Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya regler för etanolkonvertering
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (18270 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Läste på bilprovningens hemsida att det är numera ok att regga om sin bil som etanolkonverterad även om man inte köpt en godkänd sats. Det som skulle behövas är ett effekttest samt papper på att bränsleslangarna man använder tål etanol. Står inte något mer än så, men finns det några andra regler.

Kan jag tex slänga på separata spjäll sen regbesktiga för etanol? Dvs får man byta något annat?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Är det verkligen nya regler? Jag hinner inte kolla VVFS men tror inte jag har sett något.

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/va_viewXDomainSearch/600 . . . .

(om länken funkar...)

------------
om man väljer att använda egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning gäller följande:
- Det är helt nödvändigt att utgå från Vägverkets krav
- Bränsleslangar måste tåla etanol. Observera att intyg, dokumentation och/eller produktblad krävs för att Bilprovningen ska kunna bedöma detta!
- Packning av kork tål inte etanol. Detta kontrolleras dock inte av Bilprovningen.
- otäta packningar och/eller slangar medför läckagerisk, vilket ökar risken för brand.

Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för nyare fordon (93 och senare) kontrolleras bland annat
- intyg för bränsleslang
- intyg på att effekttest (så kallad "rullande landsväg") gjorts
- intyg på avgasrening enl EG 70/220 (typ 1-test)

Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för äldre fordon (92 och tidigare) kontrolleras bland annat:
- intyg för bränsleslang
- intyg effekttest (så kallad "rullande landsväg")
------------------

Det är samma krav som gällt tidigare. Bilprovningens uppgifter ovan är inte fullständiga, VVFS innehåller fler krav. Det är fortfarande lite öppet för tolkning hur mycket som får ändras i motorn i samband med E85-konverteringen, men i ombyggt fordon ska det knappast vara något problem med till exempel separata spjäll.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 154



Vad innebär "intyg på avgasrening enl EG 70/220 (typ 1-test)" på svenska

vart får man tag på ett sådant? är det på maskinen före eller efter konvertering?

_________________
Martin Viberg
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Görs de skillnad på svensksålda och importerade bilar?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Svensksåld eller import spelar ingen roll (och det är bilens ursprungliga ibruktagande som gäller, inte årsmodell - om bilen första gången, någonstans i världen, reggats före 1/1 1993 gäller de enklare reglerna).

Som vanligt skriver inte Bilprovningen så klokt. "intyg på avgasrening enl EG 70/220 (typ 1-test)" kräver att bilen körs i den definierade EU-testcykeln i ett avgaslabb, ett test som lätt kostar 100 000 kr innan det är klart...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Förstår inte att det ska vara så in i helvete krångligt att köra miljövänligt thumbs down Intyg hit och intyg dit .
Så om jag skulle vilja regga om min bil till E85 vilket jag använder nu och kommer göra så blir jag tvungen att betala 100000:- minst i tester för att bli godkänd ? Då kör jag hellre upp dom pengarna i soppakostnad på banan och kör igenom besiktningen på bensin thumbs up
Det är som vanligt att man ska behöva fula sig igenom besiktningen

_________________

--VVTS--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Å ena sidan håller jag med, å andra sidan är det inte alls så säkert att en "hemkonvertering" på en nyare bil verkligen gör den mer miljövänligt. En klantigt mappad E85-bil kan klara Bilprovningens statiska prov men vara betydligt skitigare än en standard bensinbil på belastning.

ombyggt fordon har ju undantag från kravet på avgasprovning, så är man riktigt seriös kan man ju gå den vägen istället.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Maciek Matwiejczuk skrev:
Förstår inte att det ska vara så in i helvete krångligt att köra miljövänligt thumbs down Intyg hit och intyg dit .
Suger inte din i sig lika mycket bensin som en vanlig 850 (100% bensindriven), trots att du tankar E85?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



therealpinto skrev:
Å ena sidan håller jag med, å andra sidan är det inte alls så säkert att en "hemkonvertering" på en nyare bil verkligen gör den mer miljövänligt. En klantigt mappad E85-bil kan klara Bilprovningens statiska prov men vara betydligt skitigare än en standard bensinbil på belastning.

ombyggt fordon har ju undantag från kravet på avgasprovning, så är man riktigt seriös kan man ju gå den vägen istället.

/Gustaf


Håller med dig, är väl inte konstigt att det ska ställas samma krav på en konvertering som det ställdes på bilen när den såldes?

Är ju inga problem att göra en mappning som klarar bilprovningens krav men som har många gånger högre utsläpp vid körning på väg. Vad vinner miljön på det? Det enda hemkonverteringar leder till är högre E85 förbrukning i landet vilket visserligen innebär lägre utsläpp av fossilt Co2 men troligen betydligt högre utsläpp av skadliga ämnen som HC Co och Nox.

Verkar dumt att ta en orginalbil med låga utsläpp och sen montera eftermarknadsstyrsystem vilket kommer att leda till högre utsläpp då ingen hemma "mappare" är i närheten av att kunna göra en lika bra kalibering som bilen såldes med ifrån fabrik. Framförallt då ingen hemmamappare har rullande landsväg som kan köra testcykeln samt avgasanalysutrustning.

Däremot tycker jag att det borde vara tillåtet att montera efternarknads insprutningssystem och katalysator på bilar som såldes utan katalysator. Sen tycker jag att det borde vara tillåtet på ombyggt fordon då det inte alltid är möjligt att köra med orginal motorstyrsystem till den motorn man har valt. Men generellt är eftermarknadssystemen primitiva mot orginal motorstyrsystem.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Andreas Millbro skrev:

Verkar dumt att ta en orginalbil med låga utsläpp och sen montera eftermarknadsstyrsystem vilket kommer att leda till högre utsläpp då ingen hemma "mappare" är i närheten av att kunna göra en lika bra kalibering som bilen såldes med ifrån fabrik. Framförallt då ingen hemmamappare har rullande landsväg som kan köra testcykeln samt avgasanalysutrustning.

Däremot tycker jag att det borde vara tillåtet att montera efternarknads insprutningssystem och katalysator på bilar som såldes utan katalysator. Sen tycker jag att det borde vara tillåtet på ombyggt fordon då det inte alltid är möjligt att köra med orginal motorstyrsystem till den motorn man har valt. Men generellt är eftermarknadssystemen primitiva mot orginal motorstyrsystem.


Så du menar att en bil som klassas som ombyggd fordon med eftermarknadsprut ska kunna gå igenom bilprovningen och skita ner naturen mer en en vanlig bil med originalsystem som är ommappad till E85 ??

Ska man göra skillnad på bil och bil

På min sitter det originalsprut med alla originalfunktioner och nödsystem kvar , mappad av en känd firma och en mappare som kan sin sak , bilen går alltid på lambda 1 förutom vid fullast och har katalysator Så jag tycker att den borde klara alla krav thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Niklas Falk skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Förstår inte att det ska vara så in i helvete krångligt att köra miljövänligt thumbs down Intyg hit och intyg dit .
Suger inte din i sig lika mycket bensin som en vanlig 850 (100% bensindriven), trots att du tankar E85?

Jajamen det gör den thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Jag har gjort ett eget E85-program till original styrsystem och kört med detta på besiktningen de senaste två gångerna utan problem. Om motorn är rätt mappad och håller sig på lambda 1 så skall det inte vara något problem - fast nu har min bil inte ett utseende som lockar till sig misstänksamma blickar...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Största anledningen till att jag frågade var att såg en möjlighet till att lagligt byta styrsystem.

Min mercedes 16v har det gamla KE-Jetronic insprutningsysstemet, något som inte går att mappa plus att det kräver en massa extra prylar, specialspridare, luftvågar.

Vill man kunna plocka lite effekt så måste man byta ut detta mot ett eftermarknadssprut, dock får man modda insug och använda en lämplig rail och spridare. En kinkig besiktingsman skulle kunna tvinga fram en regbesiktning.

Hade jag dock kunna lagligt regbesiktiga min bil med nytt styrsystem och tex separata spjäll och etanolkonvertering hade det det varit kanon.

Anledningen till att byta insug är att original MB måste moddas en del för att kunna använda spridare och rail.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Maciek Matwiejczuk skrev:
Förstår inte att det ska vara så in i helvete krångligt att köra miljövänligt thumbs down Intyg hit och intyg dit .
Så om jag skulle vilja regga om min bil till E85 vilket jag använder nu och kommer göra så blir jag tvungen att betala 100000:- minst i tester för att bli godkänd ? Då kör jag hellre upp dom pengarna i soppakostnad på banan och kör igenom besiktningen på bensin thumbs up
Det är som vanligt att man ska behöva fula sig igenom besiktningen

Men tänk så här då, du kör miljövänligt alla dagar utom när du besiktigar bilen för då kör du lagligt thumbs up
och vem skulle bråka med dig resten av tiden när du har sprit i tanken? Du kan ju ha råkat tanka fel t ex, vem kan bevisa motsatsen, allt är ju original eller hur?
Tjänar du något på att vara reggad som etanolkonverterad, mer än samvetet?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ja, man ska göra skillnad på bil och bil. Ombyggt fordon är en undantagsklass tänkt för den som seriöst bygger om sin bil, lägger ned tid, engagemang och tankemöda på att bygga något eget. Det blir totalt sett en liten mängd fordon som i första hand används för hobbykörning. Alltså kan man acceptera att bilarna (kanske) är sämre ur miljösynpunkt.

om programvaran är framtagen av en seriös firma så kan de (om de är seriösa...hihi) välja att göra avgastestet på konverteringssatsen, då är det inga problem. Det kostar pengar. Men firman tjänar (väl?) pengar på att sälja konverteringssatserna?

Nu spetsar jag till det lite men man får ju försöka se det ur myndigheternas vinkel också.

om jag fick önska (och det får jag) skulle det vara trevligt att hitta ett mellanting när det gäller avgasprov. Ett enklare test som mäter även under de vanligaste lastfallen skulle inte vara så tokigt, då kanske man kan blidka både myndigheter och byggare.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



När det gäller moderna bilar känns diskussionen på något sätt lite irrelevant, mig veterligen syns det inte om man kör på sprit, varför skaffa intyg på att man får? Skatteregler?

Däremot för RS1800 är det i högsta grad relevant eftersom ett modernt insprut skiljer sig från KE-Jentronic, men i det fallet slipper han avgastestet eftersom bilen är en 92:a.
Bara att byta och regga om som spritbil thumbs up
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Patrik Ö skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Förstår inte att det ska vara så in i helvete krångligt att köra miljövänligt thumbs down Intyg hit och intyg dit .
Så om jag skulle vilja regga om min bil till E85 vilket jag använder nu och kommer göra så blir jag tvungen att betala 100000:- minst i tester för att bli godkänd ? Då kör jag hellre upp dom pengarna i soppakostnad på banan och kör igenom besiktningen på bensin thumbs up
Det är som vanligt att man ska behöva fula sig igenom besiktningen

Men tänk så här då, du kör miljövänligt alla dagar utom när du besiktigar bilen för då kör du lagligt thumbs up
och vem skulle bråka med dig resten av tiden när du har sprit i tanken? Du kan ju ha råkat tanka fel t ex, vem kan bevisa motsatsen, allt är ju original eller hur?
Tjänar du något på att vara reggad som etanolkonverterad, mer än samvetet?


Jag är med dig på vad du menar men tänkte mest om jag nu skulle vilja vara "laglig"
Körde igenom SBP senast för 2 månader sedan på E85 och det gick bra

_________________

--VVTS--
Citera
Stettler
Stockholm
Här sen Maj 2010
Inlägg: 48



Håller med om att det är underligt att det skall vara så förbaskat svårt att köra miljövänligt (lagligt).

Sedan är det ju som det alltid varit. upp till besiktningsmannen.
Sist frågade killen som besiktade min gamle. Om jag jobbade på SL (Stor Stockholms Lokaltrafik), för där tankade jag väl gratis.. he he
Men inga frågor om intyg och sånt. Bara ett blankt papper.

_________________
Christer de la Dette
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



En jetedum tanke. Hur dyrt, svårt, omöjligt är det att starta en certifieringsfirma? och kan de börjas som en ekonomisk förening?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



För att få utfärda intyg ska man normalt sett ha ett kvalitetssystem som typ är certifierat, ungefär motsvarande ISo 9001 med tillägg för lite labprylar. Dessutom ska man ju ha en del utrustning.

Det är inte omöjligt men ska man få det att gå runt så måste man ta rätt bra betalt. Även om folket jobbar gratis.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



therealpinto skrev:
Å ena sidan håller jag med, å andra sidan är det inte alls så säkert att en "hemkonvertering" på en nyare bil verkligen gör den mer miljövänligt. En klantigt mappad E85-bil kan klara Bilprovningens statiska prov men vara betydligt skitigare än en standard bensinbil på belastning.

ombyggt fordon har ju undantag från kravet på avgasprovning, så är man riktigt seriös kan man ju gå den vägen istället.

/Gustaf


Hur gör jag för att besikta om min ombyggt fordon reggade Porsche till etanol?
Är det samma regler för ombyggt fordon?

Mao
- intyg på slangar
- effekt test

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya regler för etanolkonvertering
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (18270 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande