Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Info om nackkrage/fixering? | 8552 besök totalt |
Tjena!
Kan ha råkat ut för en olycka med nacken. och har börjar kolla upp vad man ska göra för att kunna köra konbana m.m i sommar. Har ni tips över diverse saker? *krage *stol m.m Har köpt en GA(hård) krage. Men den gör nog ingen nytta då den är väldigt låg och olyckan redan varit framme. Vad finns det för att hålla huvudet på plats? Såg på tv att någon hade en grej som gick ut över axlarna och som satt fast i hjälmen. Det bör fixera ganska bra. Vet ni nått om det? Sen en varning: Kör INTE konbana med MCHJÄLM! Köp en hjälm som är gjord för ändamålet. Inte värt å köra annars. Bör vara regler på enbart bilhjälm på 700-800g. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
Usch!! Hoppas du får ordning på nacken.
------------ Jag kan bara hålla med till 100000%!!! Skaffa en LÄTT hjälm!!!! I racing så är maxvikten för hjälmen 800gr. Det är STOR skillnad med bara så lite som 100gr mindre! Jag hade en 900gr hjälm när jag hade en... hrrmm... liten malör för några år sen. Jag är idag väldigt glad att det inte var en tung integralhjälm... Ändå så gick det hårt åt hela halsen men tack o lov var det bara musklerna som fick redigt med stryk så de återhämtade sig vilket ju inte kotor o så alltid gör lika lätt. Ont hade jag bara i några veckor men jag var lite extra stel i nacken säkert ett halvår... Men på kvällen dan det hände så svullnade musklerna i halsen upp så mycket att det blev lite svårt att andas.... bara pga vikten i hjälmen plus huvet förstås.... Jag köpte en lättare hjälm efter det här. ------------ Den grejen du sett med "ställning" kör många med i USA i CART eller IRL. Den är tyvärr svindyr. Om det nu inte dykt upp något alternativ förstås!! _________________ Magnus Thomé |
||||
Hjälmen jag hade vägde 1400g.
och ingen krage. Resultat, knäckte till nacken två gånger på Lazzat's RS bana 25 Augusti. Kände inget då men veckorna efter... och det har inte blivit någon skillnad sen dess. Så snart får det bli besök på sjukan igen. (när det gått 6mån) Nån här kanske har tips till någon nackspecialist som man kan åka till? _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
Skyddet du talar om heter HANS. Använs mer och mer i särskillt formelklasserna. Dyrt som kvicksilver skulle jag tro.
Har jobbat på Peltor så man är kanske lite partisk... Men där har man fått lära sig vad vikt på huvudet gör vid en krasch! All kritik mot HJÄLMARNA från Peltor är helt felaktig. Hur det däremot sköttes när det röstades igenom hos SBF har jag inte koll på och kommenterar inte. Jag åker alldrig med en tung hjälm iaf! Den enda jag känner som kan dethär med kotor osv är en napprapat vid namn av Per-Erik Axehult och han bor i Sundsvall. Ryggakuten heter hans mottagning och tel. 060-61 53 40. Vet inte om han kan hjälpa dig med just din skada, men fråga kan man ju. Hälsa från mig! (Han är väldigt trevlig och att han åkt runt 8.35 på Ringen med en M3 Sport Evo får man ta som ett plus... ) |
||||
Fan vad tråkigt!!!
Ändå är det ju bra o höra så att vi andra kan ta lärdom av ditt misstag. Hoppas att du får ordning på nacken. Kommer du o köra på PCS slalom i år? Du har väll entrèlapp då ? MVH Fredrik _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||
Tjena! Ska försöka köra så mycket som möjligt. Allt som svänger Allt beror på hur nacken kommer bli. För det finns ingen anledning till att köra lungt på banan, då kan man lika väl hoppa över. *Plattan i mattan* _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
Det låter inte kul med nacken Lewan.
Är det alltså så att en nackkrage inte alls har som funktion att hjälpa nackmusklerna vid körning, utan endast om det smäller? Själv får jag jämnt ont i huvudet efter en bankörning, och misstänker att det är överansträngda nackmuskler. Har funderat på att skaffa krage av det skälet, men det kanske är smartare att hitta lättare hjälm då? |
||||
Fundera oxå för en stund om ni kör som Petter Solberg eller om ni gnisslar gaddarna... En säker väg till spänningshuvudvärk!
Valentino Rossi, världsmästaren i Moto GP, kör med bettskena just för att motverka tandläkarkostnader och spänningar i huvudet. |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
och se till att dricka ordentligt med vatten för man svettas mer än man tror. Coca Cola duger inte för det är urindrivande så det gör det bara ännu värre. |
||||
Själv är jag som en öken i truten efter två varv... Åker nog med öppen mun tror jag. Måste vara såhär. |
||||
Herr Professor Doktor Berndt Spiegel, välkänd instruktör på
Scuderia Hanseats berömda Ringenkurs hade ett bra tips: Det är viktigt att hålla sig avslappnad (men fortfarande fullt koncentrerad) under körningen. Ett bra knep för att hålla koll på just avslappningen, är att ta en kaffeböna i munnen och hålla den mellan kindtänderna när man kör. Sen är det bara att ge sig ut på banan och åka. Avslappnad och koncentrerad körning = oskadad kaffeböna. För oss andra går det väl ett halvkilo bönor per varv.... _________________ -- |
||||
HaHa, där slogs nog huvudet på spiken tror jag. Det var flera bra tips. Har konstigt nog inte tänkt på att det kan vara tandagnisslan eller annan anspänning. Det är ju som sagts inte direkt någon naturligt avslappnad övning man håller på med bakom ratten på en bana.
Ska testa det där med bönan. |
||||
När man åker långlopp så lär man sig lite om det här att slappna av. Pass på upp till 90 min tar lite på kroppen. Brukar försöka sträcka lite på nacken och skaka ur händerna på rakorna. Dock först efter att man svurit färdigt över den där 1,8-litersmotorn
Ett bra visir/solskydd av något slag hjälper också till att hålla huvudvärken borta.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Koncentration lyser det väl om hans ansikte! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
En idé kanske kan vara att använda en riktigt nackkrage altså en sån som används inom akutsjukvården. Du kanske inte får den bästa rörligheten i den men du får iaf din nacke ordentligt fixerad och slipper förhoppningsvis problem med den
_________________ Jonas Törnqvist |
||||
The unblinking finn...
Törnan: Menar du en sån där hårdplastkrage? Kan bli svårt att få på hjälmen då kanske? Välkommen! Rekommenderar dig förövrigt att läsa forumreglerna angående namn på följande länk: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
MaZ: Ber om ursäkt hade inte läst forum reglerna.
Åter till ämnet, det är mycket möjligt att det blir svårt att få på hjälmen men jag ska gå ut och testa en krage och försöka leta rätt på en hjälm, det största problemet blir nog nästa att spänna hakbandet. En sån här krage bygger ju inte många millimeter men jag återkommer med resultat av utprovningen _________________ Jonas Törnqvist |
||||
Hej o välkommen Jonas
Jag tänkte så här att en "riktig" motorsportkrage för det första inte kostar så mycket o sen _borde_ den ju vara utprovad med rätt elasticitet o så för att nacken inte ska skadas just i den här miljön med hjälm o så? Eller för att omformulera, vågar du labba o testa med tanke på vad du labbar o testar med... Men jag kanske har alldeles för höga tankar om hur motorsportkragarna tagits fram? _________________ Magnus Thomé |
||||
Tack Magnus, som jag förstod det på LeWan så räcker inte en vanlig motorsport krage utan han måste ha nacken helt fixerad vid körning och därför kom jag in på de kragar som används inom akutsjukvården om dom sen är bra eller inte kan inte jag svara på och tyvär har jag intelyckats hitta någon lämplig hjälm att testa med för jag antar att en brandhjälm inte är så rättvisande.
Motorsport kragarna är nog alldeles utmärkta för att förhindra att en skada uppkommer det är ju det de är gjorda för men frågan är om de duger för att förhindra en förvärring av skadan. På frågan om jag vågar labba så är jag tveksam men åt ja ag vågar labba hållet. Största problemet är nog rörlighet och synfällt med tanke på nackvinkel. _________________ Jonas Törnqvist |
||||
Sparade trådar/FAQ Info om nackkrage/fixering? | 8552 besök totalt |