| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Dragbil - vad ska man skaffa?
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (8456 totalt) |
|
Kraven är som följer: - Ska få dra minst 2000 kg med BE körkort. - SUV/Minibuss eller kanske en kombi. Dock inte någon av de allra största modellerna (Suburban osv.). - Prislapp 40-80.000 någonstans beroende på bilmodell och årsmodell. - 4wd är ett plus men inte krav. Funderingar än så länge: Audi Allroad BMW 530i eller 540i Touring E39 Chevrolet Astro 1997-2000 ungefär Chevrolet TrailBlazer Mercedes E320, E430, ML320, ML430 Mitsubishi Pajero Wagon eller Pajero Sport Nissan X-Trail med största bensinmotorn VW Caravelle Något helt annat kanske...? Alla förslag, erfarenheter och idéer uppskattas!
Mvh _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||
|
Hade en 540 som dragbil förut, grym på att dra, men tog mellan 1,2-1,7 beroende på yttre förutsättningar. Dock gillade inte automatlådan för mycket uppförsbackar eller likn, då gick den varm och slutade växla, men det löstes med en extern oljekylare
Nu har vi en Kia Sorento manuell diesel,, snäppet bättre faktiskt _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
|
VAr i dina tankar för ett tag sedan...men valde bort den lösningen. Det jag dock kom fram till som mitt favoritval är Mercedes ML, gärna med stol Diesel. Finns relativt billigt i Tyskland.
|
||||
|
Nya Volvo V70, D5 med automat får dra 2 ton vill jag minnas kompisen sa, är det manuell så för den bara dra 1900
|
||||
|
Re:
Lite svårt att hitta för 80000 kanske?
|
||||
|
Re: Dragbil - vad ska man skaffa?
Subaru Legacy/outback vill jag tillföra den listan.
_________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||||
|
Du verkar ha valt bort pickuper och skåp, annars finns det en hel del arbetarjärn som skulle kunna passa (dubbelhytt?). Hur multipurpose ska det va, eller kan du tänka dig att ha nåt som bara står förutom när du behöver kånka iväg med hobbysakerna (som kan stå lastat och klart, dvs inte behöva lasta i/ur hela tiden). Visst är det mer bök att hålla en massa fordon aktuella (jag har 5 i trafik nu av nån konstig anledning), men att släpa på hela verkstan (Kombi/SUV halvfull med junk) varje dag kostar på det med. Men det behövs plats att ha saker stående på också... |
||||
|
Min föredetta X5 fick dra 2400gk med BE och var verkligen stabil som dragbil. Även när jag råkade glömma att jag hade släp bakom...
_________________ Mvh David Ek lu nd BTG 7,16.9 TD
|
||||
|
Re:
ooops, missade den uppgiften..
|
||||
|
Bilsmarts sökmotor är ganska bra men inte heltäckande (prisfunktionen fungerar t.ex. inte på nyare bilar eftersom pris ofta saknas):
Kombi/SUV/MPV/Van/Pickup/Transport som får dra mer än 1950 kg _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
|
Tackar för svaren
Bilen ska fungera som året runt bruksbil. Minst fem sittplatser. Vill ha värme även i lastutrymmet så att hunden slipper frysa på vintern, så därför går pickuper bort. Annars hade en Mitsubishi L200 eller en Nissan King Cab legat bra till. Jag behöver inte släpa med mig en hel verkstad, men fyra hjul, domkraft, pallbockar en presenning och ett par verktygslådor är väl det som ska med som mest. Ska man på en banträff åker man väl en eller två personer, ska man på rally blir man tre eller fyra eftersom man har med sig någon eller några som sköter servicen då. Det är även pga rallyåkandet som jag gärna vill ha 4wd. Har varit med att hämta bilar på leriga/snöiga/sönderkörda grusvägar mitt i ingenstans både med Volvo kombi och med Pajero som dragbil. Pajeron är att föredra i det läget...
De Subaru Legacy/outback som jag har kollat upp dragvikten på har legat på under 2000 kg. Men det kanske kan variera från bil till bil som med många andra...? Bilsmart hade jag missat, tack för den länken Mvh _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||
|
Hejsan,
Varför inte en BMW 530 Diesel touring? Enkel bil att leva med året runt samt att den är hutlöst stark och drar inte så värst mycket diesel. Mina 2 cents iallafall Lycka till med köpet/valet av bil,
Mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||
|
Det blir så gräsligt hög skatt på dieselbilarna när dom är lite äldre. Exempelvis 7408 kr för en BMW 530d Touring från 2003. Alternativet att lastbilsregga finns ju, men det tycker jag inte är så lockande.
Mvh _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||
|
Jag hade gärna haft en Allroad som dragare! Men då jag inte kör så mkt i normalfallet faller dieseln bort pga skatt och 2.7 Biturbon är nästan väl törstig....
Men nog vore det ganska kul med 300+hk, luftfjädring och Quattro på dragbilen
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
Allroaden är nog bra, men automatlådan är inte av bästa kvalitet och kompressorn till luftfjädringen pajar med jämna mellanrum. Erfarenheten kommer av taxibruk, vilket kanske inte går att jämföra helt, men de svaga punkterna kommer fram i alla fall. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
|
Hadde exakt samma funderingar för ett år sedan, och kom till slut fram till Pajero som 2:ā bil och dragbil. Valde en v6 bensinare då den var billigare i inköp, skatt och försäkring. Har funkat hur stabilt som helst som dragbil, bärga polare som fastnat i snön och som fotbolls/ fyllechaffis bil tack vare att den är 7 sitsig. Är dock lite törstig vilket diesel varianten inte är, men jag kör inte så många hundra mil med den.
_________________ Anders Bronäs www.glasskalas.se www.slushkalas.se hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin. |
||||
|
VW Caravelle är solklara mitt val. Någon av Suvarna därefter, om du itne åker mycketo ch länge i jobbeto ch privati övrigt. Trött på små kombibilar som dragbilar. Försöker stå ut en sådan just nu. Sköna o praktiskla till vardags men totalt värdelösa utrymmesmässigt för rally/racerbils transporter. Synd att transportbilar typ Caddy Maxi har så låg dragvikt, även med BE. rätt praktiska annars sett till format konta lastutrymme.
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
SUBARU Forester
En utsökt dragbil, en av få bilar som är utvecklad för att dra husvgn, hästkärra eller bilkärra. Bör gå att hitta i den priskalssen du söker. Vissa får dra 2000Kg, men kolla på transportstyrelsens hemsida för det kan variera mellan bilarna. Har en -04 Turbo och den får dra 1950Kg. outback och Legacy får inte dra lika mycket som Forestern. Ps Hund och barn går mycket bra att ha i bilen .
_________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (8456 totalt) |