kurvorna framöver. får väla se vilka mods som hinns med.och javist en r-vinge blire men mer för utsendet än för stabilitet

_________________
peter sandström
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Tack för att du körde med oss Peter , kul att rejsa mot dig och framför allt se bilen live
Synd bara att du inte kunde hänga med på rakan men det är bara att trimma och skaffa en R vinge för vad ostabil den var när du bromsade i slutet på rakan .


mm fy fan hänga med på rakan lär jag aldrig göra, men det vore kul om man kan hänga på i kurvorna framöver. får väla se vilka mods som hinns med.och javist en r-vinge blire men mer för utsendet än för stabilitet

_________________
peter sandström
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447



Din smäckra kropp får du inte röra peter för då känner man inte igen dej på körningarna thumbs up

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
Pontus81 skrev:
Din smäckra kropp får du inte röra peter för då känner man inte igen dej på körningarna thumbs up


hehe nej iofs. men lite till ska bort. i veckan skall det hämtas en ny tank så jag kan modda med catch och lite tuffare pump.

_________________
peter sandström
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Hur går det här då Peter ??
Har du börjat att gräva i toppen än ??

_________________

--VVTS--
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Hur går det här då Peter ??
Har du börjat att gräva i toppen än ??


Nej vet inte hur jag ska förklara bort det här... Lägger upp lite bilder från sommaren som inspiration till mig själv och kanske nån mer. har bokat upp mig själv näst nästa helg för byte till coilovers mera uppdatering då.

Lite sen inbromsning mot f2 på mantorppark



mitt i f2



Lite senare i f2



irrar runt mot startmål böjjen och försöker hitta nåt spår



nere i parisen



jagad och snart omkörd av nån tokig Göteborgare


_________________
peter sandström
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
Idag lastade jag bilen och körde ner den till kompisens däckfirma för att kunna byta till coilover's. imorgon kommer mer info om detta.

vart lite genrep med dragbilen och kärran inför speedweeken i orsa, funka kanon och dra riktigt stabilt.
lastad racer och dragbil med busiga ungar....




Så där på plats, ska bli kul och se hur grejjerna funkar att monteras imorgon


mvh peter

_________________
peter sandström
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
Idag monterade jag coilover satsen från Raidopower, Tyckte dessa K-Sport dämpare och fjädrar var riktigt lätta och montera. Effektiv tid ca 2,5tim

Bilen var som sagt utrustad med bilsteinben och sänkningssats






Bak använder man volvos topplagring, Tanken är att till sommaren byta till MPRE förstärkt övre stötdämparfäste.


Jag markerade mitten läget på höjden, och satte bakre dämparna i det läget.


Bakre stötdämparna ställde jag i mittenläget för längd, fjädrarna satta jag i sitt högsta läge då det är iskörning som gäller nu. hårdheten i dämparna satte jag ganska mjukt till börja med 2varv av 6


Fram var det inga problem bara att slita bort dom gammla och montera dit dom nya, Riktigt smidigt






Fram lät jag dämparen bli lite längre(högre), och ställde hårdheten som bak till att börja med.
i veckan som kommer blir det till och slänga på isdäcken och sen kolla höjden lite nogrannare och ev småjustera lite, annars är det oljebyte i motor och växellåda som väntar och byte av spridare och btr. sen blir det till och hänge ur på isen i Orsa och speedweekend (jag hoppas det blir tid till och prova den på nån lokal sjö i helgen så man har känt lite på't innan.)

_________________
peter sandström
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Peter.sandström skrev:


Så där kan du väll inte köra

_________________

--VVTS--
Citera
Anders Eggelind
Alingsås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 139



jagad och snart omkörd av nån tokig Göteborgare

[/quote]

tokig... haha , japp lite, hoppas det smittar!!
mvh
Anders

_________________
Anders Eggelind
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 TURBO
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (20350 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande