Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Tråden om svensk racing - STCC 2011 och vidare
<<   1, 2, 3 ... , 29, 30, 31   >>
6 besök senaste veckan (85563 totalt)
Micke M
Jämtland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 108



Magnus Bengtsson skrev:
Micke M skrev:
Schumi skrev:
Klurax skrev:
Nu kan vi äntligen lägga STCC 2011 till handlingarna:
http://svt.se/2.21146/1.2692231/beslut_taget_rydell_stcc-mastare

Eller?


Parterna har ju rätt till överklagan så än kan det finnas spelrum, vad jag tycker om beslutet skriver jag inte men skönt att det blir en ny serie och förhoppningsvis utan sånt här tjafs...



Tror inte du förstår vem som tar besluten efter tävlingarna. Det har inget med STCC att göra, det är SBF + högre instanser, och det kan hända i vilken serie som helst, även TTA...
Och jag lovar dig att det kan bli lika mycket tjafs i TTA som det varit i STCC när det gäller hur körningen går till, kanske ännu mera i TTA om dom inte hittar kompetent tävlingsorganisation som det t.ex finns i STCC. För i dagsläget har dom den bästa tävlingsledningen. Hur mycket protester togs det och beslut togs det 2011 i SRLs tävlingsledning?
Jag förringar inte deras kompetens men ni som var där vet hur det funkade...



Vad menar du med att STCC har bästa tävlingsledningen?

Det är lite av en skröna att STCC AB har kapacitet att driva tävlingar, grovjobbet har alltid gjorts av respektive tävlingsarrangör och STCC AB är att betrakta som promotor. TTA kommer alltså inte ha bättre eller sämre förutsättningar än STCC AB att genomföra ett arrangemang.

Respektive arrangör bemannar huvudelen av positionerna, det STCC kommer med är huvudsakligen teknisk ansvariga för de klasser som så kräver (tex Johnny Haraldsson) och Race directors (Sten Gunnarsson/Mikael Andersson/Börje Blomén) vilka främst chefat under i huvudsak STCC och Carrera Cup racen.

Anledningen till bruket av racedirectors som följer serien är för att få likformighet mellan de olika arrangemangen men STCC AB självt har inte egen kapacitet att anordna ett tävlingsarrangemang med allt vad det innebär.


Beslut på plats under race tas av TL, protester och så vidare blir huvudvärk för SBF representanter(domarna)
och i detta håller jag med i att det inte har något att göra med STCC utan att risken är samma oavsett klass eller promotor (tex STCC och STCC AB)


Att STCC har den bästa tävlingsledningen är väl ganska klart, vilka andra har fått och får döma en SM-tävling, och vilka har den erfarenheten? Ganska övertygad att de har den bästa kompetensen... Eller vilka är bättre lämpade? I så fall bör det komma fram så vi får byta ut de som inte passar.
Sen att det är de närstående arrangörerna som sköter tävlingarna på plats är det nog ingen som säger emot.
Och jag hoppas att vi verkligen får en racesäsong som blir rättvis ur alla synpunkter.
Men att tro att Flash och TTA blir frälsare på det området är nog bara en önskedröm från vissa!
Nä, jag tror fortfarande att STCC blir den bästa klassen 2012.... sen får vi se...

_________________
Mikael Magnusson, www.freddie.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Micke M skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Micke M skrev:
Schumi skrev:
Klurax skrev:
Nu kan vi äntligen lägga STCC 2011 till handlingarna:
http://svt.se/2.21146/1.2692231/beslut_taget_rydell_stcc-mastare

Eller?


Parterna har ju rätt till överklagan så än kan det finnas spelrum, vad jag tycker om beslutet skriver jag inte men skönt att det blir en ny serie och förhoppningsvis utan sånt här tjafs...



Tror inte du förstår vem som tar besluten efter tävlingarna. Det har inget med STCC att göra, det är SBF + högre instanser, och det kan hända i vilken serie som helst, även TTA...
Och jag lovar dig att det kan bli lika mycket tjafs i TTA som det varit i STCC när det gäller hur körningen går till, kanske ännu mera i TTA om dom inte hittar kompetent tävlingsorganisation som det t.ex finns i STCC. För i dagsläget har dom den bästa tävlingsledningen. Hur mycket protester togs det och beslut togs det 2011 i SRLs tävlingsledning?
Jag förringar inte deras kompetens men ni som var där vet hur det funkade...



Vad menar du med att STCC har bästa tävlingsledningen?

Det är lite av en skröna att STCC AB har kapacitet att driva tävlingar, grovjobbet har alltid gjorts av respektive tävlingsarrangör och STCC AB är att betrakta som promotor. TTA kommer alltså inte ha bättre eller sämre förutsättningar än STCC AB att genomföra ett arrangemang.

Respektive arrangör bemannar huvudelen av positionerna, det STCC kommer med är huvudsakligen teknisk ansvariga för de klasser som så kräver (tex Johnny Haraldsson) och Race directors (Sten Gunnarsson/Mikael Andersson/Börje Blomén) vilka främst chefat under i huvudsak STCC och Carrera Cup racen.

Anledningen till bruket av racedirectors som följer serien är för att få likformighet mellan de olika arrangemangen men STCC AB självt har inte egen kapacitet att anordna ett tävlingsarrangemang med allt vad det innebär.


Beslut på plats under race tas av TL, protester och så vidare blir huvudvärk för SBF representanter(domarna)
och i detta håller jag med i att det inte har något att göra med STCC utan att risken är samma oavsett klass eller promotor (tex STCC och STCC AB)


Att STCC har den bästa tävlingsledningen är väl ganska klart, vilka andra har fått och får döma en SM-tävling, och vilka har den erfarenheten? Ganska övertygad att de har den bästa kompetensen... Eller vilka är bättre lämpade? I så fall bör det komma fram så vi får byta ut de som inte passar.
Sen att det är de närstående arrangörerna som sköter tävlingarna på plats är det nog ingen som säger emot.
Och jag hoppas att vi verkligen får en racesäsong som blir rättvis ur alla synpunkter.
Men att tro att Flash och TTA blir frälsare på det området är nog bara en önskedröm från vissa!
Nä, jag tror fortfarande att STCC blir den bästa klassen 2012.... sen får vi se...


Vad får dej att blanda in Flash och TTA i tävlingsledning och domarbeslut?
Ledning och domarbeslut blir som skrivet eller godkänt av SBF, ingen förändring där och situationer som finalen på Mantorp kan ske igen i STCC, men absolut även i annan serie som TTA.


De förbundsdomare och förbundstekniker som återfinns på stora tävlingar (bl.a STCC) är precis som det låter, utsedda från förbundet och ingen kompetens som STCC AB eller annan serie besitter.

Tävlingsledarna å sin sida (även för STCC) kommer från respektive klubbar runt om i landet, tex Hyllinge MS för Knutstorp, MK Scandia för Mantorp, FMK för Falkenberg osv. Denna tävlingsledarelit som du pratar om kör också alla andra tävlingar i stort och smått på respektive banor eller hjälper varandra.
Naturligtvis försöker man toppa personalen som agerar tävlingsledning vid en STCC, SRL eller annan stortävling, ganska naturligt men absolut inget som kan kopplas till att endast STCC besitter någon speciell högre kompetens.

Det direkta svaret på din fråga om vem som i praktiken har kompetens att sköta driften av en SM tävling i banracing finner du i texten ovan, och inte i Nacka/Stockholm.
Påstår någon något annat så har de fel.


Vem skall köra tävlingarna i Östersund? Gissar att man tänker ta in både tävlingsledning och funktionärer från erfarna arrangörer av STCC precis som man gjorde till Göteborg, vilket då sannolikt kan bli nån av de klubbar som kommer att köra STCC under 2012 tex MK Scandia eller Hyllinge MS.

Det blir så rättvist som det går men det är alltid en människa bakom varje beslut, så även på varje STCC tävling.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Magnus Bengtsson skrev:
Det blir så rättvist som det går men det är alltid en människa bakom varje beslut.
...och tom på F1 blir det mindre bra ibland...

Tyvärr saknas möjligheter (oasvett var i Sverige) till att ge maximal support till de personer som ska fatta besluten. Är det inte avsaknad av perfekt teknisk utrustning så är det överbelastning av alltför många uppgifter per person. Sen underlättar det inte när Förare inte klarar av att hantera rutinerna runt bestämmelser utan det blir mer tjafs om formalia än runt sakfrågorna. Observera föraren, eftersom teamjurister etc inte är de som ska lägga protester osv.

Sverige har svårt att skrapa ihop resurser till en halv världsklasserie (förare, funktionärer, banor), men ett flertal gärdsgårdsserier är inga problem.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Niklas Falk skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Det blir så rättvist som det går men det är alltid en människa bakom varje beslut.
...och tom på F1 blir det mindre bra ibland...

Tyvärr saknas möjligheter (oasvett var i Sverige) till att ge maximal support till de personer som ska fatta besluten. Är det inte avsaknad av perfekt teknisk utrustning så är det överbelastning av alltför många uppgifter per person. Sen underlättar det inte när Förare inte klarar av att hantera rutinerna runt bestämmelser utan det blir mer tjafs om formalia än runt sakfrågorna. Observera föraren, eftersom teamjurister etc inte är de som ska lägga protester osv.

Sverige har svårt att skrapa ihop resurser till en halv världsklasserie (förare, funktionärer, banor), men ett flertal gärdsgårdsserier är inga problem.

Helt riktigt.
Gärdsgårdserierna har desssutom oftast mycket trevligare stämning.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Magnus Bengtsson skrev:
Gärdsgårdserierna har desssutom oftast mycket trevligare stämning.
Jag inkluderar STCC och SRL/TTA i den benämningen, det är bara det att de inte vill ha den framtoningen på fasaden

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Niklas Falk skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Gärdsgårdserierna har desssutom oftast mycket trevligare stämning.
Jag inkluderar STCC och SRL/TTA i den benämningen, det är bara det att de inte vill ha den framtoningen på fasaden


SRL körde ju som supportklass åt SPVM redan förra året, sen blev SRL kända, tuffade till sig och bytte till annat artistnamn.

Kanske dags för nån annan gräsrotsserie att hjälpa serien som var helsvensk men som ville vara skandinavisk men blev sydsvensk..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305


Trådstartare
Nu har jag läst det där om "sydsvenska" STCC på några olika sidor och det är ett himla korkat uttryck . STCC har ju en bättre geografisk spridning av racen än TTA/SRL, och den bästa STCC haft (förutom de åren man drog upp till Mo i Rana). Nu kör man race i helt nya regioner, Östersund/Norrland samt Stockholm. Visst, man hade gärna kunnat byta ut en deltävling på Knutstorp mot t.ex. Anderstorp eller Gelleråsen, men men... Men att kalla det "sydsvenska" känns bara dumt . Eller ska vi kalla TTA/SRL för sydvästsvenska mästerskapet då, eftersom den serien är mer geografiskt koncentrerad?

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Micke M
Jämtland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 108



[quote="Magnus Bengtsson"][quote="Micke M"]
Magnus Bengtsson skrev:
Micke M skrev:
Schumi skrev:
Klurax skrev:
Nu kan vi äntligen lägga STCC 2011 till handlingarna:
http://svt.se/2.21146/1.2692231/beslut_taget_rydell_stcc-mastare

Eller?


Parterna har ju rätt till överklagan så än kan det finnas spelrum, vad jag tycker om beslutet skriver jag inte men skönt att det blir en ny serie och förhoppningsvis utan sånt här tjafs...



Tror inte du förstår vem som tar besluten efter tävlingarna. Det har inget med STCC att göra, det är SBF + högre instanser, och det kan hända i vilken serie som helst, även TTA...
Och jag lovar dig att det kan bli lika mycket tjafs i TTA som det varit i STCC när det gäller hur körningen går till, kanske ännu mera i TTA om dom inte hittar kompetent tävlingsorganisation som det t.ex finns i STCC. För i dagsläget har dom den bästa tävlingsledningen. Hur mycket protester togs det och beslut togs det 2011 i SRLs tävlingsledning?
Jag förringar inte deras kompetens men ni som var där vet hur det funkade...



Vad menar du med att STCC har bästa tävlingsledningen?




Det som alla har pratat om, att det skulle bli slut på allt tjafs med div. regler nu när TTA och Flash bestämmer i den nya serien. Det finns väldigt många sådana kommentarer på div. forum inkl. detta, senast var det shumi som hade den åsikten....

mvh

_________________
Mikael Magnusson, www.freddie.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Jag tror inte att TTA:s plan är att skaffa fram bättre tävlingsledning, det är inte där problemet ligger.
De vill istället ändra förutsättningarna och befogenheterna för tävlingsledningen, domare, mm så att tagna beslut gäller även efter målgång, dvs går inte överklaga 15 gånger.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



TPR skrev:
Jag tror inte att TTA:s plan är att skaffa fram bättre tävlingsledning, det är inte där problemet ligger.
De vill istället ändra förutsättningarna och befogenheterna för tävlingsledningen, domare, mm så att tagna beslut gäller även efter målgång, dvs går inte överklaga 15 gånger.


Exakt, det är så jag uppfattat det också.

Flash verkar vara väldigt inspirerad av hur det fungerar i till exempel hockey och har ju vid något tillfälle nämnt att han konsulterat domare därifrån.

Min personliga åsikt är att det är rätt väg att gå. Visst det tas säkert fel beslut ibland men det får man leva med. Jämför med bortdömda mål i hockey, beslutet är taget och så får det vara oavsett om det var fel eller inte. Oftast blir rätt.

_________________
Martin Öberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Obizzz skrev:
TPR skrev:
Jag tror inte att TTA:s plan är att skaffa fram bättre tävlingsledning, det är inte där problemet ligger.
De vill istället ändra förutsättningarna och befogenheterna för tävlingsledningen, domare, mm så att tagna beslut gäller även efter målgång, dvs går inte överklaga 15 gånger.


Exakt, det är så jag uppfattat det också.

Flash verkar vara väldigt inspirerad av hur det fungerar i till exempel hockey och har ju vid något tillfälle nämnt att han konsulterat domare därifrån.

Min personliga åsikt är att det är rätt väg att gå. Visst det tas säkert fel beslut ibland men det får man leva med. Jämför med bortdömda mål i hockey, beslutet är taget och så får det vara oavsett om det var fel eller inte. Oftast blir rätt.


Ja...helt rätt.
Nascar har filosofin, att när publiken går hem...ska dom veta vem som van.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Väldig debatt om allt vad som komma skall Jag hoppas och tror att det blir bra med allt, om det nu blir STCC eller TTA som drar längsta strået visar sig Jag vill som de flesta se bra racing och i och med vad Richard Göransson sa via telefon hoppas jag att TTA blir så bra som det verkar Jag kommer absolut vara på plats i maj då de kör på Gelleråsen, då vet vi som först om TTA är bra eller inte...hoppas fortfarande att jag får media ackreditering så jag kan plåta bra bilder De största levande inom svensk racing är på plats då så jag hoppas på en show utan dess like Och självklart hoppas jag kunna vara på plats den dagen då det är dags för första testen på Gelleåsen, beror helt på datum då jag lägger asfalt runtom i Sverige När jag ska kunna vara med på STCC visar sig, just i dagsläget ligger det tyvärr inte på mitt bord dessvärre Polaren kör Camaro Cup i år med (#95 Mikael Eklund). Men förhoppningsvis kommer året att bli riktigt trevligt inom svensk banracing

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



ButterflyRacing skrev:
Obizzz skrev:
TPR skrev:
Jag tror inte att TTA:s plan är att skaffa fram bättre tävlingsledning, det är inte där problemet ligger.
De vill istället ändra förutsättningarna och befogenheterna för tävlingsledningen, domare, mm så att tagna beslut gäller även efter målgång, dvs går inte överklaga 15 gånger.


Exakt, det är så jag uppfattat det också.

Flash verkar vara väldigt inspirerad av hur det fungerar i till exempel hockey och har ju vid något tillfälle nämnt att han konsulterat domare därifrån.

Min personliga åsikt är att det är rätt väg att gå. Visst det tas säkert fel beslut ibland men det får man leva med. Jämför med bortdömda mål i hockey, beslutet är taget och så får det vara oavsett om det var fel eller inte. Oftast blir rätt.


Ja...helt rätt.
Nascar har filosofin, att när publiken går hem...ska dom veta vem som van.


+1.

Bättre att ta ett beslut än att vela så ingen vet något förrän lång tid efter målflagg!
Rätt eller fel det får man leva med , men tar man inget beslut blir det ju gnäll ändå!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



http://www.gp.se/sport/1.855135-ny-racingserie-tar-over-i-frihamnen

Jag personligen är nöjd iaf, mer sugen på att titta på TTA på hemmaplan än STCC.

_________________
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305


Trådstartare
UR_TT skrev:
http://www.gp.se/sport/1.855135-ny-racingserie-tar-over-i-frihamnen

Jag personligen är nöjd iaf, mer sugen på att titta på TTA på hemmaplan än STCC.


Så du tar hellre 2st TTA-race, istället för 2st TTA och ett STCC-kvällsrace? Var ju aldrig konflikt om något datum, utan det hade ju varit 2 racingserier som besökte Göteborg. Sen får man ju givetvis välja vilka man hellre tittar på .

Står heller inget om att det är tillstånden som krånglar, att det t.ex. skulle vara OK med 2 racehelger på Bananpiren men inte 3. Men det kan ju vara så, fast då tycker jag det vore klokt att skriva ut det med tanke på sandlådeläget som råder.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Klurax skrev:
UR_TT skrev:
http://www.gp.se/sport/1.855135-ny-racingserie-tar-over-i-frihamnen

Jag personligen är nöjd iaf, mer sugen på att titta på TTA på hemmaplan än STCC.


Sen får man ju givetvis välja vilka man hellre tittar på


Precis, bättre formulerat, jag hade ändå inte gått och tittat på STCC.

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



UR_TT skrev:
Klurax skrev:
UR_TT skrev:
http://www.gp.se/sport/1.855135-ny-racingserie-tar-over-i-frihamnen

Jag personligen är nöjd iaf, mer sugen på att titta på TTA på hemmaplan än STCC.


Sen får man ju givetvis välja vilka man hellre tittar på


Precis, bättre formulerat, jag hade ändå inte gått och tittat på STCC.


Jag hade lätt kollat på både TTA och STCC.
Men det är lätt att vara kräsen när det finns båda inom räckhåll

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Inte direkt oväntat men det har ju inte sagts något officiellt förrän nu.

http://www.nwt.se/sport/motorsport/svenskarallyt/article1054772.ece

_________________
Martin Öberg
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Obizzz skrev:
Inte direkt oväntat men det har ju inte sagts något officiellt förrän nu.

http://www.nwt.se/sport/motorsport/svenskarallyt/article1054772.ece


Prinsen skrev:
- Jag gissar att jag vet nu var jag ska köra racing i sommar.


Förvirrad människa, han vet inte ens vad han vet :P

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305


Trådstartare
Tobias Nyström skrev:

Förvirrad människa, han vet inte ens vad han vet :P


Hmm, får känslan av att någon annan väljer vad och vart han ska köra . Sen byta racingserie? Samma bil ju, bara att "Cup" i Carrera Cup har blivit "Challenge" istället. Men all PR är väl bra PR

Någon fler än mig som är väldigt nyfiken på hur "riktiga" Carrera Cup Scandinavia kommer se ut? Blir det alls några bilar? Tycker det mesta i svensk racing på toppnivå är en soppa utan dess like thumbs down . TTA lyckas väl på något sätt bryta Porsches kontrakt med STCC AB i den frågan också, de har ju redan lagt ribban för konkurrenssituationen. Vad säger Porsche i Tyskland om lilleputt-landet Sveriges inbördesfight? Vem skrev kontraktet med STCC AB om supportklass 2012, Porsche i Tyskland eller Sverige? Var det Porsche Tyskland så känns det som att STCC kommer bli en klass fattigare denna säsong...

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Bättre OM det nu blir så att då STCC satsar på Clio , Camaro coh Touringcars.
Enklare och mer tid för de tre klasserna. thumbs up

Porschegänget passar ju ändå in rätt bra hos TTA.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Tråden om svensk racing - STCC 2011 och vidare
<<   1, 2, 3 ... , 29, 30, 31   >>
6 besök senaste veckan (85563 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande