Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: S7R -14
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
11 besök senaste veckan (82643 totalt)
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419



Real nice, like thumbs up

_________________
Johnny knudsen
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Tegheim skrev:
Hur mycket sug i förhållande till tryck har du i torrsumpspumpen?


Tyvärr så vet jag inte........ Hade hoppats att det skulle finnas kapacitet med marginal.
Fick ett pdf-formulär att fylla i med uppgifter på min originalmotor. Bl.a antal tänder på oljepumpskransarna i originalpumpen som jag fortfarande använder som tryckpump. Sedan rekommenderade dem en utväxling på deras pump efter mina data.
Har bett genom mail att få ta del av deras beräkningar på min pump samt deras egen, men fick aldrig något svar. Pace har bra priser, men deras support är faktiskt riktigt usel.

Men måste prova ut det lite längre än några sekunder för att veta hur jag ska gå vidare. Går ju alltid att slänga på ett mindre hjul på pumpen, om den nu klarar varva så mycket dvs.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Vad är det för pump, och hur ser den ut? Hur många trycksteg och hur många sugsteg? Höjden på dreven i respektive.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Verkar som att Pace har fått med lite uppgifter på hemsidan nu.
Det är en CD2000 pump med 2st 1.4" (35.56mm) sugsteg. Ett steg suger enligt uppgift 15,3L olja/min vid 1000rpm.
http://www.paceproducts.co.uk/public_html/php/products_info.php?produc . . . .
Remhjulet på veven är 48mm och på pumpen 96mm....så 2:1 utväxling.

Använder motorns gerotor originalpump som trycksteg.
Lite uppgifter på gerotorn:

Yttre kransen
Innerdiameter i kuggbottnarna: 93mm
Antal kuggar: 35st

Inre kransen
Ytterdiameter: 80mm
Antal kuggar: 30st

Djup på kransarna: 11mm
Kugghöjd: 5mm


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Jag tänkte mer skillnaden mellan sug och tryck. Är det samma storlekar men olika tjocklekar är det bara att lägga ihop tryckstegens tjocklekar och likaså med sugstegen. Då bör dina sug-steg vara ca ca dubbelt så mycket som tryck.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Tror inte att Pacepumpen har gerotor, utan 2 likadana kuggdrev som går i varandra. Så pumparna är mog inte jämförbara på det viset.
Man är nog tvungen att räkna på det istället.

Edit: Är nog gerotor på Pacepumpen ändå när jag tänker efter. Axeln sitter centrerad i mitten av pumpen.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Oavsett hur pumpen ser ut, så är bredd-skillnaden på kuggen avgörande. Dvs en kugghjulspump med 20mm breda (tjocklek) drev pumpar dubbelt så mycket som samma pump gör om du halverar bredden på kuggen FÖRUTSATT att det är samma kuggmodul och antal tänder.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
På ett ungefär, vilken kapacitet har oljepumpen i en standard 4-cylindrig bilmotor?

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Det har jag ingen aning om.

Men jag uppfattade dig bekymrad över att oljan försvann i tanken fortare än den kom tillbaka. Vilket innebär att du antingen har för lite olja i systemet (vilket är mest troligt) eller att ditt trycksteg är för stort i förhållande till dina sugsteg.

Trycksteget tar olja från tanken och in i motorn. Sugstegen tar från sumpen och förflyttar oljan tillbaka till tanken. Man brukar även vilja ha ett visst undertryck i vevpartiet på en kolvmotor, och därför är ofta sugstegens sammanlagda kapacitet ungefär dubbel gentemot trycksteget. Detta också för att det aldrig får bli tomt i tanken.

Om man har en torrsumpspump så är oftast alla pumpdelar uppbyggda med samma kugghjulsmoduler och antal tänder, vilket gör att man enkelt kan räkna ut pumpen ratio mellan tryck och sug genom att mäta kugghjulens höjd (tjocklek).
Arean mellan kuggarna x höjden på kuggen ger volym/varv. Dubbel höjd, dubbel volym.

Därför undrade jag hur höga dina olika pumpsteg var för att snabbt se om sugstegen är tillräckliga i förhållande till trycksteget, då arean x höjden är samma sätt att räkna oavsett pumpkonstruktion. Problemen börjar om man som på, Verdi har kugghjul på trycksteg och "skovlar" på sugstegen.

Sen om volymkapaciteten är korrekt för din motor har jag ingen aning om.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Det har jag ingen aning om.

Men jag uppfattade dig bekymrad över att oljan försvann i tanken fortare än den kom tillbaka. Vilket innebär att du antingen har för lite olja i systemet (vilket är mest troligt) eller att ditt trycksteg är för stort i förhållande till dina sugsteg.

Trycksteget tar olja från tanken och in i motorn. Sugstegen tar från sumpen och förflyttar oljan tillbaka till tanken. Man brukar även vilja ha ett visst undertryck i vevpartiet på en kolvmotor, och därför är ofta sugstegens sammanlagda kapacitet ungefär dubbel gentemot trycksteget. Detta också för att det aldrig får bli tomt i tanken.

Om man har en torrsumpspump så är oftast alla pumpdelar uppbyggda med samma kugghjulsmoduler och antal tänder, vilket gör att man enkelt kan räkna ut pumpen ratio mellan tryck och sug genom att mäta kugghjulens höjd (tjocklek).
Arean mellan kuggarna x höjden på kuggen ger volym/varv. Dubbel höjd, dubbel volym.

Därför undrade jag hur höga dina olika pumpsteg var för att snabbt se om sugstegen är tillräckliga i förhållande till trycksteget, då arean x höjden är samma sätt att räkna oavsett pumpkonstruktion. Problemen börjar om man som på, Verdi har kugghjul på trycksteg och "skovlar" på sugstegen.

Sen om volymkapaciteten är korrekt för din motor har jag ingen aning om.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945



Oljepumstorlek beror såklart på en hel massa faktorer, kanske främst materialval i motorblock. Men för en gjutjärnsfyra så är väl ett inte helt orealistisk pumpflöde ~15cc/motorvarv.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
För lite olja har jag nog inte. Hällde i 4 liter som fyllde halva tanken, vilket borde räcka för att hålla nivån på åtminstone 1/3 om pumpreturen är rätt dimensionerad. Hade tänkt ha 6-7 liter i systemet sen efter inkörningen med den billigare 5w-40 oljan.
Känns inte så aktuellt att skruva isär och mäta inuti pumpen. Tänkte börja med ett nytt test och köra lite längre på tomgång så fort jag fyllt på kylvätska. Tömmer tråget och toppar upp tanken igen för att se hur fort nivån sjunker. Efter det får jag eventuellt ta kontakt med Pace och köpa ett mindre remhjul till pumpen om den klarar att varva mer än 4000rpm.
Stämmer Ragnars uppskattning med 15L/1000rpm håller sugpumpar och tryckpumpen exakt samma takt.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Jag tror du missuppfattar mig. Men vet inte hur jag ska förklara...

Kan du ta ett kort på pumpen sett från sidan?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Finns en bild på pumpen på sida 2 i den här tråden.

Problemet med att sugstegen inte suger tillräckligt går att justera med att ändra utväxlingen.
Vet dock inte hur mycket pumparna går att varva. Annars är det en pump med flera sugsteg som gäller.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Varvar du upp sugstegen så varvas även trycksteget lika mycket. Visserligen har du en överflödesventil på trycksidan men...

På bilden är det bara tre anslutningar?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Sugstegen och trycksteget är vad jag förstår separerat i denna installationen eftersom Magnus använder original tryckpump som är monterad direkt på vevaxeln. Sugstegen är Pace pumpen som drivs med rem och kan därför ha en annan utväxling än tryckpumpen.

Tänk på att överströmmaren tömmer sitt överskott i tråget jämfört med en helt och hållet extern pump som sköter överskottet internt i pumpen.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Jaha, det förklarar ju en del. Trodde det var en och samma pumpenhet...

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Kanske var lite otydlig när jag skrev att jag använde original tryckpump. Kände mig lite dum ett tag som inte riktigt förstod vad jag hade missat.
Är inte helt klar med kylsystemet ännu, men är det ok att köra motorn i säg 20-30 sekunder utan vattenkylning för att testa oljepumpen lite längre än senast?

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Temporär-rigga kylsystem så kan du testa lite bättre.

Men om oljan "försvinner" från tanken...så är något galet, sugsteget måste kunna suga mer och hålla nivån. Hela poängen är att vevhuset sugs "torrt" och vevaxeln inte plaskar runt i olja. Växla upp sugpumpen kanske?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Det är bara en avluftningsslang som saknas, så det är egentligen inga problem att fylla upp kylsystemet redan nu.
Men kunde ändå inte låta bli att testa en kort stund efter nattskiftet imorse och konstaterade att det tar en stund att prima sugpumpen...vilket förklarar att nivån hade sjunkit efter mina korta provstarter innan. Nu var nivån samma i tanken efter 10 sekunders körning.

Konstaterade även att motorn går åt hel**te för fett på mappen jag har idag. Rann bränsle ur avgasystemet!
Får göra en magrare startmapp och koppla bredbandslambdan mot sprutet och köra closed loop autotuning så snart stålpackningen till avgashuset behagas dyka upp på posten, och samtidigt prova ut oljepumpen under lite längre tid.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Pimpade instrumentpanelen med lite kolfiberfilm. Hade inte orken att tillverka en i äkta kolfiber.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: S7R -14
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
11 besök senaste veckan (82643 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande