Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Tråden om svensk racing - STCC 2011 och vidare
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31   >>
12 besök senaste veckan (85557 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Schumi skrev:
Tokmeken skrev:
Att kalla sig elitserie är väl ingen big deal när STCC kallat sig kungaklassen i ett antal år?
för att få kalla sig elit så krävs det ju att man har erfarenhet och skills som särskiljer sig från mängden, och eftersom alla aktiva förare förutom en som har vunnit STCC väljer TTA så finns det fog att kalla det elitserien i mina ögon.

STCC har länge behövt något nytt för att få fart på biljettförsäljningen och har försökt på olika vis, men något mer grundligt har behövts göras. När NGTC införs mot många teams vilja så hamnar STCC i mellanår i övergången till nya reglementet, vilket inte alls är publikfriande att se racing "på lika villkor" men med olika reglementen, BTCC har ju varit rena rama circusen i år på gott och ont. Där kommer TTA in som en klockren uppstickare där det inte blir någon övergång. Men jag är ganska övertygad om att TTA kommer vara kaotiskt den första tävlingen där det inte är många som har koll på läget. men det tror jag är uppstyrt till deltävling 3..

Jag kanske är färgad men jag tror starkt på TTA (eller jag ska ju egentligen skriva Elitserien) där alla parter får sin röst hörd. jag har sett prototypbilen på nära håll och någon häftigare räserbil har jag då inte sett! Hejja elitserien!


thumbs up

+1 thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Kimmen skrev:
STCC kontrar snart med "champions league" i racing...


Inte så långt ifrån, "svenska/skandinaviska standardvagnsligan" har på senare tid börjat dyka upp i texter som rör STCC.

STCC vill väl tuffa till sig och bli mer rock'n roll.
Ska det lyckas får de väl göra Camaro till huvudklass ( thumbs up) , för 4-dörrars familjebilar är ju knappast lika mycket rock'n roll som en hord stökiga amerikanska V8:or?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305


Trådstartare
MathiasLBR skrev:
När jag först läste om "Elitserien" kändes det lite dumt.
Ett uppenbart sätt att nedvärdera SM-tecknet som STCC fortfarande har (?)

Jag bytte dock snabbt åsikt.
Det handlar om något mer grundläggande inom sportkulturen.
Motorsport i sverige är fortfarande något det skrattas lite åt, det är ingen riktig sport för många.
Jag har hört det 1000 ggr på olika arbetsplatser osv.
Det snackas om materialsport, inga riktiga idrottsmän, feta gubbar med för mycket pengar och
mediarapporteringen ska vi inte ens ta upp. (Bortsett från i värmland där man gladeligen trycker upp en tjock tidning i färg och skickar med dagstidningen bara det råkar vara rally i krokarna)

Speedway däremot, sticker ut i bl.a media. Där är man lag istället för team, spelar match istället för att köra
race och allting låter annorlunda. Jag har alltid tyckt att det låtit fånigt, men vaf-n, det verkar ju fungera utåt. Speedway måtte ha minst 10 ggr så mycket mediautrymme mot annan motorsport i t.ex. radiosporten, kan nån verifiera detta?

Det är ju detta TTA vill åt, med all rätt. Ett annat sätt att definera racingen. Ett annat synsätt hos gemene man.

STCC handlade alltid mycket om exemplet med 2 grannar som står på läktarn där den ena kunde säga
"min bil är snabbare än din".
Nu blir det förhoppningsvis förarna man blir impad av istället.


Jag vill bara tillägga till sist att jag inte står på varken TTA's eller STCC's sida i allt detta.
Däremot är jag helt övertygad om att mycket måste förändras i motorsportsverige innan vi får den
uppmärksamhet och de resurser vi förtjänar.


Först nu läste jag din text, bra skrivet thumbs up . Jag tror du har fångat TTA's tänk i denna fråga, och visst vore det kul om det kunde ge racingen lite mer utrymme om en bredare massa förstår vad det handlar om.

Det som i mina ögon gjort STCC kul är mångfalden och olika koncept på bilarna, där alla är jämna över ett varv (kolla kvalstatistik från STCC 2011 som exempel!). Men det tilltalar inte någon bred massa, bara oss som följer serien mer noggrant. Så där är det fördel TTA i den frågan!

Men jag ogillar fortfarande bilkonceptet , hade varit trevligare med en svensk version av sydamerikanska TC2000. Eller iaf ett svenskbyggt koncept så vi slipper förlita oss på ett annat lands motorsportindustri (likt STCC med NGTC och TOCA). Apropå det, undrar när vi får se bilder/skisser på de tänkta TTA-bilarna? Borde ligga i TTA's intresse att visa dessa, för ingen är väl speciellt imponerad av "Volvo S60":n som agerar teståsna/prototyp. Ingen, förutom TTA-teamen, vet ju ens hur de riktiga tävlingsbilarna kommer se ut .

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Säga vad man vill men TTA-gänget går på hårt!
Tycker själv att de verkar göra massor rätt just nu. thumbs up
Själv va jag inte så imponerad i början men man måste ju berömma deras inställning.
De kommer nog fixa det trots allt.
GO TTA!

Men jag tycker det är synd då jag fortfarande gillar STCC och standardbilar.

Schumi skrev:
Talade med Richard Göransson och han är extas i nya bilen och tror att det blir en häftig serie


Det är ju sånt man vill höra.
Att en riktig racingförare uttalar sig.
De är ju de som skall köra och använda bilen.

Ett sånt uttalande skulle ju ge mer cred än allt tjafs som pågår nu.

Kul att läsa! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



TTA bilen verkar helt klart häftigare än STCC bilen.
Det betyder däremot inte att det blir häftigare att se på loppen, som någon påpekande så är inte Radical så kul att titta på trots att dom är snabbare än det mesta.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Obizzz skrev:
http://ttagroup.se/2012/01/24/elitserien-i-racing-lanserar-tta-junior-program/

thumbs up thumbs up thumbs up


Helt klart ett mycket bra idé thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Äntligen! thumbs up
Att något sådant skulle ta så lång tid att få till...
Smart att varje team har möjlighet att välja ut en förare de tycker verkar lovande, inte alltid det är mästaren som är bästa alternativet.

Undrar vad detta får för konsekvenser för deltagarantalet i STCCs supportklasser, framför allt JTCC?
Jag tycker personligen att Clio är en bättre klass än Abarth men mycket hänger naturligtvis på arrangören.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



TPR skrev:

Smart att varje team har möjlighet att välja ut en förare de tycker verkar lovande, inte alltid det är mästaren som är bästa alternativet.


Jag gillade också den punkten.

_________________
Martin Öberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Michael Bäck skrev:
Obizzz skrev:
http://ttagroup.se/2012/01/24/elitserien-i-racing-lanserar-tta-junior-program/

thumbs up thumbs up thumbs up


Helt klart ett mycket bra idé thumbs up


thumbs up

Äntligen!
Lite support från de etablerade förarna av de yngre. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305


Trådstartare
Nu kan vi äntligen lägga STCC 2011 till handlingarna:
http://svt.se/2.21146/1.2692231/beslut_taget_rydell_stcc-mastare

Eller?

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Klurax skrev:
Nu kan vi äntligen lägga STCC 2011 till handlingarna:
http://svt.se/2.21146/1.2692231/beslut_taget_rydell_stcc-mastare

Eller?


Parterna har ju rätt till överklagan så än kan det finnas spelrum, vad jag tycker om beslutet skriver jag inte men skönt att det blir en ny serie och förhoppningsvis utan sånt här tjafs...

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Schumi skrev:
Klurax skrev:
Nu kan vi äntligen lägga STCC 2011 till handlingarna:
http://svt.se/2.21146/1.2692231/beslut_taget_rydell_stcc-mastare

Eller?


Parterna har ju rätt till överklagan så än kan det finnas spelrum, vad jag tycker om beslutet skriver jag inte men skönt att det blir en ny serie och förhoppningsvis utan sånt här tjafs...


+1 på Schumi där!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Så vad tycker ni om TTA Citroenen då ?
http://www.clubfoto.se/motorsport/rally-uppsala-2012/citroen#44-8
Och är det någon som vet mer om vilket team det är. Brovallen eller är det ett femte team ?

Hur som helst så tycker nog jag att det ser bra ut

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



MrBosse skrev:
Så vad tycker ni om TTA Citroenen då ?
http://www.clubfoto.se/motorsport/rally-uppsala-2012/citroen#44-8
Och är det någon som vet mer om vilket team det är. Brovallen eller är det ett femte team ?

Hur som helst så tycker nog jag att det ser bra ut


Det står i länken i TTA/Elitserietråden att det är brovallen som skall köra Citroen.

Här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78333

Och vidare här: http://www.teknikensvarld.se/2012/01/28/27997/citroen-kor-elitserien-i . . . .

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Oj, det har jag missat. Tack för länken!

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



MrBosse skrev:
Oj, det har jag missat. Tack för länken!


Ingen fara , verkar ju äntligen hända lite.
Men blir ju bara nyfiknare för var dag nu.

Alltså måste de ju ha lyckats när vi sitter här och väntar och spekulerar

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Oj oj TTA Citroenen är ju iaf ljusår snyggare än Volvon som i mina ögon ser alldeles gräslig ut, känns som dom valde fel bil att börja visa .

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Micke M
Jämtland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 108



Schumi skrev:
Klurax skrev:
Nu kan vi äntligen lägga STCC 2011 till handlingarna:
http://svt.se/2.21146/1.2692231/beslut_taget_rydell_stcc-mastare

Eller?


Parterna har ju rätt till överklagan så än kan det finnas spelrum, vad jag tycker om beslutet skriver jag inte men skönt att det blir en ny serie och förhoppningsvis utan sånt här tjafs...



Tror inte du förstår vem som tar besluten efter tävlingarna. Det har inget med STCC att göra, det är SBF + högre instanser, och det kan hända i vilken serie som helst, även TTA...
Och jag lovar dig att det kan bli lika mycket tjafs i TTA som det varit i STCC när det gäller hur körningen går till, kanske ännu mera i TTA om dom inte hittar kompetent tävlingsorganisation som det t.ex finns i STCC. För i dagsläget har dom den bästa tävlingsledningen. Hur mycket protester togs det och beslut togs det 2011 i SRLs tävlingsledning?
Jag förringar inte deras kompetens men ni som var där vet hur det funkade...

_________________
Mikael Magnusson, www.freddie.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Micke M skrev:
Schumi skrev:
Klurax skrev:
Nu kan vi äntligen lägga STCC 2011 till handlingarna:
http://svt.se/2.21146/1.2692231/beslut_taget_rydell_stcc-mastare

Eller?


Parterna har ju rätt till överklagan så än kan det finnas spelrum, vad jag tycker om beslutet skriver jag inte men skönt att det blir en ny serie och förhoppningsvis utan sånt här tjafs...



Tror inte du förstår vem som tar besluten efter tävlingarna. Det har inget med STCC att göra, det är SBF + högre instanser, och det kan hända i vilken serie som helst, även TTA...
Och jag lovar dig att det kan bli lika mycket tjafs i TTA som det varit i STCC när det gäller hur körningen går till, kanske ännu mera i TTA om dom inte hittar kompetent tävlingsorganisation som det t.ex finns i STCC. För i dagsläget har dom den bästa tävlingsledningen. Hur mycket protester togs det och beslut togs det 2011 i SRLs tävlingsledning?
Jag förringar inte deras kompetens men ni som var där vet hur det funkade...


Mjae, om man läser uttalande från Flash så jobbar de för att få bort sånt här från motorsporten. TTA vill inte ha det här i sin serie. Det kan förstås ta tid men jag ser det som mycket positivt att man har en vilja att utveckla hur det fungerar.

SRL 2011 går inte att jämföra med hur det kommer bli 2012 det är helt andra resurser att tala om. SRL var mycket medvetna om sina brister.

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Micke M skrev:
Schumi skrev:
Klurax skrev:
Nu kan vi äntligen lägga STCC 2011 till handlingarna:
http://svt.se/2.21146/1.2692231/beslut_taget_rydell_stcc-mastare

Eller?


Parterna har ju rätt till överklagan så än kan det finnas spelrum, vad jag tycker om beslutet skriver jag inte men skönt att det blir en ny serie och förhoppningsvis utan sånt här tjafs...



Tror inte du förstår vem som tar besluten efter tävlingarna. Det har inget med STCC att göra, det är SBF + högre instanser, och det kan hända i vilken serie som helst, även TTA...
Och jag lovar dig att det kan bli lika mycket tjafs i TTA som det varit i STCC när det gäller hur körningen går till, kanske ännu mera i TTA om dom inte hittar kompetent tävlingsorganisation som det t.ex finns i STCC. För i dagsläget har dom den bästa tävlingsledningen. Hur mycket protester togs det och beslut togs det 2011 i SRLs tävlingsledning?
Jag förringar inte deras kompetens men ni som var där vet hur det funkade...



Vad menar du med att STCC har bästa tävlingsledningen?

Det är lite av en skröna att STCC AB har kapacitet att driva tävlingar, grovjobbet har alltid gjorts av respektive tävlingsarrangör och STCC AB är att betrakta som promotor. TTA kommer alltså inte ha bättre eller sämre förutsättningar än STCC AB att genomföra ett arrangemang.

Respektive arrangör bemannar huvudelen av positionerna, det STCC kommer med är huvudsakligen teknisk ansvariga för de klasser som så kräver (tex Johnny Haraldsson) och Race directors (Sten Gunnarsson/Mikael Andersson/Börje Blomén) vilka främst chefat under i huvudsak STCC och Carrera Cup racen.

Anledningen till bruket av racedirectors som följer serien är för att få likformighet mellan de olika arrangemangen men STCC AB självt har inte egen kapacitet att anordna ett tävlingsarrangemang med allt vad det innebär.


Beslut på plats under race tas av TL, protester och så vidare blir huvudvärk för SBF representanter(domarna)
och i detta håller jag med i att det inte har något att göra med STCC utan att risken är samma oavsett klass eller promotor (tex STCC och STCC AB)

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Tråden om svensk racing - STCC 2011 och vidare
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31   >>
12 besök senaste veckan (85557 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande