Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Tråden om svensk racing - STCC 2011 och vidare
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31   >>
21 besök idag (85614 totalt)
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305


Trådstartare
Tyckte källan DN räckte, för i själva artikeln på ca 6 rader så framkommer inget annat nytt än att Meissner bekräftar namnbytet.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231



Tobias Nyström skrev:
TPR skrev:
Klurax skrev:
TTA verkar ska gå under namnet "Elitserien i racing" framöver, enligt DN.


Allvarligt?


länk är bra:

http://www.dn.se/sport/tta-byter-namn



Står så på TTA:s hemsida så då måste det väl stämma.

//P

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Per Gustavsson skrev:
Tobias Nyström skrev:
TPR skrev:
Klurax skrev:
TTA verkar ska gå under namnet "Elitserien i racing" framöver, enligt DN.


Allvarligt?


länk är bra:

http://www.dn.se/sport/tta-byter-namn



Står så på TTA:s hemsida så då måste det väl stämma.

//P


Nu ja, men inte när DN släppte sin artikel.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Allt vad heter elitserie har enorm uppmärksamhet i media så då kanske även motorsporten kan få lite skrivet om sig i och med det namnet eller?

Edit: OBS!!! Ironi i det jag skrev men en liten gnutta allvar också

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Schumi skrev:
Allt vad heter elitserie har enorm uppmärksamhet i media så då kanske även motorsporten kan få lite skrivet om sig i och med det namnet eller?

Edit: OBS!!! Ironi i det jag skrev men en liten gnutta allvar också
Swedish Hockey League och Elitserien är ju ett vedertaget översättning.
Swedish Racing League och "Elitserien i Racing" kanske försöker rida på samma koppling.

En Elitserie där vinnaren inte vinner SM?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Någon som vet något om Alx Seat team? Nu har Seat försvunnit från STCCs hemsida.

Tänk om nästa TTA bomb blir att Alx kör för Flash... Smart sätt att devalvera STCC genom att värva STCC förare.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



TPR skrev:
Klurax skrev:
TTA verkar ska gå under namnet "Elitserien i racing" framöver, enligt DN.


Allvarligt?

Edit: http://www.dn.se/sport/tta-byter-namn

Inte jätteimponerad av det namnet...
Hur ska det funka i eventuell internationell rapportering, kontakt med utländska förare mm?


Det fungerar ju ganska bra för Elitserien i ishockey och Elitserien i speedway att ha kontakt med utländska spelare respektive förare.

Jag tror inte att namnet på mästerskapet är så där jätteavgörande för den typen av kontakter faktiskt.

_________________
Ola Lennström
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Niklas Falk skrev:
Schumi skrev:
Allt vad heter elitserie har enorm uppmärksamhet i media så då kanske även motorsporten kan få lite skrivet om sig i och med det namnet eller?

Edit: OBS!!! Ironi i det jag skrev men en liten gnutta allvar också
Swedish Hockey League och Elitserien är ju ett vedertaget översättning.
Swedish Racing League och "Elitserien i Racing" kanske försöker rida på samma koppling.

En Elitserie där vinnaren inte vinner SM?


Där vinnaren inte vinner SM får stå för STCC...eller? Var på plats när det inträffade och är förvånad än i dag, men Rydell ska väl förmodligen vara den som får statusen då Ekblom redan då hade deklarerat att han skulle byta serie? Många frågetecken som tyvärr styrs av en serie full med konstigt reglemente..."well, we'll see this year"
Hur som helst, utan SM status så blir det förhoppningsvis häftig racing på lika villkor Talade med Richard Göransson och han är extas i nya bilen och tror att det blir en häftig serie, litar mer på en kompis ord (ja, vi är kompisar sen många år tillbaks) än någon annan på nätet och ett forum

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Ja, får väl hoppas att man vänjer sig och att det hjälper till att få mediautrymme för det är ju tanken med det valet av namn.
En annan smart tanke med det namnet är att serien automatiskt tolkas som Sveriges högsta serie i racing, och det är nog väldigt medvetet.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Bör tillägga så att ingen tror att jag hatar Rydell och älskar Ekblom för Richard Göransson är min absoluta favorit Om inte han vinner så bryr jag mig inte vem som vinner förutom att det ska snyggt till, tyvärr fick teamen i STCC plocka in fler bilar för att försvara sig förra året...något jag personligen tycker är fel! Är två bilar anmälda i typ Cheva eller Biogas så ska dom f*n inte få ta in fler i slutet av säsongen, då blir det som det blev 2011...ett stort skämt tyvärr När jag stod där på Mantorp så kände jag mig snuvad på konfekten, då skall tilläggas att jag ej betalt något för det pga att jag plåtade för ett Camaro Cup team men stackars alla dessa som betalat för att se ett avslut och vad fick dom för det? Inte ett skit dessvärre

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Jag tycker spontant att Elitserien känns lite könslöst, framför allt då övriga serier under denna inte har namn typ div 1 och liknande.
Vet faktiskt inte vad de lägre serierna i Speedway heter, men gissar på liknande som ishockey?

Ang Swedish Racing League så fanns det ju en serie som hette detta redan förra året, utan svensk översättning och utan ambitioner att vara högsta serien i Sverige...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Säger så här: den som lever får se Det tjänar vi alla på, inget tjafs utan ren fakta

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41547

Forumägare
Forumägare

Mr C skrev:
...Nu har Seat försvunnit från STCCs hemsida. ...


Oj!!

Ingen som har lite inside info vad som händer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41547

Forumägare
Forumägare

Schumi skrev:
Säger så här: den som lever får se Det tjänar vi alla på, inget tjafs utan ren fakta

Visa ord thumbs up


(fast lite villt spekulerande ibland är alltid uppfriskande.......... ändå, hehe )



--------------------------------------


Elitserien funkar för mig. Inga problem för internationella kontakter att förstå, "Elite".

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Har jag missat något, eller har Rydell inte blivit utropad som officiell mästare ännu?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41547

Forumägare
Forumägare

För den som inte orkar surfa iväg till TTAs sida så kommer här deras införsäljning och motivering av namnet inkopierat här Väldans mycket säljsnack i texten men rätt i sak är min personliga åsikt.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nytt namn för TTA - Elitserien i Racing

TTA lanserar nytt namn för mästerskapet inför 2012: Elitserien i Racing.
- Det tog sexton år att utveckla, men nu har racingen äntligen fått sin egen elitserie i Sverige, säger Jan "Flash" Nilsson, representant för TTA.


TTA följer utvecklingen för andra sporter av högsta divisionen som elitserien i hockey, bandy, handboll, speedway, med flera.

- Vi inför ett nytt tankesätt för racing som följer utvecklingen som andra sporter gjort sedan länge. I Elitserien i Racing handlar det om den bästa föraren och det bästa teamet, precis som i hockey, bandy eller speedway. Vi sätter förarens prestation i huvudrummet, säger Jan "Flash" Nilsson.

TTA startades 2010 av de fyra största racingteamen i Sverige i form av Brovallen Design, Flash Engineering, Volvo Polestar Racing och BMW Dealer Team WestCoast Racing tillsammans med de fyra största banorna i Sverige i form av Anderstorp Raceway, Falkenbergs Motorbana, Karlskoga Motorstadion och Göteborg City Race Arena.

- Namnet är utmärkt och det är alltid en fördel att man på ett kort och enkelt sätt med ett namn kan beskriva vad serien handlar om, att TTA är den absoluta eliten av racing, säger Alexander Murdzevski Schedvin, kommersiell chef för motorsport vid Volvo Personvagnar, som inför årets säsong ansluter TTA med kontrakt till 2015 efter 16 år i STCC.

- Vi tycker det nya namnet är helrätt och det återspeglar mycket bra vad hela mästerskapet handlar om, att det är toppklassen för svensk racing, säger Mike Luff, representant för TTA:s arrangörsgrupp.


Namnet Elitserien har en lång tradition för olika sporter i Sverige där hockeyn var först ut till säsongen 1975/1976. För förarna i TTA ger namnbytet en viktig tyngd.

- Elitserien i Racing är precis vad det kommer att vara, vi har de bästa förarna, de bästa teamen och de bästa banorna i Sverige. Vårt nya reglemente kommer dessutom att ställa högre krav på förarna, bilarna är snabbare och mer utmanande att köra. Mästaren kommer verkligen att vara mästaren av Elitserien i Racing och det finns ingen högre racingklass att bli mästare i 2012, säger Richard Göransson, fyrfaldig SM-mästare och klar för BMW Dealer Team WestCoast Racing i TTA 2012.

- Elitserien i Racing blir ett utmärkt varumärke för TV- och media-aktörer. Det är enkelt, tydligt, värdeladdat och känns även igen från andra idrotter, säger Kristian Hysén, Senior Vice President på IMG, världens största oberoende distributör och producent av TV-sänd sport, som sköter TV-avtalsförhandlingarna för TTA.


Elitserien i Racing gör premiär den 12:e maj på Karlskoga Motorstadion. Där kommer förare och team att tävla med helt nya racingbilar som har en hybridmotor, som drivs både på el och miljöbränsle, på över 400 hästkrafter. Redan i dag förare som Fredrik Ekblom, Jan "Flash" Nilsson, Thed Björk och Richard Göransson klara för mästerskapet, förare som tillsammans svarar för tio av sexton SM-titlar i racing sedan 1996.

Namnet TTA fortsätter att användas tillsammans med Elitserien i Racing, men TTA representerar namnet för organisationen bakom Elitserien i Racing.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

_________________
Magnus Thomé
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Sörpan skrev:
Har jag missat något, eller har Rydell inte blivit utropad som officiell mästare ännu?


Det blev han på Bilsportgalan men beslutet som skulle tas i januari i år har jag inte sett eller läst något om? Borde väl vara "hot stuff" för alla medier? Någon som vet mer?

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Magnus Thomé skrev:
För den som inte orkar surfa iväg till TTAs sida så kommer här deras införsäljning och motivering av namnet inkopierat här Väldans mycket säljsnack i texten men rätt i sak är min personliga åsikt.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nytt namn för TTA - Elitserien i Racing

TTA lanserar nytt namn för mästerskapet inför 2012: Elitserien i Racing.
- Det tog sexton år att utveckla, men nu har racingen äntligen fått sin egen elitserie i Sverige, säger Jan "Flash" Nilsson, representant för TTA.


TTA följer utvecklingen för andra sporter av högsta divisionen som elitserien i hockey, bandy, handboll, speedway, med flera.

- Vi inför ett nytt tankesätt för racing som följer utvecklingen som andra sporter gjort sedan länge. I Elitserien i Racing handlar det om den bästa föraren och det bästa teamet, precis som i hockey, bandy eller speedway. Vi sätter förarens prestation i huvudrummet, säger Jan "Flash" Nilsson.

TTA startades 2010 av de fyra största racingteamen i Sverige i form av Brovallen Design, Flash Engineering, Volvo Polestar Racing och BMW Dealer Team WestCoast Racing tillsammans med de fyra största banorna i Sverige i form av Anderstorp Raceway, Falkenbergs Motorbana, Karlskoga Motorstadion och Göteborg City Race Arena.

- Namnet är utmärkt och det är alltid en fördel att man på ett kort och enkelt sätt med ett namn kan beskriva vad serien handlar om, att TTA är den absoluta eliten av racing, säger Alexander Murdzevski Schedvin, kommersiell chef för motorsport vid Volvo Personvagnar, som inför årets säsong ansluter TTA med kontrakt till 2015 efter 16 år i STCC.

- Vi tycker det nya namnet är helrätt och det återspeglar mycket bra vad hela mästerskapet handlar om, att det är toppklassen för svensk racing, säger Mike Luff, representant för TTA:s arrangörsgrupp.


Namnet Elitserien har en lång tradition för olika sporter i Sverige där hockeyn var först ut till säsongen 1975/1976. För förarna i TTA ger namnbytet en viktig tyngd.

- Elitserien i Racing är precis vad det kommer att vara, vi har de bästa förarna, de bästa teamen och de bästa banorna i Sverige. Vårt nya reglemente kommer dessutom att ställa högre krav på förarna, bilarna är snabbare och mer utmanande att köra. Mästaren kommer verkligen att vara mästaren av Elitserien i Racing och det finns ingen högre racingklass att bli mästare i 2012, säger Richard Göransson, fyrfaldig SM-mästare och klar för BMW Dealer Team WestCoast Racing i TTA 2012.

- Elitserien i Racing blir ett utmärkt varumärke för TV- och media-aktörer. Det är enkelt, tydligt, värdeladdat och känns även igen från andra idrotter, säger Kristian Hysén, Senior Vice President på IMG, världens största oberoende distributör och producent av TV-sänd sport, som sköter TV-avtalsförhandlingarna för TTA.


Elitserien i Racing gör premiär den 12:e maj på Karlskoga Motorstadion. Där kommer förare och team att tävla med helt nya racingbilar som har en hybridmotor, som drivs både på el och miljöbränsle, på över 400 hästkrafter. Redan i dag förare som Fredrik Ekblom, Jan "Flash" Nilsson, Thed Björk och Richard Göransson klara för mästerskapet, förare som tillsammans svarar för tio av sexton SM-titlar i racing sedan 1996.

Namnet TTA fortsätter att användas tillsammans med Elitserien i Racing, men TTA representerar namnet för organisationen bakom Elitserien i Racing.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Är ju eliten av förare som kör den serien så varför inte?

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Ja vafan, det blir nog ganska bra nu när jag har smält det lite!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



TPR skrev:
Ja vafan, det blir nog ganska bra nu när jag har smält det lite!


Är med dig där

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41547

Forumägare
Forumägare

Ordet elitracing är redan använt frekvent här på Rejsa (absolut i denna tråden också förstås ) för att differentiera från det vi andra normala dödliga kan hålla på med, dvs hobby-, gräsrots-, korp- och klubbracing thumbs up

Sökte på det:
https://rejsa.nu/searchresults.php?cx=013093529208391413443%3Apwb2hah9 . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Tråden om svensk racing - STCC 2011 och vidare
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31   >>
21 besök idag (85614 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande