Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) Tråden om svensk racing - STCC 2011 och vidare | << 1, 2, 3 ... , 29, 30, 31 >> 9 besök senaste veckan (85568 totalt) |
Att STCC har den bästa tävlingsledningen är väl ganska klart, vilka andra har fått och får döma en SM-tävling, och vilka har den erfarenheten? Ganska övertygad att de har den bästa kompetensen... Eller vilka är bättre lämpade? I så fall bör det komma fram så vi får byta ut de som inte passar. Sen att det är de närstående arrangörerna som sköter tävlingarna på plats är det nog ingen som säger emot. Och jag hoppas att vi verkligen får en racesäsong som blir rättvis ur alla synpunkter. Men att tro att Flash och TTA blir frälsare på det området är nog bara en önskedröm från vissa! Nä, jag tror fortfarande att STCC blir den bästa klassen 2012.... sen får vi se... |
||||||||||
Vad får dej att blanda in Flash och TTA i tävlingsledning och domarbeslut? Ledning och domarbeslut blir som skrivet eller godkänt av SBF, ingen förändring där och situationer som finalen på Mantorp kan ske igen i STCC, men absolut även i annan serie som TTA. De förbundsdomare och förbundstekniker som återfinns på stora tävlingar (bl.a STCC) är precis som det låter, utsedda från förbundet och ingen kompetens som STCC AB eller annan serie besitter. Tävlingsledarna å sin sida (även för STCC) kommer från respektive klubbar runt om i landet, tex Hyllinge MS för Knutstorp, MK Scandia för Mantorp, FMK för Falkenberg osv. Denna tävlingsledarelit som du pratar om kör också alla andra tävlingar i stort och smått på respektive banor eller hjälper varandra. Naturligtvis försöker man toppa personalen som agerar tävlingsledning vid en STCC, SRL eller annan stortävling, ganska naturligt men absolut inget som kan kopplas till att endast STCC besitter någon speciell högre kompetens. Det direkta svaret på din fråga om vem som i praktiken har kompetens att sköta driften av en SM tävling i banracing finner du i texten ovan, och inte i Nacka/Stockholm. Påstår någon något annat så har de fel. Vem skall köra tävlingarna i Östersund? Gissar att man tänker ta in både tävlingsledning och funktionärer från erfarna arrangörer av STCC precis som man gjorde till Göteborg, vilket då sannolikt kan bli nån av de klubbar som kommer att köra STCC under 2012 tex MK Scandia eller Hyllinge MS. Det blir så rättvist som det går men det är alltid en människa bakom varje beslut, så även på varje STCC tävling. |
||||||||||
Tyvärr saknas möjligheter (oasvett var i Sverige) till att ge maximal support till de personer som ska fatta besluten. Är det inte avsaknad av perfekt teknisk utrustning så är det överbelastning av alltför många uppgifter per person. Sen underlättar det inte när Förare inte klarar av att hantera rutinerna runt bestämmelser utan det blir mer tjafs om formalia än runt sakfrågorna. Observera föraren, eftersom teamjurister etc inte är de som ska lägga protester osv. Sverige har svårt att skrapa ihop resurser till en halv världsklasserie (förare, funktionärer, banor), men ett flertal gärdsgårdsserier är inga problem. |
||||||||||
Helt riktigt. Gärdsgårdserierna har desssutom oftast mycket trevligare stämning. |
||||||||||
|
||||||||||
SRL körde ju som supportklass åt SPVM redan förra året, sen blev SRL kända, tuffade till sig och bytte till annat artistnamn. Kanske dags för nån annan gräsrotsserie att hjälpa serien som var helsvensk men som ville vara skandinavisk men blev sydsvensk.. |
||||||||||
Nu har jag läst det där om "sydsvenska" STCC på några olika sidor och det är ett himla korkat uttryck . STCC har ju en bättre geografisk spridning av racen än TTA/SRL, och den bästa STCC haft (förutom de åren man drog upp till Mo i Rana). Nu kör man race i helt nya regioner, Östersund/Norrland samt Stockholm. Visst, man hade gärna kunnat byta ut en deltävling på Knutstorp mot t.ex. Anderstorp eller Gelleråsen, men men... Men att kalla det "sydsvenska" känns bara dumt . Eller ska vi kalla TTA/SRL för sydvästsvenska mästerskapet då, eftersom den serien är mer geografiskt koncentrerad?
_________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||||||
[quote="Magnus Bengtsson"][quote="Micke M"]
Det som alla har pratat om, att det skulle bli slut på allt tjafs med div. regler nu när TTA och Flash bestämmer i den nya serien. Det finns väldigt många sådana kommentarer på div. forum inkl. detta, senast var det shumi som hade den åsikten.... mvh |
||||||||||
Jag tror inte att TTA:s plan är att skaffa fram bättre tävlingsledning, det är inte där problemet ligger.
De vill istället ändra förutsättningarna och befogenheterna för tävlingsledningen, domare, mm så att tagna beslut gäller även efter målgång, dvs går inte överklaga 15 gånger. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
Exakt, det är så jag uppfattat det också. Flash verkar vara väldigt inspirerad av hur det fungerar i till exempel hockey och har ju vid något tillfälle nämnt att han konsulterat domare därifrån. Min personliga åsikt är att det är rätt väg att gå. Visst det tas säkert fel beslut ibland men det får man leva med. Jämför med bortdömda mål i hockey, beslutet är taget och så får det vara oavsett om det var fel eller inte. Oftast blir rätt. _________________ Martin Öberg |
||||||||||
Ja...helt rätt. Nascar har filosofin, att när publiken går hem...ska dom veta vem som van. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Väldig debatt om allt vad som komma skall Jag hoppas och tror att det blir bra med allt, om det nu blir STCC eller TTA som drar längsta strået visar sig Jag vill som de flesta se bra racing och i och med vad Richard Göransson sa via telefon hoppas jag att TTA blir så bra som det verkar Jag kommer absolut vara på plats i maj då de kör på Gelleråsen, då vet vi som först om TTA är bra eller inte...hoppas fortfarande att jag får media ackreditering så jag kan plåta bra bilder De största levande inom svensk racing är på plats då så jag hoppas på en show utan dess like Och självklart hoppas jag kunna vara på plats den dagen då det är dags för första testen på Gelleåsen, beror helt på datum då jag lägger asfalt runtom i Sverige När jag ska kunna vara med på STCC visar sig, just i dagsläget ligger det tyvärr inte på mitt bord dessvärre Polaren kör Camaro Cup i år med (#95 Mikael Eklund). Men förhoppningsvis kommer året att bli riktigt trevligt inom svensk banracing
|
||||||||||
+1. Bättre att ta ett beslut än att vela så ingen vet något förrän lång tid efter målflagg! Rätt eller fel det får man leva med , men tar man inget beslut blir det ju gnäll ändå! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
http://www.gp.se/sport/1.855135-ny-r
Jag personligen är nöjd iaf, mer sugen på att titta på TTA på hemmaplan än STCC. _________________ |
||||||||||
Så du tar hellre 2st TTA-race, istället för 2st TTA och ett STCC-kvällsrace? Var ju aldrig konflikt om något datum, utan det hade ju varit 2 racingserier som besökte Göteborg. Sen får man ju givetvis välja vilka man hellre tittar på . Står heller inget om att det är tillstånden som krånglar, att det t.ex. skulle vara OK med 2 racehelger på Bananpiren men inte 3. Men det kan ju vara så, fast då tycker jag det vore klokt att skriva ut det med tanke på sandlådeläget som råder. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||||||
Precis, bättre formulerat, jag hade ändå inte gått och tittat på STCC. _________________ |
||||||||||
Jag hade lätt kollat på både TTA och STCC. Men det är lätt att vara kräsen när det finns båda inom räckhåll _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
Inte direkt oväntat men det har ju inte sagts något officiellt förrän nu.
http://www.nwt.se/sport/motorsport/svenskarallyt/article1054772.ece _________________ Martin Öberg |
||||||||||
Förvirrad människa, han vet inte ens vad han vet :P |
||||||||||
Hmm, får känslan av att någon annan väljer vad och vart han ska köra . Sen byta racingserie? Samma bil ju, bara att "Cup" i Carrera Cup har blivit "Challenge" istället. Men all PR är väl bra PR Någon fler än mig som är väldigt nyfiken på hur "riktiga" Carrera Cup Scandinavia kommer se ut? Blir det alls några bilar? Tycker det mesta i svensk racing på toppnivå är en soppa utan dess like . TTA lyckas väl på något sätt bryta Porsches kontrakt med STCC AB i den frågan också, de har ju redan lagt ribban för konkurrenssituationen. Vad säger Porsche i Tyskland om lilleputt-landet Sveriges inbördesfight? Vem skrev kontraktet med STCC AB om supportklass 2012, Porsche i Tyskland eller Sverige? Var det Porsche Tyskland så känns det som att STCC kommer bli en klass fattigare denna säsong... _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||||||
Elitracing (åskådarracing) Tråden om svensk racing - STCC 2011 och vidare | << 1, 2, 3 ... , 29, 30, 31 >> 9 besök senaste veckan (85568 totalt) |