Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Tråden om svensk racing - STCC 2011 och vidare
<<   1, 2, 3, ... 29, 30, 31   >>
12 besök senaste veckan (85559 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



audimotorsport skrev:
ojojoj,den dan närboende tjurskallar får nys om detta så kommer dom jobba aktivt dygnet runt för att stoppa eventet...
De som hade TV (och lite sportintresse) hade väl svårt att missa det igår?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
audimotorsport skrev:
ojojoj,den dan närboende tjurskallar får nys om detta så kommer dom jobba aktivt dygnet runt för att stoppa eventet...
De som hade TV (och lite sportintresse) hade väl svårt att missa det igår?


om de förstår att det är en enda dag så kanske det inte blir alltför stort ramaskri. De lär ju inte klaga på att det blir mycket trafik med besökare för det har de ju redan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Jag fattar bara inte hur de ska få till asfalt på/under gruset och samtidigt övergångarna till inre området..
Sen känns det som att publikmängd går före bra racing, vi har väl ändå nog med små pluttbanor i landet? Speciellt i STCC. Fram för Anderstorp, nu!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Argentaperra skrev:
Jag fattar bara inte hur de ska få till asfalt på/under gruset och samtidigt övergångarna till inre området..
Sen känns det som att publikmängd går före bra racing, vi har väl ändå nog med små pluttbanor i landet? Speciellt i STCC. Fram för Anderstorp, nu!
De får nog gripa efter alla halmstrån de kan för att få det att gå runt.
Utan bra marknadsföring blir det ju tomma läktare, även på STCC (som syntes på Mantorp sist), så det behövs nåt att jobba på. Antingen gör man en show/gladiatorspel eller så jobbar man mer långsiktigt och bygger upp en trogen publik (Västkustloppet, Kanonloppet osv), men då kan det inte vara alltför många race per år (det går ju inte att mjölka samma ko alltför ofta).

Gör du ett tillräckligt stort jippo så kan man locka stor motorsportpublik, även i Sverige. Men det skulle ju inte funka att locka 300k (eller vad det nu är för abnorm siffra) till Svenska Rallyt om det gick varannan vecka.

Göteborg och Solvalla är ju lite av samma typ av Arena, bred och kort med publiken nära inpå. Det kommer ju garanterat att "hända grejer", och gladiatorracing ger ju mer PR och pengar än clean och "tråkig" racing.
Men jag tycker inte heller att "backspeglar som ryker" är nåt positivt.
Men temporöra asfaltsbeläggningar finns det de som gör som levebröd. De måste ju inte vara de sämsta asfaltsläggarna som går att få tag på. Men det sviktande underlaget kan ju ge intressanta sättningar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



2012 kommer bli ett intressant år för svensk motorsport med två konkurrerande serier http://www.nwt.se/sport/motorsport/article913732.ece .

Jag tror båda serierna har sina fördelar men jag hoppas att det snabbt visar sig vilken som är bäst så den andra dör (hur tråkigt det nu än är för dem). Vi har haft ett mästerskap som stått sig rätt bra mot jämförbara serier internationellt trots att vi är ett relativt litet motorsportland, det sista vi behöver är två parallela serier som suger ut varandra alá CART - Indy Car.

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Det jobbiga är ju att det inte finns helger och funktionärer till allt. Kalendrar mm kan ta ännu längre tid att få klart, om det nu inte blir öppnare fajt om helgerna och mer raka rör (mindre velande från STCC som varit huvudanledning till kalendervelande tidigare).

Men den som orkar vara med under året får väl se vad som händer, mycket paj kommer att kastas iaf. Förhoppningsvis vet vi mer i höst hur nästa år kommer att se ut.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305


Trådstartare
I år kämpar både STCC och SRL med att locka massorna till banorna. I STCC har vi trots allt ett kanonmaterial sett till förarna. Rydell känner de flesta till efter RACE-sändningarna etc. Nu ska vi få ytterligare en serie med storslagna planer? Det känns som att nu när vi har ett STCC som är det bästa sedan STCC-finalen 2000 så sker saker som på sikt kommer göra så att racingen kastas bakåt 15 år i tiden. Vilka företag ska satsa på vad? Vad är SM för klass, vem får den titeln? STCC har nyss fixat Solvalla, TTA-gruppen har Göteborg/Bananpiren i form av Polestar som ägare.

Ursäkta, men min spontana tanke är att detta inte kommer gynna motorsporten i lilla, eller pyttelilla Sverige. Sen kommer rävspelet om TV-avtal och sno banavtal framför varandra och hela tiden lägga krokben på varandra (känns ju som en rimlig bedömning med tanke på hur pass oense STCC AB och TTA är). Jättefint för att övertyga de med plånböckerna att satsa på svensk racing, va?

Men jag hoppas jag har fel och att allt är guld och gröna skogar hos TTA, vilket de verkar vilja måla upp. Dock får man intrycket av Jannes inlägg i artikeln att TTA ska vara för lite "finare" folk. Det är ju just den biten med VIP hit och dit, avspärrningar och kristallkronor i taken som irriterar vanliga racingintresserade Svenssons. SRL har ju kanonläge här, tillåt Super2000-bilarna samt de nya 1,6 liters motorerna och få folket från nuvarande STCC (som fortfarande vill nyttja sina Super2000-bilar, t.ex. Chevrolet, och som är gramse på STCC AB). Men om SRL är kloka så skiter man i standardvagnar då det mest bara blir pajkastning och sandlåda då dessa kommer på tal .

Måste också citera det något sa (på ett ungefär) på svartamasken; TTA ska nu hållas av Flash Engineering och de ska samarbeta med team som inte ens kan hålla sams ner till första böjen. Ett recept på succé

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Klurax skrev:
I år kämpar både STCC och SRL med att locka massorna till banorna. I STCC har vi trots allt ett kanonmaterial sett till förarna. Rydell känner de flesta till efter RACE-sändningarna etc. Nu ska vi få ytterligare en serie med storslagna planer? Det känns som att nu när vi har ett STCC som är det bästa sedan STCC-finalen 2000 så sker saker som på sikt kommer göra så att racingen kastas bakåt 15 år i tiden. Vilka företag ska satsa på vad? Vad är SM för klass, vem får den titeln? STCC har nyss fixat Solvalla, TTA-gruppen har Göteborg/Bananpiren i form av Polestar som ägare.

Ursäkta, men min spontana tanke är att detta inte kommer gynna motorsporten i lilla, eller pyttelilla Sverige. Sen kommer rävspelet om TV-avtal och sno banavtal framför varandra och hela tiden lägga krokben på varandra (känns ju som en rimlig bedömning med tanke på hur pass oense STCC AB och TTA är). Jättefint för att övertyga de med plånböckerna att satsa på svensk racing, va?

Men jag hoppas jag har fel och att allt är guld och gröna skogar hos TTA, vilket de verkar vilja måla upp. Dock får man intrycket av Jannes inlägg i artikeln att TTA ska vara för lite "finare" folk. Det är ju just den biten med VIP hit och dit, avspärrningar och kristallkronor i taken som irriterar vanliga racingintresserade Svenssons. SRL har ju kanonläge här, tillåt Super2000-bilarna samt de nya 1,6 liters motorerna och få folket från nuvarande STCC (som fortfarande vill nyttja sina Super2000-bilar, t.ex. Chevrolet, och som är gramse på STCC AB). Men om SRL är kloka så skiter man i standardvagnar då det mest bara blir pajkastning och sandlåda då dessa kommer på tal .

Måste också citera det något sa (på ett ungefär) på svartamasken; TTA ska nu hållas av Flash Engineering och de ska samarbeta med team som inte ens kan hålla sams ner till första böjen. Ett recept på succé


Stod en hel del vettigt i ditt inlägg.
Problemet med "Flashens serie" är ju som vanligt VEM ska han locka?
om han får med sig stora team vem ska då komma och kolla.
En serie likt DTM kostar ju pengar även om det skall bli ett reglemente tillsammans med DTM/Japan/USA..
Lilla sverige kommer ha nog svårt att locka racingsugna personer till en serie.
HUR ska de kunna locka dem till 2 eller 3 olika serier?

STCC har ju redan guldläge.
Som du skrev så är ju detta och nästa år av STCC mycket lovande.
Med nästa års NGTC-likannde reglemente kommer det bli kanon.
De har ju Camaro och JTCC mm redan , kanske även nästa år Clio Cup. thumbs up

SRL ska ju hålla sig till de som de redan gör.
GT-vagnar , Abarth och lite annat.
Sedan kan de utöka om det går bra.

VAD ska då Flash mfl erbjuda som skall förbättra detta så drastiskt?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526



Tycker det är bra satsning! Få ut lite mer motorsport till svenska folket! Lite synd på att det är finalen med en sådan bana där förarna inte känner sig hemma men men...

Jag kommer iaf vara där!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305


Trådstartare
http://www.dn.se/sport/stallens-ilska-kan-spracka-stcc

"STCC förnekar att man vill tjäna pengar på tävlingsbilarna 2012 och att det i stället är utbrytarstallen som är ute efter pengar."

Sådana här artiklar med liknande pajkastning lär det blir fler av, och jag kan inte se hur detta skulle gynna motorsporten i Sverige när de med plånböcker får läsa sånt här.

En annan reflektering är t.ex. hur Polestar resonerar. Borde inte dessa vara väldigt inne på att fortsätta med Super2000? De ska ju satsa på WTCC (det snackas om 3 bilar nästa år) och utvecklar en helt ny 1,6 liters motor för ändamålet samt har anställt en hel hög människor. Dom drog ju inte igång den utvecklingen för skojs skull. Nu ska dom köra i ett svenskt hopkok som inte används någon annanstans (verkar ju inte vara belgiska BTCS-reglerna rakt av iaf), och de ska köpa grejer av Flash Engineering (som verkar vara de som har taktpinnen i denna "utgrytarserie")? En seriearrangör ska inte tillhandahålla delar, säger Flash i artkeln. Är det inte detta man gör i TTA? Säljer delar/bilar OCH driver serien? I AllaBolag.se så finns ju infon under TTA att de ska arrangera tävlingar. Vad skiljer sig deras upplägg från STCC AB's? Jag får inte ihop logiken . Men dom spelar högt, helt klart...

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

Låter logiskt att TTA kör sin klass som huvudrace i SRL's paket.

_________________
Magnus Thomé
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 110



audimotorsport skrev:
Citat:
Solvalla ligger väldigt centralt och har all besöksinfrastruktur uppbyggd (till och med allt som behövs för att kunna spela på loppen, om man nu skulle vilja tillåta det).
Dessutom finns det kanske lite tolerans för motorljud istället för gnägg.
Det skulle inte förvåna mig om en Havremoppe har större miljöbelastning (tävlingsekipage totalräknat över året) än en STCCbil (detta med SUV vs Vovve)...


ojojoj,den dan närboende tjurskallar får nys om detta så kommer dom jobba aktivt dygnet runt för att stoppa eventet... Dom kämpar nu som tokar med att ta bort bromma flyg som va där långt innan(1936) dom flyttade dit...
Så motorsport nära stan lär möta mångdubbelt motstånd än det tjafs övriga motorbanor får kämpa med...
Det kördes camaro cup på solvalla för länge sedan och gissa hur poppis det va bland "flygälskarna"...
Men jag hoppas verkligen att det blir av...


Jag får väl klassa in som närboende och tjurskalle, men kanske åt andra hållet... Det känns klockrent med ett event på gångavstånd hemifrån! Helst skulle jag vilja kasta bort flygplatsen och göra räserbana av plätten... Promenadavstånd till paddock, jajemen!

Blir det av på Solvalla ska jag definitivt knalla ner.

thumbs up

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Magnus Thomé skrev:
Låter logiskt att TTA kör sin klass som huvudrace i SRL's paket.


Tror jag vore en väldigt olycklig lösning för såväl SRL som TTA.
SRL har gjort hemläxan skapligt väl, mer tveksamt om det gäller TTA.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

Bosse L skrev:
Magnus Thomé skrev:
Låter logiskt att TTA kör sin klass som huvudrace i SRL's paket.


Tror jag vore en väldigt olycklig lösning för såväl SRL som TTA.
SRL har gjort hemläxan skapligt väl, mer tveksamt om det gäller TTA.


Jag har envist hängt kvar i uppfattningen att allt hallaballahoppsan bara varit en förhandling, om än en väldigt yvig sådan. Att det skramlas med värsta stridsyxorna, dialogen påstås helt bruten osv osv är ju inga konstigheter, så kan det ju gå till under ett "förhandlingsförlopp". Men nu börjar jag till slut vackla i min tro, jag börjar nog till slut undra om inte några team faktiskt ämnar lämna STCC. Kanske.

om de nu faktiskt gör det så blir nästa år ett förvirrat år.... den som lever får se vad det blir av denna mycket tidigt komna "silly season på crack".

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Det jag är mest rädd för är att det blir som IRL och Champ Car. Två serier som försöker konkurrera ut varandra och tappar fokus i vad osm egentligen är deras existensberättigande. Resultatet riskerar bli samma som i staterna då tävlingsformen får stryk av andra motorsportföreteelser.
I det fallet tror jag TTA är mer riskbenägna än STCC, eftersom man inte anser sig ha något att förlora.
Jag tror i så fall det är en fatal missbedöming från TTA:s sida. STCC har i mina ögon en bättre approach i detta, även om jag inte är så övertygad om deras NGTC reglementes förträfflighet heller. Resten av paketet talar för dem ur nästan alla synvinklar. Det enda positiva är att man som historic racer slipper vara inblandad i soppan.
Kanske det rent av är så att vi hobbyracers är de enda egentliga vinnarna i detta?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17346



Det är ju bara några år sen det arrangerades motorsport på Solvalla och den gången (Finnkampen Motor) var det väl inte speciellt mycket publik? Att påstå att det finns infrastruktur för att få dit publiken är ju en sanning med modifikation om man dömer av trafikrapporterna runt Elitloppet förra helgen. Om några år är dock både tvärbanan utbyggd och några korsningar borta på väg mot E4/E18 så då kan det bli annorlunda, men de korsningarna är klara 2015.

Att de som håller i Solvalla vill utöka med nytt är inte så konstigt eftersom de flesta som spelar på hästar gör det på distans förutom en enda helg/år.

Ska man få upp mitt intresse för STCC får de skaffa siluettracers med två styrande och två drivande hjul med en maxvikt på 1000 kg och 4-500 hk sugmaskiner utan insugsljuddämpning...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Så klart tycker vi alla olika.
Men varför ändra på ett vinnande koncept......för mycket alltså?
Karossbilar har ju varit populära sedan racingen startade.
Dock i olika reglementen så klart , men STCC borde fortfarande vara standardvagnar.

Tycker jag alltså

Bosse L skrev:
även om jag inte är så övertygad om deras NGTC reglementes förträfflighet heller.


Nu är jag ju inte så insatt i den svenska reglementena.
Men efter att ha kollat BTCC många år så verkar ju NGTC kanon.
Bara det får fasas in nog många bilar och motorer så blir det bra.

Betydligt bättre än att skippa riktiga karossbilar till förmån för något könlöst och märkeslöst!

Lennart Mäkinen skrev:
Ska man få upp mitt intresse för STCC får de skaffa siluettracers med två styrande och två drivande hjul med en maxvikt på 1000 kg och 4-500 hk sugmaskiner utan insugsljuddämpning...


Jag tycker precis tvärt emot så klart.
Fram för NGTC-reglementet och standardvagnar med vanliga karossbilar.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



NGTC är ju relativt nytt i BTCC också, så vad som varit där gäller inte framåt där heller.
Jag tror nog också mer på standardbilar baserade på just standardbilar i STCC.
Poiblemet är med NGTCC är att det är ett sedvanligt brittiskt missmash mellan bra och dåligt tänk.
Motorsidan är inte optimal i ett framtidsperspektiv. Men TTA:s tankar (i den mån de är kända) känns knappast mer up to date än STCC:s i det fallet. Snarare tvärt om.
Siluetteracers, a la DTM, V8 Star eller vårt eget gamla Super Saloon gillar jag iofs personligen.
(Glämmer aldrig mina 3-4 varv bakom ratten i en V8 Star "VW Passat" på Lauschitzs roadcource... )
Men jag är mer tveksam till det konceptet som efteträdare till dagens STCC. Enhetsklasser gillar jag generellt, men jag tror inte på det som High end i svensk racing. Oavsett om det heter Solution F eller Camaro Cup.
Min uppfattning är att detta egentligen handlar mer om affärer och pengar mellan STCC och TTA än tekniskt reglmenete.
Det underliggandep roblemet är i mina ögon att FIA (som vanligt) misslyckats totalt i sina ambitioner att skapa ett bra reglmenten för standardvagnar. Hade man lyckats, hade både NGTC och Soilution aldrig hittat sin marknad.
Men WTCC bilarna är nog tyvärr öfr dyra i vår lilla ankdamm.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mycket vettigt tänkt!
I England har de väl alltid gjort på sitt eget sätt.
Här hemma har vi ju alltid följt strömmen pga ekonomin.

Men varför vill TTA köra sitt rejs då , är det bara rätten att bestämma och pengarna?
Med tanke på att STCC ändå har ett fungerande koncept så ligger de ju steget före.
Dock tror jag att de(STCC) gör bort sig OM de tänker sig försöka någon form av försäljning av motorer/bilar. Men NGTC i BTCC är ju tanken att hålla priset nere , med STCC:s tanke faller ju detta något?

Så klart är ju alla siluettbilar häftiga och allt MEN fortfarande helt märkeslösa oavsett kaross som ser lika ut som något annat , det blir ju bara en serie som de andra liknande. Bara att byta karosser på Camaro Cup bilarna och kalla det STCC i så fall.

Det är ju därför man totalt tappat intresse för DTM.
DTM var ju som bäst när bilarna var "riktiga" bilar och inga specialbyggen.
Det är ju inte dålig racing nu kanske men hur kul är det med ett mästerskap för Mecedes & Audi?
ok BMW kanske kommer men då kommer ju reglementsändringar där snart med.....till det bättre hoppas man?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

Lillen skrev:
...
Men varför vill TTA köra sitt rejs då , är det bara rätten att bestämma och pengarna?
...


Utan att veta något och skjutet från höften i ren spekulation (för det kan man ju göra ) så känns det mer som personlig konflikt ligger (någonstans) i botten på det hele snarare än att någon började tankebanan utifrån "bättre racingserie" eller "bra affärside". Jag tror på personliga konflikter, A.K.A. "politik" Men vad vet jag...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

om man bara ser till foton och specar på bilar från olika svenska racingserier så röstar jag på Modsport. Kom tillbaka ETAB Data Cup

_________________
Magnus Thomé
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Tråden om svensk racing - STCC 2011 och vidare
<<   1, 2, 3, ... 29, 30, 31   >>
12 besök senaste veckan (85559 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande