Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Redigerings program för ban åka filmer?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11381 totalt)
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



RallyQuattro skrev:
okej, nu är det 2st som säger Sony Vegas..
Men en undran kör ni dyra PRo o filmar i 60fps eller vanliga versionen o då filmar i 30fps?
eller klarar billiga versionen att konvertera 60fps till 30fps så man sen kan redigera allt 60fps material?

Sen hur kraftfulla datorer kör ni med för att redigera filmen utan att det hackar?


Av de program jag provat är Sony Vega Pro helt outstanding, går inte att jämföra med home edition alls..

Kör hellre Adobe Premiere än Vega Home.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Hur gör man i dessa program för att få in en logg från sin utrustning? Det måste väl till ett 3:e partsprogram för detta isåfall? OM det nu inte fungerar per automatik från loggningsutrustningen att både logga/filma. Vill man sedan få lite snits på mätare /banlayout osv är man rätt låst i ett traditionellt videoredigeringsprogram. Jag köper till 100% att Vegas Pro är outstandning som Videoredigeringsprogram MEN för att få ihop trevliga filmer av det man filmat/loggat i bilen/karten eller liknande på ett billigt och relativt okomplicerat vis är nog Racerender en mycket värdig moståndare.

Jag har dålig koll på Vegas och Premiere så korrigera gärna mig på dom punkter där jag är fel på det..

Fastlane skrev:
RallyQuattro skrev:
okej, nu är det 2st som säger Sony Vegas..
Men en undran kör ni dyra PRo o filmar i 60fps eller vanliga versionen o då filmar i 30fps?
eller klarar billiga versionen att konvertera 60fps till 30fps så man sen kan redigera allt 60fps material?

Sen hur kraftfulla datorer kör ni med för att redigera filmen utan att det hackar?


Av de program jag provat är Sony Vega Pro helt outstanding, går inte att jämföra med home edition alls..

Kör hellre Adobe Premiere än Vega Home.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Johan Sjöström skrev:
Hur gör man i dessa program för att få in en logg från sin utrustning? Det måste väl till ett 3:e partsprogram för detta isåfall? OM det nu inte fungerar per automatik från loggningsutrustningen att både logga/filma. Vill man sedan få lite snits på mätare /banlayout osv är man rätt låst i ett traditionellt videoredigeringsprogram. Jag köper till 100% att Vegas Pro är outstandning som Videoredigeringsprogram MEN för att få ihop trevliga filmer av det man filmat/loggat i bilen/karten eller liknande på ett billigt och relativt okomplicerat vis är nog Racerender en mycket värdig moståndare.

Jag har dålig koll på Vegas och Premiere så korrigera gärna mig på dom punkter där jag är fel på det..

Fastlane skrev:
RallyQuattro skrev:
okej, nu är det 2st som säger Sony Vegas..
Men en undran kör ni dyra PRo o filmar i 60fps eller vanliga versionen o då filmar i 30fps?
eller klarar billiga versionen att konvertera 60fps till 30fps så man sen kan redigera allt 60fps material?

Sen hur kraftfulla datorer kör ni med för att redigera filmen utan att det hackar?


Av de program jag provat är Sony Vega Pro helt outstanding, går inte att jämföra med home edition alls..

Kör hellre Adobe Premiere än Vega Home.


Du har en poäng där och jag har iaf sökt ifjol efter plug in till Adobe premiere för att få in CSV både från motorlogg och GPS logg, jag kammade då noll.

Sony Vegas har mer plug ins gjorda av privatpersoner (tror jag?) och de finns en möjlighet att det där är löst jag har dock inte sökt efter det.

Jag är väldigt känslig vad det gäller redigering, så fort ett program är dumt och inte gör som jag vill får jag spel och lägger ner Läs Windows Movie Maker tex. Jag värderar redigeringsmöjligheterna över eventuella chanser att lägga in CSV data. Provade ett annat bilfilmredigeringsprogram liknande det ni pratar om här och det tror jag är betydligt bättre (Synd att jag inte minns namnet nu på direkten) men redigeringsbiten i dessa program är i klass med Movie Maker och då blir jag trött =(

Det är egentligen bara två program som jag tycker är en fröjd att jobba med och det är Vegas Pro och Premiere + After Effects, Vegas Pro rankar jag snäppet över pga att jag inte helt kommer överens med After Effects.

Det känns dock märkligt att inte två av värdens ledande filmredigeringsprogram inte snart skulle stödja input data så det kanske finns redan?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Det kan ha varit track vision http://www.trackvision.net/products.shtml

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
RaceRender är ju verkligen super enkelt, är sugen på att köpa full versionen nu..


För har precis provat Sony Vegas Pro10, men det var inte lätt att förstå sig på för en nybörjare thumbs down

Försökte mig på bild i bild men hur fasiken gör man det? Gillar inte program där man måste plöja igenom en tjock manual för att förstå sig på det..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Det enda jag har gjort är att gå igenom de Tutorials som finns i programmet och kolla på olika "How to-videos" på youtube. Funkar klockrent! Har inte haft några problem med att lära mig själv.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Nåt sånt behöver man inte göra med Racerender men visst något lull lull är där inte.

Nisse977 skrev:
Det enda jag har gjort är att gå igenom de Tutorials som finns i programmet och kolla på olika "How to-videos" på youtube. Funkar klockrent! Har inte haft några problem med att lära mig själv.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Nisse977 skrev:
Det enda jag har gjort är att gå igenom de Tutorials som finns i programmet och kolla på olika "How to-videos" på youtube. Funkar klockrent! Har inte haft några problem med att lära mig själv.


Sony vegas Pro 10.0

Jag har kollat några youtube klipp men får det inte att funka med 2 olika filmer där den ena ska vara liten bild i bilden?
Ger upp dags o skaffa Race Render..


Har även provat nu att bara redigera vanligt klipp utan bild i bild men med text före o efter o det e hyfsat lätt, men sen när man väljer "Render As" så finns det väldigt få PAL alternativ ? o bara 720*576 ?
Är det nått man måste ladda ner extra för att få andra PAL alternativ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Måste man välja PAL då?

Det finns ju både Local File High Def (1080) samt Internet /Email High def (1080) Både dessa genererar ypperliga filmer men jag har dålig koll på detta förvisso.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
filmerna jag har är inspelade i 1280*720 både 60fps o 30fps

Vill ha dom i 1280*720 30fps när jag e klar.


Gjort 2st som inte är i PAL men då hackar filmerna hela tiden när man spelar upp dom?
(processor belastningen ligger bara på 10-20%)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Mina "Render As" inställningar är följande:
Save as type: Sony AVC (*.mp4;*.m2ts;*.avc)
Template: Internet 1920x1080-30p (*)

Sen under den Templaten har jag ställt in:
.. . äh jag orkar inte skriva allt, lägger upp några screenshots istället









Det hackar inte, utan blir snarare mjukare än originalfilmerna
Dessa inställningar har jag för att ladda upp filmerna som jag laddar upp på youtube.

Kanske är det lite överdrivet att ha 20Mbps i bitrate då det är ca 16-18 ut från GOPro kameran, men då vet jag att det i alla fall inte blir sämre


Ang hur man får bild i bild så kan du göra så här. Kanske finns enklare sätt?
Lägg filmen eller bilden du ska fälla in som bil i bil, på ett nytt lager ovanför existerande film.
Sen gör du som jag skrivit i förklaringen nedan

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Precis som Nisse säger så har du flera video kanaler , lägg dem där super enkelt och funkar likadant i vegas som premiere

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag skippar Sony, har precis KÖPT RaceRender Ultimate den dyraste versionen kostade hela ofattbara 230kr

och man fick aktiverings kod på mail efter några sekunder, som man knappar in i demo versionen som man laddar ner från sidan, så nu ska det klippas o klistras filmer

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



RallyQuattro skrev:
Jag skippar Sony, har precis KÖPT RaceRender Ultimate den dyraste versionen kostade hela ofattbara 230kr

och man fick aktiverings kod på mail efter några sekunder, som man knappar in i demo versionen som man laddar ner från sidan, så nu ska det klippas o klistras filmer

Bara du får till det som du vill ha det så!
Ska det var enkelt så kan du väl lika gärna köra med Windows Moviemaker?
Fast då kanske man inte kan få in nån sån där ovarlay från en logg?

Själv har jag testat ett par enkla videoredigerare men har alltid saknat funktioner och finesser. Det går helt enkelt inte att få till det som jag vill ha det.
Sony Vegas Pro är klockrent

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Nu e problemet bara att hitta rätt RaceChrono logg filer till rätt film klipp

Jag gjorde ju flera olika loggar på min telefon medans kompisens var på hela tiden o loggade hela dagen thumbs down

Nästa gång på bana så kommer jag skriva upp o tala in i kameran efter passet så man vet vilka loggar som hör till vilken film..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Nisse977 skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag skippar Sony, har precis KÖPT RaceRender Ultimate den dyraste versionen kostade hela ofattbara 230kr

och man fick aktiverings kod på mail efter några sekunder, som man knappar in i demo versionen som man laddar ner från sidan, så nu ska det klippas o klistras filmer

Bara du får till det som du vill ha det så!
Ska det var enkelt så kan du väl lika gärna köra med Windows Moviemaker?
Fast då kanske man inte kan få in nån sån där ovarlay från en logg?

Själv har jag testat ett par enkla videoredigerare men har alltid saknat funktioner och finesser. Det går helt enkelt inte att få till det som jag vill ha det.
Sony Vegas Pro är klockrent


Håller med, att klippa i dessa program känns som att försöka operera med yxa

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag säger bara RaceRender för bilfilm är kanon

Gjort en film nu i kväll med bild i bild samt infogat från RaceChrono hastighetsmätare, varvtider, varv och ban layout.
Utan att läsa någon manual eller titta på youtube fiilmer hur man gör..
Har sedan renderat den 10 min långa filmen i 1280*720 (tog ca 30min) allt från skratch tog några timmar=samma tid som jag försökt få till bild i bild med Sony Vegas...

Visste däremot inte häromdagen hur man la in bild o sen valde hur lång stund den ska visas så mailade RaceRender o fick svar dagen efter thumbs up thumbs up

Så ska fixa lite bilder samt text till filmen o fixa lite till innan den kommer upp på youtube så ni får se en grym ban film

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Skoj att du hittat DITT verktyg för detta, jag kommer med mycket stor sannolikhet att köra densamma där finns det mesta av det jag önskar och resten får vi helt enkelt be Mr Racerender hacka in i kommande versioner, för ofta går det ganska enkelt att få fram sina önskemål i lite mindre applikationer.


Fram med länken nu bara

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag splittade ut en bunt inlägg och skapade en egen tråd av dem för Racerender thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Vet inte om jag ska fortsätta i denna eller den andra tråden.
Men här kommer en enkel förklaring hur man läggar dit och synkar ljud från en extern ljudinspelare.

Ta och klappa två gånger i händerna när du har slagit på din filmkamera och ljudinspelare. Då får du ett fint utslag i ljudfilerna som du sen enkelt ser. Zooma in och flytta den externa ljudfilens ljud till höger eller vänster i din redigerare så den hamnar på samma position som filmens ljud är.
Enkelt att fixa när man har något att gå på. Kan vara aningens mer tidsödande om man måste leta igenom hela filmen för att finna något att gå på. Tex en växling eller något annat.




_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Tuta två ggr så kan man synka kameror ute på bilen med

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Redigerings program för ban åka filmer?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande