Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Racerender - videoredigering med logdata overlays. Nu v.3!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (76269 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Hmm är när man håller på med filmen så går det inte att välja högupplöst så man ser hur det ser ut, men sen vid create video file kan man ju välja det dock.

Ja det står ju nått om att volymkontroll är begränsad i demo't frågan om det är just detta med val av ljudkälla, För nu tar den ju automatiskt ljudet från huvudfilmen o går ej att välja att ta från den mindre bild i bild filmen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



RallyQuattro skrev:
Hmm är när man håller på med filmen så går det inte att välja högupplöst så man ser hur det ser ut, men sen vid create video file kan man ju välja det dock.

Ja det står ju nått om att volymkontroll är begränsad i demo't frågan om det är just detta med val av ljudkälla, För nu tar den ju automatiskt ljudet från huvudfilmen o går ej att välja att ta från den mindre bild i bild filmen.


I redigeringsläge förstår jag om man väljer low quality för att det skall flyta på lite men sen när filmen renderas kan du som sagt välja bland väldigt många olika kvaliteér.

Volymkontrollen är som sagt nersläckt i gratisversionen, jag kommer att regga min version under dagen och återkommer då med exakt besked i frågan.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag har nu reggat ultimate versionen och kan bekräfta mina misstankar. Det är nu möjligt att justera volymen på endera film samt lite annat skoj

Bevis som raderas om 48 timmar hittar du här: http://youtu.be/q5F4igA0tuU?hd=1

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



MaZ skrev:
Johan Sjöström skrev:
provar att rendera lite 1080p, 3 timmar för en snutt på knappa 12 minuter Det är kanske dags att feta till datorn lite, kör ändå Dual Core, 5gb minne, bra grafik osv.. Förresten, det finns väl ingen anledning att välja över 30fps om man skall tubifiera det?


Märkte också det där, blev en i7 och 12GB RAM för mig...
Sen drar det iväg så in i helvete om du lägger på effekter, så undvik det om möjligt.

Ja det är väldigt "dödande" för datorn om man lägger på effekter..
4:20 in i detta klipp lade jag till en effekt för att dölja bilen som krockat
http://www.youtube.com/watch?v=4er3Rfa7NbA

Själva filmsnutten var väl knappa 5 min lång.
Det tog runt 8-10 min att rendera på min stationära dator, men när jag la till effekten som varar i ca 20 sekunder så tog det runt 40 MINUTER längre tid att rendera...

Har själv en äldre Intel Q9650 processor (4-kärnig) som jag kör i 4Ghz (stabilt överklockad)
I testprogrammet Cinebench presterar min processor 4,87 poäng.
Jämför man det med en ny Intel Core i7 2600K 4-kärnig (stabilt överklockad) till 4,9Ghz, så presterar den dubbelt så bra = 9,63 poäng
Vet inte hur mycket minnesmängd och minneshastighet spelar in på just videoredigering?
Har dock sett att man idag får 16gb ram med vettig hastighet för ca 1600kr, kanske är något att överväga vid nästa uppgradering

Test: http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge-core-i7- . . . .

Visst finns det ännu bättre processorer, men då åker priset iväg nått sjukt. en i7 2600K kostar idag 2400kr, vill du ha en 6-kärnig Intel får du hosta upp en 8000kr.. Vill du ha en 8-kärnig kostar det 11000kr eller mer... 8-kärnig = tex Intel Xenon W5570
AMD har också några 6-kärniga, och då till mycket bättre pris än Intels. Men dessa presterar oftast inte bättre än tex Intels 4-kärniga i7 2600K i tester där alla kärnor används, så det känns lite meningslöst.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Ja det brukar ta en del kraft samt tid att rendera.
Men vilket redigerings program är det ni kört med nu som tog all denna tid o kraft?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Här är 2 filmer gjorda med RaceRender Ultimate för 230kr

http://www.youtube.com/watch?v=_8u_2xR0Hfs


http://www.youtube.com/watch?v=W_wfes5odXI

Vad tycker ni?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



RallyQuattro skrev:
Vad tycker ni?


Till att börja med så går ju bilen riktigt bra thumbs up

Filmen kan jag tycka har utrymme för optimering.

den lilla PIP du lag där nere hade jag beskurit så att man "slapp " den övre tredjedelen som mest består av himmel.. Sen hade jag nog flyttat upp den och lagt den över backspegeln då den inte ger något i denna vinkel, på detta vis kan man se bakåtfilmen som din backspegel. Sen hade det varit coolt om du spegelvände PIP:en så att bilarna passerar på samma sida som i rutan,nu ser det ut som dom skall komma på ena sidan och så kommer dom på andra om du förstår mig.

Hastighetsmätaren hade jag ändra lite färger på men framförallt bytt ut den transparenta bakgrunden mot en solid så att man såg den tydligt.

Det här blåa o röda G-korset är trist men jag har inte kollat om det finns några alternativ?
Det hade ju varit skitbra om man kunde fälla in grafiska element som tex en halvtransparent bakgrund där mätare och dylikt skall vara för att tydliggöra dom men jag tror inte det går? Alltså att man typ gjorde den nedersta tredjedelen 50% transparent och där lade mätare, varvtider osv..

Skall jag fortsätta tycka? Personligen tycker jag vinkeln är lite lam, jag skulle vilja se förare/ratt/växel för att göra framfarten mer levande och kopplad till ljudet. Dock har jag själv inte letat fram någon optimal vinkel så jag har inget bättre att komma med

Eftersom det är så enkelt hade jag även pillat lite med ljus/kontrast, är inte filmen lite ljus? Jag hade iallafall pillat lite på rattarna och sett vad som hände..

Med detta inte sagt att filmen var skit men jag tror du kan utveckla det hela en smula och det är ju trots allt din första film med racerender.

Jag kommer inte att kunna göra nåt bättre själva så när det väl kommer hoppas jag att få input på mina alster så att vi kan utveckla oss.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41545

Forumägare
Forumägare

RallyQuattro skrev:
Här är 2 filmer gjorda med RaceRender Ultimate för 230kr

http://www.youtube.com/watch?v=_8u_2xR0Hfs


http://www.youtube.com/watch?v=W_wfes5odXI

Vad tycker ni?


Kul!!

Låter det verkligen inne i kupén som i film två?


En grej jag tänkte på var att backkameran hade annan vitbalans än den framåt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Nej i film två så sitter den lila micken monterad mot regskylten bak utanpå bilen, men sen pratet är inklippt från den kameran inuti bilen, men det ljudet är avstängt resten av filmen.

Men det blev väll grymt bra ljud med micken bakpå bilen eller hur?


Den interna Aiptek kameran är monterad mot nakstödet på passagerar stolen, därför bilden rör på sig i andra filmen eftersom Rickard sitter i stolen o rör på sig...
Ska prova med vid vinkel linser nästa gång, annars måste man få den interna kameran monterad längre bak i bilen på nått vis...


Ja back kameran kan man ju faktiskt klippa bort en del himmel på, ska pröva fixa lite med det o placera den upp till, dock på film två så är back kamerans bild suddig hela filmen pga jag råkade komma åt makro knappen när jag satte igång den

Jag testade ju med olika hastighetsmätare i filmerna ena genomskinlig o andra inte..
samt olika nyanser på ban kartan.

Har inte kommit så långt som att pilla med ljus osv. har ju precis börja lära mig hur man gör en film med bild i bild o mätare o text osv
Men angående vit balans o så.. så är väll orsaken att back kameran sitter ute i det fria med en plexiskiva som skydd utan nått solskydd över sig som den interna kameran har..
(hade dock gjort ett solskydd men det visade sig sticka ut för långt så det syntes på filmen, han ej kapa den så skippade solskydd helt nu, men nästa gång blir det solskydd samt vidvinkel lins på.)

Men vad tycker ni om RaceRender, tycker det ett grymt bra att kunna göra dessa filmer för 230kr thumbs up
Sen 2 kameror med mick kostade ca 2500kr + minneskort 2st 32gb ca 1000kr så under 4000kr för allt..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jepp det är riktigt skoj att vi kan få leka proffs för småpengar. Ge detta några år så är det sjukt fett!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



RallyQuattro skrev:
Racerender var ju lätt att hålla på med, men när jag kör med bild i bild så hittar jag ingen stans vart man kan välja från vilken av filmerna man vill ta ljudet från? går inte det att välja?


Sen är det synd att det blir lågupplöst film thumbs down ser riktigt dåligt ut när man kör helskärm..

Du får komma hem till mig på en fika, så skall jag lära dig Vegas Pro.
Det går fort att komma igång med den, tro mig.

Ta sikte på Spångas simhall och så bor jag på "Foxpath".
Du känner igen huset på att det står en ny svart Accord kombi samt en rostig Mondeo kombi på uppfarten.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det du Quotar till har redan löst sig i och med att han köpte fullversion för ett par hundra

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41545

Forumägare
Forumägare

Mitt absolut första försök med Racerenderer:

http://www.youtube.com/watch?v=1ZX-fszvb44&hd=1

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Johan Sjöström skrev:
Det du Quotar till har redan löst sig i och med att han köpte fullversion för ett par hundra
Jag såg det, men han kommer snart inse att han vill ha mer funktioner.
och så vips, är han tillbaka i Vegas-spåret.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Benci skrev:
Johan Sjöström skrev:
Det du Quotar till har redan löst sig i och med att han köpte fullversion för ett par hundra
Jag såg det, men han kommer snart inse att han vill ha mer funktioner.
och så vips, är han tillbaka i Vegas-spåret.

Ja har mailat RaceRender om lite saker så får se vad som händer..

Men kan du lägga in hastighetsmätare, varvtider osv i Vegas ?
När det går kanske jag ger Vegas en ny match men tills dess RaceRender

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jag satt och pillade lite idag med racerender och det går att göra riktigt snygga overlays, måste bara hitta någon vettig trackday så man får lite färska loggar...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41545

Forumägare
Forumägare

Hittade inte om det fanns något allmänt supportforum för racerender nånstans?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Precis vad jag saknar och faktum är att jag mailat Mr Racerender om detta och föreslog att det skulle vara perfa med ett sådant.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Racerender har släppt y version i dagarna nu v2.2

New in Version 2.2
==================

- Added a YouTube uploader (available from the File menu, and when creating a video)
- Display objects can now be moved more freely (partially beyond screen borders)
- Display objects can be centered by right-clicking them in the preview screen
- Longer time span option for Time Graphs
- optional data axis lines for Time Graphs
- Fixed bug in display object "Mirroring" option for text and cropped input pictures
- Improved datalogger compatibility
- User interface adjustments and fixes

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Gjort färdigt fler filmer från Gotland i maj.

Här en film med bägge kamerorna bredvid varann, filmande framåt o då ser man hur olika bild dom ger, så blir till o använda 2 likadana i framtiden.
http://www.youtube.com/watch?v=JbBfxua4Lfw


Här har jag kortat ner min första film o dessutom gjort så det blir större bild i "backspegeln" när man kör om bilarna o då ser man igen hur olika ljus o färg det är mellan kamerorna thumbs down (har provat ändra vitbalans osv men det går inte att få det bra)
http://www.youtube.com/watch?v=CXlCOAONa24

Så kommer köpa mig en till Kodak Zi8 = en framåt o en bakåt, har dessutom beställt 2st vidvinkel linser för Zi8 hoppas jag får dom i veckan så jag kan test köra dom nästa helg på Barkarby flygfält.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



10 av 10 poäng så långt för Racerender. Köpte programmet igår och har bara gjort några korta klipp från Kullen förra helgen. Riktigt potent program! Ursäkta för den skakiga bilden, min kamera gillar inte att sitta i buren. En Gopro 1080 är på väg över Atlanten.

http://www.youtube.com/watch?v=YBn7WON954o

http://www.youtube.com/watch?v=X1sUmxApo1U

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Racerender - videoredigering med logdata overlays. Nu v.3!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (76269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande