Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: S7R -14
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
18 besök senaste veckan (82690 totalt)
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Nä nä nä... Upp med all nyttig info här!


Absolut, inga hemligheter här.
Var mest lite funderingar på arbetstid och kostnader som inte riktigt behöver diskuteras i projekttråden.
Sen är det nog först tidigast i sommar som det kan bli aktuellt med burbygget.


Möblerade om navet till skivan lite.
Krävs lite mer bearbetning av navet och täcker till kylkanalerna lite. Men ser snyggare ut och ger mer plats i sidled för bromsoket bakom fälgen sen.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Går långsamt framåt.
Fick göra lite små justeringar i ramen för att få in motor och låda, och är ganska nöjd med positionen förutom att jag inte fick ner paketet så mycket som jag ville pga markfrigången.

Torrsumpstanken får precis plats framför motorn också. thumbs up
Ser dock ut att bli lite tight för oljepumpen mellan vattenpump, oljefilterhus och styraxeln. I värsta fall får jag använda mig av en elektrisk vattenpump.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Tycker att det ser ut som den sitter långt ner - i alla fall jämfört med min där jag kan köra med ng9-3 oljetråg omodifierat och ändå ha tillräcklig markfrigång...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Helst ville jag ha ner motorn ännu mer för lägre tyngdpunkt samt slippa ett scoop i huven.
Men var bara att inse att det blev på tok för liten markfrigång då.
Lägsta punkten blir växellådans sprängkåpa som jag kommer fräsa av 20mm i underkant på.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Angående oljepumpen så blir det en 2-stegs scavengepump.
Matar sedan oljan från tanken till original oljepump från anslutningen där oljepickupen annars sitter.
Tror det kommer fungera riktigt bra.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Gjort klart motorfästena och provmonterat drivpaketet i ramen. Är lite tight på sina ställen....runt 3mm, så hoppas det inte kommer vibrera emot någonstans sen.




_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det är nog ganska troligt med mer än 3mm rörelse, om inte annat flexar chassit mer än så...sorry, jag tror det kommer ta emot

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Jag har ca 3 mm mellan drivlina och ram på vissa ställen utan problem - men då är det 3 st industrigummin för ca 550 kg/st, samt ytterligare två lite nedskurna dito vid växellådan. Praktiskt taget stumt, med andra ord. Har numera generatorn stumt monterad i ramen med multirib-rem utan spännare - och det funkar!

En nackdel med det är ju dock vibrationer. V6:an går nästan vibrationsfritt så länge man inte öppnar spjället för mycket i nedre halvan av registret, men jag vet inte om det skulle vara lika trevligt med en 4:a.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Westfield skrev:
Det är nog ganska troligt med mer än 3mm rörelse, om inte annat flexar chassit mer än så...sorry, jag tror det kommer ta emot


Har planerat att montera ett övre momentstag med vibrationsdämpare mellan chassi och motor också. Men det är mycket möjligt att hela paketet vill vrida sig lite ändå så att växellådan går emot.
Får slipa lite mer på lådan helt enkelt

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Inte så tätt mellan uppdateringarna här.
Har börjat lite smått med kylarinstallationen som blev väldigt kompakt. Det är på håret att tryckrören till intercoolern kommer få plats under noskonen.
Torrsumpspumpen har kommit hem också, som jag ska försöka skissa ihop ett fäste till under helgen.







_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Oscarsson
Osby
Här sen Feb 2009
Inlägg: 34



Bygger du två nu så man kan handla den andre för detta ser ju ut att bli riktigt kul! thumbs up

_________________
Mick oscarsson
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Oscarsson skrev:
Bygger du två nu så man kan handla den andre för detta ser ju ut att bli riktigt kul! thumbs up


Haha, nja...tycker jag har nog att göra med att bara bygga bara en bil.
Hoppas det blir lika kul att köra som det är att bygga.

Slänger upp en bild på CD2000 torrsumpspumpen från Pace också som jag håller på att måtta in.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Har fått tillbaka kylarna från Stefan som svetsat dem åt mig.
Tycker installationen blev riktigt bra.

Provade att ställa i stolarna också för att se var jag ska placera rattstången i höjdled.
Stolarna var visst 44cm breda istället för 42cm som det stod på Demon Tweeks hemsida, så jag behövde kapa lite på stolens falsade kant med dremeln. Blev faktiskt riktigt snyggt, och inget man tänker på.
Demon Tweeks erbjöd mig 10% rabatt på nästa beställning pga felskrivningen, vilket passar utmärkt då jag hade tänkt beställa fälgar och bälten därifrån lite senare.





_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Har inte hänt så mycket med bilen senaste tiden. Semester, en massa måsten med huset samt en defekt Audi A4 -01 jag fick gratis har tagit sin tid.
Lite värmning på ett par kallödningar i kombiinstrumentet fick ordning på flipperspelet i panelen och en ny kedjesträckare fick tyst på oljudet vid tomgång.
Får nog tjäna som ny bruksbil då min gamla 9000Aero har börjat vittra bort.

Har iaf hunnit att storstäda i garaget i veckan.
Helt sjukt vad mycket bråte man hinner samla på sig på bara ett par år. Men ett par vändor till tippen senare blev det betydligt rymligare.
Så nu när det är lite ordning blev man motiverad att börja skruva med lådbilen igen.

Under tiden jag väntar på att få tillbaka kardan och bromsoksadaptrarna från CNC-fräsen tänkte jag göra klart fästet för torrsumpspumpen och få klart axlarna till styrväxeln.



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Har måttat klart pumpen och byggt om så axlarna till kuggstången går fritt förbi.
Bör man konstruera någon slags spännanordning för pumpen? Eller duger det med att schimsa med brickor bakom pumpen vid montering för att få rätt spänning?

Tänkte använda en kuggrem med stålkord.



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Tror tyvärr att du komemr få problem med vattentempen med oljekylaren framför det fick jag iaf..... då provade jag att köra den bakom då blev oljan varm

numera kör jag oljan separat luft...

me ndet är bara om man ska åka väldigt hårt och måååånga varv på raken på banan som det blir bekymmer tror jag...

lite trackdaykörning är inga bekymmer ..

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Hade funderingar på att placera oljekylaren liggandes under styrväxeln och ha ett luftintag i nedre delen på noskonen. Men eftersom kylaren fick plats mellan de två andra skrotade jag den idén.

Kanske vore nåt att kika på igen, även om det mest kommer bli trackdays.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Provade att flytta om oljekylaren. Den är nog ämnad att sitta där, då den precis fick plats mellan rören.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Magnus 2074 skrev:
Hade funderingar på att placera oljekylaren liggandes under styrväxeln och ha ett luftintag i nedre delen på noskonen. Men eftersom kylaren fick plats mellan de två andra skrotade jag den idén.

Kanske vore nåt att kika på igen, även om det mest kommer bli trackdays.


Hej!

Varför inte använda värmeväxlare (som för övrigt är standard i dom flesta moderna bilar). Då kan du koncentrera dig på att få så bra kylarplacering som möjligt plus att oljetempen kommer upp snabbare.

Du kan börja med att ta en från Alfa 156 2.0 t.ex

Mvh.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Tänkte precis på det. Körde med oljekyl från början, men fick aldrig ordning på oljetempen på det sättet. Alldeles för kall olja på vägen, och alldeles för varm på bana - även med kalluft via slangar.

Även trevligt att värmeväxlaren snabbt värmer upp oljan efter start, speciellt om man kör lite tjockare olja. (Fick gå upp till 10W-60 för att få ordning på ventilhydrauliken på Fårrrd-motorn. Lite i segaste laget innan man fått upp arbetstemp...)

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



Volvo har en liten fin värmeväxlare/oljekylare.

_________________
Magnus Helin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: S7R -14
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
18 besök senaste veckan (82690 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande