Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) Tråden om svensk racing - STCC 2011 och vidare | << 1, 2, 3, 4 ... 29, 30, 31 >> 9 besök senaste veckan (85567 totalt) |
Så sant, att det ska rejsas STCC-final på Solvalla är bara i sig självt ingen 100% garanti för publiksucce. _________________ Magnus Thomé |
||
Castrol Cup SSK-Serien på Gelleråsen 1977. 72 st anmälda.
Vredestein Cup Samma år och tävling 116 anmälda. Då pratar vi två klasser. Var med minst lika många till. Racing SM kändes ganska tamt i jämförelse. Extremt glad att jag fick uppleva den epoken i Svensk racing. Är ganska säker på att något liknande inte inträffar underm in livstid iaf. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Känns som att solvalla lämpar sig bättre till en showsport som drifting el dylikt.
STCC och liknande borde hålla sig till riktiga banor och riktig racing! Å riktiga bilar... _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||
Nu verkar det vara som jag trodde initialt ändå... att det faktiskt var ett stenhårt "förhandlingsförlopp" Kanske.... _________________ Magnus Thomé |
||
Är det den här du har läst?
http://www.vf.se/sport/bilsport/nya- _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
En sak är hur som helst säker.
OM det blir Solution-F då kommer jag tappa all lust att kolla STCC. Klart man kan ha fel och det blir kanon men jag iaf tvivlar. Synd då jag tror fler tycker samma och det blir en kort fluga. Standardbilar kommer alltid att finnas kvar ändå. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Göransson tillbaka i hetluften redan till helgens race:
http://www.touringcartimes.com/artic Så himla kul att han är tillbaka. Men jag kan inte låta bli att vara lite orolig att han gör comeback för tidigt. Göteborg är en bana där det är nära till hårda räcken, och en ryggskada är inget man leker med. Läkarna har säkert gjort en proffsig bedömning, men då jag håller på RG så vill man ju inte att han går och skadar sig igen. Dom sa ju från början att han skulle vara tillbaka först om 3 månader. Men nu när han är tillbaka så är mästerskapet än mer intressant, hans vinstchanser i totalen är så klart borta men han lär iaf röra om lite i grytan . STCC var inte samma sak utan RG! _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||
TTA håller presskonferens idag i Göteborg. En hemsida finns online:
http://ttagroup.se/ Sen har dom lagt upp en ganska kul databas med en massa statistik om STCC sedan starten 1996: http://www.ttadatabase.com/ Förhoppningsvis blir vi klokare i huvudet efter deras uttalanden idag. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||
och här finns några ord innan dess:
http://www.automotorsport.se/news/22 Solution-F, d.v.s. enhetschassi, plastkaross och V6. Vilken ren skit, om det stämmer . Väntar med spänning på konferensen. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||
Då går jag mot strömmer, tycker Solution-F skulle va kul jag , dock fungerar det inte som standardvagnsreglemente kan jag hålla med om, standardvagn ska vara bilar utvecklade av eller med hjälp av tillverkare.
_________________ Viktor Starkman |
||
Ät skit, ditt ålrens . BTW, kom ut på Xbox Live och sladda BMW i rallyskogen i helgen! Blir riktigt spännande att höra vad som sägs, kan ju vara nåt helt annat än den där franska skiten, eller att man kommit överens om nåt med STCC (inte så troligt). Men en serie där alla kör samma bil i grunden, som låter likadant (Hallå, V6? Stenåldersteknik, fimpa "miljösnacket"!) och har ingen som helst koppling till biltillverkare låter som rena skämtet, ge SM-titeln till Camaro Cup istället (men SM kan väl inte delas ut till enhetsklasser tror jag någon sagt?). Silhuettserier har gjorts flera gånger förr och aldrig lyckats! I Frankrike fick man lägga ner efter bara något år, i belgiska BTCS så kör man 5-6 olika klasser i en salig mix för att få ihop ett startfält där det skiljer mycket mellan bilarna inom samma klass etc. Fattar inte logiken och hur dom tänker i TTA... Har dom förankrat det hos biltillverkarna/importörerna? Vad ska teamen göra nu då? Dom har ju inget dom kan utveckla på bilarna, förutom att plöja ner miljonerna på karosser a la DTM som är så aerodynamiskt utformade så att det inte går att köra om, och går en liten kolfiber-/plastbit sönder blir bilen okörbar. Och det i en touringbilsklass på trånga svenska banor... Hur kul är f.ö. DTM idag, annat än att titta på tekniken i depån? Nåväl, tills vi vet vad som sägs idag så kan man ju hoppas att dom presenterar något annat. Men Solution-F suger, det håller jag inte hemligt EDIT: Suck... http://www.touringcartimes.com/artic _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||
Alltså vad är det för jäkla skit man läser.
I mina ögon verkar de ju "helt slut i skallen". Inte helt dumma i huvudet men inte kan ju Solution-F vara framtiden. Som tidigare sagts så går ju inte ens det reglementet ihop i andra länder. Vilka team ska vara med? 4st 4-bilsteam eller vadå? Annars blir det ju inget startfält? HUR ska detta reglemente kunna passa våra småbanor och våra små plånböcker? Nää jag är kraftigt emot detta. Håller med ovanstående och det är ingen hemlighet heller. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
När man läser omkring på forum överallt verka allt fler tycka om FIA och WTCC:s nya motorreglemente.
Då kan man ju använda de gamla S2000-bilarna och allt man redan har. Men i BTCC bygger de nya bilar hela tiden. Det återstår ju att se om de fasar ut de gamla bilarna sen. Annars faller ju hela iden med NGTC. STCC verkar ju inte kommt med något nytt........ännu? Läser man svarta masken så verkar det ju ganska oklart iaf! _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Ingen har visst lagt upp teasern från TTA:s test förra veckan:
http://www.youtube.com/watch?v=92Zo1 Kommentarer? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
GT-racing är mitt första intryck. Är det vad STCC ska hålla på med? Tycker fortfarande att det skall vara konventionella karossbilar. Inte rörram och siluettkaross. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
SM-tecknet i Racing kan ju tilldelas vilken klass som helst i princip, men jag tycker att det bör vara hela klabbet (bil, team, förare) mot ett reglemente (som kan hanteras iofs) och inte "entyps" (eller "deltyp" kanske man ska kalla det ).
Men det vore bra om bilarna inte jämnades ut med diverse dispenser (slätt golv för en del osv), utan att en dålig konstruktion får sin rättmätiga prestanda. Men hur mediamässigt det blir med ett fält utspritt över varvet kan jag inte bedöma, men jag förstår att det ser bättre ut om man kan få hela fältet på bild. om alla varv ser ut som andra varvets hets mot första kurvan så vore det ju skoj, men vi har inte volymerna för att det ska vara möjligt (Sverige kan inte vaska fram (eller locka) 20 elitbilar med elitteam och elitförare, där alla har rimlig chans på pallen. Det är ju inte sant ens inom F1). FIAS WTCC 1.6T verkar gå att ta fram (inom överkomlig tid) så den motorn i de gamla karosserna till man tar fram nytt verkar ju väldigt Svenskt (vänta och se, Linje2 etc). Så det vore väl rätt för ett SMtecken? |
||
Instämmer. FIA:s 1,6-Turbomaskiner passar ju oss just nu iaf. och inom ett år så finns ju begagnade samt ett fungerande koncept. Men även om jag gillar NGTC åxå. Detta pga alla nya bilar man kan få med. Finns väl en hel del nackdelar till en början iofs. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Siluettbilar tror jag blir döden för svensk standardbilsracing. Det finns kanske team som gillar det men jag tror inte det kommer att ha något större publikt intresse och därmed försvinner sponsorerna och då dör hela konceptet.
Jag vill se olika bilmärken kämpa mot varandra. Det skall det göras med bilar som har någon form av förankring i standard- eller GT-bilar som tillverkas. Jag vill helst se att SM körs med FIAS WTCC 1.6T eller GT3. GT3-racen på Motors-TV tycker jag är riktiga höjdare, speciellt när Edvard Sandström gör sina uppkörningar. Belgiska siluettbilar eller DTM i dess nuvarande form är inte speciellt intressant för mig. Det var mina 2 cent. _________________ Koit Reispass |
||
Elitracing (åskådarracing) Tråden om svensk racing - STCC 2011 och vidare | << 1, 2, 3, 4 ... 29, 30, 31 >> 9 besök senaste veckan (85567 totalt) |